Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 28
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    midt-norge
    Alder
    38
    Meldinger
    92

Standard Tilskudd av jod til mor og barn

Jeg vet det er lite forskning om barn født av mødre med binyretretthet... Men jeg skulle så gjerne visst mer om dette. Kanskje noen her inne har noe kunnskap?

Min sistefødte er nå tre mndr. Jeg brukte cortef under svangerskapet, legen ville ikke ta ansvar for behandlingen og det ble på eget ansvar.. Men jeg mente det var riktig for å unngå å tære på fosterets binyrer..
    Barnet strever desverre mye med fordøyelse, gulping, diare og mye uro Utslett i ansiktet. Lav stressterskel, blir lett overstimulert, svetter i hender og føtter. Sitrer mye.
    Jeg er overbevisst om at han plages med lav kortisol som meg og har til tider vedlig dårlig samvittighet for at jeg har påført han samme lidelse som meg.
    Vi har vært hos barnelege flere ganger og han får nå allergi melk uten melkeprotein. Det hjelper desverre ikke.
    Har det noe hensikt og utsette han for div prøver. Tenker på blodprøver etc for å måle cortisol etc.
    Vil jo unødig stikke han som er så liten. Tror vel selv det har lite hensikt og at alt sikkert er innenfor referansene men vet jo aldri?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Standard Sv: Tilskudd av jod til mor og barn

Sitat Opprinnelig skrevet av Nora2 Vis post
    Min sistefødte er nå tre mndr. Jeg brukte cortef under svangerskapet, legen ville ikke ta ansvar for behandlingen og det ble på eget ansvar.. Men jeg mente det var riktig for å unngå å tære på fosterets binyrer..

Barnet strever desverre mye med fordøyelse, gulping, diare og mye uro Utslett i ansiktet. Lav stressterskel, blir lett overstimulert, svetter i hender og føtter. Sitrer mye.
    Noget som jeg ville have gjort, hvis jeg var i samme situation som du: jeg ville smøre en plet på størrelse med 2x2 cm med Lugol's solution 2% (fra UK), på den indre side af egen og barnets underarm, tæt på albuen. Hvis pletten ikke forsvinder inden der er gået 24 timer, der er alt i orden og man behøver ikke tænke på jodmangel mere. Hvis pletten derimod begynder at blegne i tiden mellem 12 og 24 timer fra den er blevet malet på - tyder det på en middelgrad af jodmangel, dvs. der ikke jod nok til alle kroppens funktioner hos moderen, eller barnet, eller dem begge. Forsvinder pletten allerede inden 12 timer, der er jodmangel alvorlig. Jodmangel i forskellige grad kan give netop mistrivsel hos småbørn (og alle andre) i en grad, der er proportionel med graden af jodmangel, og kan give en del af de symptomer du netop beskriver, fordi kroppen bruger jod til langt mere end blot thyreoideahormoner, og uanset hvor meget hydrocortison man pøser på - vil man aldrig slippe helt for binyretræthed, hvis man har jodmangel...

Håber det bedste for dig og din baby.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    midt-norge
    Alder
    38
    Meldinger
    92

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Noget som jeg ville have gjort, hvis jeg var i samme situation som du: jeg ville smøre en plet på størrelse med 2x2 cm med Lugol's solution 2% (fra UK), på den indre side af egen og barnets underarm, tæt på albuen. Hvis pletten ikke forsvinder inden der er gået 24 timer, der er alt i orden og man behøver ikke tænke på jodmangel mere. Hvis pletten derimod begynder at blegne i tiden mellem 12 og 24 timer fra den er blevet malet på - tyder det på en middelgrad af jodmangel, dvs. der ikke jod nok til alle kroppens funktioner hos moderen, eller barnet, eller dem begge. Forsvinder pletten allerede inden 12 timer, der er jodmangel alvorlig. Jodmangel i forskellige grad kan give netop mistrivsel hos småbørn (og alle andre) i en grad, der er proportionel til graden af jodmangel, og kan give en del af de symptomer du netop beskriver, fordi kroppen bruger jod til langt mere end blot thyreoideahormoner, og uanset hvor meget hydrocortison man pøser på - vil man aldrig slippe helt for binyretræthed, hvis man har jodmangel...

Håber det bedste for dig og din baby.
    Dette med jod var meget interessant. Dette skal jeg få sjekket på begge de minste barna mine. Kan man gi jod til så små?
    Har også en sønn på 10 år som har fått påvist TSH på 4,5 men ellers normale verdier av T3 og T4. Kan dette skyldes jod mangel også da? Det har jeg ikke tenkt på.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Dette med jod var meget interessant. Dette skal jeg få sjekket på begge de minste barna mine. Kan man gi jod til så små?
    Også i DEN GRAD!

• Op til 3 år - 1 dråbe 5% Lugols opløsning i vand. Giv barnet kun halvdelen af denne opløsning hver dag. Det vil give en nøjagtig dagdose på 3,125 mg jod.
      (Resten af opløsningen kan ikke gemmes til næste dag, fordi jod "damper" væk i mellemtiden, som jod forresten også "fordamper" fra bordsalt.)
    • 3 til 5 år - 1 dråbe 5% Lugols Solution (6,25 mg jod/dag)
    • 5 til 9 år - 2 dråber 5% Lugols Solution (12,5 mg jod/dag)
    • 9 til 16 år - 4 dråber 5% Lugols Solution (25 mg jod/dag)
    • En pålidelig Guide to Supplementing with Iodine kan downloades her

Anbefaler dr. David Brownsteins bog Iodine: Why You Need It, Why You Can't Live Without It (se den her), hvor han også skriver om konsekvenser af jodmangel hos børn, og om hvordan man forebygger jodmangel hos børn. Bogen findes også på Amazon.co.uk (indenfor EU) og Lugol 5% solution kan ligeledes købes indenfor EU her.

Jeg har sat min 37-årige søn på jod-dråber for nogle måneder siden... Lidt mod hans egen vilje, og selv om han ellers ikke havde symptomer på jodmangel (hævdede han). Han er nu krybet til korset og har indrømmet, at han lider nu af en uforklarlig, "mystisk", vedværende "bedring af formen, mentalt og fysisk".

Prøv at læse tråden Japansk studie af jod i kosten.

Har også en sønn på 10 år som har fått påvist TSH på 4,5 men ellers normale verdier av T3 og T4. Kan dette skyldes jod mangel også da? Det har jeg ikke tenkt på.
    Altså... når man måler TSH hos børn i voksealderen, og hvis man vil være sikker på betydningen af resultatet, da skal TSH måles i flere dage i træk, gerne på forskellige tidspunkter på dagen.

Grunden er, at hos børn i voksealderen kan TSH springe helt vildt meget, afhængig af kroppens øjeblikkelige behov for thyreoideahormoner i forhold til "vokse-processen". Barnekroppen vokser i ryk, hvor en eller nogle dage sker ikke noget (= normalt behov for hormoner), og lige pludselig "skal der vokses" og så farer TSH til vejrs for at skaffe barnekroppen den nødvendige mængde thyreoideahormoner fra skjoldbruskkirtlen, til at vokse "her og nu".

Kun hvis barnet er sløv mentalt og fysisk i længere tid, i måneder, da kan det øjeblikkelige TSH-billede være korrekt, forudsat at disse T4/T3 "normale verdier" ligger nederst i normalområdet. Børn bliver ikke hypothyroide af højt TSH. Børn bliver hypothyroide af, vedværende at ligge lavt i thyreoideahormoner, specielt FT3 (som af en eller anden absolut irrationel årsag - skal man nærmest kæmpe med lægen, om at få målt).

Ha' en rigtig god dag
    Sist endret av Mod; 17-05-14 kl 10:46 Begrunnelse: Lenke ble korrigert
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    midt-norge
    Alder
    38
    Meldinger
    92

Også i DEN GRAD!

• Op til 3 år - 1 dråbe 5% Lugols opløsning i vand. Giv barnet kun halvdelen af denne opløsning hver dag. Det vil give en nøjagtig dagdose på 3,125 mg jod.
      (Resten af opløsningen kan ikke gemmes til næste dag, fordi jod "damper" væk i mellemtiden, som jod forresten også "fordamper" fra bordsalt.)

Anbefaler dr. David Brownsteins bog Iodine: Why You Need It, Why You Can't Live Without It (se den her), hvor han også skriver om konsekvenser af jodmangel hos børn, og om hvordan man forebygger jodmangel hos børn. Bogen findes også på Amazon.co.uk (indenfor EU) og Lugol 5% solution kan ligeledes købes indenfor EU her.

Jeg har sat min 37-årige søn på jod-dråber for nogle måneder siden... Lidt mod hans egen vilje, og selv om han ellers ikke havde symptomer på jodmangel (hævdede han). Han er nu krybet til korset og har indrømmet, at han lider nu af en uforklarlig, "mystisk", vedværende "bedring af formen, mentalt og fysisk".

Prøv at læse tråden Japansk studie af jod i kosten.

Altså... når man måler TSH hos børn i voksealderen, og hvis man vil være sikker på betydningen af resultatet, da skal TSH måles i flere dage i træk, gerne på forskellige tidspunkter på dagen.

Grunden er, at hos børn i voksealderen kan TSH springe helt vildt meget, afhængig af kroppens øjeblikkelige behov for thyreoideahormoner i forhold til "vokse-processen". Barnekroppen vokser i ryk, hvor en eller nogle dage sker ikke noget (= normalt behov for hormoner), og lige pludselig "skal der vokses" og så farer TSH til vejrs for at skaffe barnekroppen den nødvendige mængde thyreoideahormoner fra skjoldbruskkirtlen, til at vokse "her og nu".

Kun hvis barnet er sløv mentalt og fysisk i længere tid, i måneder, da kan det øjeblikkelige TSH-billede være korrekt, forudsat at disse T4/T3 "normale verdier" ligger nederst i normalområdet. Børn bliver ikke hypothyroide af højt TSH. Børn bliver hypothyroide af, vedværende at ligge lavt i thyreoideahormoner, specielt FT3 (som af en eller anden absolut irrationel årsag - skal man nærmest kæmpe med lægen, om at få målt).

Ha' en rigtig god dag
    Tusen takk for mange gode råd

Ha en god dag du også.
    Sist endret av Mod; 17-05-14 kl 10:47 Begrunnelse: Lenke ble korrigert

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    midt-norge
    Alder
    38
    Meldinger
    92

Hei igjen

Nå har jeg tatt jod testen på meg selv og alle fire barna. Flekken var borte over natten på samtlige, dvs under 12 timer.
    Er det bare å begynne å gi jod dråper da? Litt redd for å gjøre noe feil her. Jod er jo veldig potent og kan gjøre skade ved feil bruk og dosering?

Tenkte å gi baby halv dråpe.
    To åring halv dråpe.
    8 år- 2 dråper
    10 år -4 dråper
    Meg selv? 5 kanskje.

Har Lugols jodløsning 5%

Er dette ok og sikkert ? Vil man merke noen bivirkninger/virkninger i starten. Bør det tas med eller utenom mat?

Mvh.

Nora

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Tilskudd av jod til mor og barn

Nå har jeg tatt jod testen på meg selv og alle fire barna. Flekken var borte over natten på samtlige, dvs under 12 timer.
    Er det bare å begynne å gi jod dråper da? Litt redd for å gjøre noe feil her. Jod er jo veldig potent og kan gjøre skade ved feil bruk og dosering?

Tenkte å gi baby halv dråpe.
    To åring halv dråpe.
    8 år- 2 dråper
    10 år -4 dråper
    Meg selv? 5 kanskje.

Har Lugols jodløsning 5%

Er dette ok og sikkert ? Vil man merke noen bivirkninger/virkninger i starten. Bør det tas med eller utenom mat?
    Med mad. Jo større jodmangel, jo hurtigere vil man kunne mærke en virkning, mens ved moderat jodmangel, mærker man som regel virkningen først efter at man har ophørt med tilskud af jod, af skuffelse over at "det ikke har virket. Ellers vil jeg anbefale at du downloader denne Guide to Supplementing with Iodine, med alskens svar på alle de spørgsmål man måtte have inden man begynder. Vær også obs på, at TSH kan stige symptomfrit, i begyndelsen, når man starter med tilskud af jod. Også dette er informeret om i denne "Guide".

Du skal også vide at vi har snakket om "jodflekken som forsvandt" for nogle dage siden her: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=15791 , og det er rigtigt, at jodflekken-metoden er ikke ekstakt, men alligevel er den brugbar, mener jeg. Den er også klart overlegen i forhold til den gængse prøve af jod-i-døgnurin lægerne rekvirerer i Skandinavien, fordi "normalområdet" for resultatet af denne type af døgnurinprøve bygger alene på estimering af, hvad lægestanden mener, er det rette daglige indtag af jod i kosten. Men den siger ikke noget om, hvad der i realiteten kommer af jod udefra, og heller ikke hvad der i virkeligheden er brug for. Så medmindre der er mulighed for at gennemføre en jod-loading-test med indtag af en 50 mg-jodtablet dagen før urinopsamlingen, mener jeg at "jodplet-testen" er langt at foretrække, frem for ingen test.

Alt vel til dig og din familie

Sist endret av Mod; 17-05-14 kl 10:49 Begrunnelse: Lenke ble korrigert

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    midt-norge
    Alder
    38
    Meldinger
    92

Med mad. Jo større jodmangel, jo hurtigere vil man kunne mærke en virkning, mens ved moderat jodmangel, mærker man som regel virkningen først efter at man har ophørt med tilskud af jod, af skuffelse over at "det ikke har virket. Ellers vil jeg anbefale at du downloader denne Guide to Supplementing with Iodine, med alskens svar på alle de spørgsmål man måtte have inden man begynder. Vær også obs på, at TSH kan stige symptomfrit, i begyndelsen, når man starter med tilskud af jod. Også dette er informeret om i denne "Guide".

Du skal også vide at vi har snakket om "jodflekken som forsvandt" for nogle dage siden her: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=15791 , og det er rigtigt, at jodflekken-metoden er ikke ekstakt, men alligevel er den brugbar, mener jeg. Den er også klart overlegen i forhold til den gængse prøve af jod-i-døgnurin lægerne rekvirerer i Skandinavien, fordi "normalområdet" for resultatet af denne type af døgurinprøve bygger alene på estimering af, hvad lægestanden mener, er det rette daglige indtag af jod i kosten. Men den siger ikke noget om, hvad der i realiteten kommer af jod udefra, og heller ikke hvad der i virkeligheden er brug for. Så medmindre der er mulighed for at gennemføre en jod-loading-test med indtag af en 50 mg-jodtablet dagen før urinopsamlingen, mener jeg at "jodplet-testen" er langt at foretrække, frem for ingen test.

Alt vel til dig og din familie
    Tusen takk

Jeg skal lese linken Glad jeg har deg her inne til å gi meg gode råd på veien . Takk igjen
    Sist endret av Mod; 17-05-14 kl 10:50 Begrunnelse: Lenke ble korrigert

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    midt-norge
    Alder
    38
    Meldinger
    92

Tusen takk

Jeg skal lese linken Glad jeg har deg her inne til å gi meg gode råd på veien . Takk igjen
    Nå har jeg lest litt og forsto det slik at jernlagrene kunne bli lavere av jod dråper? Det blir litt vanskelig for de minste hvis dette er tilfellet?

Så skjønte jeg ikke helt dette med bromin og avgifting? Man kan få forgiftningssymptom? Det er det siste jeg trenger nå
    Jeg har brukt kelp i store doser 600 mg i over to år og er spent på om jeg reagerer på jod. Legen min på Balder sa jeg bare kunne kutte ut levaxin men jeg nevnte ikke bruk av jod dråper.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Tilskudd av jod til mor og barn

Nå har jeg lest litt og forsto det slik at jernlagrene kunne bli lavere av jod dråper? Det blir litt vanskelig for de minste hvis dette er tilfellet?
    Så vidt jeg kan se, er det et relevant forbehold for dem der tager tilskud på over 50 mg jod i Idoral-tabletterne. Det svarer til 50.000 mcg så det er langt fra bare i nærheden af de "dråbe-doseringer" vi bruger.

Så skjønte jeg ikke helt dette med bromin og avgifting? Man kan få forgiftningssymptom? Det er det siste jeg trenger nå
    Når du har brugt højdose kelp så længe, uden at få bromid-reaktion, er det nok tvivlsomt om du får den af joddråber. Alligevel, når der er tid og overskud, gavner det altid alle, at detox'e kroppen for bromid-depoter. I varierende grad er vi alle brom-forurenede og det giver en positiv langtidseffekt på kvalitet af helbredet, at rense kroppen for brom, fordi også den hæmmer metabolismen af thyreoideahormoner. Det er faktisk kun vældig sundt når jod fortrænger brom fra alle de væv, hvor jod ellers fra naturens hånd hører til.

Jeg har brukt kelp i store doser 600 mg i over to år og er spent på om jeg reagerer på jod. Legen min på Balder sa jeg bare kunne kutte ut levaxin men jeg nevnte ikke bruk av jod dråper.
    Det er set før, at kroppens behov for syntetisk levothyroxine (og Thyroid) med tiden kan falde lidt, efter at man er begyndt tage tilskud af jod, så her bliver du nok nødt til at observere og tilpasse dosen, såfremt du skulle opleve overdosesymptomer. Der er ikke andet at gøre, end at prøve sig frem. Hvis du er i behandling med rette dose Thyroid, burde det syntetiske T4 være overflødig, og dette uanset et evt. lavt FT4, fordi det nærmest skal være lavt i behandling med Thyroid.

Lad høre fra dig af og til, uanset om du bruger "gode råd" eller ikke. Det er, skal og nødt til at være et personligt valg: hvordan den enkelte forvalter sin egen behandling.

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 14
    Siste melding: 15-08-14, 11:54
  2. Tilskudd av fordøyelsesenzymer
    Av Mumimamma i forumet Enzymer og magesyre
    Svar: 2
    Siste melding: 07-03-13, 07:41
  3. Ang. tilskudd av B-vitaminer
    Av Marina73 i forumet B-vitaminer
    Svar: 5
    Siste melding: 04-08-08, 16:57