Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    midt-norge
    Alder
    38
    Meldinger
    92

Standard Barn født av mødre med binyretretthet.

Jeg vet det er lite forskning om barn født av mødre med binyretretthet... Men jeg skulle så gjerne visst mer om dette. Kanskje noen her inne har noe kunnskap?

Min sistefødte er nå tre mndr. Jeg brukte cortef under svangerskapet, legen ville ikke ta ansvar for behandlingen og det ble på eget ansvar.. Men jeg mente det var riktig for å unngå å tære på fosterets binyrer..
    Barnet strever desverre mye med fordøyelse, gulping, diare og mye uro Utslett i ansiktet. Lav stressterskel, blir lett overstimulert, svetter i hender og føtter. Sitrer mye.
    Jeg er overbevisst om at han plages med lav kortisol som meg og har til tider vedlig dårlig samvittighet for at jeg har påført han samme lidelse som meg.
    Vi har vært hos barnelege flere ganger og han får nå allergi melk uten melkeprotein. Det hjelper desverre ikke.
    Har det noe hensikt og utsette han for div prøver. Tenker på blodprøver etc for å måle cortisol etc.
    Vil jo unødig stikke han som er så liten. Tror vel selv det har lite hensikt og at alt sikkert er innenfor referansene men vet jo aldri?

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Barn født av mødre med binyretretthet.

Jeg tror det beste du kan gjøre er å ikke stresse. Det kan godt hende at ditt lille barn merker at du er urolig. Problemet med blodkortisol er at det skal ikke mye stress og uro hos deg før det slår ut på blodprøven. Derfor
    vil jeg anta at du unødig utsetter barnet ditt for en prøve som ikke vil vise noe som helst.

Mitt barn ble født av en mor med binyreproblemer. Det var ingen som visste at jeg hadde det da. Jeg var totalt utmattet i barnet første leveår. Dette barnet, om det er noen trøst for deg, er full av energi, barnet er ikke lengre et barn men er voksen, og fungerer maksimalt mentalt, fysisk og på alle måter

Jeg var svært bekymret for barnet mitt. Nå kan jeg le av det. På den tiden var det et vanvittig kjør om krybbedød. Jeg våget nesten ikke sovne de første nettene etter at jeg kom fra sykehuset. Senere bekymret jeg meg om alt mulig annet. Så mye bortkastet tid på bekymringer!

Jeg tror det er for tidlig å finne ut noe som helst om barnet ditt. En annen ting er at vi lever i en tid hvor normalitetsgalskapen er ekstrem. I skolen og ned på barnehagenivå blir barn vurdert innenfor en snever normalitetsform, les denne her http://morgenbladet.no/ideer/2012/ko...r#.UV0kTqtuaX0 . Vi er alle ulike, det er noe av sjarmen med mennesker at vi finne si alle slags utgaver, mentalt og fysisk.

Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Asker
    Alder
    47
    Meldinger
    194

Sitat Opprinnelig skrevet av Nora2 Vis post
    Jeg vet det er lite forskning om barn født av mødre med binyretretthet... Men jeg skulle så gjerne visst mer om dette. Kanskje noen her inne har noe kunnskap?

Min sistefødte er nå tre mndr. Jeg brukte cortef under svangerskapet, legen ville ikke ta ansvar for behandlingen og det ble på eget ansvar.. Men jeg mente det var riktig for å unngå å tære på fosterets binyrer..
    Barnet strever desverre mye med fordøyelse, gulping, diare og mye uro Utslett i ansiktet. Lav stressterskel, blir lett overstimulert, svetter i hender og føtter. Sitrer mye.
    Jeg er overbevisst om at han plages med lav kortisol som meg og har til tider vedlig dårlig samvittighet for at jeg har påført han samme lidelse som meg.
    Vi har vært hos barnelege flere ganger og han får nå allergi melk uten melkeprotein. Det hjelper desverre ikke.
    Har det noe hensikt og utsette han for div prøver. Tenker på blodprøver etc for å måle cortisol etc.
    Vil jo unødig stikke han som er så liten. Tror vel selv det har lite hensikt og at alt sikkert er innenfor referansene men vet jo aldri?
    Uff det er fryktelig vondt å ha dårlig sammvitighet og bekymre seg for barna sine. Har ikke noe konkret råd til deg dessverre. Jeg hadde nok også problemer med binyrene under mine to svangerskap. Jeg var veldig dårlig fra dag 1 og gjennom hele svangerskapet, null energi og la nesten ikke på meg (3 og 1 kg). Formen var de første 4-5 mnd etter fødselen topp for deretter å dale drastisk. Begge mine barn er idag friske og raske. Den ene hadde problemer med fordøyelsen de første mnd men det gikk seg til. Håper du får finner ut av det.

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    44
    Meldinger
    352

Hvis du ammer kan kanskje din ev. mangel på kortisol medføre at kroppen din til en viss grad bruker adrenalin "som drivstoff"? Barnet vil da muligens få adrenalin i morsmelken..? Aner ikke om det er slik, men det var en tanke som dukket opp..
    Kanskje tar det også litt tid for barnet å "regulere" sine egne hormonnivåer nå som det ikke blir påvirket av innholdet i ditt blod akkurat som oss når vi starter/slutter med hormonelle medisiner..?

Håper du finner ut av det - vondt å bruke denne tiden på å være engstelig

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Du skriver jo at du bruker hydrokortison? Jeg kan ikke skjønne at det blir annerledes enn for dem som har Addisons? De blir vel ikke bedt om å unngå å få barn? Når du tar hydrokortison blir det jo som at du får hormoner for ditt lave stoffskifte. Jeg tror du engster deg helt unødig
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    midt-norge
    Alder
    38
    Meldinger
    92

Sitat Opprinnelig skrevet av dennis Vis post
    Uff det er fryktelig vondt å ha dårlig sammvitighet og bekymre seg for barna sine. Har ikke noe konkret råd til deg dessverre. Jeg hadde nok også problemer med binyrene under mine to svangerskap. Jeg var veldig dårlig fra dag 1 og gjennom hele svangerskapet, null energi og la nesten ikke på meg (3 og 1 kg). Formen var de første 4-5 mnd etter fødselen topp for deretter å dale drastisk. Begge mine barn er idag friske og raske. Den ene hadde problemer med fordøyelsen de første mnd men det gikk seg til. Håper du får finner ut av det.
    Dere har nok ett poeng.. Jeg forsøker selvsagt å ikke stresse. Men er bekymret. Fikk ett barn for to år siden og da var jeg ikke under behandling. Dette resulterte i en voldsom opptur fra rundt uke 20 i svangerskapet og frem til fødsel. Jeg mener og tro jeg da nøt godt av barnets hormonproduksjon, men på bekostning av hans binyrer. Min nedtur kom tilbake etter fødsel. Dette barnet var urolig fra dag en og slet med fordøyelse og uro. Han er i dag mye bedre og sover nå hele natten gjennom, endelig. Men fortsatt mye dårlig i magen. Har han fortsatt hjemme og vi forsøker å gi mest mulig ro og forutsigbarhet i hverdagen. Han får probiotika, vitamintilskudd og står på en glutenfri og melkefri diett. Heller ikke hos han er det funnet noe konkret feil på binyrer og stoffskifte..Håper det går seg til med årene
    Det som gjør meg ekstra usikker med sistemann er at jeg da valgte å bruke medisiner, dog på eget ansvar...Jeg håpet da at dette ville skåne barnets binyrer. Men han har også mye uro og fordøyelsesplager han, verre en forrige. Desverre. Ammet den første mnd og da fikk han jo cortison via morsmelken. Det ble verre etter jeg sluttet å amme. Tenkte det kunne være en sammenheng, ikke godt å vite.
    Jeg har oppsøkt en privat barnelege og fått han med på å legge inn babyen og gjøre undersøkelser.Måle kortisol i døgnurin, kortisol i blod morgen og kveld og ultralyd av binyrer etc...
    Men dette er belastende undersøkelser på en liten kropp som allerede er i ubalanse, så jeg vet rett og slett ikke om det er noe jeg tørr å gjennomføre. Er vel egentlig sikker på at det ikke vil avdekke noe utenfor referanse, noe som er kjent for meg....
    Jeg målte forøvrig kortisol i hele svangerskapet og lå helt i nedre sikt for det normale.Turte ikke øke cortefen
    Vet det står noe om kortisonbruk i svangerskap i boken "safe use of cortisol" men har ikke lyktes å få tak i denne boken. Ellers er det vel lite forskning på dette området.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Sitat Opprinnelig skrevet av Nora2 Vis post

Nora, Nora, Nora...

Jeg kan godt forstå dig! Men du kar roligt lytte til Vigdis. Slap af og vid at du ikke har gjort noget forkert, snarere tværtimod.

Generelt er glukokortikoider sikre i behandlingen af gravide kvinder, og ligeledes sikre for ammende, idet kun ganske minimalt af glukokortikoider findes i modermælken iflg. Medscape, og der er endda tale om langt kraftigere glukokortikoider end det blide hydrocortison.

Hvis (hvis!) man overhovedet kunne tale om en "fejl", må man vurdere "fejlen" i forhold til, at svangerskabet - lige som anden belastning eller en sygdom - kræver op til 3-4 gange mere plasma-cortisol, end ellers. Hvis man overhovedet skulle tale om en "fejl", da er det, at hvis dosen af hydrocortison ikke blev øget i anledning af svangerskab, da har både moderen og barnet haft for lidt cortisol til rådighed. Ikke for meget.

Du er ikke den eneste, der har opdaget at der er svært lidt at finde i medicinske kilder, om forbindelsen mellem Adrenal Fatigue, hydrocortison og svangerskab. Anne Elliot skriver på sin hjemmeside bl.a. :

"Desværre er det ikke en enkelt bog på min hylde (og der er mange!) der handler om dette presserende emne. Faktisk giver surfing på det store Internet meget få resultater. Jeg kan godt forstå hvorfor.

Hvem har mod på at forske på gravide forsøgspersoner? Kan forskerne etisk være i stand til at gennemføre dobbelt blinde forsøg, hvor et hold af gravide forsøgspersoner får hjælp, mens kontrol-holdet får ingen? Etisk er det meget vanskeligt at studere gravide kvinder. I mellemtiden lider utallige gravide kvinder af binyretræthed og endda Addisons sygdom, og føder børn med svækkede binyrerne, som følge af deres mødres udmattelse.

Jeg har selv født fem børn før min diagnose af Addisons sygdom, og yderligere to børn er blevet født efter at jeg blev diagnosticeret. Jeg har lært en masse, men jeg har endnu ikke fundet løsning på mange af de mest alvorlige problemer (såsom for tidlig fødsel).

Jeg har korresponderet med lægerne fra hele verden og mødt personligt læger fra de bedste hospitaler. Også de er meget sparsommelige med konkrete svar. Det er en (sørgelig) kendsgerning, at der ikke vides ret meget konkret om, hvordan man bedst kan hjælpe gravide kvinder med binyretræthed.

Oceaner af tid har jeg brugt på at afsøge Internettet i løbet af mine sidste to graviditeter, for at finde oplysninger. Jeg har især koncentreret mig om medicinske tidsskrifter, for at se, hvilken forskning findes på området, i forhold til binyretræthed. Jeg har fundet forskning på dyr, især får, men intet af det jeg fandt har været meget hjælp for mig. Derfor, på grund af den forfærdelige mangel på oplysninger på dette område, vil jeg tilbyde nogle forslag fra mine egne erfaringer."

Læs videre artiklen Pregnancy and Adrenal Fatigue og alle links, og med alle 90+ kommentarer med den seneste d. 24. marts i år, så der kan fortsat spørges. Du kan roligt stole på Anne Elliot.

Jeg vil også gerne anbefale dig, nøje at finlæse en anden Adrenal-Fatigue-Mom's blog: Adrenal Fatigue – My personal story part 1 og Adrenal Fatigue – My personal story part 2. Hun er født af en mor med Lupus, har selv Adrenal Fatigue og har født fire børn mens hun var syg, og virker til tider lidt frelst (religiøs). Hendes artikler om Adrenal-Fatigue-graviditeter er absolut lærerige.

Får din søn tilskud af D-vitamin? Da min søn blev født for 37 år siden, fik jeg recepten på D-vitamin dråber til spædbørn og kunne ikke fortså, hvorfor han virkede mindre trivelig efter dagens dråbe. Det viste sig at det var D2-vitamin (Ergocalciferol). Det var i tiden før Internettet, så jeg rejste helt til Tyskland for at købe et lager af D3-vitamindråber til ham. Hvilken type af D-vitamin får din søn?

Noget andet som jeg ville have gjort, hvis jeg var i samme situation som du: jeg ville smøre en plet på størrelse med 2x2 cm med Lugol's solution 2% (fra UK), på den indre side af egen og barnets underarm, tæt på albuen. Hvis pletten ikke forsvinder inden der er gået 24 timer, der er alt i orden og man behøver ikke tænke på jodmangel mere. Hvis pletten derimod begynder at blegne i tiden mellem 12 og 24 timer fra den er blevet malet på - tyder det på en middelgrad af jodmangel, dvs. der ikke jod nok til alle kroppens funktioner hos moderen, eller barnet, eller dem begge. Forsvinder pletten allerede inden 12 timer, der er jodmangel alvorlig. Jodmangel i forskellige grad kan give netop mistrivsel hos småbørn (og alle andre) i en grad, der er proportionel med graden af jodmangel, og kan give en del af de symptomer du netop beskriver, fordi kroppen bruger jod til langt mere end blot thyreoideahormoner, og uanset hvor meget hydrocortison man pøser på - vil man aldrig slippe helt for binyretræthed, hvis man har jodmangel...

Håber det bedste for dig og din baby.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    midt-norge
    Alder
    38
    Meldinger
    92

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post

Nora, Nora, Nora...

Jeg kan godt forstå dig! Men du kar roligt lytte til Vigdis. Slap af og vid at du ikke har gjort noget forkert, snarere tværtimod.

Generelt er glukokortikoider sikre i behandlingen af gravide kvinder, og ligeledes sikre for ammende, idet kun ganske minimalt af glukokortikoider findes i modermælken iflg. Medscape, og der er endda tale om langt kraftigere glukokortikoider end det blide hydrocortison.

Hvis (hvis!) man overhovedet kunne tale om en "fejl", må man vurdere "fejlen" i forhold til, at svangerskabet - lige som anden belastning eller en sygdom - kræver op til 3-4 gange mere plasma-cortisol, end ellers. Hvis man overhovedet skulle tale om en "fejl", da er det, at hvis dosen af hydrocortison ikke blev øget i anledning af svangerskab, da har både moderen og barnet haft for lidt cortisol til rådighed. Ikke for meget.

Du er ikke den eneste, der har opdaget at der er svært lidt at finde i medicinske kilder, om forbindelsen mellem Adrenal Fatigue, hydrocortison og svangerskab. Anne Elliot skriver på sin hjemmeside bl.a. :

"Desværre er det ikke en enkelt bog på min hylde (og der er mange!) der handler om dette presserende emne. Faktisk giver surfing på det store Internet meget få resultater. Jeg kan godt forstå hvorfor.

Hvem har mod på at forske på gravide forsøgspersoner? Kan forskerne etisk være i stand til at gennemføre dobbelt blinde forsøg, hvor et hold af gravide forsøgspersoner får hjælp, mens kontrol-holdet får ingen? Etisk er det meget vanskeligt at studere gravide kvinder. I mellemtiden lider utallige gravide kvinder af binyretræthed og endda Addisons sygdom, og føder børn med svækkede binyrerne, som følge af deres mødres udmattelse.

Jeg har selv født fem børn før min diagnose af Addisons sygdom, og yderligere to børn er blevet født efter at jeg blev diagnosticeret. Jeg har lært en masse, men jeg har endnu ikke fundet løsning på mange af de mest alvorlige problemer (såsom for tidlig fødsel).

Jeg har korresponderet med lægerne fra hele verden og mødt personligt læger fra de bedste hospitaler. Også de er meget sparsommelige med konkrete svar. Det er en (sørgelig) kendsgerning, at der ikke vides ret meget konkret om, hvordan man bedst kan hjælpe gravide kvinder med binyretræthed.

Oceaner af tid har jeg brugt på at afsøge Internettet i løbet af mine sidste to graviditeter, for at finde oplysninger. Jeg har især koncentreret mig om medicinske tidsskrifter, for at se, hvilken forskning findes på området, i forhold til binyretræthed. Jeg har fundet forskning på dyr, især får, men intet af det jeg fandt har været meget hjælp for mig. Derfor, på grund af den forfærdelige mangel på oplysninger på dette område, vil jeg tilbyde nogle forslag fra mine egne erfaringer."

Læs videre artiklen Pregnancy and Adrenal Fatigue og alle links, og med alle 90+ kommentarer med den seneste d. 24. marts i år, så der kan fortsat spørges. Du kan roligt stole på Anne Elliot.

Jeg vil også gerne anbefale dig, nøje at finlæse en anden Adrenal-Fatigue-Mom's blog: Adrenal Fatigue – My personal story part 1 og Adrenal Fatigue – My personal story part 2. Hun er født af en mor med Lupus, har selv Adrenal Fatigue og har født fire børn mens hun var syg, og virker til tider lidt frelst (religiøs). Hendes artikler om Adrenal-Fatigue-graviditeter er absolut lærerige.

Får din søn tilskud af D-vitamin? Da min søn blev født for 37 år siden, fik jeg recepten på D-vitamin dråber til spædbørn og kunne ikke fortså, hvorfor han virkede mindre trivelig efter dagens dråbe. Det viste sig at det var D2-vitamin (Ergocalciferol). Det var i tiden før Internettet, så jeg rejste helt til Tyskland for at købe et lager af D3-vitamindråber til ham. Hvilken type af D-vitamin får din søn?

Noget andet som jeg ville have gjort, hvis jeg var i samme situation som du: jeg ville smøre en plet på størrelse med 2x2 cm med Lugol's solution 2% (fra UK), på den indre side af egen og barnets underarm, tæt på albuen. Hvis pletten ikke forsvinder inden der er gået 24 timer, der er alt i orden og man behøver ikke tænke på jodmangel mere. Hvis pletten derimod begynder at blegne i tiden mellem 12 og 24 timer fra den er blevet malet på - tyder det på en middelgrad af jodmangel, dvs. der ikke jod nok til alle kroppens funktioner hos moderen, eller barnet, eller dem begge. Forsvinder pletten allerede inden 12 timer, der er jodmangel alvorlig. Jodmangel i forskellige grad kan give netop mistrivsel hos småbørn (og alle andre) i en grad, der er proportionel til graden af jodmangel, og kan give en del af de symptomer du netop beskriver, fordi kroppen bruger jod til langt mere end blot thyreoideahormoner, og uanset hvor meget hydrocortison man pøser på - vil man aldrig slippe helt for binyretræthed, hvis man har jodmangel...

Håber det bedste for dig og din baby.

Tusen takk for alle svar

Jeg gir han Solaray D-3, INT B1 probiotika og 2,5 ml høykonsentrert omega 3, 5 ml sanasol.
    Han får neocate som er en morsmelksertsatning for supersensitive babyer. Proteinet er spaltet ned til aminosyrer. Helt uten kumelk og soya.
    Dette med jod var meget interessant. Dette skal jeg få sjekket på begge de minste barna mine. Kan man gi jod til så små?
    Har også en sønn på 10 år som har fått påvist TSH på 4,5 men ellers normale verdier av T3 og T4. Kan dette skyldes jod mangel også da? Det har jeg ikke tenkt på.

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,323

Exclamation Sv: Barn født av mødre med binyretretthet.

Hej. Vi kommer att dela denna tråd i två delar: barn/binyretretthet- och jod-del.

EDIT: Tråden är uppdelad, og jod-delen Tilskudd av jod til mor og barn finns här: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=15836
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Lignende tråder

1. Født uten skjoldkjertel - Min historie
    Av monsemann i forumet Dagboker
    Svar: 12
    Siste melding: 16-02-13, 20:59
  2. Mødre og døtre, og stoffskifte
    Av Bettie B. i forumet Presentasjoner
    Svar: 4
    Siste melding: 01-12-10, 11:46
  3. Jeg ble født med hypothyreose
    Av Maia i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 72
    Siste melding: 20-11-08, 11:17
  4. I Norge tar flere fedre enn mødre fri når barnet er sykt :-0
    Av Stina i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)
    Svar: 2
    Siste melding: 11-05-07, 17:19
  5. Jenta mi ble født med forhøyet verdier...
    Av Krapylet i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 4
    Siste melding: 13-08-06, 23:05

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn