Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    30
    Meldinger
    3

Standard Blodprøvesvar

Jeg fikk svar på blodprøvene jeg tok nylig i går. Hvordan ser de ut for dere? Jeg har forstørret skjoldbrukskjertel (har hatt det i 5 år snart), og et hav av symptomer, men svarene er i følge legen helt normale.

(Symptomer: Vann i kroppen, dårlig hukommelse den siste tiden, fryser om dagen, svetter om natten, irritabel, trøtt, ukonsentrert, treg i magen...)
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,744

Standard Sv: Blodprøvesvar

Svarene er innenfor normalen for friske mennesker. Det betyr ikke at du er frisk med disse prøvesvarene.

Når du har forstørret kjertel - har du da fått målt jod i døgnurin? Før i verden mente man at forstørret kjertel omtrent alltid var ensbetydende med jodmangel. Denne lærdommen ser det ut som mange leger har glemt, og bare "går ut ifra" at man ikke kan ha. .

Og jeg savner fT3, d-vitamin folsyre og b12 på prøvene dine. Du har godt (nok) med lagerhormon, men om du ikke har det aktive hormonet vil ikke det hjelpe. Videre trengs bra med d-vitamin for å få brukt hormonet - samt at lite d-vitamin, lite folsyre eller lite b12 BÅDE er vanlig ved lavt stoffskifte - og kan være lavt og gi liknende symptomer helt på egen hånd...
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    30
    Meldinger
    3

Tusen takk for svar!

Nei, jeg har ikke fått målt jod.. Kan man ta tilskudd av disse du nevner (b12, d-vitamin og folsyre) uten å sjekke om verdiene er lave? Ellers må jeg ta en ny runde med blodprøver etter å ha vært på ultralyd av skjoldbrukskjertelen.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,744

Sitat Opprinnelig skrevet av rodstilk Vis post
    Tusen takk for svar!

Nei, jeg har ikke fått målt jod.. Kan man ta tilskudd av disse du nevner (b12, d-vitamin og folsyre) uten å sjekke om verdiene er lave? Ellers må jeg ta en ny runde med blodprøver etter å ha vært på ultralyd av skjoldbrukskjertelen.
    Du kan ta tilskudd av b12 og folsyre helt uproblematisk (aller best hvis du faktisk finner folat og tar tilskudd av det i stedet for folsyre - som kroppen selv må omdanne til folat - men det går som regel helt fint med folsyre) Overskudd av disse skylles ut med urin. Du kan også ta d-vitamin, men ikke de aller største dosene. (Du kan godt ta norske anbefalte maksdoser for d-vitamin, men ikke alt du leser på internasjonale forum, mener jeg.)

Når det er sagt ville jeg nok ha spurt om prøver først uansett, rett og slett fordi om det viser seg at du er lav på alle disse så kan det antyde at du f.eks har opptaksproblemer - som sagt vanlig ved pågående lavt stoffskifte, men også ved andre problemer. Er det bare en av dem eller ingen så gir det også informasjon. Dessuten synes jeg ikke du skal slå deg til ro med at "prøvene er fine" (underforstått "du må være frisk")...du skal si til legen din at siden disse prøvene ser greie ut så må årsaken til at du ikke ER bra (for der er tross alt du eksperten) ligge et annet sted og på den måten oppfordre legen til å fortsette å lete. Da kan du lett spørre om de andre prøvene jeg har nevnt... ;)
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    30
    Meldinger
    3

Takk for god info!

Hun skrev i brevet at hun hadde sendt henvisning til ultralyd av halsen for å finne ut hva hevelsen skyldes, og at hun ikke var bekymret for alvorlig sykdom da hun ikke kjente knuter eller kuler - men at vi skulle komme til bunns i dette. Så da håper jeg hun mener det, og at vi kan finne en løsning! For jeg er ikke meg selv, det er helt sikkert..

Lignende tråder

1. Blodprøvesvar
    Av splstudine i forumet Blodprøver
    Svar: 2
    Siste melding: 29-05-10, 12:54
  2. Min venninnes blodprøvesvar
    Av 1+1 i forumet Blodprøver
    Svar: 2
    Siste melding: 16-10-09, 13:04
  3. Blodprøvesvar
    Av pusur i forumet Blodprøver
    Svar: 11