Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 19 av 19
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Standard Sv: Kan syntetisk t4 og bioidentisk t4 sammenliknes milligram for milligram - kjemisk

Da har jeg fått verifisert - på forumet realisten.com - at tenkemåten min er riktig når det gjelder å finne antall molekyler t4(Na) i 100µg og t3(H) + t4(H) i 60mg Erfa.

Det koker altså ned til at 100µg Levaksin inneholder 75,38*10^15 t4-molekyler, mens 60mg Erfa inneholder 34,88*10^15 hormonmolekyler, blandet mellom t3 og t4.

Veldig grovt sett er det altså litt over dobbelt så mye hormon i 100µg levaxin som i 60mg Erfa.

Det er da helt på viddene å si at 60mg Erfa skal tilsvare 100µg levaxin. Ikke rart man blir underdosert på konverteringsanbefalingene fra Levaxin til Erfa... Disse anbefalingene vil kun stemme for de som er ekstremt dårlige omdannere og derfor står på veldig høye doser t4. Det finnes ingen overgangstabell som vil fungere for alle, siden det er snakk om epler og kameler, men om man fungerer brukbart på t4 og er en god omdanner vil tabellen iallfall føre en ut i underdosering.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Kan syntetisk t4 og bioidentisk t4 sammenliknes milligram for milligram - kjemisk

Samtidig er jo den kjemiske tegningen av syntetisk T4 og kroppens naturlige T4 så vidt forskjellige. Kan det ligge noe der også? Eller er det den dere har sett på (jeg er ikke realist!)
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Samtidig er jo den kjemiske tegningen av syntetisk T4 og kroppens naturlige T4 så vidt forskjellige. Kan det ligge noe der også? Eller er det den dere har sett på (jeg er ikke realist!)
    Når de er vridd samme vei og tegnet på samme måte så er ikke ulikheten sååå stor, synes jeg. Forskjellen er "bare" at et hydrogenatom fra den naturlige er byttet ut med et natriumatom i syntetisk. På engelsk heter den syntetiske "levo-thyroxine sodium"... altså på norsk - natriumlevothyroksin, i motsetning til kun levothyroksin, som da er den naturlige. (Levo betyr venstrevridd.) Det er svært uheldig at begge raskt forkortes til thyroksin - det gir større uttrykk for likhet enn det er grunn for. (Og små forskjeller kan utgjøre store virkninger når vi snakker molekyler, så jeg vil absolutt ikke bagatellisere det, selv om jeg synes de ser rimelig like ut.)

Som Smurf påpekte så skal nok disse atomene - enten det er hydrogen eller natrium spaltes av i serum(?). Men siden natrium og hydrogen tross alt er ulike molekyler vet vi ikke om de vil spaltes av like lett (sansynligvis gjør de det siden det er negativt ladet oksygen som holder fast hhv Na eller H), vi vet heller ikke om "avfallsproduktene" (henholdsvis fritt hydrogen eller fritt natrium) har noen effekt etter avspaltingen ... Kroppen vår er tross alt tilpasset at det skal frigjøres hydrogen under dennne reaksjonen, ikke natrium. Og de frigjorte atomene vil jo i sin tur påvirke serum.

Personlig heller jeg nok kanskje mot det at det er sammensetningen i naturlig thyroid (calcitonin, t1, t2, t3 og t4) samt det faktum at mange av hormonene i naturlig thyroid allerede er proteinbundet som utgjør det mest vesentlige i forskjellen. Det ser jo som at proteinbindingen virker som en buffer på effekten av t3 sånn at man ikke må pulsdosere på samme måte som for f.eks lio - og ikke minst, det er forskning som tyder på at t1 og t2 IKKE er "inaktive metabolitter". En frisk kjertel ville jo produsere og slippe alle - ikke bare t4 og forvente at perifer dejodinase skulle sørge for metabolittene (med metabolittene mener jeg altså de stoffene som kan dannes utifra t4 - her t3, t2 og t1)...
    Sist endret av smgj; 17-04-13 kl 08:11

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Akershus
    Alder
    43
    Meldinger
    29

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Men siden natrium og hydrogen tross alt er ulike molekyler vet vi ikke om de vil spaltes av like lett (sansynligvis gjør de det siden det er negativt ladet oksygen som holder fast hhv Na eller H), vi vet heller ikke om "avfallsproduktene" (henholdsvis fritt hydrogen eller fritt natrium) har noen effekt etter avspaltingen ... Kroppen vår er tross alt tilpasset at det skal frigjøres hydrogen under dennne reaksjonen, ikke natrium. Og de frigjorte atomene vil jo i sin tur påvirke serum.
    Både syntetisk og naturlig T4 er levotyroksin, dvs de er identiske mht stereokjemi. Så vidt jeg vet har ikke den speilvendte versjonen dextrotyroksin noen funksjon mht stoffskifte. Jeg tror ikke vi skal legge oss så mye opp i hva natrium fra T4 gjør med kroppen. Den er forsvinnende lav i forhold til salt du får i deg fra maten etc. Vanlig referanseverdi for natrium i serum er 137-145 mmol/l. Bidraget fra 100 µg T4-Na er 0,125 µmol, så dette vil ikke påvirke elektrolyttbalansen i det hele tatt. Natriummengden tilsvarer 7,3 µg NaCl (bordsalt), og det er ikke et saltkorn engang. Kroppens væsker har veldig høy bufferkapasitet, så de lave mengdene H eller Na vil ikke påvirke i det hele tatt.

Jeg tror nok du har mer rett mht at forskjellen ligger i at kjertelekstraktene inneholder flere forbindelser som ikke er i levaksin og lio: T1, T2, kalsitonin osv. Kanskje gjør proteinbindingen at de tas opp saktere. Disse forbindelsene må brytes ned/av før de kan tas opp av tarmene og det vil senke opptakshastigheten. Dvs de proteinbundene T4 og T3 vil ikke komme inn i blodet i sin helhet. Dette er jo flaks for oss som er behandlet for kreft, så vil ikke tyroglobulin (også et protein) lage krøll for blodanalysene.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Sitat Opprinnelig skrevet av Smurf Vis post
    Både syntetisk og naturlig T4 er levotyroksin, dvs de er identiske mht stereokjemi. Så vidt jeg vet har ikke den speilvendte versjonen dextrotyroksin noen funksjon mht stoffskifte. Jeg tror ikke vi skal legge oss så mye opp i hva natrium fra T4 gjør med kroppen. Den er forsvinnende lav i forhold til salt du får i deg fra maten etc. Vanlig referanseverdi for natrium i serum er 137-145 mmol/l. Bidraget fra 100 µg T4-Na er 0,125 µmol, så dette vil ikke påvirke elektrolyttbalansen i det hele tatt. Natriummengden tilsvarer 7,3 µg NaCl (bordsalt), og det er ikke et saltkorn engang. Kroppens væsker har veldig høy bufferkapasitet, så de lave mengdene H eller Na vil ikke påvirke i det hele tatt.

Jeg tror nok du har mer rett mht at forskjellen ligger i at kjertelekstraktene inneholder flere forbindelser som ikke er i levaksin og lio: T1, T2, kalsitonin osv. Kanskje gjør proteinbindingen at de tas opp saktere. Disse forbindelsene må brytes ned/av før de kan tas opp av tarmene og det vil senke opptakshastigheten. Dvs de proteinbundene T4 og T3 vil ikke komme inn i blodet i sin helhet. Dette er jo flaks for oss som er behandlet for kreft, så vil ikke tyroglobulin (også et protein) lage krøll for blodanalysene.
    Ja, der sier du noe... De proteinene må jo enten spaltes av eller gå gjennnom tarmbarrieren med hormonet. Hmm... lurer på hvor store disse proteinene er, og hvor store proteiner som kan komme gjennom denne barrieren? Og kan vi blindt gå ut ifra at bare størrelsen er avgjørende for opptaket?
    Jeg finner artikler som sier at partikkelstørrelse er en faktor, men ikke den eneste ... og en annen som sier at "iallfall regnbueørret kan ta opp intakte proteiner av pepperrot"(ikke at jeg vet noe om størrelsen på pepperrotproteiner kontra Thyroxine-binding globulin - transportproteinet til hormonet) Jeg finner også artikler som sier at
    det er veldig feil å tro at proteiner blir komplett nedbrutt før opptak: http://www.annualreviews.org/doi/pdf....070188.001553 og helt over til artikler som sier AT proteiner blir nedbrutt før opptak i en frisk tarm. Denne boka mener f.eks at det er normalt å forvente at en andel hele proteiner tas opp. http://books.google.no/books?id=lo4I...oteins&f=false

Mye å fundere på i dag.

Edit:
    Thyroxine-binding globulin er ikke det samme som tyroglobulin etter det jeg kan finne, så selv om de skulle kunne tas opp i blodet fra tarmen etter man har tatt naturlig thyroid så burde de ikke rote til noen blodprøver...
    Thyroglobulin should not be confused with Thyroxine-binding globulin, a carrier protein responsible for carrying the thyroid hormones in the blood.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Thyroglobulin

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Akershus
    Alder
    43
    Meldinger
    29

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post

Thyroxine-binding globulin er ikke det samme som tyroglobulin etter det jeg kan finne, så selv om de skulle kunne tas opp i blodet fra tarmen etter man har tatt naturlig thyroid så burde de ikke rote til noen blodprøver...
    Jeg vet. For pasienter som har hatt kreft overvåkes også tyroglobulin (Tg) og tyroglobulin-antistoff (TgAb). Disse forbindelsene produseres i kjertelvev og også i kreftvev hvis du har bl.a. hatt papillære tyreoideakreft. Dersom man har fjernet kjertelen og er behandlet med radioaktiv iod, skal man derfor ikke kunne påvise tyroglobulin i blodet med mindre det er aktive kreftceller tilstede.

Proteiner er store molekyler og de er for store til å tas opp fra tarmen. De må derfor brytes ned til oligomere og peptider før de kan tas opp.

Så selv om man tar stoffskiftehormoner i form av ERFA el.l. så vil ikke tyroglobulin tas opp og påvises i blodprøvene. Dette har ingen ting å si for andre stoffskiftepasienter da de har kjertelvev som frigjør Tg.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Sitat Opprinnelig skrevet av Smurf Vis post
    Jeg vet. For pasienter som har hatt kreft overvåkes også tyroglobulin (Tg) og tyroglobulin-antistoff (TgAb). Disse forbindelsene produseres i kjertelvev og også i kreftvev hvis du har bl.a. hatt papillære tyreoideakreft. Dersom man har fjernet kjertelen og er behandlet med radioaktiv iod, skal man derfor ikke kunne påvise tyroglobulin i blodet med mindre det er aktive kreftceller tilstede.

Proteiner er store molekyler og de er for store til å tas opp fra tarmen. De må derfor brytes ned til oligomere og peptider før de kan tas opp.

Så selv om man tar stoffskiftehormoner i form av ERFA el.l. så vil ikke tyroglobulin tas opp og påvises i blodprøvene. Dette har ingen ting å si for andre stoffskiftepasienter da de har kjertelvev som frigjør Tg.
    Vel - ekspertene er tydeligvis ikke enige seg imellom om dette med proteinopptak eller om proteinene må spaltes fullstendig først ... så da vil heller ikke jeg avskrive muligheten foreløpig. Når det gjelder tyroglobulin aner jeg ingenting om størrelsen på proteinet i forhold til thyroxine-binding globulin - igjen om størrelse skulle være en faktor.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Hva med reverse T3? Mitt inntrykk når jeg leser på STTM er at mange som har gått lenge på syntetisk T4 behandling får alt for høye nivåer av rT3. Hvordan hører rT3 inn i dette bildet? Eller sporer jeg helt av nå Overse spørsmålet mitt i så fall
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Hva med reverse T3? Mitt inntrykk når jeg leser på STTM er at mange som har gått lenge på syntetisk T4 behandling får alt for høye nivåer av rT3. Hvordan hører rT3 inn i dette bildet? Eller sporer jeg helt av nå Overse spørsmålet mitt i så fall
    Med alle forbehold - dette kan Anisa mer på fingrene enn meg - så mener jeg det kun er t4 som KAN bli til rT3. Man spekulerer i at rT3 kan være kroppen sin brems - når det finnes mer av hormonet enn "det skal" og "det ikke passer" å omdanne alt til t3 av ymse årsaker. Det er denne bremsefunksjonen som slår inn ved anoreksia... som på serumnivå ofte kjennetegnes av høy rT3. Problemet med rT3 er at det er "tapt" t3. Det kan visstnok ikke returneres eller nedbrytes til noe brukbart, og at det over tid kan fylle opp reseptorer på cellenivå. Det er iallfall teorien.

Jeg vet ikke hva det "er" med syntetisk t4 som fører til det forholdet du beskriver - men jeg kan foreslå et par mulige forklaringer
    Kanskje må syntetisk t4 "overdoseres" for å gi ønsket fysiologisk virkning (dette kan jo forklares med at kroppen ønsker en gitt konsentrasjon av metabolittene t3, t2 og t1 og at når vi kun tilfører t4 så blir det feil mengdeforhold hele veien nedover) og at kroppen da responderer med å "bremse" t4 for å ikke overflomme med t3..?

I motsetning så vil muligens legene ha rett i at kjertelekstraktene er litt høye i t3, (t2 og t1) sett i forhold til t4...? (Eller om vi sier de er passe balansert - begge deler er en mulighet) så vil ikke t3 kunne omdannes til rT3 - det kan kun skje med t4-porsjonen av kjertelekstraktene. Så selv i en syk skrott som av ymse "vrangforestillinger" (les: sykdom) kanskje hormonelt vil ønske å bremse enda mer så vil det ikke være mulig i samme grad som på syntetisk. Jeg er ikke sikker på om dette vil være en god ting alltid - i sær ikke om man tar for hardt i hed hensyn til dosering, men for det aller meste er det nok en god ting.

Til sist må jeg bare si at for meg er det selvsagt (om enn ikke bevisbart) at dersom kroppen skule fungere på t4 (og metaboliseringen av t4) alene, så hadde ikke kjertelen sluppet halvferdige produkter (t1, t2 og t3) ut i blodbanen.... At vi kan fungere på t4-behandling vil aldri kunne bevise at det er det beste. Det er forkjell på "greit" og "optimalt".
    Men jeg skal også være klar på at t4-behandling var, og er, et mye bedre alternativ enn ingen behandling, og at det iallfall for meg fungerte som et greit trinn opp fra "elendig" sånn at jeg fikk områdd meg, og fikk tenkt meg om.

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Bedring ved T3, ikke ved syntetisk T4, en pasienthistorie
    Av Vigdis i forumet Recovering with T3
    Svar: 0
    Siste melding: 19-06-12, 10:03
  2. Syntetisk/vegetar-alternativ til Armour
    Av Stina i forumet Kosttilskudd/naturmedisin for skjoldbruskkjertel
    Svar: 11
    Siste melding: 08-03-12, 05:18

Søkeord for denne tråden