Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Mar 2013
    Sted
    Østlandet
    Alder
    38
    Meldinger
    5

Standard Utredning for fibromyalgi

Hvordan blir man utredet for dette. Jeg har en mistanke om at det kan være dette i tillegg til lavt stoffskifte. Stoffskiftet har vært innenfor normalen i ett halvt år nå men har høyt nivå av antistoffer Anti-TPO og mye smerter i kroppen. Har i grunn hatt smerter i mange år. Har bare trodd at kroppen min var rar. Men begynner å mistenke at dette er grunnen. Mye vondt i ledd og muskler, verst om morgenen. Siter med å starte dagene og komme igang. Vært utredet for leddgikt, var heldigvis ikke det. Men hva gjør man? Bare be legen sjekke om det kan være det?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    57
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Utredning for fibromyalgi

Min erfaring er at det er vanskelig og få legene til og sjekke for andre sykdommer når man allerede har fått en diagnose. Lavt stoffskifte har mange av de samme symptomene som f.eks. fibromyalgi, og siden fibromyalgi ikke har noen "kur", er leger ikke så lystne på og sjekke det ut. Men om du vil ha en utredning, så må du først gå til fastlegen og kreve at du utredes, og så skal han sende deg videre i systemet.
    Fibromyalgi er en utelukkelsediagnose (det finnes altså ingen prøve du kan ta som viser at du har det), og en av tingene som skal utelukkes er nettopp lavt stoffskifte.

Minsten min på 22 år fikk ME-diagnose først, men så ett år senere startet han på Levaksin pga høy TSH og svingende FT3. Han var hos revmatolog på torsdag og revmatologen, en eldre erfaren lege, mener at guttungen mye mulig har gått med for lavt stoffskifte siden 10-årsalderen, og at ME-diagnosen og leddproblemene hans er en konsekvens av et ubehandlet stoffskifte. I følge revmatologen kan man ha for lavt stoffskifte i 10-15 år før blodprøvene viser det.
    Utifra dette er det jo mulig at også leddproblemene dine er en konsekvens av stoffskiftet

Medlem siden
    Mar 2013
    Sted
    Østlandet
    Alder
    38
    Meldinger
    5

Jeg vet at stoffskiftet har svingt i flere år hos meg i allefall. Det ble tatt noen prøver etter eldste ble født og da svingte det mellom for høyt og deretter for lavt for så å være normalt. Først etter minstemann ble født fikk jeg påvist høyt nivå av antistoffer mot skjoldbrukskjertelen og derfor satt på levaxin. Brukt det ett halvt år nå. Føler meg i grunn like ille selv om stoffskifteprøvene er innenfor normalen. Bare antistoffene har steget enda mer.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    57
    Meldinger
    3,120

For min egen del så kjenner jeg når antistoffene er høye, og uansett om TSH og FT4 er "helt fine" som doktoren sier, så hjelper det utrolig lite når kroppen ikke er enig i det.
    Blir akkurat det samme som alle som sliter med symptomer i bøtter og lass, men TSH og FT4 er innenfor "normalområdet". Pasienten føler seg absolutt ikke frisk uansett hvor mye legen forklarer at stoffskiftet er bra.

Selv spiser jeg 6-8 paranøtter daglig + jeg tar tilskudd av selen for og dempe antistoffene noe. Anbefales!

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Anekdotiske bevis er ikke bevis på linje med forskning. Men mange pasienter med fibromyalgi beretter om at fibroen forsvant eller bedret seg betraktelig ved thyroid. Var jeg deg ville jeg jobbet med å få det og sett om det hjelper
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Lignende tråder

1. Utredning for lavt stoffskifte
    Av Birgithe i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 15-06-08, 17:38
  2. Ny utredning
    Av Tynn Tråd i forumet Hos legen
    Svar: 2
    Siste melding: 10-05-07, 19:39
  3. Skal endelig på utredning
    Av grynet i forumet Hos legen
    Svar: 24