Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
    Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    47
    Meldinger
    6

Standard Jeg ønsker utredning!!

Hei! Takk for et flott forum!

Jeg fikk påvist hypotyreose våren 2010, etter mitt 2 svangerskap. Jeg hadde da følt meg svært dårlig (alle symp. på lavt stoffskifte. ) Begynte på levaxin etter at tsh viste 5,6 og hadde anti-tpo på over 1300. Husker ikke de andre, men innenfor normall. En ultralyd av kjertelen viste en kjertel som så ut som en sopp. Jeg fikk beskjed om at jeg måtte stå på levaxin resten av livet.

Det første året etter følte jeg meg bedre, men ikke på topp. Har trent en del før, men nå kom jeg aldri igang. Skylte på to tette, små barn. Vinteren 2011 ble jeg gravid igjen. Igjen et tungt og slitsomt svangerskap. Svært slapp, trøtt, deprimert. Økte dosen med levaxin 50%. Tsh var under svangerskapet under 1, så veldig bra. Men b12 og ferrtinin var svært lav. Starta med trio-b. Tsh helt fin ved måling 3 mnd. etter fødsel. Formen ok. Men i vinter har det blitt tyngre og tyngre. Prøvd å komme igang med trening og vektreduksjon, men gitt fort opp og vekten har økt!! Følt med deprimert og usosoial. Jeg har alltid vært supersosial og arbeidsglad. Tatt på meg nye utfordringer, men de siste årene har jeg mistet lysten til alt. Jeg har søkt ny jobb. Lederjobb, men innser at jeg ikke kommer til å klare det....!

Jeg var til min fastlege sist uke og fortalte om dette. Vi inngikk en avtale om trening og måling av vekt hos han hver mnd. Han tok en haug med blodprøver også. Skal jeg være ærlig så tenkte jeg ikke på stoffskifte mitt en gang. Det er jeg som er lat bare, tenkte jeg. Men denne uka ringte min lege, og d viser seg at tsh var på 12. De andre innenfor normalen. Kolesterol på 7,5. Han økte levaxin dosen med 200 microgram/uka.

Men jeg ønsker nå å finne mer ut av dette. Det skal bli slutt på å føle meg så dårlig. Jeg er småbarnsmor, kone, sykepleier, venninne, datter. Jeg vil leve, nyte og ha det bra! Men å bli sendt til endokrinolog på St.olav ser jeg på som lite nyttig....de vil sikert ikke ha meg en gang..... Men nå vil mamma og min mann at jeg skal bruke penger på å finne ut av dette. Jeg har fått time på balderklinikken, men det jeg lurer på er om dere har andre anbefalinger? Det må være i norge da. Jeg er villig til å starte på diett m.m.....men jeg vil ha oppføling av lege. Orker ikke starte på egen hånd, da blir det bare for ei stund.

Takk for gode råd om leger som er god på dette.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Jeg ønsker utredning!!

Heisann.
    Vil bare ønske deg velkommen hit. Tør ikke anbefale så mye i forhold til lege, men anbefaler deg å lese deg opp på egen sykdom. Vær villig til å tenke utenfor boksen. Det man gjerne ser hos oss med hypothyreose er at mange har svært stor nytte av glutenfri diett. Selv har jeg levd lavkarbo i over et og et halvt år og det er det beste valget jeg har tatt i forhold til min helse. Lavkarbo er jo naturlig glutenfritt. Har lest om dette på mange mettsider og det spekuleres i det internasjonale pasientmiljøet om en underliggende glutenintolleranse ligger bak hypothyreose. Det snakkes ikke om dette i det skolemedisinskemiljøet her hjemme.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    1,361

Hei enitsirk, og velkommen hit

Jeg har vel heller ikke noen gode tips i forhold til spørsmålet ditt. Blondies tips om å lese deg opp på forumet er etter min mening et godt tips.

Men.... det var et par ting jeg stusset på da jeg leste innlegget ditt, og jeg tar meg frihet til å kommentere det.

Sitat Opprinnelig skrevet av enitsirk Vis post
    Jeg har alltid vært supersosial og arbeidsglad.

Tatt på meg nye utfordringer, men de siste årene har jeg mistet lysten til alt.

Det er jeg som er lat bare, tenkte jeg.
    Dette er et godt eksempel på hvor lett det er å miste «fotfestet» når sykdommen sniker seg innpå en. Du har levd en del år i kroppen din, og vet at du alltid har vært supersosial og arbeidsglad. Likevel tenker du at du er lat.

Jeg sier ikke dette for å være slem, men dette er et kjempeeksempel på det som skjer med mange av oss. Det er med på å gjøre at vi ikke klarer å kjempe den rette kampen, nettopp på grunn av at vi tviler på oss selv. Da har vi lagt sten til en allerede altfor stor byrde.

Jeg var til min fastlege sist uke og fortalte om dette. Vi inngikk en avtale om trening og måling av vekt hos han hver mnd.
    Var dette en god avtale for deg? Er kroppen din klar for trening? Er det lystbetont for deg? Én måned går fort. Stress?
    Hvis ikke kroppen din er i balanse er ikke trening det rette. Da vil det stresse den. Og de rette forholdene vil ikke være til stede for å gå ned i vekt.

Jeg bare kommer med noen innspill etter å ha lest innlegget ditt.

Men nå vil mamma og min mann at jeg skal bruke penger på å finne ut av dette.
    Ære være dem for det. Da har du to personer som støtter deg, og det skal du være glad for. Det er mange her inne som kjemper en kamp alene.

Lykke til enitsirk, jeg håper du finner en god lege som kan hjelpe deg

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Ulempen med Balder er at de har en tendens til å behandle etter TSH. Det betyr at du må være sterk og holde fast på at du doserer deg etter symptomer. Ellers kan du risikere underdosering, som hos svært mange fastleger. Hvis du får T3, enten det er Liothyronin eller thyroid, vil TSH bli supprimert. Det ser det ut som om en del leger ikke vil ta inn over seg. og dermed gir de først pasientne et godt behandlingsmiddel, det aktive T3, men ender opp med å gi oss for lav dose Fordelen med Balder er at du kan kreve thyroid, som for mange av oss er den beste medisin som er å få for hypotyreose. Jeg tror jeg vil anbefale Heggeli helhetsmedisin i Oslo. Ellers er det også en kvinnelig lege på Balder som har en god hormonutdannelse fra endokrinologen Thierry Hertoghe på Balder. Skal du velge deg en lege der, ville jeg valgt henne.

Husk også at både Balder og Heggeli foreslår masse som kan bli kostbart. Tillat deg å velge selv, ikke si ja til alt. Gå hjem etter timen, google og vurder hva du, som er en person med helsefaglig bakgrunn, mener om dette. Noe er bra, noe er kanskje mer tvilsomt. Du trenger ikke si ja til all behandling selv om du går privat.

Uansett hvilken klinikk du velger, be om thyroid, krev å få det med en gang.

Lykke til videre, du har allerede startet godt med å stille spørsmål, ikke akseptere tingenes tilstand

Fortsett å lese og tenke selv
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    47
    Meldinger
    6

hm......da har jeg fått de svarene jeg ikke ville ha....;-)
    Jeg er der at jeg overhode ikke ønsker å være syk. Jeg har ikke ork og konsentrasjon til å sitte å lese meg opp på sykdommen. Ærlig talt blir jeg mer forvirret av å lese alt her.....jeg har iallefall ikke kommet noe nærmere hvordan jeg kan få hjelp.
    Jeg har selv stor tru på at kosthold kan hjelpe meg og det er mye derfor jeg søker hjelp på Ballderklinikken. Men å "kaste" bort tusenvis av kroner, d ønsker jeg jo ikke....

Jeg har ikke drøftet alternative medisiner med min fastlege, kanskje jeg burde prøve d først?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,323

Thumbs up Tack så mycket för alla kommentarer.

Tack till alla som har tagit sig tid att svara, trots egen sjukdom, plågor och trötthet.

Även enitsirk inte kan använda kommentarer till något nyttigt för henne, finns andra som kan.

De kommer till forumet för att läsa och lära, så tack så mycket för alla kommentarer.
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Det er absolutt ingen av oss her inne som ønsker vi var syke, og konsentrasjon og ork er ting vi alle sliter med. Det er en del av det og være stoffskiftesyk, dessverre.
    Jeg tror jeg kan garantere deg at samtlige her inne skulle ønsket vi var friske, men som med andre auto-immune sykdommer (anti-TPO over 1300 tilsier at du har den autoimmune varianten, Hashimoto), så er dette en sykdom man ikke blir kvitt. Målet er hele tiden, iallefall for meg, og leve best mulig og ha høyest mulig livskvalitet selv om jeg har sykdommer.

Når det gjelder og lese seg opp på egen sykdom, så vil jeg gå så langt som og si at om du skal ha et håp om og få tilbake mer av livskvaliteten, så er det en absolutt nødvendighet og lære om sykdommen. Stoffskiftet er komplekst, og det påvirker det absolutt meste i kroppen vår. Det er ingen som forventer at du skal lære alt på en gang; jeg lærer enda jeg.
    Det er alt for mange leger som kan alt for lite om stoffskiftet, og det er vi som pasienter som lider når vi ikke får optimal behandling.

Alternative medisiner, skriver du. Hverken Liothyronin eller naturthyroid er det jeg vil kalle alternative medisiner.
    Naturthyroid er den behandlingen som har blitt brukt siden 1890 tror jeg det var, mens Levaksin er en ny kunstig medisin som kun gir oss FT4. Naturthyroid gir oss alt det en frisk kjertel produserer og dermed er vi straks mye nærmere og føle oss bedre. Liothyronin er kun kunstig T3.

Jeg har etter flere års masing endelig fått naturthyroid av legen, og selv etter svært kort tid på naturthyroid opplever jeg at jeg bl.a har blitt klarere i hodet, jeg sover bedre og ikke minst; jeg våkner helt uthvilt. Humøret blir selvsagt også bedre når man kjenner det endelig, etter flere år der jeg har blitt dårligere og dårligere, går rette veien.

Ellers vil jeg si at om du ikke har fått sjekket det, så bør du få sjekket d-vitaminer, ferritin og B12.

Kostholdet alene kan ikke hjelpe når man er stoffskiftesyk og har i tillegg antistoffer. Man er avhengig av og få tilført stoffskiftehormon resten av livet.
    Men helt klart; mange av oss her inne har opplevd at det og kutte gluten er svært positivt. For noen er også melk noe de profitterer på og fjerne fra menyen.
    Jeg er en av de mange som lever lavkarbo, da lever jeg naturlig glutenfritt siden korn er alt for karbohydratrikt til at det passer inn i et lavkarbokosthold.

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    47
    Meldinger
    6

Jeg beklager vist jeg var ufin i mitt siste innlegg. Det var nok frustrasjonen min som fikk utløp.....! Selvfølgelig ønsker ingen å være syk....Jeg skulle bare så inderlig ønske at jeg slapp å sitte her inne å lese.....men jeg er jo glad det fins informasjon! Tusen takk for fine svar alle sammen!
    Jeg har nok Hashimoto varianten av hypothyreose ja.

Avslutting fra meg; jeg reiser ned til Balderklinikken i mai. Hører hva di har å si og hva de finner ut. Er veldig spent på om det også er noe i fordøyelsessystemet mitt (og at jeg derfor reagerer på en rekke matvarer....) Etter legebesøket vil jeg komme tilbake til dere og fortelle om mine erfaringer

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Asker
    Alder
    47
    Meldinger
    194

Jeg kan anbefale D.S på Heggeli der jeg har personlig erfaring. Ellers vet jeg at andre har også fått god hjelp hos tidligere Heggeli lege Skogli på Funksjonell Medisin i Oslo. Balderklinikken har jeg dessvere dårlig erfaring med. Ellers kjenner vi dessverre alle her til din frustrasjon:( Ta en noen dype pust, prøv å finne litt ro og lytt til magefølelsen. Masse lykke til videre!

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,323

Lightbulb Sv: Jeg ønsker utredning!!

Vi har flyttat 5 inlägg från den här tråden, som är nu tillbaka "on topic".
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Utredning for fibromyalgi
    Av Ubeleilig i forumet Fibromyalgi og CFS
    Svar: 4
    Siste melding: 10-03-13, 06:55
  2. Pas på hvad du ønsker dig:-)
    Av Rogi i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 0
    Siste melding: 21-01-10, 22:58
  3. Ny utredning
    Av Tynn Tråd i forumet Hos legen