Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    47
    Meldinger
    352

Standard Vitamin K1 eller vitamin K2, eller begge deler..?

Frustrasjon.. Bør man ta vitamin K1 eller K2 eller begge deler hvis man skal ta K-vit. tilskudd? Har K2 med D3..
    Misforstår jeg hvis jeg antar at K1 omdannes til K2..? Har gått helt i surr..

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    41
    Meldinger
    2,767

Standard Re: Vitamin K1 eller vitamin K2, eller begge deler..?

Sitat Opprinnelig skrevet av Mumimamma Vis post
    Frustrasjon.. Bør man ta vitamin K1 eller K2 eller begge deler hvis man skal ta K-vit. tilskudd? Har K2 med D3..
    Misforstår jeg hvis jeg antar at K1 omdannes til K2..? Har gått helt i surr..
    K1 er plantevarianten, og finnes spesielt i mørkegrønne bladgrønnsaker, som kan omdannes til K2. K2 er dyrevarianten av vitaminet og sånn som det lagres i oss. K2 finnes i flere undervarianter (MK4, MK7 med litt forskjellige biologiske virkninger). Den vi trenger mest av er K2-MK4... Og det er den som finnes i Now sitt blandingsprodukt.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    70
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Re: Vitamin K1 eller vitamin K2, eller begge deler..?

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    K1 er plantevarianten, og finnes spesielt i mørkegrønne bladgrønnsaker, som kan omdannes til K2. K2 er dyrevarianten av vitaminet og sånn som det lagres i oss. K2 finnes i flere undervarianter (MK4, MK7 med litt forskjellige biologiske virkninger). Den vi trenger mest av er K2-MK4... Og det er den som finnes i Now sitt blandingsprodukt.
    - "Blandingsproduktet" fra NOW er D3 & K2 (som Menaquinone): http://www.bigvits.co.uk/product.asp...d=90&tid=&bid=
    - "Den vi trenger mest av er K2-MK4" (som Menaquinone-4): http://www.bigvits.co.uk/product.asp...d=90&tid=&bid=
    - Og så er det også K2 som MK-7 (som Menaquinone-7) eller (mk-7): http://www.bigvits.co.uk/product.asp...d=90&tid=&bid=
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    47
    Meldinger
    352

Standard Sv: Vitamin K1 eller vitamin K2, eller begge deler..?

Takk for svar! Det er disse tilskuddene jeg har hatt og som jeg nå tenker å bestille mer av. Ble forvirret da jeg leste om K1, K2, D2, D3, glutaminsyre, karboksylgrupper osv. i en artikkel.. (Tidsskriftet) Leser i samme artikkel ad det vurderes å ta mer prøver for å sjekke K-vitaminstatus hos folk flest! Ser også at det vurderes innført nye anbefalinger på tilskudd: 45µg K2 og 375µg K1. Og det var da jeg begynte å lure fordi man anbefaler jo mest K1, mens tilskuddet mitt har bare K2.. Men da forstår jeg det slik at det ev. K1 jeg får i meg uansett omdannes til K2 eller har det andre funksjoner og..?

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    41
    Meldinger
    2,767

Standard Re: Sv: Vitamin K1 eller vitamin K2, eller begge deler..?

Sitat Opprinnelig skrevet av Mumimamma Vis post
    Takk for svar! Det er disse tilskuddene jeg har hatt og som jeg nå tenker å bestille mer av. Ble forvirret da jeg leste om K1, K2, D2, D3, glutaminsyre, karboksylgrupper osv. i en artikkel.. (Tidsskriftet) Leser i samme artikkel ad det vurderes å ta mer prøver for å sjekke K-vitaminstatus hos folk flest! Ser også at det vurderes innført nye anbefalinger på tilskudd: 45µg K2 og 375µg K1. Og det var da jeg begynte å lure fordi man anbefaler jo mest K1, mens tilskuddet mitt har bare K2.. Men da forstår jeg det slik at det ev. K1 jeg får i meg uansett omdannes til K2 eller har det andre funksjoner og..?
    Jeg anbefaler deg denne artikkelen som svarer på det meste av det du spør om
    http://chriskresser.com/vitamin-k2-the-missing-nutrient
    Bloggen til denne fyren er forøvrig vel verdt å lese - han har mye fornuftig for seg.

Etter det jeg har kunnet finne ut, så er begge viktige, men siden k1 er lettere å få nok av fra kosten og k2 nok er viktigere så er det viktigst for oss å passe på k2, mens k1 ofte vil "ordne seg selv" med et godt kosthold...
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    47
    Meldinger
    352

Standard Sv: Vitamin K1 eller vitamin K2, eller begge deler..?

Takk for svar og artikkel - den var super!
    Lurer på om jeg kanskje skulle hatt mer K1 og enn jeg får gjennom maten med tanke på blødningstendenser og blåmerker osv..

Lignende tråder

1. Skjønner ikke noe. Høyt eller lavt stoffskifte nå ? eller graves med eller uten?
    Av otika i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 77
    Siste melding: 09-03-09, 23:35
  2. Armour eller levaxin, eller begge deler?
    Av trude.lutt i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 4
    Siste melding: 12-11-07, 19:37

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn