Viser søkeresultater 1 til 4 av 4

Tråd: Brennende hud

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Midt Norge
    Alder
    41
    Meldinger
    72

Standard Brennende hud

Lurer på om det er flere som plages med dette? Om det har noe med stoffskifte å gjøre? har i mange år vært plaget med brennende hud og øyne akkurat som om jeg er skikkelig solbrent. For 4 dager siden vart det helt intenst og jeg fikk et utslett i ansiktet og litt nedover hals og skuldre, det har enda ikke gått bort. Har hatt det samme på fingrene en gang. Disse plagene er spesiell fremtredene når våren og sommeren kommer. Jeg føler meg helt utørket akkurat som om jeg er skikkelig fyllesyk, jeg blir mye verre av sollys. Legene sier dette er psykisk, men jeg nekter å tro det for jeg kjenner selv at det er noe som feiler meg... Det er en sykdom jeg hele tiden kommer tilbake på som jeg mistenker og det er lupus, men føler jeg ikke blir tatt seriøst av legene og har ikke blitt utredet.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Standard Sv: Brennende hud

Det lyder som soleksem (polymorf lysdermatose eller polymorft lysudslæt) og når den er på sit højeste, kan den også ledsages af "sygdomsfølelsen" i resten af kroppen. Der er ikke rigtig nogen behandling, selv om nogle læger anbefaler tabletter der hæmmer hudens lysfølsomhed, med det virker kun mens tabletten virker, tillige med en hel del bivirkninger . Andre anbefaler cremer med høj solfaktor, men huden nærmest koger endnu mere under disse cremer.

Det som har virket forbløffende effektivt i mit tilfælde (havde selv soleksem frem til overgangsalderen), var ganske almindelig kalk/magnesium pulver blandet i vand, 2-3 gange dagligt, fra og med Påske og til sidst i august, hver eneste år. Udslættet forsvandt ikke helt, men blev mindre og "kønnere". Derimod forsvandt kløe og/eller den brændende følelse ret hurtigt efter at jeg har drukket kalk/mag. opløsningen.

Jeg kan ikke lige nu huske detaljer, men der er et eller andet om, at kalcium-balancen i huden forstyrres af en inflammatorisk reaktion (allergier eller som her: lysoverfølsomhed), så calcium trækkes ud af huden og ind i blodbanen, og det forstærker denne reaktion endnu mere. Ved tilførsel af letoptagelig kalk, tilføres kalcium i huden igen, og denne inflammatoriske reaktion mildnes. Jeg husker det, i hvert fald, som en behagelig lettelse, hvor huden ikke længere føltes "betændt" og hvis der også var kløe, forsvandt også den. Fordelen ved denne løsning er, at man kan bruge den i hele perioden mens soleksemen står på, helt og aldeles uden bivirkninger.

Det som jeg har brugt var Cal-Mag Citrate fra Thorne, men man kan bruge også andre Cal/Mag produkter, bare det er pulver til opblanding i vand. Taget i forbindelse med hudproblemer, virker tabletter eller kapsler ikke så godt som pulver.

Jeg ved selvfølgelig ikke om det er soleksem du har, men det er underligt, at ingen af dine læger har overvejet soleksem. Godt nok er der meget som læger opfatter som psykosomatisk (indbildt), men det lyder helt hen i vejret at mistænke det i forhold til en bestemt årstid.

God bedring.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Sitat Opprinnelig skrevet av janis Vis post
    Lurer på om det er flere som plages med dette? Om det har noe med stoffskifte å gjøre? har i mange år vært plaget med brennende hud og øyne akkurat som om jeg er skikkelig solbrent. For 4 dager siden vart det helt intenst og jeg fikk et utslett i ansiktet og litt nedover hals og skuldre, det har enda ikke gått bort. Har hatt det samme på fingrene en gang. Disse plagene er spesiell fremtredene når våren og sommeren kommer. Jeg føler meg helt utørket akkurat som om jeg er skikkelig fyllesyk, jeg blir mye verre av sollys. Legene sier dette er psykisk, men jeg nekter å tro det for jeg kjenner selv at det er noe som feiler meg... Det er en sykdom jeg hele tiden kommer tilbake på som jeg mistenker og det er lupus, men føler jeg ikke blir tatt seriøst av legene og har ikke blitt utredet.
    Hej Janis (og andre ). Jeg har siden april læst lidt mere og blev lidt klogere på disse "underlige" symptomer, som involverer følesansen og andre sanser, herunder syn, smag, balance osv. Jeg fandt ud af, at en langvarig hypothyreose (hormonmangel, også pga. underbehandling) påvirker vores Lillehjerne (cerebellum), og fra de funktioner i kroppen, som Cerebellum styrer, kommer der mange uventede symptomer (man plejer ikke forbinde med lavt stofskifte), når Cerebellum er påvirket af thyreoideahormonmangel.

I tråden "Ataxia" har jeg beskrevet alt det jeg har læst om. Tråden findes her: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=15126 (i indlæg nr. 7 kan man se, hvor i hjernen Cerebellum "bor").

Her: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=15845 findes mere info om Cerebellar ataxia , på engelsk.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Midt Norge
    Alder
    41
    Meldinger
    72

Takk for interessant lesning Anisa, jeg vil bare legge til at etter jeg begynte med Erfa har plagene nesten forsvunnet. Jeg har rett og slett fått et nytt liv med Erfa. Visst jeg stresser mye kan jeg få utslett

Lignende tråder

1. Symptom: Brennende, tørr og sår tunge
    Av hansel i forumet Lavt stoffskifte, munn og slimhinner
    Svar: 13
    Siste melding: 04-01-16, 01:40
  2. Brennende føtter!!
    Av Snusmumrik i forumet Muskler, ledd og knogler
    Svar: 10
    Siste melding: 13-08-10, 17:14
  3. Svie/brennende følelse under huden
    Av Jeanette Ws. i forumet Lavt stoffskifte og hud
    Svar: 11