Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
    Medlem siden
    Mar 2013
    Sted
    Østlandet
    Alder
    37
    Meldinger
    5

Standard Lavt stoffskifte og spontanabort.

Jeg har to barn en på fire og en på ett år. Etter at minste ble født fikk jeg påvist lavt stoffskifte etter å ha vært konstant sliten og trøtt og uggen form. Det var først for høyt, så for lavt og deretter fikk jeg påvist antistoffer. Jeg mistet to ganger før minste ble født og jeg ble gravid igjen nå for fire mnd siden, men mistet i 12 uke. Stoffskiftet var normalt og jeg står på 100 mikrogram levaxin men antistoffene anti-TPO er fortsatt høyt og høyere enn i starten. Kan det ha forårsaket spontanaborten? Hva kan jeg gjøre for å få ned antistoffene og hvorfor er nivået fortsatt så høyt? Legen har ikke sagt annet enn å gi meg prøvesvarene siden jeg fortsatt er veldig sliten og har mye vondt i kroppen.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,053

Post Sv: Lavt stoffskifte og spontanabort.

Ikke lett å svare deg, mest fordi du har sorg og også er sliten

Du kan sikkert med fordel legge ut blodprøvesvarene dine (med referanseområde).

Generelt vil jeg kun våge meg på å bemerke at
    i en graviditet skal kroppen sørge for hormonbehovet til to -
    ingen fordel for verken mor eller barn at hormon-forsyningen er begrenset... tenker jeg
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Mar 2013
    Sted
    Østlandet
    Alder
    37
    Meldinger
    5

Standard Sv: Lavt stoffskifte og spontanabort.

Her er blodprøvesvarene fra da de fant ut at det var noe unormalt med stoffskiftet. Den første fra 13/6 der er det visst for høyt, så ved andre måling 16/8 var det for lavt og med antistoffer, da starta jeg med levaxin pga påviste antistoffer, starta på 50 mikrogram så opp til 75 og nå på 100. Siste blodprøve 24/2 er med bruk av levaxin de siste 6 mnd. Men antistoffene har blitt høyere. Vet ikke om dette er forståelig, jeg skjønner ikke så mye annet enn at det er utenom referanseområdet som står i parentes.

13/6-12
    FT4: 19.7 (9.0-18.8)
    S-TSH: <0.01 ( 0.3-4.0)
    eGFR (CystantinC. 77. (>90)

16/8-12
    FT3: 3.3 (3.5-7.0)
    FT4: 8.7 (9.0-18.8)
    S-TSH: 4.6. (0.3-4.0)
    S-Anti-TPO. >600 (0-100)

24/2-13
    S-Fritt T3: 4.3 (3.5-6.5)
    S-Fritt T4: 17.8. (11-23)
    S-TSH: 0.35. (0.20-4.0)
    S-Anti-TPO >1300 (<100)
    S-ferritin. 9. (15-200)

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

Ubehandlet hypotyreose kan true graviditeten og det voksende fosteret. Normale symptomer på graviditet, som slitenhet og utmattelse, kan gjøre det lett å overse skjoldbruskjertelproblemer. Hvis du har symptomer på en underaktiv skjoldbruskkjertel, fortell det til legen din.

Ubehandlet eller underdosert behandling av hypotyeose kan gi mor problemer, slik som preklampsi (svangerskapsforgiftning), anemi, abort, morkakeløsning og blødning etter fødsel (patologisk, ikke normal).

Ubehandlet eller underdosert hypotyreose kan også gi alvorlige problemer for den nyfødte, slik som for tidlig fødsel, lav fødselsvekt, dødfødsel og problemer med skjoldbruskkjertelen
    http://womenshealth.gov/publications...-disease.cfm#h

Under graviditet øker østrogenproduksjonen kraftig, spesielt i første trimester, og derfor øker også TBG-konsentrasjonen sterkt. Det er en av årsakene til at tyroksindosen må økes med omtrent 50~% hos gravide som behandles med tyroksin, og doseøkningen bør skje i første trimester. Hos thyreoideafriske kvinner vil den sterke økningen i choriongonadotropin (hCG) i første trimester stimulere thyreoideas hormonproduksjon, slik at TSH-sekresjonen reduseres eller undertrykkes.

TSH kan derfor ikke brukes som mål på thyreoideafunksjonen i den første delen av graviditeten.

Hos pasienter med primær hypotyreose er imidlertid thyreoideas kapasitet til å produsere tyroksin sterkt redusert eller helt ødelagt. Det betyr at hos gravide med hypotyreose kan TSH brukes som mål på om substitusjonsdosen er adekvat. Dersom TSH-nivået stiger, er det uttrykk for at tyroksindosen bør økes. Resultatene av de andre funksjonsprøvene kan være vanskelige å tolke, fordi vanlige referanseområder ikke gjelder på grunn av økningen i TBG-konsentrasjonen
    Behandling av hypotyreose. Dr. E. Haug http://tidsskriftet.no/article/520952

Hos kvinner som ikke bruker T4 og som kan ha risikofaktorer for skjoldbrusksykdom (f.eks positiv familiehistorie eller annen autoimmun lidelse) bør funksjon i skjoldbruskkjertelen måles før unnfangelsen. Hvis TSH er mindre enn 2.5mIU / L er ingen handling nødvendig. Hvis det er mer enn 3.5mIU / L bør tyroksinterapi settes i gang, spesielt hvis skjoldbrusk antistoffer er tilstede. Hvis TSH er mellom 2,5 og 3.5mIU / L vil det være klokt å sjekke igjen etter 4 uker hvis mulig. Behandlingen bør startes med en dose på 100-150 mikrogram per dag eller tilpasses i henhold til kroppsvekt. Hos ikke-gravide kvinner, er det full utskiftning av tyroksindose 1,7 til 2,0 mikrogram per kg kroppsvekt per dag. Under graviditet, på grunn av de økte kravene, bør full utskiftning av tyroksindosen økes til 2,0 til 2,4 mg per kg kroppsvekt per dag. Kvinner som allerede tar tyroksin før graviditeten trenger vanligvis å øke sin daglige dose med 30-50% i gjennomsnitt over den doseringen de hadde før graviditetens start. Hos kvinner som allerede mottar tyroksin i riktige doseøkninger må endringer gjøres når graviditeten er bekreftet.
    Infertilitet er definert som absolutt manglende evne til å unnfange etter ett års regelmessig samleie uten prevensjon. Blant faktorene som kan ha en negativ innvirkning på normal fruktbarhet, er immunologiske faktorer kjent for å spille en viktig rolle i reproduksjonsprosesser for befruktning, implantering og tidlig utvikling av embryo. Ulike undersøkelser støtter sammenhengen mellom reproduktiv svikt og unormale immunologiske testresultater, inkludert anti-fosfolipid, anti-kjernefysiske antistoffer og organ spesifikk autoimmunitet, hvorav tilstedeværelse av antithyroide antistoffer, kalt antikroppar eller antistoffer.

Trettien prosent av alle svangerskap ender i abort. Vanligvis vil kvinner som opplever en enkelt abort ikke rutinemessig gjennomgå en evaluering for årsaken til spontanaborten. Kvinner som opplever gjentatte spontanaborter (dvs. 0,3% -5% av kvinnene), som er definert som tre eller flere spontane aborter uten en mellomliggende levende fødsel, bør undersøkes grundig for en underliggende etiologi (som infeksjoner, autoimmune sykdommer, bruk av narkotika). Adekvat behandling med skjoldbruskkjertelhormon reduserer risikoen for dårlige obstetriske utfall.
    Blant de mulige forebyggende strategier for å unngå risiko for mors hypotyreose under tidlig svangerskap har det blitt foreslått å justere tyroksin dosen før graviditet med sikte på å opprettholde serum TSH nær det lave normalområdet. En retrospektiv studie har antydet at kvinner med hypotyreose som planlegger å bli gravide, bør ikke ha TSH nivåene høyere enn ca 1.2mIU / L. Thyroideafunksjonen bør da kontrolleres hver 4. uke siden dosebehovene kan endre seg i løpet av svangerskapet.
    http://www.thyroidmanager.org/chapte...gnant-patient/
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

Hva kan jeg gjøre for å få ned antistoffene
    Noe forskning viser at for noen senkes antistoffet ved selenbruk. Du bør ta prøver slik at du ikke tar for mye selen. Selen hjelper også til i omdanningsprossessen fra T4 til det aktive T3, så selen bør tas uansett hver dag. Norge har lite selen i jordsmonnet.

Stoffskiftet var normalt og jeg står på 100 mikrogram levaxin
    Hadde du det bra? Følte du deg frisk og sterke og sunn, slik du forhåpentligvis gjorde før du fikk diagnose?

Medlem siden
    Mar 2013
    Sted
    Østlandet
    Alder
    37
    Meldinger
    5

Nei, jeg føler meg helt på tryne, trøtt, sover dårlig men blir ikke uthvilt om jeg sover mer, sliten, fryser og er varm omhverandre, vondt i muskler og ledd, sliter med magen, hodepine, deppa, hormonell og tørr hud, hår,negler og kviser... Så akkurat som da jeg fikk påvist lavt stoffskifte. Bare at nå er jeg mer deppa og utafor fordi jeg mista i tillegg.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

Nei, jeg føler meg helt på tryne, trøtt, sover dårlig men blir ikke uthvilt om jeg sover mer, sliten, fryser og er varm omhverandre, vondt i muskler og ledd, sliter med magen, hodepine, deppa, hormonell og tørr hud, hår,negler og kviser... Så akkurat som da jeg fikk påvist lavt stoffskifte. Bare at nå er jeg mer deppa og utafor fordi jeg mista i tillegg.
    Svaret er enkelt. Stoffskiftet ditt var og er ikke normalt og godt behandlet. Er det det, skal symptomene forsvinne, ett etter ett. Du er ikke garantert å slippe unna alle symptomene. Men målet for behandlingen bør være at du blir symptomfri. Spør legen om ikke det bør være målet deres for behandlingen. Les om hypotyreosesymptomer her http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...?t=8497&page=2

Dessverre ser det ut til å være en tendens at mange av legene i dag har glemt, eller ikke lært som tidligere om symptomer. De forholder seg til blodprøver. det kan ha en livsødeleggende virkning for oss.

Jeg ville jobbet med å få T3 som er det aktive hormonet. Hvis du har lest litt på forsiden av forumet ser du at mange ikke omdanner T4, det er Levaxin, til det aktive T3. T3 finner du i Liothyronin og thyroid (75 % T4 og 25 % T3). Mange har det best på thyroid. Om du omdanner lite eller mye T3 er ikke eltt å se på blodprøvene. De FT3 blodprøvene er ikke nøyaktige nok i de lave delene av referanseområdet. Da må legen vurdere å gi deg T3 utfra at du fortsatt har symptomer.

Hvis du planlegger flere graviditer, sørg da for at legen skjønner at du må være optimalt dosert for å takle en graviditet, les nøye de lenkene jeg ga deg i forrige innlegg. Jeg har en følelse av at du ikke ble dosert opp 30-50 % slik det er beskrevet i sitatene?

Jeg har selv en liten haug aborter bak meg. Det ligger nå langt bak i tiden. På den tiden visste kanskje ikke legene så mye om dette med doseøkning og graviditet. Nå bør de ha lært dette. Jeg føler med deg. Det er en stor sorg, og et hormonkjør uten like å miste fostre

Uregistrerte Gjest

Hei, jeg lurte på hva det vil si å ha TSH på 5,7. Fikk vite fra legekontoret i dag at stoffskiftet var lavt. Fikk ikke vite verdiene på de andre målingene.
    Fastlegen, sykehuset og gynekologen min har jevnlig sjekket meg for lavt stoffskifte blant annet, da jeg har mistet tre ganger det siste året og de finner ikke ut hva som er galt. Synes det virker merkelig at det lave stoffskiftet ikke er blitt oppdaget tidligere.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,757

TSH er en markør som sier at kroppen din ønsker å øke stoffskiftet, men at det av ulike grunner ikke responderer så raskt som ønsket. Årsaken til det kan være flere - naturlige variasjoner, sykdom eller jodmangel f.eks.

mhp stoffskifteprøver så bør dessuten de tas så tidlig på morgenen som mulig siden TSH også har naturlig døgnvariasjon.

Du trenger et fullt stoffskiftepanel og da er minimum av prøver du trenger i første omgang:
    • TSH
    • fT4
    • anti-TPO

helst bør du også ha disse prøvene
    • fT3
    • jod (i døgnurin - for å utelukke gammeldags jodmangel som årsak til høy TSH)
    • jern-panel
    • folat
    • vitamin-d

Jeg har sikkert glemt noen. De fleste har du nok tatt ifm. graviditet? Be om en utskrift av prøvene dine, som også inneholder referanseområdene for det laboratoriet som brukes i ditt område, så er det enklere å si noe fornuftig.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,757

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Jeg har sikkert glemt noen. De fleste har du nok tatt ifm. graviditet? Be om en utskrift av prøvene dine, som også inneholder referanseområdene for det laboratoriet som brukes i ditt område, så er det enklere å si noe fornuftig.
    Jupp, jeg glemte iallfall B12...
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Lignende tråder

1. HJELP! Etter 3 år med lavt stoffskifte er mitt stoffskifte nå for høyt!
    Av Vilje i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 3
    Siste melding: 24-03-12, 23:14
  2. Spontanabort p.g.a stoffskiftet?
    Av pling i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 4
    Siste melding: 11-10-10, 13:29
  3. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  4. Blodprøver "innenfor normalen" og spontanabort