Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Telemark
    Alder
    47
    Meldinger
    33

Standard Datter på 13 år med konstatert lavt stoffskifte

Min datter på 13 år har i lengre tid hanglet, vært trøtt, blitt fort sliten, mye svimmel og hodepine, store humørsvingninger, ukonsentrert og "bortreist" på skolen.... Hun har også vært mye syk med tre omganger med magevirus siden november, luftveisinfeksjon og halsbetennelse. Legen mistenkte kyssesyke, men blodprøvene viste lave verdier på stoffskifte....
    Dette burde egentlig ikke komme overraskende - jeg har selv lavt stoffskifte, det samme har min mor og min søster. Og, mange brikker falt på plass i forhold til min datter!
    Men, nå sier legen at han vil vente og se.. før han gjør noe... i tilfelle det var "forbigående"...... Jeg fikk kranglet meg til å komme tilbake og ta nye blodprøver om to uker, men magefølelsen sier at hun burde i gang med medisiner så fort som mulig!!!
    Fikk bare referert verdi over tlf:
    S FT4 = 10

Vet at jeg følte meg skikkelig slakk når jeg hadde 12 - og ble satt på medisiner da... skjønner jo nå hvorfor snuppa har vært så slapp de siste månedene......

Jeg lurer jo også litt på hvorfor verdiene hennes er så lave, burde hun ikke henvises til en spesialist?? (Min fastlege er ikke akkurat veldig oppdatert, men ofte villig til å høre på mine vurderinger).

Noen som har noen gode råd for veien videre??
    Lavt stoffskifte - Levaxin 100 mcg april 2010. Les mer: Ny på Levaxin

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,124

Standard Sv: Datter på 13 år med konstatert lavt stoffskifte

Prøv en annen lege! Hva tror denne legen? At det skal forsvinne ved gymnastikk og sunt kosthold? Jenta di har livet foran seg, det må ikke skusles bort på denne måten! Har resten av dere den autoimmune varianten med TRAS eller høy anti-TPO?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Telemark
    Alder
    47
    Meldinger
    33

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Prøv en annen lege! Hva tror denne legen? At det skal forsvinne ved gymnastikk og sunt kosthold? Jenta di har livet foran seg, det må ikke skusles bort på denne måten! Har resten av dere den autoimmune varianten med TRAS eller høy anti-TPO?
    Alle har/hatt høy anti - TPO og alle bruker samme legen. Vi har gått der siden barndommen.
    Kjenner jeg blir mer og mer oppgitt... skal ringe ut igjen mandag morgen og få alle verdiene hennes. Blir igrunn bare mer og mer sikker på at hun burde starte behandling umiddelbart!!Som du sier - dette går ikke over av seg selv!

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    62
    Meldinger
    1,343

Sitat Opprinnelig skrevet av evigoptimist Vis post
    Noen som har noen gode råd for veien videre??
    Ta henne med til en annen lege som Vigdis sier. Dette gjelder livet og livskvaliteten til en ung jente. Bestill time hos dr. Øverbye eller hos en lege i Oslo. Dette kan du gjøre med en gang (kanskje litt ventetid) samtidig som du ser hva fastlegen vil foreta seg.

Hos fastlegen vil hun kun få de aller nødvendigste prøvene, mens hos en privat lege får du hele «panelet». Når en så ung jente blir stoffskiftesyk trenger hun etter min mening (jeg presiserer det) litt annen hjelp enn den hun kan få hos fastlegen (med mindre han er god på det, jeg tar høyde for det).

Lykke til videre med jenta di, hun fortjener all den hjelp hun kan få nå

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Telemark
    Alder
    47
    Meldinger
    33

Vi var hos legen igjen mandag. Han ville ha en ordentlig screening av stoffskiftet hennes. Men, mente at svimmelheten IKKE hadde sammenheng med stoffskiftet hennes. Hun ble henvist til øre - nese - hals og til MR av hjernen, for å utrede svimmelheten nærmere.
    Var kjempeheldig og fikk time på MR allerede i dag, venter på svar på bildene.... Vi har time hos øre - nese - hals spesialist til tirsdag.
    I dag kom svar på stoffskifteprøvene: Sft4 = 17.5 TSH 4.2 ??????
    Prøvene er altså tatt med ei ukes mellomrom.... er ikke det veldig merkelig at de varierer sånn?????

Legen mente vi skulle øye med stoffskifte i tiden fremover - men, var ikke veldig bekymret for det....

Jeg er sant og si mer redd for at det er andre og kanskje enda mer alvorlige ting som er galt med snuppa... men glad for at alt blir utredet videre!

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Er begge prøvene tatt om morgenen?
    Stoffskifteprøvene forandrer seg en hel del gjennom døgnet.

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Telemark
    Alder
    47
    Meldinger
    33

Begge prøvene er tatt mellom kl.13 og 14....
    Synes det er rart at det skal være så store variasjoner...

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

For og få et rett resultat så skal stoffskifteprøver tas om morgenen, helst klokken åtte.
    Hormoner forandrer seg i kroppen vår, døgnet rundt, og da følger TSH også med.
    Det er stor variasjon når sykehuset tar prøve i 12-tiden i fra prøven jeg har tatt klokken åtte på legekontoret (har tre ganger opplevd at sykehuset har tatt nye prøver selv om jeg har tatt samme morgen)
    Har man et stoffskfite legen sier er fint, men i "grenseland", så er det særdeles viktig og ta prøvene om morgenen for og vise hvor lavt stoffskiftet faktisk synker.

Jeg vil tro at om datteren din har TSH på 4,2 på ettermiddagen, så vil nok TSH ha vært høyere om morgenen. På mitt lab er referanseverdien 0,3-4,2, ergo er datteren din helt i "grenseland".
    Litt rart når leger sier vi er i grenseland; etter mitt syn så enten er man stoffskiftesyk eller så er man frisk.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    66
    Meldinger
    10,216

Question Sv: Datter på 13 år med konstatert lavt stoffskifte

Sitat Opprinnelig skrevet av evigoptimist Vis post
    Legen mente vi skulle øye med stoffskifte i tiden fremover - men, var ikke veldig bekymret for det....

Jeg er sant og si mer redd for at det er andre og kanskje enda mer alvorlige ting som er galt med snuppa... men glad for at alt blir utredet videre!
    ..."Jeg er sant og si mer redd for at det er andre og kanskje enda mer alvorlige ting som er galt med snuppa" ?

Hvad egentlig ved du om lavt stoffskifte, Evigoptimist?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Telemark
    Alder
    47
    Meldinger
    33

Jeg vet at lavt stoffskifte er en alvorlig diagnose - og at hun blir avhengig av medisiner resten av livet, med prøving og feiling før man forhåpentligvis finner riktig dose, en dose som vil variere i ulike faser av livet. Livet med lavt stoffskifte er på ingen måte en dans på roser - det er det mange eksempler på. Det er en evig kamp mot leger og systemer som ikke anerkjenner pasientens egne observasjoner og kunnskap om egen helse.
    MEN, jeg er likevel mest redd for at hun skal ha hjernesvulst... mente på ingen måte å bagatellisere diagnosen lavt stoffskifte!
    Lavt stoffskifte kjenner jeg selv på egen kropp - bare tanken på at hun kan ha hjernesvulst gjør meg vettskremt......

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005
    Av knokkel i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 72
    Siste melding: 11-05-13, 23:25
  2. Svar: 48
    Siste melding: 22-04-13, 20:10
  3. Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i November 2011

Av Tina Jeanett i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 1
    Siste melding: 13-06-12, 17:01
  4. Svar: 46
    Siste melding: 16-11-09, 18:52
  5. Svar: 7
    Siste melding: 31-10-07, 20:09

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg