Side 3 av 3 Først 123
Viser søkeresultater 21 til 27 av 27
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,752

Standard Re: Sv: Ny med graves....

Sitat Opprinnelig skrevet av Pingvinen Vis post
    Vil bare få skyte inn at en endokrinolog er bare et menneske,
    mennesker gjør feil,
    et menneske som er så sta at vedkommende ikke godtar andre løsninger enn sin egen, kaller jeg en egoist
    En egoist som skal behandle andre mennesker er et svært dårlig utgangspunkt, faktisk elendig.

Tro meg; jeg har både høyt og lavt stoffskifte og lavt stoffskifte er IKKE lettere og leve med enn høyt.
    Et høyt stoffskifte kan brenne ut,
    hvorfor ikke gi kroppen en sjanse?

Men ellers kjenner jeg meg igjen i at de hvitkledde står der og påstår de vet best,
    men tro meg, når de gjør feil, så er det ikke de som må svi, men pasienten som har blitt utsatt for feil behandling.

Hva du velger og gjøre er selvsagt helt opp til deg;
    det kan ingen av oss her inne avgjøre for deg. Det eneste vi kan gjøre er og dele erfaringer og gi hverandre tips om bra ting og dårlige ting.
    Lykke til, uansett hva beslutningen din blir.
    Dette er viktig. Dersom DU er usikker så må du ikke begi deg ut på noen permanent behandling får DU er sikker på at det er det du vil. Bestemmer du deg for utslagsmetoden uten å ha satt deg nok inn i følgene til å gjøre et informert valg risikerer du å måtte leve følgene resten av livet. Å leve på levaxin (eller andre medikamenter for lavt stoffskifte) er IKKE det samme som å være frisk. Jeg tror jeg kan kalle meg en av de mer velbehandlede med lavt stoffskifte her inne, men livet er IKKE som før. Jeg hadde gitt mye for å ha en sjanse til å bli ekte frisk igjen...
    Det er mulig det vil være det valget du faller ned på uansett, men ikke gjør det FØR du selv er sikker...

Såvidt jeg forstår det så vil en dempende behandling ikke være iveien for en seinere "block and replace" om dempingen ikke fungerer.
    Så det eneste et dempingsforsøk vil gi deg er
    1) Sjansen til å komme ekte frisk utav dette
    2) Et mulig forlenget behandlingsforløp
    3) Mulighet for seinere block and replace om behandlingen ikke er vellykket

Block and replace vil gi deg
    1) Et kort behandlingsforløp (vel og merke så vil IKKE dette si det samme som "kort tid med plagsomme symptomer")
    2) Lavt stoffskifte med alle de plager det vil innebære livet ut

Så jeg ber deg - ikke gjør noe forhastet. Leger tar feil innimellom de også, men de bærer ikke følgene på kroppen... Derfor må du være sikker på at du står bak valget - uansett hva det blir, fordi det er DU som bærer risikoen.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Ny med graves....

Her er det mer enn en ting som blir gjort feil Når du er i en legekonsultasjon skal du ha noe som heter brukermedvirkning. Det betyr at du skal selv få være med å velge hvilken behandling du skal ha. Legens jobb er å presentere deg for behandlingsalternativene, så skal dere i samarbeid finne ut hvilken behandling som passer deg best. Så et relevant spørsmål til denne legen som mener det er rart at du henter info fra et nettforum vil være om han synes han infrir din rett til brukermedvirkning når han presenterer behandlingsalternativene på en slik måte.

En second opinion får du ved å oppsøke fastlegen din å be han henvise deg til en second opinion. Du er ikke nødt til å begrunne hvorfor du ønsker dette. Du trenger bare henvise til pasientrettighetslovens §3. Jeg har selv benyttet meg av dette, og jeg kan love deg at legene skjerper seg

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Nord-norge
    Alder
    39
    Meldinger
    15

Tusen takk for svar! Det setter jeg stor pris på.
    Vet dere, da har jeg ringt den andre endokrinologen som støttet meg, så nå begynner jeg på nytt behandlingen med kun neo-mercazole!! Litt ubehagelig å være uenig med en spesialist på dette området, men jeg håper dere alle har rådet meg til det riktige nå!

Skal komme med oppdatering litt senere om hvordan det går

Hilsen -wing-

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    57
    Meldinger
    109

Hei Wing!

Jeg fikk Graves i mars 2011.

Verdiene da:
    FT4 68
    FT3 13
    TRAS 27
    A-TPO>1300

Jeg begynte med Neomercazole 5mg x 8 pr dag. Dett e brukte jeg til FT4 lå på rundt 13. Pga kraftig endokrin oftalmopati (du vet Graves øyne..) bla jeg etterhvert satt på Levaxin i tillegg for og ha best mulig kontroll over det hele. Neomercazole ble redusert jevnt hele veien.

I september 12 byttet jeg fra Levaxin til Armour, det var enormt mye bedre men det er en annen historie.

Jeg har vært tålmodig og har ventet i 2 år på at TRAS skal gå under 1. Det er den nå og jeg skal snart slutte med Neo. Etterhvert vil det vise seg om jeg også skal droppe Armour eller om jeg skal fortsette med det.

Jeg har fått veldig god og presis behandling av 3 endokrinologer. Jeg kjenner overhodet ikke igjen at de er så talentløse som det kommer frem her.

Og jeg blir skremt når det skrives at jeg nå skal bli evig hypo. Og lese her og få så sterk kritikk av behandlingsregimene man blir satt på vet jeg ikke om jeg tør lengre.

Hilsen Gekko

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Nord-norge
    Alder
    39
    Meldinger
    15

Sitat Opprinnelig skrevet av Gekko Vis post
    Hei Wing!

Jeg fikk Graves i mars 2011.

Verdiene da:
    FT4 68
    FT3 13
    TRAS 27
    A-TPO>1300

Jeg begynte med Neomercazole 5mg x 8 pr dag. Dett e brukte jeg til FT4 lå på rundt 13. Pga kraftig endokrin oftalmopati (du vet Graves øyne..) bla jeg etterhvert satt på Levaxin i tillegg for og ha best mulig kontroll over det hele. Neomercazole ble redusert jevnt hele veien.

I september 12 byttet jeg fra Levaxin til Armour, det var enormt mye bedre men det er en annen historie.

Jeg har vært tålmodig og har ventet i 2 år på at TRAS skal gå under 1. Det er den nå og jeg skal snart slutte med Neo. Etterhvert vil det vise seg om jeg også skal droppe Armour eller om jeg skal fortsette med det.

Jeg har fått veldig god og presis behandling av 3 endokrinologer. Jeg kjenner overhodet ikke igjen at de er så talentløse som det kommer frem her.

Og jeg blir skremt når det skrives at jeg nå skal bli evig hypo. Og lese her og få så sterk kritikk av behandlingsregimene man blir satt på vet jeg ikke om jeg tør lengre.

Hilsen Gekko
    Takk for svar, Gekko! Ja, jeg er også overrasket over hvor negativt den ene behandling blir fremstilt..... Jeg tror ikke det er slik at hvis du velger den ene behandlingen fremfor den andre, så blir du frisk og hvis ikke så er det nyttesløst....Jeg var så forvirret etter denne diskusjonen her på dette forummet, at jeg ringte Norsk Thyreoideaforbund, og de kunne ikke si noe negativt om neo-m og levaxin kontra kun neo-m. Tvert i mot! Jeg vil ringe til endokrinologen i morgen den dag for å diskutere mer.... Takker alle for tilbakemeldinger!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Exclamation Sv: Ny med graves....

Sitat Opprinnelig skrevet av wing Vis post
    Takk for svar, Gekko! Ja, jeg er også overrasket over hvor negativt den ene behandling blir fremstilt..... Jeg tror ikke det er slik at hvis du velger den ene behandlingen fremfor den andre, så blir du frisk og hvis ikke så er det nyttesløst....Jeg var så forvirret etter denne diskusjonen her på dette forummet, at jeg ringte Norsk Thyreoideaforbund, og de kunne ikke si noe negativt om neo-m og levaxin kontra kun neo-m. Tvert i mot! Jeg vil ringe til endokrinologen i morgen den dag for å diskutere mer.... Takker alle for tilbakemeldinger!
    Nu Wing! Du skriver: "Jeg tror ikke det er slik at hvis du velger den ene behandlingen fremfor den andre, så blir du frisk og hvis ikke så er det nyttesløst."

Ingen steder i denne tråd, har nogen skrevet noget, som bare ligner et løfte om at hvis du vælger en bestem behandling, bliver du helbredt.

Du får at vide, at ved den ene behandlingstype har du en CHANCE for at sygdommen SELV går tilbage, mens ved den anden behandlingstype, er der ikke samme chance, fordi den anden behandling ENDER ALTID MED HYPOTHYREOSE.

Det er det eneste du får at vide, så hvordan i alverden forstår DU, og forveksler EN CHANCE med ET LØFTE om helbredelse, kan jeg ikke gennemskue, medmindre du ganske enkelt ikke har forstået de svar du har fået.

Det er en kendsgerning at det er DU som har fået TO forskellige behandlings-anbefalinger, AF TO FORSKELLIGE LÆGER.

Det valg du skal træffe, er valget mellem TO LÆGER. Du kommer til at afvise den ene læge og hans anbefaling, til fordel for den anden læge og hans anbefaling.

På baggrund af egne erfaringer som folk, der allerede har været igennem BEGGE behandlingsmodeller, støtter nogle af os den ENE LÆGES anbefaling.

Det som vi på forummet "skylder" hinanden er at berette om vores erfaringer, og det gør vi. Det kan være hårdt kost for mange, og nogle bliver direkte bange for det, som vi andre allerede ved og selv har været igennem. Men forummet eksisterer netop for at dele viden og erfaringer, også de dårlige - for at forsøge at give andre de informationer som vi selv ikke har fået I TIDE. Hvis man ikke mener at man kan tåle hvad vi deler her, bør man undgå forummet. Det er det bedste råd jeg kan give de som reagerer med frygt på det som dette forum indeholder.

Lykke til i fremtiden.

Sitat Opprinnelig skrevet av Gekko Vis post
    Hallo Gekko

Du skriver "behandlingsregimene" i flertal. Hvorfor gør du det? Det er jo ikke sandt. Det faktisk kun er den ene behandlingsform, som vi er utrygge ved. Det er heller ikke forummet, som får dig til "å bli evig hypo". Det er behandlingen som gør det, eller ikke gør det, afhængig af behandlingsform. Det er ikke noget som forummet bestemmer.

Din forhistorie er også anderledes end Wings. Din behandling ER faktisk startet med den behandlingsform som vi har opfordret Wing til at overveje, så hvad er problemet? Du har været uheldig at udvikle øjenproblemer, hvorfor lægen har skiftet behandlingsform ud med "block og replace", og når jeg kigger over på din egen tråd, via linket til din signatur - ser jeg ikke nogen negative kommentarer i forhold til den behandling du er i, så hvad er problemet? Din og Wings sygdomsforløb er forskellige, og når "block og replace" er den bedste behandling for dig pga. øjenproblemer, er det sådan det er, og ingen her har nogensinde kritiseret det.

Dette forum er skabt af dem der i realiteten VAR opgivet af deres læger, for dem der allerede ER, eller er på vej til at blive opgivet af deres læger, og dette præger også forummets indhold. De som har et godt, tillidsfuldt forhold til sin læge, de stoler på, de har ikke brug for dette forum. Hvis man ikke mener at man kan tåle hvad vi deler her, bør man undgå forummet. Det er det bedste råd jeg kan give de som reagerer med frygt på det som dette forum indeholder.

Lykke til i fremtiden.
    Sist endret av Anisa; 09-05-13 kl 23:49
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,322

Smile Sv: Ny med graves....

Det är viktigt att ingen som svarar här på forumet, känner att de slösar bort sin tid. Bara så det är klart: alla svar på detta forum är skrivna för dem som har frågat, och för dem som är gäster. Även om ett svar inte uppfattas positivt av den som har ställt frågan, samma svar kan vara relevanta och användbara för en eller flera av dem som läser här från utsidan. Detta är viktigt att komma ihåg varje gång ett svar skrivs på detta forum. Tack.
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Side 3 av 3 Først 123

Lignende tråder

1. Er det GRAVES
    Av GULLJENTA i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 3
    Siste melding: 20-08-12, 16:52
  2. Ny med Graves
    Av Maria1 i forumet Graves sykdom
    Svar: 8
    Siste melding: 31-03-11, 08:03
  3. Ny, med Graves
    Av manzana i forumet Graves sykdom