Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    68
    Meldinger
    10,234

Angry Er din læge en thyrolog eller en thyrologist?

Er din læge en thyrolog eller en thyrologist ?

Vi er ofre for en "isme"

"isme" er et suffiks, dvs. et ord-element der sættes efter et ord for at ændre dets betydning, som f.eks. bruges "isme" til at danne navneord, der som regel betegner større, holdningsprægede tankesystemer, ideologier eller overbevisninger. Med tiden er det desuden blevet et selvstændigt navneord, så man kan tale om "en isme" hvis man ønsker generelt at beskrive f.eks. en retning, tendens eller bevægelse inden for kunst, filosofi, religion, politik eller... de dele af (pseudo)videnskaber, der er baseret på holdninger, ideologier eller overbevisninger, mere end de er baseret på reel, objektiv og pålidelig videnskabelige forskning.

I vores situation som ramte af hypothyreose, bliver vi behandlet af læger som enten sværger til thyrologi eller thyrologisme.

Thyrologer behandler ud fra interessen for/kendskabet til skjoldbruskkirtlen, en indgående ekspertise i effekten af hormonmangel, samt en dyb indsigt i symptomer, mens thyrologister behandler alene ud fra en talkombination som angiver værdien af TSH/T4 på et eller andet tilfældigt tidspunkt.

Thyrologer baserer deres valg af behandling på kliniske observationer, symptombillede og.... uafhængig af økonomiske interesser, videnskabelig forskning .

Thyrologisterne derimod baserer deres valg af behandling på det som deres faglige organisationer aftaler med hinanden og med medicinalindustrien, og (surprise, surprise!)... der findes ingen, siger/skriver: INGEN pålidelig medicinsk forskning som bekræfter at talkombinationen TSH/T4 overhovedet er det rette udgangspunkt for vurdering af behovet for behandling. Tillige er det også thyrologisterne der har skabt begrebet "subklinisk hypothyreose", hvilken eksisterer ikke i virkeligheden, men som thyrologisterne har brug for, for at kunne bortforklare afvisning af patienter der ikke fremviser den "rette" talkombination TSH/T4.

Siden sidst i 1800-tallet, da endokrinologi blev grundlagt af forskning i.... skjoldbruskkirtlen, var diagnose og behandling af sygdomme i thyreoidea varetaget af thyrologer.

Siden syntetisk T4-analog var opfundet og sat i industriel produktion i 1960-erne (?), ledsaget af opfindelsen af TSH-testen som eneherskende diagnose-værktøj - har antallet af thyrologer været stødt faldende, til fordel for stigningen i antallet af thyrologister.

Det karakteristiske for thyrologister er, at de kun har respekt for andre thyrologister, og dette uanset at både thyrologister og thyrologer har studeret medicin på de samme lægeskoler og er autoriseret på nøjagtig samme præmisser. Alligevel bliver thyrologer foragteligt udpeget af thyrologister som værende "kvaksalvere" praktiserende "pseudo-science".

Egentlig underligt at det netop er denne "pseudo-science" der har gjort mig frisk, efter en horribel halv menneskealder i hænderne på thyrologisterne, som blot lod mig blive sygere og sygere!

Thyrologisterne hellere lader sine patienter forgå, end de vil bøje sig og bruge de lægemidler som virker, og der er aktuelle tegn på, at thyrolog-ordinerede ellers lovlige recepter på Thyroid, bliver afvist på apotekerne med henvisning til instruktioner fra legemiddelmyndigheder i vore lande .
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    58
    Meldinger
    621

Standard Min læge er en thyrologist? Hvordan får jeg taget blodprøver uden en læge?

Thyrologisterne derimod baserer deres valg af behandling på det som deres faglige organisationer aftaler med hinanden og med medicinalindustrien,

Tak Anisa for alle dine gode indlæg - og også tak til alle jer andre, der dele af jeres erfaringer.

Jeg fik diagnosen for 1½ år siden og er så med forskelligt held nået til at have fået bedre styr på mit stofskifte. Jeg har læst om jeres kampe og krydset fingre for, at jeg ikke skulle opleve det. Men det er så alligevel sket Altså!!!

Jeg blev i januar henvist til Frederiksberg hospital af min læge, fordi jeg havde for mange spørgsmål, som hun ikke kunne svare på og for at få hjælp til at få ro på stofskiftet. Jeg har været der tre gange og de to af gangene er jeg blevet skældt ud og truet med udskrivning. For mine tal er fine.
    Jeg har jo har mødt en Thyrologist de to af gangene.

I går var jeg ved at stresse livet af Thyrologisten med mine to spørgsmål:
    Hvad gør jeg for at få en god vinter uden tilbagefald (min historie)?
    Hvad gør andre kvinder, der har det godt med deres tilstand?
    Og så blev jeg smidt ud....

Klog af al jeres viden har jeg opsøgt hjælp uden for hospitals-/lægeverdenen, og jeg har også fået det meget bedre. Og jeg fortsætter dialogen der.

Jeg har fortsat antistoffer 332 (mængde angivelsen kan jeg ikke huske), og de har været faldende de sidste 6 mdr. TSH er 0,7, T4 er 19,4 - resten af tallene måtte jeg ikke få, suk, for hvad skulle jeg med det....

Så da jeg stadig har antistoffer og ingen overdoseringssymptomer, har jeg besluttet selv at sætte dosis lidt op.

Og så kommer mit spørgsmål: Hvordan angriber jeg det med blodprøverne, når jeg ikke lige har en endokrinolog/læge, der kan henvise mig? Er jeg afhængig af slåskampene med lægen? Eller kan jeg selv klare mig?

Mange taknemmelige hilsner
    Tina

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    54
    Meldinger
    3,366

Standard Sv: Er din læge en thyrolog eller en thyrologist?

Hej og velkommen til
    Jeg vil først og fremmest foreslå dig at få din læge til at henvise dig til et andet hospital, for den behandling, du har fået på Frederiksberg tyder på, at man dér behandler folk meget ringe. Kan eller vil din læge ikke henvise dig til et andet sted, så find en anden læge. Gå evt. ud og find dig en orthomolekylær læge om ikke andet - de har et andet syn på mange ting.

Det er helt essentielt, at du kan omdanne t4 til t3, og det melder historien her ikke noget om. Mig bekendt skal de udlevere journaler og tal, medmindre der er meget vigtige grunde til ikke at gøre det - fx kan de tilbageholde en journal, hvis man ha ren sindslidelse, som iflg. et eller andet skøn kan forværres ved udlevering af journal.

Læger, der ikke vil tale med andre mennesker på en respektfuld måde, er ikke værd at ha med at gøre. Men heldigvis findes der også gode læger, selvom man på sin ørkenvandring kan få følelsen af, at der ikke gør eller at der er for langt imellem.

Jeg ved ikke, om du ved det, men i hvert fald synes jeg, du skal vide, at der faktisk findes flere former for stofskiftemedicin; der findes fx flere mærker af syntetisk t4, end de to, der er på markedet her i DK, men endnu vigtigere er, at man kan få tilskud af t3, hvis man ikke kan danne nok af det selv. For mange er det en god løsning (og ofte mildere for kroppen end syntetisk t3) at skifte helt over på thyroid, hvor aktivstoffet er naturligt stofskiftehormon fra gris. Ikke et mindre seriøst produkt af den grund, selvom mange læger påstår det. Men i hvert fald så indeholder thyroid både t4 og t3 og hvad der ellers hører til i en sund kirtel.

Imens du venter på, at en læge skal tage sig af dig, kan du selv gøre en stor forskel med vitaminer og mineraler alene. Tag godt med d-vitamin - det skal være D3 som i modsætning til D2 ikke er giftigt i høje doser. Jeg tager 90 µ af det om dagen, og jeg fungerer mærkbart bedre, når jeg gør det (har prøvet at ha for lidt d-vitamin i blodet, og det giver i sig selv symptomer på lavt stofskifte ligesom mangel på b-vitaminer, især B12). Mange med lavt stofskifte har brug for ekstra d-vitamin; det har betydning for muskler, fordøjelse, immunforsvar med videre.
    Også jern, magnesium og en lang række andre mineraler /vitaminer er godt at ta tilskud af, når man har lavt stofskifte. Hold dig til på forummet og brug søgefeltet - der er mange brugbare råd her, hvorimod du finder meget møg andre steder på nettet. ... Ja, sidste afsnit her er godt nok delvist citat fra en anden tråd, jeg har skrevet i, men er træt her til morgen

Nielsigne
    Ps. Måske skulle du oprette din helt egen tråd et sted - her kommer du ligesom ind under et emne

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    58
    Meldinger
    621

Standard Sv: Er din læge en thyrolog eller en thyrologist?

1000 tak Neilsigne ;-)
    Jeg flytter indlæggene og så svarer jeg dig.

Mange hilsner
    Tin

Lignende tråder

1. Er din læge en thyrolog eller en thyrologist?
    Av Anisa i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 0
    Siste melding: 26-04-13, 18:38
  2. Svar: 0
    Siste melding: 26-11-12, 21:43
  3. Er du en føjelig, loyal patient, eller er du din læge "utro"?
    Av Anisa i forumet Emner startet av Anisa
    Svar: 8
    Siste melding: 29-03-12, 14:44
  4. Svar: 6
    Siste melding: 13-07-11, 20:49
  5. Skjønner ikke noe. Høyt eller lavt stoffskifte nå ? eller graves med eller uten?
    Av otika i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 77
    Siste melding: 09-03-09, 23:35

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn