Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    May 2013
    Sted
    Rogaland
    Alder
    34
    Meldinger
    9

Cool Graves sykdom, trening og kosthold (har også cøliaki)

Hei dere.

Jeg er ny med graves, og lurer på en del ting.. Jeg fikk graves etter fødselen(desember - januar), men nettopp påvist hos lege.

Har lest mye om lavt stoffskifte og trening, men finner lite i forhold til høyt stoffskifte. Jeg er veldig glad i trening, og det er en naturlig del av min hverdag. Er det noen som har erfaring med trening og graves? Jeg har nå hvilepuls på rundt 90, og dermed har jeg ikke turt å trene i det siste. Føler jeg bør vente til stoffskifte forhåpentligvis stabiliserer seg. Har startet med medisin: propyltiouracil 100 mg og tar betablokker for pulsen. Bør jeg unngå helt trening? Hva med yoga/pilates? Rolige joggeturer?

Skal ta nye blodprøver på mandag. Da er det 4 uker siden jeg startet på medisinen.

Jeg har også cøliaki, som jeg fikk påvist for to år siden(men har nok gått med det i mange år... ). Ser flere anbefaler glutenfri kost. Er det andre tips i forhold til kosthold? Har funnet ut at hvitt sukker og kaffe ikke er bra for meg. Noen som har tanker rundt dette med kosthold? Og ikke minst: bør jeg ta kosttilskudd/vitaminer? Ser noen anbefaler magnesium. Tips?

Jeg sliter spesielt om kveldene. Får ofte en uvirkelighetsfølelse og en følelse av å ville svime av + hjertebank. Er det flere som sliter med dette? er til å bli gal av. føler det er hodet det er noe feil med. skikkelig angst... Øynene mine er helt rare. Har også de andre bivirkningene på graves.. Skal til øyelege, men venter på innkallelse..

Lurer til slutt på om vekta går opp igjen når stoffskifte stabiliserer seg, eller er dette individuelt? Vil jo helst holde vekta der den er, selv om et par kg opp nok bare er fint . Mamma har lavt stoffskifte, så er også redd for at stoffskifte skal gå over til å bli lavt etter medisinering...

Mange spørsmål . Håper noen har tanker rundt det jeg lurer på.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Graves sykdom, trening og kosthold (har også cøliaki)

Jeg vil anbefale å kutte ut alt av raske karbohydrater. Spiser selv kornfri lavkarbo kost og merker med en gang jeg tar en potetgullskive at pulsen stiger. Jeg har lavt stoffskifte, men dette er bare min observasjon i forhold til karbohydrater og puls. Veldig mange som spiser glutenfritt spiser veldig mye raske karbohydrater gjennom de glutenfrie melblandinger. Ikke bra for stoffskiftet heller. Min erfaring er at alle hormonelle svingninger som kan unngåes bør unngåes. Svingninger i insulinnivået er også hormonelle svingninger og alle hormoner i kroppen henger sammen. Så derfor er det viktig å unngår at blodsukkeret går opp og ned. Dette unngås best ved å unngå raske karbohydrater.

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    55
    Meldinger
    911

Jeg har noen tanker rundt det, men det er opp til deg å vurdere ting som handler om din egen helse

Jeg ville latt en kropp som allerede går på høygir få slippe mer høygir (trening). Om formen, til tross for høygir var bra, ville jeg bedrevet aktiviteter med lavt intensitetsnivå. Det vil si aktivitet som ikke presser puls for høyt. Betablokker vil legge en demper på maxpulsen og dette bør du forholde deg til om du ønsker å bedrive trening med høy puls. Jeg hadde avventet med den type trening. Det er noe med "alt til sin tid" Kroppen din "trener" egentlig hele døgnet for tiden, om man kan si det slik. Har du rådført med lege/endokrinolog om dette?

''Jeg sliter spesielt om kveldene. Får ofte en uvirkelighetsfølelse og en følelse av å ville svime av + hjertebank. Er det flere som sliter med dette? er til å bli gal av. føler det er hodet det er noe feil med. skikkelig angst... Øynene mine er helt rare. Har også de andre bivirkningene på graves.. Skal til øyelege, men venter på innkallelse..

''

Kjenner meg godt igjen i det du beskriver fra min tid med hyperthyreose. Alt dette roet seg når sykdommen roet seg hos meg. Det tok imidlertid sin tid. Håper du snart opplever å få det bedre

Medlem siden
    May 2013
    Sted
    Rogaland
    Alder
    34
    Meldinger
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Jeg vil anbefale å kutte ut alt av raske karbohydrater. Spiser selv kornfri lavkarbo kost og merker med en gang jeg tar en potetgullskive at pulsen stiger. Jeg har lavt stoffskifte, men dette er bare min observasjon i forhold til karbohydrater og puls. Veldig mange som spiser glutenfritt spiser veldig mye raske karbohydrater gjennom de glutenfrie melblandinger. Ikke bra for stoffskiftet heller. Min erfaring er at alle hormonelle svingninger som kan unngåes bør unngåes. Svingninger i insulinnivået er også hormonelle svingninger og alle hormoner i kroppen henger sammen. Så derfor er det viktig å unngår at blodsukkeret går opp og ned. Dette unngås best ved å unngå raske karbohydrater.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Eirin Vis post
    Jeg har noen tanker rundt det, men det er opp til deg å vurdere ting som handler om din egen helse

Jeg ville latt en kropp som allerede går på høygir få slippe mer høygir (trening). Om formen, til tross for høygir var bra, ville jeg bedrevet aktiviteter med lavt intensitetsnivå. Det vil si aktivitet som ikke presser puls for høyt. Betablokker vil legge en demper på maxpulsen og dette bør du forholde deg til om du ønsker å bedrive trening med høy puls. Jeg hadde avventet med den type trening. Det er noe med "alt til sin tid" Kroppen din "trener" egentlig hele døgnet for tiden, om man kan si det slik. Har du rådført med lege/endokrinolog om dette?

''Jeg sliter spesielt om kveldene. Får ofte en uvirkelighetsfølelse og en følelse av å ville svime av + hjertebank. Er det flere som sliter med dette? er til å bli gal av. føler det er hodet det er noe feil med. skikkelig angst... Øynene mine er helt rare. Har også de andre bivirkningene på graves.. Skal til øyelege, men venter på innkallelse..

''

Kjenner meg godt igjen i det du beskriver fra min tid med hyperthyreose. Alt dette roet seg når sykdommen roet seg hos meg. Det tok imidlertid sin tid. Håper du snart opplever å få det bedre
    Takk for svar . Er nok lurt å ta tiden til hjelp ja. Har snakket med endokrinolog, og svaret var vell litt av det samme som du skrev her. Rolige aktiviteter.

Håper bivirkningene blir bedre etter hvert, godt det ble bedre hos deg - da håper jeg på at det blir bedre med tiden. Prøver å være tålmodig, men er ikke min sterkeste side...
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Nord-norge
    Alder
    39
    Meldinger
    15

Hei.

Jeg ser du er ny med graves du også..... Det er mye å tenke på ifht kosthold. Jeg er dessverre ikke flink til å holde meg unna verken gluten eller raffinert sukker.....:( Men planer om å bli flinkere ;)
    Du, jeg er litt interessert i behandlingen du har blitt satt på..... Står du på neo-mercazole og levaxin, eller bare neo-m? Grunnen til at jeg spør er at endokrinologen jeg går til var veldig bastant, og ville ikke behandle meg om jeg ikke ville gå etter hans behandling (neo-m og levaxin.....) :(

Medlem siden
    Jan 2012
    Sted
    Buskerud
    Alder
    55
    Meldinger
    38

Prøvde litt trening når jeg var hypo men ble egentlig enda mere sliten av det. Prøv i stedet å gå deg noen turer og hold deg litt i aktivitet. Jeg merket at jeg hadde tatt i litt mye når jeg svettet av den minste bevegelse,

Kjøp deg en pulsklokke og hold øye med hvilepulsen og treningspulsen. Men ikke hvis du er slik som meg som ble sykelig opptatt med å sjekke pulsen til enhver tid! (har noe med angstnivået til en hypopasient å gjøre. Du skjønner kanskje hva jeg mener)

Anngående betablokker,de vil senke hele pulsregisteret ditt. Du vil slite med å komme opp i puls på vanlig måte og jeg ble bare kvalm når jeg prøvde å presse. Finn deg en type betablokker du liker best. Det er forskjell på de. Jeg endte på emconcor som man tar kun en gang om dagen. Betabloker vil desutten hjelpe til med å senke stoffskiftet ditt

En ting til. Prøv å holde blodsukkeret ditt jevnt. Spis ofte og lite. Sjokolade ol var ikke noe problem for meg. Hadde ikke sukkertrang i det hele tatt

Medlem siden
    May 2013
    Sted
    Rogaland
    Alder
    34
    Meldinger
    9

Jeg går på propyltiouracil på grunn av amming. 100 mg for dag. Se meldingen jeg har skrevet Ingen levaxin på meg.

Medlem siden
    May 2013
    Sted
    Rogaland
    Alder
    34
    Meldinger
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av jan erik Vis post
    Prøvde litt trening når jeg var hypo men ble egentlig enda mere sliten av det. Prøv i stedet å gå deg noen turer og hold deg litt i aktivitet. Jeg merket at jeg hadde tatt i litt mye når jeg svettet av den minste bevegelse,

Kjøp deg en pulsklokke og hold øye med hvilepulsen og treningspulsen. Men ikke hvis du er slik som meg som ble sykelig opptatt med å sjekke pulsen til enhver tid! (har noe med angstnivået til en hypopasient å gjøre. Du skjønner kanskje hva jeg mener)

Anngående betablokker,de vil senke hele pulsregisteret ditt. Du vil slite med å komme opp i puls på vanlig måte og jeg ble bare kvalm når jeg prøvde å presse. Finn deg en type betablokker du liker best. Det er forskjell på de. Jeg endte på emconcor som man tar kun en gang om dagen. Betabloker vil desutten hjelpe til med å senke stoffskiftet ditt

En ting til. Prøv å holde blodsukkeret ditt jevnt. Spis ofte og lite. Sjokolade ol var ikke noe problem for meg. Hadde ikke sukkertrang i det hele tatt
    Takk for tips . Pulsklokke tror jeg er en god ide. Nå fikk jeg gode nyheter i går - Stoffskifte er nå i normalområde, og kan kutte ned litt på medisin og kutte ut betablokker. Håper det holder seg fint. Starter treningen igjen på søndag, men skal ta det rolig i starten. Er godt å vite at jeg kan trene nå, så kan jeg heller trene litt roligere, og ikke minst gå turer. Har fortsatt høy puls, selv om stoffskifte er normalt. Det synes jeg er litt rart? Har ihvertfall nå sjekket T3, som jeg får svar på i neste uke. Har skjønt at muligens det fortsatt kan være litt høyt siden pulsen fortsatt er litt høyere enn normalt. Noen som har erfaring med høy puls når stoffskifte er normalt? Er spent på om det kun holder seg litt normalt, eller om jeg faktisk skal være så heldig at det stabiliserer seg fort. Igjen, takk for tips

Medlem siden
    Jan 2012
    Sted
    Buskerud
    Alder
    55
    Meldinger
    38

Sitat Opprinnelig skrevet av Jen84 Vis post
    Takk for tips . Pulsklokke tror jeg er en god ide. Nå fikk jeg gode nyheter i går - Stoffskifte er nå i normalområde, og kan kutte ned litt på medisin og kutte ut betablokker. Håper det holder seg fint. Starter treningen igjen på søndag, men skal ta det rolig i starten. Er godt å vite at jeg kan trene nå, så kan jeg heller trene litt roligere, og ikke minst gå turer. Har fortsatt høy puls, selv om stoffskifte er normalt. Det synes jeg er litt rart? Har ihvertfall nå sjekket T3, som jeg får svar på i neste uke. Har skjønt at muligens det fortsatt kan være litt høyt siden pulsen fortsatt er litt høyere enn normalt. Noen som har erfaring med høy puls når stoffskifte er normalt? Er spent på om det kun holder seg litt normalt, eller om jeg faktisk skal være så heldig at det stabiliserer seg fort. Igjen, takk for tips
    Generelt er det skjeldent samsvar mellom prøveresultat og oppplevde symptomer slik som feks puls. Det kan gå lang tid(flere uker og mer) før det roer seg.

Lignende tråder

1. Påvist Graves sykdom.
    Av Anja i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 10
    Siste melding: 24-03-12, 22:10
  2. Graves sykdom - overmedisinert???
    Av Lenas i forumet Graves sykdom
    Svar: 1
    Siste melding: 31-10-11, 15:11
  3. Hypothyreose, trening og kosthold.. Lite endring i vekt.
    Av rosaelefant i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 7
    Siste melding: 17-01-11, 13:18
  4. Helt ny med Graves sykdom
    Av Guri i forumet Graves sykdom
    Svar: 6
    Siste melding: 20-01-10, 02:06
  5. Tilskudd til fordyret kosthold pga sykdom
    Av Stina i forumet Tilskudd til fordyret kosthold pga sykdom - som trygdeytelse
    Svar: 5
    Siste melding: 08-04-07, 11:16

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn