Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Nord-norge
    Alder
    39
    Meldinger
    15

Standard Graves og utbrenning - noen?

Hei.
    Jeg vet at 50 % av de som har graves kan bli "friskemeldte", noen for alltid, noen i en periode.....
    Jeg er veldig interessert i hva slags behandling som ble gitt til de som ble friskemeldte! Noen som kan fortelle meg?

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    55
    Meldinger
    911

Standard Sv: Graves og utbrenning - noen?

Hei

Jeg har ikke noe 100% svar på det du spørr om, men jeg vet at Graves kan brenne ut. Altså sykdommen forsvinner av seg selv. Jeg vil da tro at medisiner er beste valg for mulig å bli frisk av denne sykdommen. Jeg snakker da om behandling med Neo og hyppig oppfølging over en tid. Det ble foreslått et annet alternativ av medisin for meg en gang i tiden. Men jeg klarer ikke huske navnet på den. Sikkert fordi jeg i dag har "hypohode"

Slik jeg forstår har du blitt satt på block and replace-behandling. Denne behandlingen har vel som "mål" å slå ut din egenproduksjon så fort som mulig og så erstatte den med Levaxin. Dette gjør deg altså ikke frisk. Block- and replace anses vel for å være en den "enkleste" måten å behandle høyt stoffskifte på for helsevesenet når det gjelder medikamentell behandling. Den krever minst oppfølging, den gjør deg "hypo". De gir deg Levaxin når din egenproduksjon er lav nok, de tar blodprøver og er de innenfor normalen så er du "frisk" med medisiner. I den virkelige verden, som da er din, kan det bli langt fra slik. Av det jeg har lest, har ikke block- and replace noen bedre effekt på sykdommen enn Neo alene. Det er også større fare for bivirkninger på denne behandlingen kontra kun Neo. Dette pga doseringen av Neo (høy). Jeg ville derfor, om jeg var deg, spurt endokrinolog om hva som er grunnlaget for dette valg av behandling kontra kun Neo Nå er jeg ingen spesialist på området. Jeg har kun vært hyperthyreot

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Standard Sv: Graves og utbrenning - noen?

Fuldstændig enig med Eirin.

Sitat Opprinnelig skrevet av wing Vis post
    Hei.
    Jeg vet at 50 % av de som har graves kan bli "friskemeldte", noen for alltid, noen i en periode.....
    Jeg er veldig interessert i hva slags behandling som ble gitt til de som ble friskemeldte! Noen som kan fortelle meg?
    Medicinsk behandling vælges i håb om at opnå remission. Der behandles med titrerings-regime eller block-replacement-terapi. Titrerings-regime foretrækkes ofte pga. lavere antithyroid medicinsk dosis og dermed mindre risiko for bivirkninger. Block-replacement-terapi vælges når behovet for stabilt stofskiftekontrol vægtes højt, fx ved Graves’ Orbitopati, eller hvis behandling med titrering viser sig vanskelig (svingende stofskifte). Kilde: http://www.endocrinology.dk/index.ph...2-hypethyreose

Desværre vælges oftest block-replacement-terapi i Norge, at dømme efter hvad folk har skrevet på dette forum i tidens løb. Måske er årsagen at titrerings-regime kræver flere kompetencer og hyppigere opfølgning, end "hypo-kuren" block-replacement-terapi. Det er altså nemmere for læger at ordinere den.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. Ny med Graves... Noen spørsmål.
    Av Oransje i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 09-11-10, 21:43
  2. Hjelp, hva skjer?? Noen som har noen trøstens ord?
    Av AnnK i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 30
    Siste melding: 16-02-10, 22:23
  3. Subakutt tyreoiditt. Noen som har noen råd?
    Av Saga i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 10
    Siste melding: 08-10-09, 21:38
  4. Gravid med Graves, noen som har erfaringer?
    Av Hanne76 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 1
    Siste melding: 22-06-09, 20:28
  5. utbrenning...?
    Av Lissa i forumet Graves sykdom
    Svar: 12
    Siste melding: 15-01-08, 13:14

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg