Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Mar 2013
    Sted
    Sunnmøre
    Alder
    51
    Meldinger
    2

Standard Fersking med lavt stoffskifte

Hei
    Tusen takk for at denne nettsiden eksisterer. Driver å sonderer terenget rundt lavt stofskifte, som jeg vet veldig lite om.
    Jeg fikk påvist lavt stofskifte ved en rutinekontroll hos bedriftslegen. Symptomer jeg har hatt, er økt trøtthet siste 4 årene, og siste året har jeg stadig vært syk av alt mulig, influensa, feber, sliten, munnsår etc. Har nå i to mnd gått fra 25-100 mg Levaxin. Det er først siste uken jeg har merket hjertebank, og plutselig tretthet!!! Har det noe med økning av dosen til Levaxin å gjøre?
    Dersom man legger om kosthold (mindre fett, salt og søtt) virker det inn på hvordan kroppen reagerer på Levaxin?

For 8 år siden fikk jeg flott-bitt og fikk påvist Borreliose. Jeg gikk på mye pencillin og var veldig syk et par år, men ble frisk. Mye takket være at jeg gikk til homøopat mener jeg. Jeg gikk til homøopat først etter at jeg var ferdig med medisinering.
    Jeg er generelt skeptisk til å fylle kroppen med all slags medisin, og lurer på å satse på homøopaten denne gangen også.

Er det noen her inne som har erfaring med homøopat? Og er det noen som vet noe om ev kosthold og trening virker inn på kroppen, altså bør man justere "Levaxin" mere/mindre dersom man tar en langtur på fjellet eller annen hard og lang treningsøkt?
    Blir veldig glad dersom noen har erfaringer å dele rundt dette.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Oppland
    Alder
    48
    Meldinger
    13

Standard Sv: Fersking med lavt stoffskifte

Hei hei!
    Jeg er også fersking med stoffskifte, har bare gått på levaxin i en tre ukers tid, men synes selv at jeg merker litt forskjell. Er ikke såå trøtt og sliten lenger, våkner lettere om morgenen og hjernetåka har lettet litt. ;)
    Jeg er som deg skeptisk til å fylle kroppen med medisin, men jeg tenker ikke på levaxin som medisin. Det er jo et hormon som kroppen min trenger da skjoldbruskkjertelen ikke lager nok selv lenger. Min mor har hatt hypothyreose i mange år, men fungerer bra med levaxin så lenge det er riktig dosert. Hun sier at hun har levd så lenge med det at hun med en gang merker det om det har endret seg.
    Håper at vi begge blir friskere og visere etterhvert!

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Hva viste, og viser blodprøvene dine?
    Har du antistoffer?
    Homeøpater kan hjelpe med mye, men har man lavt stoffskifte, så er det stoffskiftehormon kroppen trenger, akkurat som når man har diabetes, da trenger man insulin. Uten og tilføre Levaksin eller naturthyroid, så vil stoffskiftet bli svakere og svakere og svakere. Om du er opptatt av og bruke naturlige ting, så vil jeg på det sterkeste anbefale deg og få naturthyroid av legen din; det er også det mest optimale for kroppen din.
    Frem til stoffskiftet, både blodprøver og symptomer, stabiliserer seg, så tar man blodprøver hver sjette uke. Ved og følge med på blodprøver, dosering og symptomer (jeg henter ut alle blodprøver og lager min egen logg med prøvesvar, dosering og symptomer) skal man finne sin optimale dosering, og når den er stabil kan man ta stoffskifteprøver litt sjeldnere. Blodprøver skal forresten alltid tas klokken åtte om morgenen og helst fastende. Uansett må du ikke ta Levaksin før prøven.
    Dosen skal ikke forandres etter aktivitet. Levaksin virker heller ikke slik at man kan ta en større dose når man planlegger og være aktiv og mindre når man planlegger daffe-dager.

Når det gjelder kosthold;
    veldig mange med lavt stoffskifte sliter med overvekkt som er nesten umulig og bli kvitt. Det er også en klar sammenheng mellom lavt stoffskifte og matintoleranser mot f.eks. gluten og/eller laktose. Veldig mange av oss har oppdaget fordelene med lavkarbo (altså; man begrenser karbohydratinntaket, spiser likt med protein , men øker fettmengden)
    Jeg er en av de mange som lever lavkarbo. Da lever jeg glutenfritt, spiser sunne og rene matvarer, spiser ikke sukker eller stivelseholdige grønnsaker som f.eks. potet og siden jeg ikke spiser halv eller helfabrikata unngår jeg alle tilsetningstoffene som finnes i den typen mat. Mine hovedkilder til fett er nøtter, frø, gode oljer som kokosolje og fet fisk. Margarin burde ingen spise uansett helse, og jeg spiser ekte smør. Light-produkter i handelen har fått redusert andelen fett, men har fått økt andelen karbohydrater (og også ofte tilsetningstoffer) og derfor spiser jeg aldri disse, men velger full-fett-produkter.
    Med lavt stoffskifte er bl.a. soya noe du absolutt bør unngå.

Medlem siden
    Mar 2013
    Sted
    Sunnmøre
    Alder
    51
    Meldinger
    2

Hei og takk for fine svar til dere begge.
    Siden jeg er ganske ny, har jeg ikke festet meg med resultatene av blodprøvene, men skal notere dem neste gang jeg skal til kontroll. Forstår at dette kan være nyttig på sikt.
    Når det gjelder å ta blodprøvene fastende, sa legen at jeg ikke skulle ta medisin før prøven, men kunne gjerne spise frokost...
    Vekten min har gått litt i jojo etter at jeg begynnte med Levaxin, så nå er jeg bevist på å spise "riktig", men lavkarbo høres litt komplisert ut. Særlig når jeg er mor i en familie på 5 stykker. Men vi spiser "ren" mat. Lite farse, pølse og ferdigmat. Bruker oliven olje og rapsolje, er det ok eller?
    Ellers får jeg vel bare innfinne meg med at jeg må gå på medisin, selv om det for meg føles som et nederlag. Jeg skulle jo være frisk hele livet og er verdensmester i mitt eget liv. Trenger vel litt tid til å venne meg til tanken.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Lignende tråder

1. Fersking
    Av valentina i forumet Presentasjoner
    Svar: 3
    Siste melding: 14-10-11, 22:23
  2. En fersking melder sin ankomst
    Av Sigrid77 i forumet Presentasjoner
    Svar: 2
    Siste melding: 05-06-10, 09:27
  3. Fersking som lurer
    Av Scarlett i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 43