Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Spania
    Alder
    77
    Meldinger
    5

Smile Nyoperert. Knutestruma.

Hei! På grunn av en lang sykehistorie er jeg klimaflyktning og bor nå i Spania. Spanske leger konstaterte at min skjold(brusk)kjertel var gjennomvokst og ødelagt av små og store knuter. Kjertelen hadde blitt så stor som en voksen manns knyttneve og hadde lagt seg rundt spiserøret og luftrøret. Foruten kjente hypothyreose-symptomer, som bl.a. energiløshet og søvnproblemer, hadde jeg derfor pusteproblemer og en kronisk irritert hals.

Det er elleve dager siden operasjonen på HdT, som tok tre timer. Hele skjoldkjertelen ble fjernet. Det ser ut til at alt har gått bra hittil, og etter to dager begynte jeg med Levothyroxin (Eutyrox); 50 mikrogram/d. Det er vel i alle tilfelle altfor tidlig å vente noen bedring av allmenntilstanden etter så kort tid. Og jeg fryser like mye som før. Når jeg sitter stille, må jeg sørge for å pakke meg inn i pledd, selv om det er 23 - 24 grader varmt i rommet. (Vi er for øvrig heldige som allerede nå har dagtemperaturer på 24 - 25 grader, og sola skinner fra en skyfri himmel).

I Norge hadde jeg berøring med legers syn på tabellbaserte normverdier for hormonnivåer, kontra individuelle behov, og er dessverre såpass fordomsfullt innstilt at jeg ikke forventer at spanske leger er stort annerledes. Men, kanskje? Vel, vi får se, men det jeg lurer på er hvordan jeg nå som nyoperert best bør innrette meg for hurtigst mulig å komme i form. Hva med matvarer og kosttilskudd, f.eks? Jeg skal ha en konsultasjon med endokrinolog den 24/4 og håper intenst at hun da øker dosen umiddelbart. 50 mikrogram er vel ingen ting for en voksen mann på 75 kg? Jeg får legge til at alderen er 71 og blodtrykket 120/70, med hvilepuls 50.

Gilleedb
    Sist endret av Gilleedb; 13-04-13 kl 22:50

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,124

Standard Sv: Nyoperert

Mange steder har jeg sett at man regner 1.6 mcg T4 pr kilo kroppsvekt. Da tas det nok ikke hensyn til at opptak er uhyre forskjellig fra person til person. Noen kan trenge mer. Det som også er vesentlig er at kroppens evne til å omdanne T3 fra T4 er ulik. Når du nå står uten kjertel ville jeg forsøkt så raskt som mulig å få tak i T3. Enten syntetisk, eller det jeg mener er det beste alternativet, thyroid. Du kan lese mye om thyroid her inne og andre steder på nettet.

50 mcg er svært lavt, bli ikke stående der for lenge!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke. Bruker thyroid

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Spania
    Alder
    77
    Meldinger
    5

Question Sv: Nyoperert

Takk til Vigdis!

Foreløpig er det ikke så mye mer å legge til, annet en at jeg tok stingene - eller heftestiftene - i går, og føler meg relativt fin. Men nokså slapp, og fryser stadig hvis jeg ikke kler meg godt og holder temperaturen rundt 25 grader inne. Det kjennes som jeg fortsatt har halsesyke og stemmen er helt annerledes; grov, dyp og uten modulering. Jeg har også hovne slimhinner i nesa, hvilket indikeres med tett nese straks jeg begynner å fryse det aller minste. Dette var også et trekk ved tilstanden det siste halve året før jeg ble operert. Jeg lurer jo fælt på om og når dette skal gi seg, og om jeg kan vente noen forbedring av stemmen. I kveld skal jeg holde et ti minutters foredrag, så jeg er spent på reaksjonene.

Jeg har merket meg det som sies om T3 og Thyroid og synes det kan høres fornuftig ut å prøve det. Nå er det ikke lenge til mitt første møte med endokrionologen etter operasjonen, så jeg vil se det an til etter dette møtet, for å se hvilke muligheter som ligger langs den linjen.

I januar oppsøkte jeg en naturterapeut i Skien. Hun anbefalte et naturmiddel som heter "Oxytor". Det inneholder magnesium, tang, granateple, jern, sink, betakaroten, jod, vitamin B6 og vitamin A. Kan jeg ha noe nytte av dette når jeg ikke lenger har noen skjoldkjertel? Den samme terapeuten opplyste også at det å gå lenge hypothyroid, tærer hardt på skjelettet. I løpet av de 2 - 3 siste årene har jeg mistet 4 cm i høyden og blitt noe krumrygget. Er det noe håp om å kunne styrke skjelettet og rette ryggen?

Et lite tillegg: Jeg legger merke til at lavdose Naltrexon blir nevnt. Naltrexon er en interessant medisin med mange bruksområder. Har den noen mening i min situasjon, hvor jeg må leve uten skjoldkjertel og få tilført kunstig thyroxin?

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,744

Veldig løsrevet her, men du får noen stikkordssetninger fra meg:

Når det gjelder frysingen din så tyder det på at du enten er underdosert, eller at kroppen din ikke klarer å utnytte de hormonene den får. Uansett hva det er så er dette ting du må fikse, fordi det sier at kroppen din jobber med for lite, og skrur av struper prosesser.

Det er aldri for seint å bygge opp og forsterke skjelettet. Du vil nok ikke komme tilbake "helt i din ungdoms kraft", men det meste kan bli bedre. Dessuten er det ikke bare stoffskiftet som har godt av en god basis av vitaminer og mineraler - det er hele skrotten... Stoffskiftet opererer ikke i et vakum, men både påvirker og påvirkes av det som skjer "i resten".

LDN - LDN er nok mest aktuelt ved autoimmunitet - som graves eller hashimoto's. Uansett må du tilføre nok hormoner og få cellene til å ta dem opp...

Stemmemessig kan jeg ikke hjelpe deg - du får håpe at noen andre som har vært operert kan si noe... Dette burde jo operasjonsstedet kunne svare noe bedre på?
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Spania
    Alder
    77
    Meldinger
    5

Hei!

Jeg har problemer med å finne frem på forumet til dem som har kommentert sin situasjon etter å ha operert vekk hele skjoldkjertelen.

Jeg ble operert i april i fjor og går nå på 175 mcg levotyroksin/dag. Tar medisinen om morgen 30 min før frokost. Føler meg på ingen måte bra.

Totalt utkjørt, hjernetåke, smerter i kroppen, får ikke gjort noe, søvnløs om nettene. Vansker med innsovning og våkner igjen etter 2 timer og det er det!

Hva skal jeg gjøre? Og så lurer jeg på om jeg kan ha bruk for jod-tilskudd nå som jeg ikke har noen egenproduksjon av T4?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,216

Smile Sv: Nyoperert

Hej Gilleedb

Sikke du plages...

Sitat Opprinnelig skrevet av Gilleedb Vis post
    Jeg har problemer med å finne frem på forumet til dem som har kommentert sin situasjon etter å ha operert vekk hele skjoldkjertelen.
    Prøv at læse tråde her og her. Søg efter tråde skrevet af folk der havde knude- og multiknudestruma før de blev opereret. Der er ret mange af dem.

Jeg ble operert i april i fjor og går nå på 175 mcg levotyroksin/dag. Tar medisinen om morgen 30 min før frokost. Føler meg på ingen måte bra.

Totalt utkjørt, hjernetåke, smerter i kroppen, får ikke gjort noe, søvnløs om nettene. Vansker med innsovning og våkner igjen etter 2 timer og det er det!

Hva skal jeg gjøre? Og så lurer jeg på om jeg kan ha bruk for jod-tilskudd nå som jeg ikke har noen egenproduksjon av T4?
    Hvad skal du gøre? Ja, der findes ingen trylleformularer desværre, men gode, praktiske råd findes dog gudskelov. Det ene af dem, er du selv inde på: jod.

Ja, jeg ved at det siges, at vi kun har brug for jod til produktionen af thyreoideahormoner og du kan vælge at tro på det. Du kan også vælge at lade være med blindt at tro på det, og i stedet lade det komme an på en prøve. Jeg håber at du vælger det sidste. Det gjorde jeg i sin tid (er også opereret) og har fortrudt kun det, at jeg ikke har startet med tilskud af jod mange år tidligere.

Mit råd til dig er følgende: køb lidt Lugol's 3% Iodine f.eks. denne, køb god C-vitamin på 1000 mg pr tablet, og køb også en masse paranødder. Sørg for altid at have paranødder i huset, og de må ikke være poleret, men skal have den brune hinde på.

Start med at spise 3-4 paranødder og ca. ½ time efter drik 1 dråbe Lugols Iodine i lidt vand hver dag i 3-4 uger. Tag 2-3 tabletter C-vitamin fordelt over dagen, hver dag.

De næste 3-4 uger fortsætter du med både paranødderne og 2 dråber Lugols Iodine i lidt vand hver dag. Tag 2-3 tabletter C-vitamin fordelt over dagen, hver dag.

Se hvordan det går undervejs og det er meget muligt at du får selv lyst til at øge Lugols Iodine med en ekstra dråbe til, for efterfølgende. Stille og roligt bemærker mange mennesker at den gør dem godt og de fortsætter faktisk med dette jod-tilskud permanent, for resten af livet. Men det er vigtigt at du også fortsætter med paranødder og C-vitamin, fordi der er virkelig meget selen i paranødder og uden selen - ingen eller dårlig nytte af jod-dråber. C-vitamin indgår også i kroppens håndtering af jod, så C-vitamin skal man også fortsætte med.

Du er nødt til at indstille dig på, at alt i alt kan det tage op til 2 år, før kroppen kan klare at reparere de skader, som er opstået pga. mangeårig jodmangel. Din kæmpestor knudestruma bevidner, at du nok er gået meget længe med jodmangel, så giv tid, bliv tålmodig og du skal nok blive belønnet.

Hvad angår din medisin (Euthyrox?), begynd at tage hele din dag-dose til natten, lige når du skal lægge dig. Og helst mindst en time efter sidste aftensmåltid. Tabletten skal ikke tages lige efter maden. Også her giv tid og bliv tålmodig, fordi kroppen skal have tid til at omstille sig fra dag-medicin til nat-medicin. Til gengæld er det bevist, at kroppen udnytter medicinen meget bedre om natten, mens man sover - også omdannelsen af T4 til T3, så efter et stykke tid burde du kunne begynde at mærke at medicinen "liksom" virker bedre end før - uanset at du (måske) kommer til at ligge lidt søvnløs i begyndelsen (sker dog ikke for alle).

Sidst men ikke mindst: hvis du drikker sort te - hold op med det. Sort te indeholder masser af "naturligt" fluor som nedsætter effekten af medicin og ellers - nedsætter stofskiftet. Hvis du er helt vild med te, køb grøn og/eller hvid te dyrket i Japan, hvor der næsten intet fluor er i jorden og japansk te derfor er næsten helt fluor-fri. Det samme gælder tandpasta - skift til en tandpasta uden fluor.

Klokken er mange så det må blive nok med gode råd for denne gang. Håber, at du vil lade dem alle komme an på en prøve - du ved - hvo intet vover, intet vinder ... eller, siden du bor i Spanien , på latin nihil temptatum, nihil adeptum.

Håber du trods alt, er i gang med god nat søvn. Go' søndag.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Spania
    Alder
    77
    Meldinger
    5

Standard Sv: Nyoperert. Knutestruma.

Jeg sier tusen takk til Aisa for utfyllende svar. De gode rådene skal jeg prøve.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    62
    Meldinger
    1,345

Hei!

Husk å sjekke kalsiumet også. Det er mulig at biskjoldbruskkjertlene også har gått føyka sammen med skjoldbruskkjertelen. Så det må du være obs på.

Håper du finner en løsning på problemene dine.

Lignende tråder

1. Relativt nyoperert og mange spørsmål
    Av Hege83 i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelen
    Svar: 4
    Siste melding: 28-11-12, 10:15
  2. Nyoperert, min erfaring.
    Av iviv i forumet Operasjonssalen
    Svar: 0
    Siste melding: 13-01-11, 22:55
  3. Nyoperert og nettopp fjernet hele kjertelen
    Av Bastian i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelen
    Svar: 36