Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 15 av 15
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,355

Standard Sv: Børnenes blodprøvesvar skal IKKE fortolkes som de voksnes

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Jeg er i tvivl om det med antal µ i forhold til børn, fordi jeg tænker, barnets alder &vægt vel er det afgørende?
    Nielsigne? Hvorfor er du i tvivl om det? Det er jo netop det, som disse "Guidelines" tager højde for: for hvert af de specifikke alderstrin i forhold til deres laveste og højeste vægt-gennemsnit i kg, og dertil korresponderende - laveste og højeste dosering i mcg/kg. Eller har jeg misforstået noget?
    Jeg er vist bare for forvirret til at finde rundt i det, tror jeg

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Jeg er vist bare for forvirret til at finde rundt i det, tror jeg
    Ikke krybe til korset for meget, Nielsigne.

Personligt tror jeg, at afstanden mellem hvad vi er blevet fodret med informationer om omkring behandlingen generelt ("tyroxin er farlig", "start lavt, langsomt og end på lavest mulig dose", "ret dig altid efter TSH" osv. sov.) er sååå lang, at når vi hører/læser noget der går direkte imod denne "prægning", kan det blive ret svært, ikke at reagere på de nye oplysninger, med forbehold.

Den forhåndenværende bedste og (indtil videre) mest objektive forældre-oplysning om behandling af hypothyroide børn, er beskrevet af Coralie Phillips og Donna Roach i bogen om lavt stofskifte i barndommen, beskrevet HER.

Hvad der også er interessant ud fra en forælders synspunkt, samt ellers interessant for alle der har udviklet hypothyreose som voksne, er den kendsgerning, at selv om tvillingerne ellers blev behandlet med succes som børn, har de begge oplevet et voldsom tilbagefald af sygdommen når deres "vedligeholdelses-behandling" blev overtaget af andre læger, da pigerne blev voksne. Som børn behandledes de med 200 mcg/dag af det syntetiske T4. Da de blev voksne og ikke længere under opsyn af de læger, der har fulgt dem gennem hele barndommen - har de nye læger voldsomt nedjusteret deres T4-dose og de, nu voksne tvillinger blev... voldsom syge igen. Deres hypothyreose var vendt tilbage for fuld udblæsning som følge af underdoseringen.

Der er meget at lære af deres historie, også i direkte forbindelse til min trådstart her.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,355

Jeg har det med at blive forvirret over tal ... og det er værre for tiden. Men ja, det er jo selvfølgelig også nogle overraskende tal, der er tale om - i forhold til det, man "opdrages" til at tænke om stofskiftemedicin

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Tre av mine halvsøsken er født med for lavt stoffskifte.
    Eldste av dem var fem år før han ble diagnotisert og satt på Thyroksin som det het da. På det tidspunkt, fem år gammel, viste røntgen at leddene hans var i ferd med og låse seg, han hadde baby-hår, var klam og gustengul i hudfargen, var på størrelse med en to-åring og var på det trinnet utviklingsmessig både psykisk og fysisk.
    Opp gjennom barndommen gikk han og hans to yngre søsken til en barnelege i nærmeste by. Hyppige kontroller med påfølgende blodprøver og dosejusteringer var en del av barndommen deres.
    Jeg kan ikke huske at de noengang har tatt mindre enn 100 mcg, og i perioder var de oppe i 200 mcg.
    Alle tre har hatt strumaoperasjon etter at de er blitt voksne.
    Ingen av dem har i dag jevnlig kontroll av stoffskiftet. Eldste av dem har nå de siste årene slitt med TSH rundt tretti-førti og har tatt 400-500 mcg Levaksin. Yngste tar 100 mcg og har ikke sjekket stoffskiftet på flere år.
    Alle tre av dem viser for meg et for dårlig regulert stoffskifte, men de er voksne og vil gjøre ting på sin måte. Har ofte tenkt at de hadde det nok bedre når de var barn og Norges-sensasjon og havnet i ukebladreportasje. Da var det viktig og følge dem opp og prøve og balansere stoffskiftet best mulig.
    Nå er de liksom ikke så intressante lenger.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

De er kanskje er eksempel på at T4 behandling ikke når rundt i alle vev i kroppen? Det viser seg over tid. At alle bare får T4 er en gedigen helseskandale. Jeg lurer på når det blir hovedoppslag i medisinke tidsskfiter og aviser? Det er riktig trist det du beskriver. Så mange liv unødig ødelagt
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Fortell hva du skal/ikke skal idag tråden
    Av flaggstang i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 19
    Siste melding: 26-07-12, 19:39
  2. Har ikke vært klar over at blodprøvene skal tas før medisiner
    Av Rose80 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 6
    Siste melding: 30-08-11, 15:26
  3. Hvorfor skal ikke Levaxindosen økes raskt?
    Av Zena i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 11-05-07, 10:44
  4. Jeg skal gifte meg, orker bare ikke starte med forberedelsene..
    Av grynet i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 4
    Siste melding: 18-08-06, 22:21
  5. Skal ikke de som har lavt stoffskifte få lov og klare gå ned i vekt?
    Av Lilja i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?
    Svar: 91
    Siste melding: 17-05-06, 00:09

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn