Låner lige indledningen fra min anden tråd Sådan spredes u-sundhed og overvægt...:

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
Forleden så jeg nogle afsnit af en gammel krimi-serie New York Blues (1993–2005) "NYPD Blue" (original title)

Det ganske særlige med denne TV-serie er, at handlingen er flettet med snapshots af almindeligt gadeliv i New York's gader og stræder. Man ser alskens mennesker bevæger sig i deres ærinder på fortorve, åbne pladser og krysende trafikken over og udenfor fodgængerovergange...

I 1993 da serien blev lanceret, har den været indspillet allerede over et par år og hvad der falder mig ind at spørge om er: hvor i alverden er blevet af alle de overvægtige, i forhold til New Yorks gadebillede i dag? Som i dette eksempel, eller i dette ?

Det virker utænkeligt, at seriens ophavsfolk har ryddet gaderne for alle overvægtige før kameraerne blev sluppet løs på optagelser....

Det samme gør sig gældende når man ser gamle danske film indspillet før Anden Verdenskrig, og efterfølgende, frem til 1070-erne. Ekstremt få eller slet ingen overvægtige i det uredigerede gadebilledet i baggrunden. Og dette uanset de forbipasserendes sociale status, da man tydeligt kan se hvem er "direktør", postbud, håndværker, hushjælp eller en "fin dame", så den med at folk bevægede sig mere dengang (end nu) holder altså ikke som argument. Og man kan ikke argumentere sig bort fra, at den gang stod menuen på frikadeller med brun sauce og kartofler... eller biksemad stegt i svinefedt.

Den gang var slagtedyr ikke fyldt op til randen med pesticider og dyrefoder har endnu ikke indehold soya og andre goitrogene ingredienser. Skjolsdbruskkirtel hæmmende pesticider (alle pesticider hæmmer skjoldbruskkirtlen) var i brug, men langt fra i omfang som i dag. Statens kostråd eksisterede endnu ikke og det var ikke bandlyst at spise fløde, smør og spæk som det er i dag...

...hvor folk både rører sig langt mere end før, spiser fedtfattigt og når det endeligt skal spises noget med fedt - er det de "sunde" planteolier, der i gamle dage kun blev brugt i non-food industri. Der blev heller ikke brugt så mange syntetiske sødemidler som nu, hvilket må betyder at selv sukker spiste man langt mere dengang end i dag, og alligevel...

.... er gaderne i dag fyldt med overvægtige eller på vej til at være det, og når man ser på folks hårpragt, er det påfaldende at i dag skal man gå til frisør og betale i dyre domme for hår-extentions, hvor "dengang" rendte folk med hårmanker, man i dag ikke har medmindre man betaler for det hver anden eller tredje måned hos frisøren.
Må blankt indrømme, at jeg har været ret så deprimeret på det sidste. Og fortsat er... Det er ikke kun fordi der er længere og længere imellem mennesker med hårpragt som jeg husker den fra fortiden. Jeg synes også, at jeg ser struma'er alle vegne.

En nabo gennem mange år, har altid rendt med en struma. Ikke så stor, men struma er det.

Der var ikke noget galt, iflg. lægen. Alle prøver var indenfor "normalområdet" og det var tydeligt, at naboen havde ikke lyst til at tale om det, efter at hun blev beroliget hos lægen. Hun reagerede på mine kommentarer som jeg var en "lyseslukker", så det var bare om at holde mund fremover. Jeg holder fortsat min mund, nu på 11. år.

I løbet af de 11 år blev naboens struma ikke meget større end da jeg så den første gang. Til gengæld blev naboens flotte ben, lange, slanke med vidunderlige ankler - til typiske, grove "lavt-stofskifte-ben" (Kevlin kalder for LRS-bein = Låra Rett i Skoa), som man typisk udvikler som følge af en langvarig thyreoideahormonmangel, herunder underdosering hvis man er i behandling.... Min nabo var dog aldrig i behandling, fordi hendes blodprøver var "fine".

De sidste par år eller tre, tilbringer hun sin fritid på sofaen derhjemme, dvs. hun er "som hun plejer" når hun er på job men hjemme er hun flad... Lægen siger bare: Jamen, kære frue. Overgangsalderen er ikke nogen sygdom, vel? Vi kan ikke have det som teenagere hele livet, vel? Men det er netop det hun er - naboens datter. Teenager. Hun er høj og flot, som hendes mor var før... og som sin mor, har også datteren fået struma. Og som sin mor, tilbringer også datteren mere og mere tid på sofaen. Til hende siger lægen, at hendes prøver er "fin-fine" og at hun kommer til at vokse sig flot og smækker. Bare giv tid. De stoler begge blindt på lægen.

Sidste uge var jeg ude og handle. Det har taget mig to minutter at stige ud af bilen og komme ind i supermarkedet. Undervejs lagde jeg mærke til en kvinde med stor struma. Bred, overvægtig, med tyrenakke, ekstremt tyndt hår... sled hun sig langsomt gennem supermarkedet.

Jeg glemte helt, hvad jeg kom efter, og så mig omkring.

Efter ½ time har jeg talt 21 personer med synlig struma. Alle kvinder og piger i teenage-alderen.

Jeg gav op og gik tomhændet hjem.

Strumaer, overvægt, tyndt hår, myxødem-ansigter... tomme blikke, synlig træthed, "fin-fine" blodprøver, ingen diagnose, ingen behandling...
... og så langt det indre øje skuer - en endeløs, tæt front af læger, der alle siger: "nej"!