Side 4 av 4 Først 1234
Viser søkeresultater 31 til 36 av 36
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    50
    Meldinger
    3,081

Thumbs down Gammelt Nytt fra Frekke Fanters Frekke Forening:

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Hei igjen Helle
    Bra at boken din skaper interesse - gratulerer så mye.

Jeg har vært og lest inne på de to siste linkene du har lagt inn - både igår og idag; men jeg kan klarer ikke og se at de har noen direkte relevans til hva jeg spurte deg om..

Kanskje du - eller noen andre - kan prøve og forklare sammenhengen?

Dvs at jodberiket salt "... øger .. forekomsten af lavt stofskifte i befolkningen, der skyldes Hashimotos." vs "Predictors of Change in Serum TSH after Iodine Fortification" + "An Increased Incidence of Overt Hypothyroidism after Iodine Fortification"

Den førstnevnte studien har såvidt jeg kan lese bare målt endring i TSH.. - og TSH endrer seg jo av så mangt (f.eks røyking, tid på døgnet..) "Overt hypotyrodism" er jeg litt usikker på hva er, men er ganske sikker på at det ikke er synonymt med Hashimoto.

pssst: kanskje tråden bør splittes? siden denne tråden er ment og handle om "NY bog..."
    Mitt spørsmål er om jod og er hentet fra nettstedet Helle oppga helt i begynnelsen av innlegg #1

Det er snart et år siden jeg skrev innlegget over - men Helle har åpenbart mistet interessen for og forklare oss hvorfor boka hennes er Godt Nytt

Jeg ønsker først og fremst og trekke ALLE "bra"-utsagn og gratulasjoner tilbake - og kan nå bare skamme meg over og ha kaste bort tid på henne.
    Heldigvis har jeg ikke kastet bort tid på og lese boka hennes, slik som jeg gjorde med Bente Bakkes bok, da den kom ut Og - tenke seg til - tror du ikke begge de ovennevntes bøker er og finne på NTF nettsiden.

Nei-serru; så og si ingen av de bøkene som listes opp av vårt forum finnes på NTFs litteratur-liste.

Boka til Hegge ligger der i PDF format.. men mtp hvor skam- og kunnskapsløse den foreninga er, så lurer jeg på om de har spurt om lov - denne gangen.

Ser for meg ut som de de har gjort det som de gjorde det på sin gamle site - og slik som Helle har gjort - dvs; de bare forsyner seg av det de gidder her inne eller på Anisas hjemmeside, og deretter så fortsetter de på sine krokete veier..

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    I parentes bemærket, har det norske NTF "lånt" bogen fra min hjemmeside til offentliggørelse på egen hjemmeside, hvor bogen fortsat kan downloades. Jeg har opdaget det, fordi einsteinerne hos NTF har råkopieret indholdet af min bog-tråd fra min hjemmeside, INKL. signaturen som er: Læger er folk der giver medikamenter, som de ved lidt om, til at helbrede sygdomme, de ved mindre om, til mennesker, som de intet ved om. (Voltaire) Profilen "Thyra" har oprettet tråden med Per Egil Hegges bog, og det var Thyras signatur, som nu er fulgt med til NTF's PDF-fil af bogen.

NTF gik altså på tyvetogt på min hjemmeside, og de har ikke engang sagt "tak for lån" (jeg har downloadet "beviset"). Havde jeg offentliggjort Per Egil Hegges bog på Facebook - i stedet for på hjemmesiden på Det Åbne Internet, ville NTF sandsynligt end ikke ane, at der var noget at stjæle. Og hvis det var, ville Per Egil Hegges bog "Og så må du ikke stille spørsmål" blive Facebooks ejendom, og Facebook ville komme efter NTF med anklage om tyveri hvis NTF kopierede den fra Facebook, og det ville nok komme til at koste en hel del penge at komme ud af denne knibe, gætter jeg mig til, idet enhver udsigt til visninger (dvs. anledning til at vise reklamer) er et godt bid selv for Facebook og det vil Facebook ikke dele med andre.

Desuden tvivler jeg, at Per Egil Hegge ville være tilfreds med, at hans bog blev ledsaget af skolemedicinske reklamer for lægemidler og behandlinger af hypothyreose, i henhold til den paradigme, som næsten har taget livet af hans kone.
    Joda - nederst på hver eneste side ligger Anisas signatur:
    Læger er folk der giver medikamenter, som de ved lidt om, til at helbrede sygdomme, de ved mindre om, til mennesker, som de intet ved om. (Voltaire)

Vell? Hva syns dere om det, da
    Sist endret av Kevlin; 03-06-14 kl 17:15
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Uregistrerte Gjest

Standard Sv: NY bog: Få livet tilbage

Hvad er galt med dette forum?????

Aldrig har der været andre, som Helle Sydendal. Ingen andre har kæmpet mere bravt for os med lavt stofskifte i hele Norden, og har opnået mere end Helle. Ingen andre end hende kan vi alle takke for håbet om at få livet tilbage. Gud velsigne Helle Sydendal!!! Vi er mange der skriver under på det Berit har skrevet på Facebook forleden: "Hvis Helles værd skulle gøres op i blomster, så skulle man omdøbe Holland til Sydendal".

EDIT/Mod: Dette innlegget er betinget godkjent fordi det illustrerer et viktig poeng om betingelsene for skapelse av kult.
    Sist endret av Mod; 30-05-15 kl 18:24 Begrunnelse: Lenken til Facebook fjernet

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    75
    Meldinger
    2,323

Exclamation Sv: NY bog: Få livet tilbage

"Få livet tilbage - En bog om lavt stofskifte"
    En bok av Helle Sydendal

Vi ønsker å anbefale denne boken til alle de som allerede har en god lege, eller de som forhåpentlig vil finne en god lege i fremtiden.

En "god lege" er lege med menneskelig og medisinsk integritet. En god lege ha tro på legemidler som syntetisk T3 (Liothyronin) og NDT (NDT = Natural Desiccated Thyroid som Armour Thyroid eller Thyroid Erfa).

Vi kan ikke anbefale denne boken til alle de som ikke har vært heldig med å finne en god lege, eller de som ikke har råd til private helsetjenester.

Denne boken fungerer bare i kombinasjon med en god lege.

Vi må advare mot å bruke forfatterens "Hurtig Guide" i forhandling med legene. I de fleste tilfeller vil forhandlingene gjennomført på denne måten resultere i forulempet og provoserte leger, som vil bli enda mer fiendtlig innstilt til andre behandlingsformer enn syntetisk T4.

Den voldsomme måten denne bok har blitt markedsført og reklamert for, har allerede ført til en rekke restriksjoner i Danmark, slik at behandling med NDT eller Liothyronin er blitt ytterligere begrenset, og nye danske pasienter vil ikke ha noe annet alternativ enn syntetisk T4.

Pasientene som nekter å gi opp, de får mye mer ut av bøkene vist i denne tråden.
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    68
    Meldinger
    10,234

Question Sv: NY bog: Få livet tilbage

Sitat Opprinnelig skrevet av Uregistrerte Vis post
    Hvad er galt med dette forum?????

Aldrig har der været andre, som Helle Sydendal. Ingen andre har kæmpet mere bravt for os med lavt stofskifte i hele Norden, og har opnået mere end Helle. Ingen andre end hende kan vi alle takke for håbet om at få livet tilbage. Gud velsigne Helle Sydendal!!! Vi er mange der skriver under på det Berit har skrevet på Facebook forleden: "Hvis Helles værd skulle gøres op i blomster, så skulle man omdøbe Holland til Sydendal".

EDIT/Mod: Dette innlegget er betinget godkjent fordi det illustrerer et viktig poeng om betingelsene for skapelse av kult.
    WOW... Først troede jeg, at det måtte have været en troll, men det står (på FB) sørme sort på hvidt, eller gjorde for et par timer siden. Jamen, så tør jeg end ikke begynde at gætte, hvordan det dyrkes i de lukkede grupper. Samtidigt med, i hvert fald indtil videre, er der ikke selv de mindste aktiviteter at spotte, i retning af politiske, eller andre initiativer i forhold til lægestanden, sundhedsmyndigheder og politikere - efter at Helle Sydendal har stiftet og er formand for hypothyreoseforeningen siden april 2014.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    75
    Meldinger
    2,323

Standard Sv: NY bog: Få livet tilbage

Thyroid Nation RADIO
    Helle Sydendal, Author Talks Correct Testing, Diagnosis Abroad & Thriving

Join Danna and Tiffany as they talk with Helle Sydendal, Danish Thyroid Advocate and Best-Selling Author of From Hypothyroid to Healthy. She'll share her personal thyroid health journey and discuss getting the correct testing so you can fast track a diagnosis. Helle will discuss getting proper treatment for your symptoms. (T4 isn't the only option) She'll also tell how her story as a journalist and Danish Thyroid Advocate came to light. (She also lived in the US for 2 years when she was a teenager) We'll be joined by Sarah Downing, Thyroid Advocate, Blogger, Volunteer for ThyroidChange.org, Reiki Master, Masseuse and Energy Healer. Be sure to tune in as it promises to be a great show!

Oversatt til dansk sammendrag av intervju med Helle Sydendal 31 mai 2015 (1:32:39)

1. [00:00] Indehavere af ThyroidNation introducerer dem selv, og reklamerer for et tidligere telefon-interview med Mary Shomon. Efterfølgende introduceres Helle Sydendal som værende en truly amazing "dansk hypothyreose-aktivist" og forfatter til en "fantastisk bog", oversat til amerikansk af en af personer bag hjemmesiden Thyroid Nation.
      .
    2. Efter lidt løst og fast snak om vejret, hvor Helle Sydendal beskriver den danske sommer som kold, blæsende og regnfuld, fortæller Helle Sydendal videre om at danskere nyder virkelig de sommerlige dage fordi de aldrig ved hvor længe det gode vejr varer. Kort sagt, den danske sommer er en omskiftelig affære og Helle Sydendal venter på sommerens komme. Hun bliver spurgt om hvornår er det at hun selv føler at det er sommer, og hun svarer at det allerede er sommer [ifølge kalenderen], men siden det er jo Danmark og Skandinavien, er det en sommer [for danskere og skandinavere] når der ikke er vinterkoldt.
      .
    3. Alle bliver enige om [05:32] at hver af dem befinder sig hvert sit sted i verden (California, Pensylvania USA, Costa Rica og Danmark) og at det er fantastisk [at det kan lade sig at gøre at mødes online, uanset fra hver sin verdensdel]. Helle Sydendal takker for invitationen og fortæller at hun har været meget nervøs, og kan næsten ikke tro at det [telefonmødet/interview] sker.
      .
    4. Værterne opfordrer hinanden [06:02] til at fortælle, hvordan de har mødt Helle Sydendal og hvordan det er gået til, at de alle fire kan nu føre en fælles samtale, der sendes ud i æteren. Helle Sydendal vil gerne starte og fortæller at hun har kontaktet Michelle Bickford fra thyroidchange.org for at fortælle om sin bog, Helle Sydendal gerne ville have oversat til amerikansk. Fordi det er en skandinavisk bog, er det nødvendigt at tilpasse indholdet de amerikanske forhold, før bogen kan udgives i USA, sagde Helle Sydendal. Michelle Bickford anbefalede Sara [Downing] til opgaven, og de næste få minutter under interviewet udveksles komplimenter med hinanden. Sara [Downing] er en værterne ved interviewet, så alle er glade, på kryds og tværs roser de hinanden. Helle Sydendal takker for al hjælp og siger at uden deres hjælp ville hun ikke være i stand til at udgive bogen i USA, og derefter følger endnu flere takketaler. Helle Sydendals bog bliver nævnt mange gange.
      .
    5. Sara [Downing] fortsætter [07:07] med at rose Helle Sydendals bog i høje toner, for at være så nem at læse for de nydiagnosticerede, fordi alle andre bøger på markedet er så komplicerede og besværlige at forstå, at det bliver rigtig godt for de amerikanske syge at få mulighed for at forstå deres situation, nemt og let takket være Helle Sydendals bog. Helle Sydendal svarer at da hun selv blev syg, købte hun mange bøger, men p.g.a. sygdommen kunne hun hverken forstå eller huske det hun læste. Hun læste samme side om og om igen, uden at kunne komme videre og derfor, da hun blev rask [frisk] igen, ville hun skrive en bog som var let at læse og kun indeholdte de vigtigste informationer. Nok en gang bliver Helle Sydendal overdådigt rost af værterne.
      .
    6. En af værterne beder nu [08:21] Helle Sydendal om at fortælle sin historie, i tilfælde af at ikke alle lyttere har læst hendes bog. Helle Sydendal er ikke sikker på, om spørgsmålet gælder forhistorien til at skrive bogen, eller hendes egen sygehistorie. Det bliver præciseret at værterne gerne vil høre om Helles rejse fra syg til rask [frisk], så de næste ca. 10 minutter fortæller Helle Sydendal om sit eget forløb med Hashimoto's, om læger der mente at det var stress, travlhed, to små børn, bygning af huset osv. - lige som så mange andre også har oplevet deres læger reagere på deres klager over helbredet. Om anbefalinger af motion; anbefalinger af at spise mindre, sundere osv.
      .
    7. Alt mislykkedes og Helle Sydendal blev mistænkt for ikke at efterleve anbefalinger, motionsprogrammet o.s.v. Helle Sydendal blev ved med at gå til læger, uden at nogen af dem har fattet mistanke at det kunne være hypothyreose. Selv hendes mand har mistænkt hende for at snyde med kost og motion, og Helle Sydendals efterfølgende raseri blev et vendepunkt. Hun forlangte af lægen at han skulle finde ud af hvad der er galt, og at hun ville ikke forlade klinikken før lægen tog hende alvorligt.
      .
    8. [14:47] Omsider fik hun en diagnose - hypothyreose, men selv med diagnosen, blev det ikke så nemt fordi behandlingen virkede kun begrænset. Helle Sydendal fortæller videre at uanset behandlingen, blev det ikke bedre men værre, og at lægerne var ikke lydhøre fordi hendes blodprøver var fine. Indtil dengang ville Helle Sydendal helst undgå at udvikle en identitet som syg og havde derfor ikke selv søgt efter flere informationer.
      .
    9. Hidtil havde Helle Sydendal ikke lyst til at læse om sygdommen, deltage i fora og støttegrupper, eller omgås syge mennesker, men måtte dog indse at hun havde brug for at vide mere. Helle Sydendal begyndte at google og deltage i fora alligevel. Det har ændret det hele fordi hun fandt ud af at der var andre behandlingsmuligheder.
      .
    10. Derefter fortæller Helle Sydendal lidt løst og fast om at læse og forberede sig til møder med læger, og at det alligevel ikke har hjulpet. Lægerne nægtede at ændre behandlingen og Helle Sydendal begyndte at overveje en rejse til Tyskland, hvor en anden tilgang til behandlingen af hypothyreose praktiseres.
      .
    11. Helle Sydendal fortæller videre [18:00] at ved et tilfælde mødte hun en kvinde, der var i behandling med kombinationen af syntetisk T4 og T3 på et hospital i nærheden, hvor hun bor. Det er et offentligt hospital så behandlingen ville være gratis. Helle Sydendal kom til denne læge, der er professor i endokrinologi og han har ændret hendes behandling. Da han gjorde det, ændrede han Helle Sydendals liv. Hendes hukommelse og energi vendte tilbage.
      .
    12. Efterfølgende fortæller Helle Sydendal en hel del om hvordan det føltes at komme i kombinationsbehandling. Bl.a. fortæller hun hvordan den lille hvide pille (T3) havde påvirket hende fra første dag, og om den fuldstændig anderledes, nye måde at blive taget imod på hos den nye læge, i stor kontrast til hendes hidtidige erfaringer med andre læger.
      .
    13. Efterfølgende i ca. halv time fortæller Helle Sydendal om forskellen mellem hendes nye læge og de andre læger, hun har mødt før, om hendes oplevelser med den nye behandling, om de positive konsekvenser den havde for hendes daglige liv. Samtalen forløber nu mellem værterne mens Helle Sydendal fortsætter sin fortælling, overvejende om processen og overvejelser forud for beslutningen om at skrive en bog.
      .
    14. Beretningen fortsætter gennem nogle minutter og Helle Sydendal bl.a. fortæller at hun ugen forinden [31. maj] havde holdt et foredrag i Sverige, hvor hun mødte den svenske læge Helena Rooth Svensson, forfatter til bogen om hypothyreose ["Sköldkörteln och mitokondrierna"], og om hvorfor man ikke altid kan se i blodprøveresultater at man er syg. Helle Sydendal kalder den svenske læge "amazing" og senere på året ønsker Helle Sydendal at udgive den svenske bog på amerikansk [omtalt senere i interviewet].
      .
    15. Efterfølgende taler Helle Sydendal om øjensygdommen, hun mistænker for at være opstået som følge af et langvarig underskud af thyreoideahormoner, om sin fantastiske øjenlæge der er professor på Københavns Universitet, og om at øjensygdommen ikke udvikler sig videre, efter at hun er kommet i den rigtige behandling.
      .
    16. Helle Sydendal fortsætter [46:41] sin beretning og fortæller at sygdommen har påvirket hende meget, og hun tror at hun er blevet et meget bedre menneske i dag, fordi den [sygdommen] har lært hende at have mere empati med mennesker. Helle Sydendal siger, at når hun i dag ser mennesker, der er fede, der har ingen energi og som ser ud som lort ("kan man sige det på amerikansk?" og så efterfølgende lidt fælles fnis og kluklatter fra alle deltagere i interviewet).
      .
    17. Helle Sydendal fortsætter beskrivelsen af [eksempel på] denne kvinde der er fed og iført tøj der ikke er perfekt, og ser grimt ud.... Før Helle Sydendal blev syg, siger hun, ville hun se på sådan en person og tænke "åh gud, tag dig sammen, gør noget med dig selv", men i dag har Helle Sydendal i stedet medfølelse [med kvinden], fordi Helle Sydendal var selv syg og det har ændret hende, siger hun i interviewet.
      .
    18. Helle Sydendal siger [49:35], at når man selv er syg og kommer i kontakt med andre syge, ser man at så mange mennesker har det skidt, hvilket hun også selv havde [skidt] for nogle år siden. Det følte Helle Sydendal ikke var okay, og siger at vi har brug for ændring, og de af os der har fået det bedre er forpligtet til at gøre noget, når man selv har fået det godt, og bør kæmpe og arbejde for at ændre tingene [change].
      .
    19. Her bryder en af værterne ind og siger, at da hun var syg har hun fået hjælp fra andre, og når man endelig selv får det bedre... føler man at man gerne vil hjælpe andre i samme situation, man før selv var i, med alt det man selv har lært i processen. "Netop, netop... processen" svarer Helle Sydendal og siger, at da hun blev syg og begyndte at bruge Google blev hun overrasket over, hvor mange informationer man kan finde.
      .
      Helle Sydendal:
      "Åh Gud, jeg har fundet så mange informationer og det er fantastisk, at her er jeg i Danmark, et lille land med 5,5 millioner mennesker, sådan lidt som på størrelse med Philadelphia, og når vi har Internet vi kan søge informationer over hele verden. Det er fantastisk."
      .
    20. Her bryder en af værterne ind og spørger, om der er mere god information på engelsk end på dansk?
      .
      Helle Sydendal svarer [51:03] at mængden af information på dansk kan sammenlignes med mængden af informationer genereret i en by som Philadelphia, eller i en stat som Pensylvania. Derimod Danmark er så lille, med kun 5,5 millioner indbyggere, at der er kun meget lidt relevant information at finde i Danmark.
      .
    21. Men mange gode ting er sket - siger Helle Sydendal - siden hendes bog er udkommet i Danmark i 2013. Det var den første danske bog om hypothyreose og bogen har startet en trend, hvor mange mennesker blev klar over at hvis de trods behandlingen, fortsat føler dem syge, uanset fine blodprøver osv. er det hypothyreose der ikke er behandlet rigtigt.
      .
    22. Helle Sydendal fortæller videre om, at hendes første inspiration var Mary Shomon, som Helle Sydendal har takket i Forordet til sin bog. Helle Sydendal fortsætter med at rose Mary Shomon for at være den store inspiration og for at være fantastisk [amazing]. Helle Sydendal siger videre, at det er så fantastisk at gæste hjemmesiden Thyroid Nation blot en uge efter at selveste Mary Shomon var gæst der. Helle Sydendal siger at hun er så stolt af denne ære, at hun kan ikke tro at det sker for hende. Her indskyder en af værterne, at det var et vidunderligt øjeblik da Mary Shomon gæstede Thyroid Nation Radio. Det er alle enige om.
      .
    23. Helle Sydendal tilføjer [52:41] hvor vigtigt det er at "vi" [patienterne, aktivisterne?] kommunikerer med hinanden på tværs af landene fordi det er en international bevægelse og derfor er Helle Sydendal så tilfreds med at kunne støtte thyroidchange.org ved at donere et beløb for hver gang et eksemplar af hendes bog bliver solgt i USA. Helle Sydendal ønsker at støtte thyroidchange.org p.g.a. ting de fokuserer på, og gør noget internationalt, hvilket hun synes er så vigtigt. Helle Sydendal fortsætter med at sige, at der er så få grupper af syge i verden, at kun hvis de holder sammen over hele verden, og i Skandinavien og dem i USA, tror hun at de kan ændre tingene og menneskers kendskab til hypothyreose.
      .
    24. Her spørger værterne:
      .
      ... siden din bog er en bestseller, er det fascinerende at høre at der er bedre tider på vej i Danmark og Sverige; og siden Sverige har så meget bedre sundhedssystem [end USA?], kost og ernæring er bedre, og med højt udviklet public education, er det så alligevel et omfattende problem med thyreoideasygdomme i Danmark og Sverige?
      .
    25. Helle Sydendal svarer [54:22], at thyreoideasygdomme er meget almindelige og et stigende problem i Danmark og Sverige. Og uanset et velfungerende sundhedssystem i Danmark og Sverige, hvor ingen behøver betale for at gå til læge, er det et problem at kun få læger ved nok om hypothyreose, og at det samme sker i Sverige, Norge, Finland, hvor der kun er en behandling som Synthroid [amerikansk syntetisk T4], og at kun ganske få læger kender til behandling med [syntetisk] T3.
      .
    26. Helle Sydendal fortsætter med at fortælle, at siden hendes bog udkom, tingene er ved at ændre sig i Danmark. F.eks. i Danmark har Sundhedsstyrelsen udsendt i december sidste år [2014] information til alle danske praktiserende læger med instruks om at behandle hypothyreose efter symptomer, ikke kun efter blodprøver. Det er stort, det er fantastisk, siger Helle Sydendal, og tilføjer at hun råder sine medpatienter hvis læger behandler dem kun efter blodprøver, at de tager skrivelsen fra sundhedsstyrelsen med til lægen, fordi sundhedsstyrelsen "pålægger" lægerne at se efter og behandle efter symptomer (klapsalver bryder ud i baggrunden, og WOOW-udråb).
      .
    27. Helle Sydendal fortæller videre, at der er fremskridt, men at hun og patientgruppen endnu ikke er helt i mål. At selv om det er fremskridt og i Danmark kan man endda behandles med syntetisk T3, hvis man ikke føler sig godt af at blive behandlet med syntetisk på T4, ordineres syntetisk T3 desværre i meget, meget lave doser, så for nogle mennesker fungerer det ikke alligevel. Så ja - siger Helle Sydendal - der er fremskridt i Danmark, men vi er ikke helt i mål endnu. Og heller ikke i Sverige. Og heller ikke i Norge. Så det er et verdensomspændende problem [i baggrunden lyder fra værterne: "meget interessant"].
      .
    28. Helle Sydendal fortsætter og siger, at hun godt ved at i USA kan man gå til lægen og få recept på NDT ["naturlig" thyroid], og at det kan man også gøre i Danmark, hvis man selv betaler, men at det er ikke retfærdigt at mennesker skal have mange penge... skal være rige for at kunne bruge mange penge på læger og behandling.
      .
    29. "Vi skal ændre det. Og vil vil gøre det. Ja, vi vil" siger Helle Sydendal og fortsætter med at fortælle, at det er rigtigt [som tidligere nævnt af en vært under interviewet] at hendes bog udkommet i 2013 er en bestseller, og at det er fantastisk fordi hun havde aldrig troet at den ville blive en bestseller, men hun tror at det bare beviser at der er et problem, når der er brug for at læse en bog om hypothyreose, og når så mange mennesker på en gang køber en bog og læser om andre behandlingsmuligheder, går til deres læger og forlanger en anden behandling - er en ændring uundgåelig. Og hvis hendes bog også kan hjælpe mennesker i USA... det håber hun virkelig.
      .
    30. Som journalist er hun også nysgerrig og ville derfor gerne vide hvordan det var for dem [værterne] selv at skrive artikler og lignende om den personlige rejse, sammenlignet med at skrive en bog. Her opfordrer værterne Helle Sydendal til fortælle hvordan det var for hende, at skrive en bog...
      .
    31. Helle Sydendal svarer [59:39], at der var selvfølgelig en forskel mellem at skrive en bog og skrive artikler. Når man skriver en artikel i en avis - sagde hun - skriver man ikke om sig selv, men det er noget andet, når man skriver om sig selv. Helle Sydendal afslører at hun måtte virkelig tænke meget over, om hun ville være helt ærlig, men besluttede så at fortælle sin historie nøjagtig som den var og medtage personlige oplysninger som diagnoser, behandling osv. Hun ville fortælle hele historien og skrev om det hele - vægten, trætheden, indrømmelsen af ikke at kunne udføre sit job som journalist ordentligt, osv. Selv beskrivelsen af ekstremt kraftige menstruationer og voldsomme blødninger blev beskrevet i bogen. Det er ikke noget man sædvanligvis taler, endsige skriver om i en bog, men mange mennesker med hypothyreose må kunne genkende sig i den historie og erkende at de er syge, og at det ikke bare er noget de indbilder sig.
      .
    32. Helle Sydendal tilføjer, at hvis hun ikke havde medtaget alle de personlige detaljer i sin bog, ville det ikke være den fulde historie. Hun havde tænkt meget og overvejet om hun virkelig ville gøre det [afsløre så mange detaljer] og om hun ville offentliggøre egne billeder fra den tid hun var syg, fed og ophovnet, med dobbelthage, tunge øjenlåg, og så forfærdelig ud, men det var så vigtigt at vise det sande billede at hun besluttede at gøre det. Helle Sydendal fortæller videre, at hun har endda fået sin mand til at skrive om hvordan det er at være gift med en der har hypothyreose - og ægtemandens beretning blev til et selvstændig kapitel i bogen.
      .
    33. Her fortsætter Helle Sydendal med at fortælle løst og fast om bl.a. sin mands rolle i tiden mens hun var mest syg, til forskel for da ægtemanden kendte Helle Sydendal som [den driftige] forretningskvinde. Hun blev syg kunne ingenting hun kunne før, i stedet for at tale med sin mand, græd hun bare, selv om hun ellers ikke er den type [kvinde] der har let til gråd. Hun er sej [tuff] så det var meget, meget anderledes for ægtemanden at omgås hende efter at hun blev syg. De talte meget sammen og ægtemanden sagde, at hvis hun vil skrive en bog, skal hun være ærlig og skrive om alt. Det var hun enig med ham om.
      .
    34. [Henvendt til værterne] siger Helle Sydendal, at de kender jo hendes bog, billeder og alting, at hun er jo også [erfaren] bladredaktør [1:01:43] og det gør at hendes bog er forskellig fra mange andre bøger, fordi den indeholder mange billeder. Lige som når man læser et ugeblad, er der altid billeder, grafik... det er meget nemt at læse et blad. Man kan starte hvor som helst i artiklen, i stedet for blot at starte med begyndelsen, så hun skrev sin bog som et ugeblad og derfor er den så let t læse.
      .
    35. I baggrunden bekræfter en af værterne, at alle billeder, også de før og efter har gjort indtryk og vakte interesse, og [værten] fortæller videre at indtil hun selv kom i behandling med NDT ["naturlig" thyroid] kunne hun ikke komme af med hævelser i ansigtet, så hun kunne bedre identificere sig med bogens indhold pga. billeder i bogen.
      .
    36. Helle Sydendal svarer med betragtninger om, at når kvinder med lavt stofskifte ser dem selv i spejlet hver morgen, meget tæt på spejlet og alligevel ikke kan komme øjenskygge på fordi øjnene er hævet, og ansigtet er fuld af væske, og heller ikke huden er som den plejede at være. Helle Sydendal måtte holde op med at bruge makeup, men så forfærdeligt ud, selv når hun alligevel brugte makeup, og henvendt til værterne spørger hun "har I også haft det sådan?"
      .
    37. Værterne svarer lidt udsvævende, som om det ikke var et spørgsmål de har ventet, og svarer at de var alt for medtaget [af sygdommen] og for trætte til at være forfængelige, og at de opgav at tænke på udseendet, og følte sig alligevel så skide grimme [freaking uggly] at man.... og så styrer de tilbage til emnet ved at spørge direkte om, hvordan var det at skrive en bog? Helle Sydendal svarer at hun ville gøre den bog nem at læse, men at hun ville ikke skrive den som man skriver avisartikler. Hun ville gøre den nem at læse fordi da hun selv var syg kunne ikke læse bøger. Det var meget hårdt, og derfor skrev hun sidst i bogen noget hun kalder for Quick Guide, hvor hun skridt for skridt vejleder læsere hvad de skal gøre og sige når de skal til lægen.
      .
    38. De efterfølgende minutter fortæller Helle Sydendal at hun aldrig havde troet, at så mange mennesker ville købe hendes bog.
      .
      Helle Sydendal:
      "Det er sjovt, det er sjovt i dag og det er så sjovt når jeg ser tilbage, mit liv har forandret sig fra at være ambitiøs journalist, redaktør, chefredaktør, bladredaktør, til en syg der var hjemme hele tiden, jeg kunne ikke gøre noget, og så skrev jeg bogen og lige pludseligt var der masse fokus på min bog , den blev bestseller, jeg blev kontaktet af TV. Det blev overvældende for mig. Og aviserne skrev om mig og min bog ... ja, så mit liv blev forandret fra en ting til en anden, og til tredje."
      .
    39. Her spørger værterne om, hvordan bogudgivelsen har påvirket Helle Sydendals familie...
      .
      Helle Sydendal:
      Mine børn oplevede flere gange, at nogle grædende kvinder har ringet. Kvinderne har ledt efter mit telefonnummer men fandt kun børnenes og ringede grædende til dem (ved en fejl). De kom hjem fra skole og fortalte at en kvinde har ringet til deres telefon, og græd [fnis og kluklatter i baggrunden] og sagde at hun ville tale med mig, fordi hun havde hypothyreose, [igen kluklatter i baggrunden] så nu mine børn har fået hemmelige telefonnumre og folk ikke kan finde deres numre mere.
      .
    40. En af værterne konstaterer at Helle Sydendals familie var meget støttende.
      .
      Helle Sydendal:
      Ja, de har været meget støttende, min mand er fantastisk [amazing]. Mens jeg var syg var det ham der holdt huset, vasket op, passet børnene, gjort rent, gjorde alt samtidigt med sit fuldtids job. Ja, han var meget, meget støttende, men når han er ærlig og det er han, indrømmer han at han faktisk ikke var klar over hvor syg jeg var før han læste det første manuskript til bogen.
      .
    41. Her følger lidt fælles snak løst og fast om, hvordan familierne ellers plejer at forholde sig til syge pårørende osv. og [1:09:42]:
      .
      Helle Sydendal:
      Jeg har mødt så mange kvinder der blev skilt fra deres mænd, det ruinerer ægteskaber og det ruinerer så mange ting når man er ikke optimalt behandlet. Men I ved, dette radioprogram, bøger og alting, jo mere opmærksomhed vi kan skabe om hypothyreose, desto mere bevidsthed [awareness] om den vi kan vække, jo mere mennesker ved hvad det er og hvordan det er, og hvordan det kan ruinere et liv hvis man ikke bliver behandlet.

Ja nu er det jo International Thyroid Awareness Week, og hvis I læser materiale udgivet af American Association of Endocrinologists skriver de at 60% mennesker med hypothyreose er ikke diagnosticeret, og det er så skræmmende. Det er ikke OK. Jeg er sikker på at mange af dem gik til lægen, men blev ikke testet. Ja, det vil vi ændre. Det er det vi gør lige nu. Vi skaber opmærksomhed
      [fnis og kluklatter i baggrunden].
      .
    42. En af værterne bryder ind med en beretning om hendes egen lange vej til diagnose og behandling... [1:11:53]
      .
      Helle Sydendal:
      Det er forfærdeligt og det er et problem. At skulle op på rette blodprøve tal før man får behandling? Det er meningsløst. Når du er syg, skal du behandles. Jeg ved det, du ved det, Sara ved det, men ikke alle læger ved det, og det er virkelig et problem. Viden bør spredes, og den svenske læge jeg har talt om før, Helena Rooth Svensson skrev bogen jeg så gerne vil have oversat til engelsk, fordi hun forklarer i detaljer det som sker på celleniveauer med hormonmangel [følgende er lidt usammenhængende] og så vi skal udbrede hendes bog til hele verden.
      .
    43. Sarah Downing - Helle Sydendals amerikanske editor tilbyder sin hjælp - hvis du skal have den oversat, bare lad os vide og vi vil hjælpe dig.
      .
      Helle Sydendal:
      Ja ved, ja ved, tak. Hvis hun lader mig oversætte den. Vi får se. Måske sidst på året? Vi får se.
      .
    44. En af værterne spørger om Helle Sydendal har fortsat symptomer [1:13:18]:
      .
      Helle Sydendal:
      Jeg havde ikke symptomer nu i to år. Jeg bliver tjekket hvert halve år, og har ingen symptomer. Jeg har ikke ændret min kost eller livsstil. Jeg har forsøgt at spise glutenfrit men har ikke mærket nogen effekt, jeg tror det er kompliceret. Jeg har det godt.
      .
    45. Værterne spørger hvad er Helle Sydendals behandling ["lad folk vide hvad fungerer for dig"]?
      .
      Helle Sydendal:
      Jeg er på T4 og T3 og jeg får ret høje doser, og folk er overrasket når de hører hvor meget medicin jeg får, men mine blodprøver er normale , men da jeg var meget syg, mine blodprøver var også normale. Det beviser at normalområder er meget brede. Ja, jeg har det fint og jeg tager T3 tre gange om dagen og jeg tager T4 en gang om dagen [og så taler hun om at glemme at tage sin pille og om pilleæsker osv.] Jeg ved at det lyder som besværligt, men når man føler sig godt, normal og fuldstændig frisk så er det værd at skulle huske og tage sin medicin tre gange dagligt. I Danmark findes ikke slow release T3.

Jeg får disse høje doser og min læge siger at en stor del af den medicin jeg får, skiller kroppen sig af med alligevel, så selv om jeg får høje doser, er jeg ikke overbehandlet. Jeg har det godt. Giver det mening? Problemet for mange mennesker i Danmark er, at de får kun få mcg's af
      [syntetisk] T3 og de får ikke nok ud af det, så siger deres læger at den behandling fungerer ikke. Jeg selv begyndte med 20 mcg og dosen blev øget indtil jeg havde det godt.
      .
    46. Værterne bryder ind [1:17:44] med en bemærkning om at det er en skam, at NDT ["naturlig" thyroid] der indeholder alle T-hormoner ikke udskrives oftere.
      .
      Helle Sydendal:
      Ja, selv om tingene er under forbedring her [i Danmark], behandling med NDT er meget svær at opnå, fordi læger skal ansøge om det, så ja, det er en skam. Vi arbejder på at ændre det.
      .
    47. I baggrunden småsnakker værterne om grundene til at lægerne er skeptiske til NDT...
      .
      Helle Sydendal:
      Jeg forstår ikke, hvorfor lægerne er skeptiske. NDT var anvendt gennem så mange år, så hvad er problemet. Jeg har spurgt min læge om jeg kunne blive behandlet med NDT, men han sagde at han først ville behandle mig med [syntetisk] T4 og T3 fordi han kan bedre dosere det hver for sig. Jeg har brug for masser af T3 og jeg får det halve af T3 hvad jeg får af T4 [1:19:25] og jeg får 200 mcg T4 og 100 mcg T3, så det er høje doser, men jeg har det meget godt med den dosering.

Jeg talte med den svenske læge
      [Helena Rooth Svensson] om at være overdoseret, og hun sagde at når man er overdoseret har man høj puls, men det har jeg ikke. Jeg er perfekt normal på alle måder, og nogle mennesker bare skal have meget høje doser, andre har brug for lave doser, og læger skal behandle mennesker og dosering individuel. Det er så vigtigt.
      .
    48. Her [1:21:35] udveksler værterne med Helle Sydendal og hinanden flere detaljer om hinandens dårlige behandlingsforløb.
      .
      Helle Sydendal:
      Det er nøjagtigt det samme i Skandinavien. Ikke alle læger men nogle læger har ikke nok viden om hvilke prøver skal tages, de bliver ganske irriteret på patienterne. Det er nok det som sker, jeg ved det ikke.
      .
    49. Alle bliver enige med hinanden om, at lægen bør ikke tale ned til patienten, men behandle patienten som en ligeværdig partner...
      .
      Helle Sydendal:
      Det er nemlig derfor at jeg bare elsker min læge. Han spørger mig altid hvordan jeg har det, Åh Gud, han har reddet mit liv. Ja, han har reddet mit liv. Faktisk har jeg spurgt min læge om han ville læse min bog, fordi det var så vigtigt for mig at han læste den og de mange medicinske informationer og diagnoser, og jeg ville have ham til at bekræfte at alt var OK, og han gjorde det, og hans navn er i bogen.

Da jeg skrev bogen, ville jeg at det skulle være en bog mennesker kunne bringe til deres læger, så hvis lægerne så at den bare var skrevet af en journalist ville de afvise den, og ikke gide lytte til alle disse thyroid-kvinder, men når patienten viste lægen at denne bog er godkendt af en professor, kunne lægen ikke afvise den.

Jeg er så taknemmelig for at min læge gjorde det, og jeg har det godt med, at alt jeg har skrevet om diagnoser og lægemidler er godkendt af ham, så jeg vidste at alt var OK og at alting er baseret på forskning. Og alt det med læger, der ikke vil behandle mennesker med NDT, men der er forskning som påviser at det er perfekt fin medicin, der er god for nogle mennesker.
      .
    50. Interviewet lakker mod enden og værterne opfordrer Helle Sydendal til at oplyse hvor folk [i USA] kan finde hende...
      .
      Helle Sydendal:
      Jeg har et website hypotohealthy.com. I kan finde mig der. Faktisk [henvendt til lyttere] indtil midnat du kan købe bogen med rabat i anledning av den internationale uge for opmærksomhed på thyreoideasygdomme, så hvis du går til Amazon nu, kan du købe bogen billigere. Så skynd jer.
      .
    51. Værterne spørger om Helle Sydendal har en Facebook-side folk kan finde hende på?
      .
      Helle Sydendal:
      Ja, jeg har en personlig Facebook-side men den er på dansk, men jeg ved ikke, måske burde jeg også få en Facebook-side på engelsk, Sara? Ja, det vil jeg gøre.
      .
    52. Fordi folk vil i forbindelse med dig, nu du er blevet kendt, siger Sara.
      .
      Helle Sydendal:
      Ja, jeg vil definitivt gøre det, men indtil det sker, må folk gå på min forretnings-side hypotohealthy.com
      .
    53. Og køb bogen siger værterne i baggrunden, henvendt til lyttere, det er en great bog.
      .
      Helle Sydendal:
      Når du køber bogen, en del penge fra salget vil gå til support af thyroidchange.org fordi jeg vil støtte denne fantastiske organisation.
      .
      Åh, det er vidunderligt, jeg elsker det... siger værterne i baggrunden og så fortsætter de med at forklare at organisationen thyroidchange.org er nonprofit, en god sag osv.
      .
    54. Sidste spørgsmål fra værterne [1:27:32]: Apropos nonprofit... har du lyst til at sige noget om den fantastiske nonprofit organisation du lige har startet i Danmark? [nonprofit = velgørenhed = almennyttig forening]
      .
      Helle Sydendal:
      Ja, vi har mange medlemmer, i omegnen af tusind medlemmer nu siden december, så det er fantastisk. Jeg er glad for at det er så mange, men ked af grunden til det. Men vi arbejder på det.
      .
      Alle takker hinanden mange gange. Slut [1:32:39].
      .
    55. Kilde: http://www.blogtalkradio.com/thyroid...broad-thriving
    Sist endret av Mod; 08-09-15 kl 18:11
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    68
    Meldinger
    10,234

Question Sv: NY bog: Få livet tilbage

Sitat Opprinnelig skrevet av Mod Vis post
    Oversatt til dansk sammendrag av intervju med Helle Sydendal 31 mai 2015 (1:32:39)
    Ja, interessant læsning, stort set gengivet i overensstemmelse med radioprogrammet, jeg har lyttet til tilbage i maj.

Der er dog flere beskrivelser, jeg ikke kan genkende, ud fra mit kendskab til, og indsigt i vores danske hypo-univers.

Når jeg får bedre tid, kommer jeg tilbage og uddyber.

EDIT: hvis nogen udefra (gæst) har lyst til at kommentere, så er det bare om at gå i gang. Gæster kan skrive her uden at være registreret. Bare klik på "Svar på tråd".
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 4 av 4 Først 1234

Lignende tråder

1. Nielsigne tilbage, stresset men i live
    Av Nielsigne i forumet Sykdomsutgifter, arbeid, trygd, NAV, sosialhjelp etc.
    Svar: 3
    Siste melding: 21-05-13, 11:39
  2. Min rejse mod at få mit liv tilbage?!
    Av Ceven i forumet Dagboker
    Svar: 0
    Siste melding: 31-03-11, 11:33
  3. Tvunget tilbage på Levaxin?
    Av Anisa i forumet Mangel på Thyroid-medisiner
    Svar: 0
    Siste melding: 02-11-09, 22:24
  4. Velkommen tilbage Carro
    Av Anisa i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 2
    Siste melding: 11-06-09, 12:41
  5. Svar: 1