Side 1 av 4 123 ... Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 36
    Helle Sydendal sin avatar
    Helle Sydendal er offline Denne personen er ikke lenger medlem av dette forumet
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Danmark, Holbæk
    Alder
    55
    Meldinger
    239

Standard NY bog: Få livet tilbage

Hej alle

Jeg har netop udgivet en bog om lavt stofskifte.

Se Aftenshowet, hvor jeg fortæller lidt om det ca. 30 minutter inde i programmet.
    Desværre skal det være meget kort - og helst meget simpelt - når man er på TV. Men jeg fik til sidst "sneget" ind, at det ikke er alle, der behandles for lavt stofskifte, der får det godt af behandlingen - og at der for dem er "andre muligheder" (her tænker jeg naturligvis på naturlige stofskifte hormoner og T3).

Jeg ville have sendt min nye bog til anmeldelse hos forummet, men da der ikke er tid til at gå bogen igennem, blev jeg opfordret til selv at skrive om den

Gennem mange, mange år gik jeg til lægen, fordi jeg ikke havde det godt. Til sidst fandt lægen ud af, at jeg havde lavt stofskifte. Jeg blev sat i behandling med Eltroxin - det hjalp IKKE. Men lægerne sagde til mig, at jeg var velbehandlet!

Det var så frustrerende, at jeg besluttede mig for selv at gå i gang med at læse forskning om behandlingsmulighederne for lavt stofskifte. Jeg fandt ud af, at det er faktisk videnskabeligt bevist, at mange ikke får det godt på T4-præparater.

Her på forummet fik jeg oplyst navnet på en dansk endokrinolog, som tilbyder behandling med både naturlige stofskiftehormoner og T3. Han behandler mig i dag - og jeg har fået mit liv tilbage! Han sagde ja, til at være faglig konsulent på min bog.

Jeg er journalist, og derfor var det svært ikke at samle alt det, jeg fandt ud af i en bog. Jeg håber, at den kan være en hjælp til andre, der oplever, at de ikke får det godt på trods at behandling - og at den kan være en overskuelig guide for ny-diagnosticerede til at få overblik over "lavt stofskifte", symptomer og behandling.

Mange hilsner fra Helle

Sist endret av Admin; 27-05-13 kl 06:03 Begrunnelse: Billede indsat

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    39
    Meldinger
    229

Standard Re: NY bog: Få livet tilbage

Hej Helle

Jeg læste om din bog i går i BTs pulstillæg om stofskifte der kan købes online - tænkte godt nok om du måske havde været/var bruger på Sonjas Stoffskifteforum. :-) Jeg synes det var rigtigt fint i Aftenshowet ... jeg forstår virkelig hvad du mener med, at glemsomheden og træthed er et kæmpe handicap, det handler jo ikke kun om vægt, men om sundhed og generelt velbefindende. Jeg synes også du fik sagt det fint, at man skal være obs og sætte sig grundigt ind i sygdommen for at få den rette behandling. Jeg vil købe bogen - om ikke andet for så med ord der er til at forstå at kunne forklare venner og familie hvordan det har været at være mig med depressioner og psykiatrisk behandling i ungdomsårene, dovenskab og ladhed, glemsomhed og fedme og semi-spiseforstyrrelser (resultatet af ikke at turde spise, samt ikke at ville spise sammen med andre, som tænkte at hende den fede skulle springe over). Ikke at jeg er dig, men jeg tror at symptomerne samt din kamp for at finde en behandling der virker må være en øjenåbner for pårørende ... det håber jeg i hvert fald. For jeg har tænkt mig at sende den på rundtur hvis den er god, så det har den bare at være!! :-)

184,35 kr på SAXO lige nu: http://www.saxo.com/dk/faa-livet-til..._9788799483525

Og så håber jeg at vi ser mere til dig i medierne, samt at opmærksomheden for problematikken omkring den manglefulde behandling bliver større.

Godnat :-)
    Jeg fik diagnosen "myksødem" 2 måneder efter min egen fødsel.
    Livet er ikke det værste man har - men det kunne være meget bedre!

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Danmark, Holbæk
    Alder
    55
    Meldinger
    239

Standard Sv: Re: NY bog: Få livet tilbage

Tak for din hilsen :-)

Ja, jeg går gerne i medierne igen - det er så vigtigt, at der kommer fokus på lavt stofskifte (og andre stofskiftesygdomme).
    Jeg har fået hundredvis af henvendelser fra folk, der har læst min bog - det har været helt overvældende. Det viser, at der virkelig er behov for mere fokus på denne sygdom, og at mange ikke har det godt, selvom de er i behandling.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,070

Question Sv: NY bog: Få livet tilbage

Sitat Opprinnelig skrevet av Helle99 Vis post
    Hej alle

Jeg har netop udgivet en bog om lavt stofskifte. Se her: www.lavtstofskifte.info ..
    Hei Helle

Har klikket på linken din - og undrer meg over denne:
    "Hvorfor er der flere med lavt stofskifte i dag - end for 10 år siden?

Flere har lavt stofskifte i dag - end for 10 år siden.

Men det kan også skyldes, at referenceværdierne er blevet lavere.
    Derved kan flere diagnosticeres og få en behandling.
    En anden årsag kan være, at der de sidste omkring 10 år er tilsat jod til salt i Danmark.
    Det minimerer tilfældene af struma,
    men samtidig øger det forekomsten af lavt stofskifte i befolkningen, der skyldes Hashimotos."

Jeg har Hashimoto - så jeg tenker spesielt her på de linjene jeg har kursivert og farget røde.
    Kan du linke til steder / tråder hvor det står om en slik uheldig sammenheng?
    Dvs: jeg forstår setningene slik at med for mye tilførsel av jod så
    står man i fare for og utvikle Hashimotos..?
    Vss og korriger meg hvis jeg har misforstått det du har skrevet.
    Sist endret av Kevlin; 27-05-13 kl 17:02
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: NY bog: Få livet tilbage

Flott at det endelig er en bok på det danske språket ute nå. Jeg håper dere får riktig mange bøker fremover om dette emnet, for det er både stort, bredt og svært komplekst, og bør belyses fra mange kanter.
    Et knus fra meg i Norge til deg Helle
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: NY bog: Få livet tilbage

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    En anden årsag kan være, at der de sidste omkring 10 år er tilsat jod til salt i Danmark.
    Det minimerer tilfældene af struma, men samtidig øger det forekomsten af lavt stofskifte i befolkningen, der skyldes Hashimotos."

Jeg har Hashimoto - så jeg tenker spesielt her på de linjene jeg har kursivert og farget røde.
    Kan du linke til steder / tråder hvor det står om en slik uheldig sammenheng?
    Dvs: jeg forstår setningen slik at med for mye tilførsel av jod så står man i fare for og utvikle Hashimotos..? Vss og korriger meg hvis jeg har misforstått det du har skrevet.
    Ja, det undrer også mig og jeg ville ønske at netop dette IKKE stod i bogen at læse formuleret på denne måde, fordi der er tale om statistikker iflg. parametre, der i virkeligheden modstrider hinanden. Man kunne tilsvarende sige f.eks. at forekomsten af drukneulykker er størst om sommeren, hvor der også spises flest is, hvilket så tolkes at de som spiser is er i fare for at lide druknedøden om sommeren. Det er skørt, ikke?

Det er også skørt, når man måler æbler og pærer som om de kom fra samme frugttræ, eller måler jod i forhold til to forskellige sæt af thyreoideasygdomme: Hashimoto's og en ikke autoimmun hypothyreose, som efter alt sandsynlighed, for en stor del udvikles netop i kølvandet på problemer med jod, men så ophører lighederne idet det er tale om to vidt forskellige sygdomme, selv om symptomerne overlapper eller ligner hiamdem.

Man kunne også sige, at i de mere jod-rige områder, med tradition for mere jodholdig kost/drikkevand, bliver forekomsten af almindelige hypothyreose anderledes end forekomsten af Hashimoto's. Bogen læses af alle thyreoidea-syge, ikke kun af Hashimoto's patienter. Man kan, sådan set, ikke regulere dette statistisk som statistikere påstår at man kan, og det er og forbliver en kendsgerning, at forekomsten af Hashimoto's er højere i jodfattige geografiske områder, end i de mere jodrige! Og selv om forekomsten af "almindelig" nedsat thyreoideafunktion var højere i de jod-rige områder, var forekomsten af en autoimmun thyreoideasygdom fire gange højere i de jodfattige områder.

DanThyr-programmet har vist, at thyroideasygdomme er hyppigt forekommende i Danmark. Den samlede risiko for at få diagnosticeret klart behandlingskrævende hyper- eller hypotyroidisme i løbet af et livsforløb var ca. 9% før jodberigelsen. Såfremt mindre abnormiteter i thyroideafunktionen og klinisk struma inkluderes, ville ca. en tredjedel af befolkningen kunne forvente at få en thyroideasygdom.

Drikkevandet i Skagen har efter danske forhold et usædvanligt højt jodindhold på omkring 140 mikrogram/l, og Skagen er formentlig det eneste sted i Danmark, hvor befolkningen havde en jodindtagelse, der før jodberigelsen svarede til det af WHO anbefalede. En sammenlignende undersøgelse af ældre mennesker i Skagen (median urinjod 160 mikrogram/l) og i Randers (med mangeårig lav jodindtagelse, median urinjod 55 mikrogram/l) foretaget før jodberigelsen giver et billede af de forventede ændringer i Danmark. I Randers (lavt jod i drikkevandet/red.) havde 10% fået behandling for struma, og 26% havde synlig struma, i Skagen (højt jod i drikkevandet/red.) var det hhv. 0,5% og 0%. Forekomsten af tidligere og nuværende thyroideafunktionsabnormiteter af alle grader var klart lavere i Skagen (19,4%) (højt jod i drikkevandet/red.) end i Randers (32,4%) (lavt jod i drikkevandet/red.), idet der sås fire gange mere hypertyroidisme i Randers, men der sås en dobbelt så høj forekomst af nedsat thyroideafunktion i Skagen.
    Kilde og referencer: Ugeskrift for læger.

Det skal nu ikke udvikle sig til, at Helles tråd bliver jod-afsporet, men når jod bliver direkte advarende nævnt i bogen, kan dette medføre en langsigtet helseskade af dem, som tager det som de læser, for pålydende. Vi har i forvejen problem med jodmangel, særlig da selv det jodberigede salt kun tilfører jod relativt kort tid efter produktionsdato, fordi jod fordamper fra jodiseret salt jo længere den opbevares hjemme eller i butikker. Og selv fra det frisk-jodiseret salt, er optagelsen i kroppen på max. 10% af det jod som oprindeligt er tilført salt, tillige med at myndighederne samtidigt kører en anti-salt kampagne for at nedsætte mængden af det salt som spises i Danmark. Jeg vil mene, at jod-spørgsmål fortjener noget mere indgående overvejelse, for at forhindre, at en for overfladisk konklusion evt. direkte går imod bogens formål, som er jo "at hjælpe".
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Danmark, Holbæk
    Alder
    55
    Meldinger
    239

Hej Kevling og Anisia

Tak for jeres kommentarer – og undskyld!!, at jeg ikke har skrevet før nu.

Jeg har modtaget over 1000 henvendelser fra danske kvinder (og få mænd), som alle var i behandling for lavt stofskifte, men som egentlig ikke havde det godt. Jeg har fået håndskrevne breve, mails og min telefon har kimet og kimet.
    Det har været så overvældende. Det var frygteligt og fantastisk!
    Frygteligt, fordi alle dem, jeg har talte med havde det skidt. De var ikke velbehandlede – selv om det var det, de fik at vide af deres læge, fordi deres blodprøver lå indenfor normalen.

Fantastisk, fordi en masse mennesker, efter de havde læst min bog, fik de inspiration til at gå i kødet på lægerne. Ved at læse bogen fandt de ud af, at der er andre behandlingsmetoder end T4-præparaterne. De ville så gerne lige have det sidste skub på vejen til at få argumenterne på plads over for lægerne, så de kunne få en anden og bedre behandling – og derfor ringede de til mig. Man har måtte skifte læge, og mange kæmper endnu.
    Det har været helt vildt og overvældende. Jeg har talt med alle og gjort, hvad jeg kunne for at hjælpe dem videre. Rigtig mange ville gerne videre til Næstved Sygehus, hvor jeg bliver behandlet – det er også en professor herfra, der er faglig konsulent på min bog.

På Næstved Sygehus behandler lægerne med T4-præparater, kombinationsbehandling med syntetisk T4 og T3 eller med naturlige stofskiftehormoner. De ser på den enkelte patient. På Næstved spørger lægen mig, hver gang jeg er til kontrol: ”Hvordan har du det?” Andre sygehuse, hvor jeg er kommet til kontrol, har lægen fortalt mig: ”Du har det godt, for dine ”tal” er fine”.

Så det er ikke så mærkeligt, at Næstved Sygehus oplevet et boom i henvendelser fra mennesker med lavt stofskifte. De har fået så mange henvendelser, at der er lukket for patienter uden for Region Sjælland – og der er over 6 måneders ventetid. Jeg håber bare, at andre endokrinologiske afdelinger på andre sygehuse, bliver inspireret af, at så mange patienter foretrækker Næstved.
    …......

Nå, som det ene ord dog tager det andet Det jeg ville svare på, var det med jod. At jod-tilsætningen til salt har skabt flere tilfælde af Hashimotos er slet ikke noget, som bogen kommer ind på.

Bogen er mere en samlet oversigt over: hvilke blodprøver, der er nødvendige, hvilken medicin, der findes – og hvor man kan få den medicin. Bogen indeholder også nogle forslag til argumenter man kan bruge hos sin læge, hvis man vil have lægen til at se på andet end TSH’en og meget, meget mere. Udover det faglige indhold, fortæller jeg og syv andre vores historie om, hvordan det er at have lavt stofskifte, og hvordan vi har kæmpet med lægerne for at få den rette behandling.

Der er flere, der har fået lavt stofskifte /Hashimotos efter, der er tilsat jod til salt. Men til gengæld er der andre sygdomme i skjoldbruskkirtlen, der er blevet færre af.
    http://jcem.endojournals.org/content/97/11/4022.short
    http://jcem.endojournals.org/content/92/8/3122.short

Og ja - jeg håber virkelig at bogen kan hjælpe - der er hårdt brug for hjælp.

Mange hilsner fra Helle

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,323

Smile Sv: NY bog: Få livet tilbage

När marknadsföring i media är över, säljs en bok framförallt på det budskap som visas på bokomslaget.

Vi skulle vilja fråga författaren om varför hon har valt att pryda omslaget med sitt eget porträtt och vad som var tanken bakom bokens titel, som börjar med: "Få livet tilbage" ?

"Få livet tilbage" är ett ovillkorligt löfte till dem som behöver hjälp för att återfå hälsan. Hur har författaren för avsikt att se till att detta löfte infrias? Inte alla lider av Hashimoto's, och långt ifrån alla kan tolerera kombination T4/T3.

Skulle det inte vara mer överens med fakta bakom boken, om bokens titel var istället: "Jag har fått tillbaka mitt liv" ?
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,070

Sitat Opprinnelig skrevet av Helle99 Vis post
    ..
    Nå, som det ene ord dog tager det andet Det jeg ville svare på, var det med jod.
    At jod-tilsætningen til salt har skabt flere tilfælde af Hashimotos er slet ikke noget, som bogen kommer ind på.

..

Der er flere, der har fået lavt stofskifte /Hashimotos efter, der er tilsat jod til salt. Men til gengæld er der andre sygdomme i skjoldbruskkirtlen, der er blevet færre af.
    http://jcem.endojournals.org/content/97/11/4022.short
    http://jcem.endojournals.org/content/92/8/3122.short

..
    Hei igjen Helle
    Bra at boken din skaper interesse - gratulerer så mye.

Jeg har vært og lest inne på de to siste linkene du har lagt inn - både igår og idag;
    men jeg kan klarer ikke og se at de har noen direkte relevans til hva jeg spurte deg om..

Kanskje du - eller noen andre - kan prøve og forklare sammenhengen?
    Dvs at jodberiket salt " ... øger .. forekomsten af lavt stofskifte i befolkningen, der skyldes Hashimotos."
    vs
    "Predictors of Change in Serum TSH after Iodine Fortification" + "An Increased Incidence of Overt Hypothyroidism after Iodine Fortification"

Den førstnevnte studien har såvidt jeg kan lese bare målt endring i TSH.. - og TSH endrer seg jo av så mangt (f.eks røyking, tid på døgnet..)
    "Overt hypotyrodism" er jeg litt usikker på hva er, men er ganske sikker på at det ikke er synonymt med Hashimoto.

pssst: kanskje tråden bør splittes? siden denne tråden er ment og handle om "NY bog..."

Mitt spørsmål er om jod og er hentet fra nettstedet Helle oppga helt i begynnelsen av innlegg #1
    Sist endret av Kevlin; 08-07-13 kl 20:31
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Question Sv: NY bog: Få livet tilbage

Sitat Opprinnelig skrevet av FruStration Vis post
    .. samt at opmærksomheden for problematikken omkring den manglefulde behandling bliver større.
    Jeg har lige bestilt bogen. Jeg har ikke selv brug for den, da jeg som "selvbehandler" på syvende år, har allerede genvundet så meget helbred, som det overhovedet er muligt at genvinde efter 30 års Eltroxin-regime og skader.

Grunden til at jeg vil læse denne bog er at jeg har har hørt fra andre at denne bog angiveligt også tegner en eller anden form for et generelt baggrundsbillede af lavt stofskifte, hvor også jod og "naturlig" Thyroid indgår omtalt på en måde, der angiveligt skulle stemme overens med det, som også de skolemedicinske videnskaber mener om disse to "komponenter" af henholdsvis teorien om hvorfor lavt stofskifte overhovedet opstår, og hvordan (med hvad og hvorfor) lavt stofskifte overhovedet bør behandles med.

Jeg er også spændt på, om denne bog beskriver TSH-aspekt i diagnose og behandling af lavt stofskifte, som anvendt i dagens medicin udgør forskellen mellem overhovedet at være "kvalificeret" til en diagnose, endsige behandling, eller netop at måtte undvære både diagnosen og behandling.

Jeg kan dog allerede nu bebude, at jeg kan kun respektere denne (og enhver anden) bog såfremt den behandler jod, "naturlig" Thyroid samt TSH historisk-medicinsk korrekt og objektivt, og ikke blot gentager gængse skolemedicinske holdninger.

Det ved jeg når jeg har læst den.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 1 av 4 123 ... Siste

Lignende tråder

1. Nielsigne tilbage, stresset men i live
    Av Nielsigne i forumet Sykdomsutgifter, arbeid, trygd, NAV, sosialhjelp etc.
    Svar: 3
    Siste melding: 21-05-13, 11:39
  2. Min rejse mod at få mit liv tilbage?!
    Av Ceven i forumet Dagboker
    Svar: 0
    Siste melding: 31-03-11, 11:33
  3. Tvunget tilbage på Levaxin?
    Av Anisa i forumet Mangel på Thyroid-medisiner
    Svar: 0
    Siste melding: 02-11-09, 22:24
  4. Velkommen tilbage Carro
    Av Anisa i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 2
    Siste melding: 11-06-09, 12:41
  5. Svar: 1