Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 16 av 16
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Standard Sv: Jeg ønsker utredning!!

Sitat Opprinnelig skrevet av dennis Vis post
    Jeg kan anbefale D.S på Heggeli der jeg har personlig erfaring. Ellers vet jeg at andre har også fått god hjelp hos tidligere Heggeli lege Skogli på Funksjonell Medisin i Oslo. Balderklinikken har jeg dessvere dårlig erfaring med. Ellers kjenner vi dessverre alle her til din frustrasjon:( Ta en noen dype pust, prøv å finne litt ro og lytt til magefølelsen. Masse lykke til videre!
    ... men smør deg med tålmodighet for å komme inn. Det er nå over 3 måneders ventetid (!)...
    (Og det kan være verdt det.)
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    47
    Meldinger
    6

Hei igjen:-) Da har jeg vært på Balderklinikken og er så langt svært fornøyd. Ble møtt med stor forståelse for min situasjon. Det ble tatt en rekke blodprøver m.m. Når svarene kommer skal de sette opp en diett som passer for meg. og det blir nok iallefall glutenfri. Hun satt meg også på Sink, Selen, økt. omega 3 og. øktTrio b. Når svaret på stoffskifte prøvene kommer vil hun øke levaxinen, tsh skal iallfall under 1,5. Helst under 1. Uten at jeg spurte var hun også innpå å skifte medisin om jeg ikke føler meg bedre. Så langt jeg veldig glad for at jeg tok turen!
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    47
    Meldinger
    6

Hei igjen!
    Jeg lovte jo å komme med en liten oppdatering etter kontakten med Balderklinikken. Her kommer den!

Etter å ha levert en rekke avføringsprøver, spyttprøver o.l, fikk jeg beskjed om at jeg har en stor mengde med
    candia sopp i avføringen min. Jeg har i nesten 3 mnd. gått på soppdrepende medisn(Statin Kragerø?) og "sopp diett" Jeg er nå ferdig med den kuren medisiner, men spiser fortsatt ikke sukker, gjær, gluten og melk.
    Har nok følt meg noe bedre i forbindelse med dette og vekten er redusert med snart 10 kg. Det er nok noe av grunnen til at jeg fortsatt holder ut!

Jeg har økt engeri nivået noe, men fortsatt langt igjen. Derfor startet jeg med kompinasjonbehandling Levaxin og Armour. De første ukene merket jeg straks bedring og var endelig litt ovenpå igen (fortsatt ikke opptimalt)
    Nå venter jeg på å få ta nye blodprøver (6 uker etter start med Armour) men har den siste uka følt meg elendig igjen. Deprimert, trøtt, slapp og frossen. Er meget spent på hva prøvene viser,

Jeg føler jeg har fått god oppfølging og forståelse fra Balderklinikken. Gode råd og oppskrifter fra ernæringsterapaut. Og god oppfølging fra lege. MEN jeg venter stadig på at formen skal bli mye bedre!!!

Jeg har begynnt å innføre noen matvarer i kosten. Provikasjonstest. Noe har gått bra, andre ting ikke.
    Bl.a annet reagerer jeg på perlespelt! Sure meieriprodukter går fint.

Dette koster flesk, men er er likevel verdt pengene for min del. Jeg har ikke fått denne hjelpen hos fastlegen!
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Smile Sv: Jeg ønsker utredning!!

Hej enitsirk og tillykke med de 10 kg.

Sitat Opprinnelig skrevet av enitsirk Vis post
    Jeg har økt engeri nivået noe, men fortsatt langt igjen. Derfor startet jeg med kompinasjonbehandling Levaxin og Armour. De første ukene merket jeg straks bedring og var endelig litt ovenpå igen (fortsatt ikke opptimalt)
    Nå venter jeg på å få ta nye blodprøver (6 uker etter start med Armour) men har den siste uka følt meg elendig igjen. Deprimert, trøtt, slapp og frossen. Er meget spent på hva prøvene viser,
    Det kommer an på, hvad er dine medicindoser?

Hvis du får mere Armour end Levaxin, bliver dit TSH meget lavt og FT4 lavt. Når du er deprimert, trøtt, slapp og frossen, da er dit FT3 også lavt og det betyder at din dose Armour er for lav alligevel. Levaxin gør i denne forbindelse hverken fra eller til.

Hvis du får mere Levaxin end Armour, da vil prøverne vise normal/lav TSH og normal FT4, og lav eller lav/medium FT3 hvilken også er for lav (deprimert, trøtt, slapp og frossen).

Hvis jeg skal dømme efter din beskrivelse, da er det sikkert at du enten får for lidt Armour, eller at Levaxin forhindrer at Armour's T4 og T3 blive frigjort fra transportproteiner. Uanset hvilken af delen det skulle vise sig, er du undermedicineret og at Levaxin i bedste fald virker ikke, mens i værste fald blokerer den for kroppens udnyttelse af hormoner i Armour.

Når jeg nævner "transportproteiner" betyder det, at der er ingen frie T-hormoner i Armour, og heller ikke vores skjoldbruskkirtler. Skjoldbruskkirtel "spytter" ingen frie hormoner ud i blodbanen. Alle hormoner i skjoldbruskkirtlen (og i Armour) er altid emballeret i proteinmolekyler (thyroglobulin eller albumin) hvis job er, at transportere disse T-hormoner ud til hvor kroppen sender dem, og de bliver "udpakket" fra deres protein-emballage først ved deres bestemmelses-væv, hvor de indgår i cellernes stofskifte. T4-like i Levaxin har ikke den samme vej til kroppens celler som T4 (og T3) fra Armour. Hvorimod T-hormoner fra Armour fungerer nøjagtig på samme måde, som de kom direkte fra en sund skjoldbruskkirtel.

Jeg ved godt at Balder ynder at blande æbler (Armour) og pærer (levaxin) sammen i den tro, at det vil opretholde FT4 højt nok, hvorimod Armour alene betyder at kroppen har ikke brug for så meget frit T4 i omløbet i blodet, hvorfor T4 altid er lavt (blodprøver kan ikke "se" T4 så længe det er pakket ind i proteinmolekyler og derfor viser prøven et lavt FT4). At FT4 er lavt betyder intet, idet der ellers cirkulerer rigeligt T4 i systemet, bare indpakket i transportproteiner, som bare venter på signalet fra kroppen og at pakke en ny portion af T4 og T3 ud til kroppen.

Så langt så godt... hvis man er i Armour-alone behandling. Men blander man Levaxin i - da vil kroppens egne signaler om at frigøre friske hormoner ud fra Armour's transportproteiner, blive forstyrret af masser af det frie T4-like som på en gang kommer fra Levaxin via leveren (hvorfor frigøre mere, når der er nok i forvejen). Og så bliver Armours hormoner ikke frigjort. Det er grunden til, at rigtig mange først begynder for alvor mærke ændring til det bedre, når de ophører med tilskud af Levaxin og fortsætter kun på Armour.

Håber du snart begynder at være glad igen, mere energisk og varm.
    Du er på rette vej, men jeg er bange for at Levaxin i behandlingen forsinker din bedring.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    47
    Meldinger
    6

Takk for hyggelig tilbakemelding:-)
    Før jeg startet med Armour brukte jeg Levaxin 150 pr.dag.
    Nå bruker jeg Levaxin 50 pr dag + Armour 30 mg morgen og 15 mg e.m.
    Jeg er faktisk usikkert på om jeg bruker begge nå i en overgang, eller om jeg skal kun over på armour etterhvert. Det får jeg vel klarhet i neste uke:-)

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    1,361

Har nok følt meg noe bedre i forbindelse med dette og vekten er redusert med snart 10 kg. Det er nok noe av grunnen til at jeg fortsatt holder ut!

Jeg føler jeg har fått god oppfølging og forståelse fra Balderklinikken. Gode råd og oppskrifter fra ernæringsterapaut. Og god oppfølging fra lege. MEN jeg venter stadig på at formen skal bli mye bedre!!!

Dette koster flesk, men er er likevel verdt pengene for min del. Jeg har ikke fått denne hjelpen hos fastlegen!
    Hei enitsirk

Flott at du føler du får noe igjen for pengene du bruker på privat lege. Jeg er enig med deg i at man ikke får denne hjelpen hos fastlegen. Jeg fikk også forståelse hos Balderklinikken. Men etter de innledende prøvene følte jeg at det ikke skjedde så mye mer. Dårlige binyreprøver ble bare kikket på og lagt bort. Når det er sagt hadde/har jeg en kjempehyggelig lege der.

Kjempefint at forandringene du har gjort har hjulpet deg til å miste 10 kg. Etter å ha fått lavt stoffskifte i 2004 begynner jeg å få erfaring i å ha for mange kilo på kroppen. Så da vil jeg gjerne gi deg et godt råd så du (kanskje) slipper å legge de på deg igjen. Hvis du forandrer spisevanene dine og går tilbake til vanlig kosthold er det altfor fort gjort å legge 10 kg på igjen. For å unngå at de sniker seg på må du alltid ha hva du putter i munnen i bakhodet! Sånn er det bare!

Takk for hyggelig tilbakemelding:-)
    Før jeg startet med Armour brukte jeg Levaxin 150 pr.dag.
    Nå bruker jeg Levaxin 50 pr dag + Armour 30 mg morgen og 15 mg e.m.
    Jeg er faktisk usikkert på om jeg bruker begge nå i en overgang, eller om jeg skal kun over på armour etterhvert. Det får jeg vel klarhet i neste uke:-)
    Jeg tror jeg skal tørre å vedde på at de mener du skal fortsette på kombi. Alt annet er positiv overraskelse. Det er mye positivt med Balder, men dette er de negative tingene:
    De sverger til kombibehandling.
    Fine blodprøver er viktig for dem.
    Derfor blir man mest sannsynlig underdosert hvis man retter seg etter deres anbefaling.

Gjør deg opp en egen mening om hva som er best for deg og argumenter for det. Det viktigste er å være lojal mot seg selv. Det kan nok være litt vanskelig når man endelig får den forståelsen man har savnet hos fastlegen. Da føler man kanskje at man skylder dem noe = være lojal til det de pålegger deg.

Lykke til videre, enitsirk

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Utredning for fibromyalgi
    Av Ubeleilig i forumet Fibromyalgi og CFS
    Svar: 4
    Siste melding: 10-03-13, 06:55
  2. Pas på hvad du ønsker dig:-)
    Av Rogi i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 0
    Siste melding: 21-01-10, 22:58
  3. Ny utredning