Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
    Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Standard Vita Hjertego og de nye reklamene deres

Noen som har reagert på Vita Hjertego sine reklamer?
    Jeg unngår produktene fordi jeg ikke liker råvarene deres http://www.vitahjertego.no/om-vita-h...-vita-hjertego
    Her er link til hvor klage på den + en del info om hvorfor mange klager på "villedende reklame"
    http://matibergen.wordpress.com/#!/cover

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Vita Hjertego og de nye reklamene deres

Jeg er kjempeprovosert. Sto og ventet på toget og leste om denne fantastiske erstatningen som skulle danke ut Creme Fraiche, og som inneholdt masse planteoljer. Produktet er vel fullt av masse omega-6, som vi i Vesten allerede får for mye av?

Nå har jeg sendt epost til Mattilsynet. En sann glede. Moren min, som elsker "godt smør" som hun kaller det, har ikke det lenger i kjøleskapet. Nei, hun har Vita Hjertego'. Når jeg kommer og lager mat, prøver jeg av og til å sette igjen ordentlig smør fra kua og litt olivenolje. Fettskrekken fra alle årene med kampanjer sitter i kroppen. Smaken på kjøttet sitter jo i fettet, ikke i de elendige høyt prisede biffene Men fettet skjæres vekk.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,070

Thumbs down Sv: Vita Hjertego og de nye reklamene deres

Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
    ..
    Her er link til hvor klage på den + en del info om hvorfor mange klager på "villedende reklame"
    Been there - done that
    Takk for tipset Bente
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Thumbs down Sv: Vita Hjertego og de nye reklamene deres

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Moren min, som elsker "godt smør" som hun kaller det, har ikke det lenger i kjøleskapet. Nei, hun har Vita Hjertego'.
    Hjertego' er et hærdet (hydrogeneret) vegetabilsk fedtstof. En margarine... der er intet hjertego' ved hydrogeneret dødt fedtstof.

Hydrogenering (hærdning) er den process, som omdanner flerumættede fedtsyrer, der normalt er flydende ved stuetemperatur, til fedt der forbliver fast ved stuetemperatur - margarine og lignende.

For at fremstille margarine, begynder producenten med de billigste olier - soja, majs, bomuldsfrø, eller raps, der allerede er blevet harske af selve udvindingsmetoden - og blander dem med små metalpartikler - normalt nikkeloxid.

Olien med dens nikkelkatalysator tilsættes derefter hydrogengas i en reaktor under højt tryk ved høje temperaturer.

Derefter tilsættes stivelse og sæbelignende emulsioner for at give blandingen en bedre konsistens; olien udsættes så endnu en gang for høje temperaturer når det damprenses. Dette fjerner den ubehagelige stank, massen lugter af.

Margarinens uappetitlige grå farve fjernes ved blegning. Man er nødt til at tilsætte farve og smagsstoffer for at få det til at ligne smør.

Til sidst presses blandingen og pakkes i blokke eller bægre og sælges som den var helsekost.

Delvis hydrogenerede margariner og andre forarbejdede produkter er endnu værre end de højt raffinerede vegetabilske olier, som de er fremstillet af, på grund af de kemiske ændringer, som foregår under hydrogeneringsprocessen.

Ved høje temperaturer får nikkelkatalysatoren hydrogenatomerne til at skifte position i kæden af fedtsyrer.

Før hydrogeneringen sidder hydrogenatomerne parvis på kæden og får kæden til at bøje en anelse og danner en koncentration af elektroner ved dobbeltbindingen.

Dette kaldes cis formationen, den formation, der oftest findes i naturen.

Ved hydrogenering flyttes det ene af parrets hydrogenatomer til den anden side, så molekylet rettes ud.

Dette kaldes trans formationen, som sjældent findes i naturen (transfedt).

De fleste af disse menneskeskabte transfedtstoffer er giftige for kroppen. I stedet for at blive elimineret, indbygges transfedtet i cellemembranerne, på samme måde som cis fedtstoffer - det betyder, at vævene hos folk der spiser hydrogenererede kunstige fedtstoffer, bliver selv også delvis hydrogeneret!

Når transfedtsyrer er i cellerne, med deres fejlplacerede hydrogenatomer skaber de kaos i cellestofskiftet, fordi de nødvendige for opretholdelse af helbred, kemiske reaktioner kun kan finde sted når elektronerne i cellemembranerne er anbragt i deres oprindelige mønstre, hvilke hos margarinespisere er ødelagt af kost indeholdende de kunstige, døde hydrogenerede fedtstoffer.

Forskellen mellem Vita Hjertego' (margarine) og plastik er kun et kul-atom... og stort set, hvis man efterlader en klat margarine ude i haven eller på altanen et par dage, kommer den hverken til at rådne eller stinke... og ingen fluer vil røre den.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,070

Post Sv: Vita Hjertego og de nye reklamene deres

Noen som har reagert på Vita Hjertego sine reklamer?
    Jeg unngår produktene fordi jeg ikke liker råvarene deres http://www.vitahjertego.no/om-vita-h...-vita-hjertego
    Istad kom mail fra mattilsynet:

"Vedr. deres klage på Vita Hjertegod

Mattilsynet bekrefter med dette å ha mottatt deres klage på Vita Hjertegod.
    Vi kan opplyse om at saksbehandlingen starter opp i disse dager.
    Grunnet sakens karakter herunder at relevant dokumentasjon sannsynligvis må innhentes og vurderes,
    er det vanskelig å tidfeste når saken vil bli ferdigbehandlet.
    Individuelt svar kan dessverre ikke påregnes pga. det store antallet med klager,
    men det kan bes om innsyn i saken når Mattilsynets konklusjon foreligger.

Med vennlig hilsen

Mattilsynet, distriktskontoret for Oslo"

(mine uthevinger )
    Kevlin

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Standard Sv: Vita Hjertego og de nye reklamene deres

Best å ramme Vita (og mills) der det svir mest... gjennom å sky produktene deres som pesten. (Mitt ene unntak er - dessverre - kaviaren...)
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,070

Post Sv: Vita Hjertego og de nye reklamene deres

Jeg håper virkelig det er uhorvelig mange som har klaget vitago inn til Mattilsynet -
    samtidig greit og vite dette som Jåbekk skriver helt avslutningsvis:

"Alle premissene for Mills' markedsføring er feil. Mettet fett er ikke skadelig,
    men flerumettet plantefett i høye doser kan sannsynligvis være det.

At Mills bruker denne feilinformasjonen for å reklamere for sine produkter og dermed samtidig sprer ukunnskap,
    som med stor sannsynlighet vil kunne være til skade for folks helse, har forståelig nok gjort mange sinte
    og det er dette som har ført til et lite forbrukeropprør.

Men nok en gang er det viktig å holde tungen rett i munnen.
    Mills sier ikke noe annet enn det norske ernæringsmyndigheter gjør, og hvis Mills henter sin informasjon derfra
    så er det strengt tatt ernæringsmyndighetene man må være sinte på.
    Men å få dem til å forstå hvordan ulike fettsyrer egentlig påvirker utvikling av hjerte- og karsykdom
    er omtrent like fåfengt som å forvente at kongen skal by deg inn på en kopp te når du går forbi slottet."

Kevlin

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Stor-Osloregionen
    Alder
    67
    Meldinger
    852

Smile Re: Vita Hjertego og de nye reklamene deres

Hei

Jeg deltar i panel.no undersøkelse. Her var det spørsmål om Vita hjertegod og tilsvarende produkter. Svarte at produktene etter min oppfatning var dårlig. Men det var vanskelig å få frem. Spørsmålene var stilt slik at de får de svar de vil. Jeg svarte på den siste delen at spørsmålsstillingen var under pari.Så jeg håper at de fikk tyn av flere

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Unhappy Sv: Vita Hjertego og de nye reklamene deres

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    ...som Jåbekk skriver helt avslutningsvis:

"Alle premissene for Mills' markedsføring er feil. Mettet fett er ikke skadelig,
    men flerumettet plantefett i høye doser kan sannsynligvis være det.

At Mills bruker denne feilinformasjonen for å reklamere for sine produkter og dermed samtidig sprer ukunnskap,
    som med stor sannsynlighet vil kunne være til skade for folks helse..."
    At flerumættet plantefedt også er goitrogen (thyreoideahormon UNDERtrykkende) bekymrer øjensynligt hverken margarineproducenter eller Mattilsynet, eller Fødevarestyrrelsen i Danmark. I 1970-erne har man endda overvejet at visse fedtsyrer i flerumættet plantefedt kunne anvendes direkte i behandling af hyperthyreose:

Abstract
    ATP citrate lyase, acetyl-CoA synthetase, malic enzyme and hexose monophosphate dehydrogenase activities and rates of View the MathML source synthesis of long chain fatty acids from labeled acetate and citrate were measured in cell-free fractions of liver from rats fed various diets, with and without D- or L- thyroxine. Diets containign sucrose (vs. isocaloric glucose) or lard (vs. isocaloric corn oil) stimulated hepatic lipogenesis both in control and in thyroxine-treated rats. The lipogenic response to thyroxine was greatly modified by diet, except for an invariable rise in malic enzyme activity. With diets providing less than 6% of calories as linoleic acid, thyroxine increased fatty acid synthesis, depleted liver glycogen and retarded growth; when linoleic acid was increased to 16% of calories, thyroxine had no effect on fatty acid synthesis or growth and liver glycogen depletion was significantly attenuated. This response to dietary linoleic acid suggests that these phenomena may be largely secondary to the increased requirement for essential fatty acid in thyrotoxicosis. Further study should reveal the extent to which observed effects of excess thyroid hormone are amenable to control by dietary polyunsaturated fat.

Kile: "The influence of diet on the lipogenic response to thyroxine in rat liver". Elizabeth B. Reed, Harold Tarver. Life Sciences (December 1975), 17 (12), pg. 1785-1797 10.1016/0024-3205(75)90461-0
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Mine børn er autister. Deres anti-TPO er under...
    Av Simba i forumet Lavt stoffskifte og autisme
    Svar: 9
    Siste melding: 10-03-14, 18:01
  2. Elektriske Spormineraler og deres betydning
    Av Elbeth i forumet Kosttilskudd og naturlegemidler
    Svar: 0
    Siste melding: 19-12-11, 15:11
  3. Hvordan var veien deres til diagnose?
    Av Evita i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 28-10-08, 22:34
  4. Svar: 8
    Siste melding: 26-02-08, 04:12
  5. Hvordan virker FT3 på formen deres?
    Av Trygve i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 01-12-06, 17:30

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg