Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    47
    Meldinger
    6

Standard Stor dose Levaxin, men ikke i form. Hjelp!

Hei folkens

Jeg er en 42 år gammel dame, som er ny på Sonjas stoffskifteforum. Jeg har fått med meg at det er mange som har stor kunnskap om egen sykdom her inne.

Jeg fikk i år 2000 påvist hypotyreose, dette pga at min eneggede tvillingsøster hadde fått dette påvist, og jeg ble derfor anbefalt å teste meg jeg også. Jeg hadde på dette tidspungtet ikke hatt symptomer på sykdomen. Jeg startet initialt med en lav dose levaxin, 25 mcg daglig. Jeg hadde det egentlig helt greit noen år, helt til jeg i 2005 fikk mitt andre barn. Under og etter graviditeten var stoffskiftet mitt uregulert, men det var først etter min siste graviditet i 2007 at jeg virkelig fikk merke symptomer på hypotyreosen.

Jeg ble sykemeldt tidlig i graviditeten, ble deprimert, tiltaksløs, evig trett og sliten, hukommelsesvikt, vektøkning, osv osv... Jeg økte medisinen jevnt og trutt, helt til jeg de siste par årene har stått på 200 mcg levaxin daglig, noe jeg mener er en stor dose. Min fastlege sier blodprøvene mine er fine, og dette indikerer perfekt dosering ifølge han. Jeg føler meg imidlertid langt fra bra, og har nå fått henvisning til endokrinolog for evt oppstart med Erfa, dette etter eget ønske. Jeg sliter med symptomer som tretthet og svimmelhet, sliten hele tiden, ikke ork til noe, og gjør jeg fysiske eller psykiske utfordringer, er det sofatjeneste resten av dagen.

Jeg leter etter ord når jeg skal fortelle noe, og vekten kryper hele tiden oppover, selv om jeg teller kalorier. Jeg fikk nesten sjokk når jeg i går gikk på vekten, og fant ut at jeg hadde gått opp 4 kg bare det siste halvåret- og dette uten noen form for fråtsing i mat. Jeg veier nå like mye som når jeg var høygravid i 2007!! Hjelp!! Hva kan jeg gjøre, når jeg har prøvd ALT uten resultater? Har Erfa positiv innvirking på vekten? Kan kombinasjonsbeh. være løsningen? Jeg har liothyronin stående som jeg ikke pr i dag bruker- kanskje jeg kan prøve dette??

Jeg er desperat og håper noen kan svare meg.. Jeg legger til at min tvillingsøster som er identisk med meg er godt regulert, og merker pr i dag ingen symptomer. Hun har stabil vekt og veier mange kg mindre en meg.

Mine verdier på siste legekonsultasjon var
    Ft4:21
    T3: 5.8
    TSH: <0,02
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    262

Standard Sv: Stor dose Levaxin, men ikke i form. Hjelp!

Hei, og god søndag . Jeg tenkte å skrive noe om vektøkning. Det kan skyldes så mye annet enn antall kalorier man putter i munnen. Jeg har også vært der, følelsen av å være desperat. Husker et halvår da min mann og jeg var riktig flinke. Vi trente mye og spiste sunt, faktisk forholdsvis lavkarbo. Han gikk vel ned mer enn 10 kg, og jeg gikk opp en kg. Det var til å miste motet av. Deretter ga jeg opp, og spiste litt mer avslappet, sånn som de fleste gjør. Da gikk jeg opp 8 kg på noen få måneder. Jeg var på nippet til å begynne å telle kalorier, tenkte at jeg skulle melde meg inn i en aller annen vektklubb på nettet med kaloriregnskap, men jeg er utrolig glad for at jeg ikke gjorde det. Det ville bare vært stress og nye frustrasjoner. Jeg oppdaget at jeg hadde høy antiTPO og begynte egentlig på Heggeli helhetsmedisin fordi jeg ønsket naturlig thyroid. Før jeg fikk det, så var legen opptatt av insulinresistens, matvareintoleranser og ubalanse i magen. Det er nok mange som er arvelig belastet med tendens til insulinresistens. Du kan gå til fastlegen ta prøver av insulin i blodet og C-peptid og få beskjed om at disse er helt ok, og innenfor referanseområdet, men går du til en lege innen helhetsmedisin kan du få et helt annet svar. Det samme gjelder matvareintoleranser. I allefall ved å gå på lavkarbo (kutte ut sukker, maks en frukt om dagen etc), steinalderaktig diett, samt ta hensyn til matvareintoleranser og behandling av ubalanse i magen (melkesyrebakterier, FOS etc), gikk jeg raskt ned de 8 kg igjen. Deretter begynte jeg på Erfa thyroid og gikk ned 5-6 kg til. Jeg er fortsatt ikke helt der jeg ønsker å være. Det hadde vært fin å gå ned 4-6 kg til kanskje, men har foreløpig ikke fått til det. Jeg tror kanskje noe av dette skyldes for høyt stressnivå og for mye kortisol pga det. Mitt poeng er i allefall at det kan være andre årsaker til vektøkning enn overskudd av kalorier. Lykke til videre

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    47
    Meldinger
    6

Heisann, og mange takk for interessant lesning om din historie

Det er nesten som å lese om meg selv når det gjelder vekten, bare at jeg dessverre flere ganger har falt for fristelsen å melde meg inn i div vektklubber. Har fulgt programmet til punkt og prikke, men opplevd å gå ned ett par kg, for så å gå opp igjen, og dermed miste motet.

Jeg har tyngdefornemmelse i beina, og føler at jeg samler masse vann. Håper inderlig at jeg kan ha god effekt av Erfa. Jeg har primært ønsket å bli henvist til Balderklinikken, men det finnes sikkert mange andre flinke endokrinologer som kan mye om hypotyreose og helheten omkring dette.

Jeg fikk ikke oppgitt anti TPO fra min fastlege, men tok prøver på insulinresistens, men dette var fine prøver ifølge min lege.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,748

Det er mange her som har erfart at levaxin gir fine blodprøver uten at man føler seg like pigg. Jeg var ikke blant de som merket dette mest på kroppen, men ødemer kan jeg si noe om. Jeg FIKK ødemene da jeg startet på levaxin, har jeg lyst til å si. De vannansamlingene jeg hadde før var av en annen karakter. Den sommeren jeg brukte levaxin (og var som deg "veldosert") hadde jeg sånne ødemer at det prikket i hendene bare ved 25 grader.

Jeg fikk resept på Erfa like før vi reiste til sydafrika på ferie og tok store deler av overgangen der. Det jeg kan si er at vann slapp nokså umiddelbart for min del. Jeg satt i safarijeep 8-9 timer i tørr varme - det var målt helt oppi 30 grader i skyggen da vi var der og var ikke plaget med ødemer i det hele tatt. Og da var jeg i kombinasjonsbehandling. Jeg tror neppe alle slipper like raskt som meg, altså... men er man heldig så kan man gjøre det.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    47
    Meldinger
    6

Takk for hurtig respons! Jeg merker mest ødemer i beina, og det kan kjemmes ut som prikking og følelsen av at hver fot veier 100 kg når jeg går over gulvet! Noen andre med positive erfaringer med Erfa og vekt?

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Har du fått sjekket d-vitaminer, B12 og ferritin?
    Disse er ofte lave hos oss med lavt stoffskifte, og symptomene fra d-vitamin mangel kan på mange måter ligne symptomene fra lavt stoffskifte.

Når det gjelder vekt og stoffskifte kan jeg ikke uttale meg, men det jeg kan si er at svært mange av oss profitterer på og leve glutenfritt. En del har også intoleranse for melkeprodukter. Intoleranse for matvarer trenger ikke gi symptomer som f.eks. kløe eller mageproblem, men kan likevel lage trøbbel for oss.

Lignende tråder

1. Hvor stor daglig dose med Levaxin får dere?
    Av Gisa i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 25
    Siste melding: 14-04-13, 13:05
  2. Svar: 4
    Siste melding: 17-06-12, 21:47
  3. Levaxin. Jeg føler at min dose ikke er helt rett!
    Av Silje T-S i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 1
    Siste melding: 06-02-09, 11:13
  4. Hvor stor dose med Armour??
    Av mona i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 17
    Siste melding: 06-03-07, 10:58
  5. Hvor stor dose????
    Av sugarfre i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 5
    Siste melding: 02-03-07, 00:35

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn