Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    39
    Meldinger
    230

Standard Fedtstoffer/olier eller anden kost til brug ved ønsket vægtstigning?

Det her er slet ikke noget stofskifterelateret (håber jeg!) men I er så kloge herinde så nu spørger jeg alligevel:

Min søn på ni måneder er præmatur (født ni uger for tidligt) men er en sund og glad dreng der er helt alderssvarende i udvikling - undtagen størrelsesmæssigt. Vi synes på det seneste ikke at hans vækst har været helt tilfredsstillende, så selvom han trives og at man vel egentlig derfor burde være ligeglad med at han ikke er lutter spæk og elastikker, tænker jeg selvfølgelig på om hans ernæring er, som den skal være.

Han spiser:

Øllebrød med valnøddeolie og fløde
    Grøntsagsmos (kartofler/gulerødder/broccoli/aubergine) med kokosolie
    Kødboller med grøntsagssovs lavet på fløde
    Små stykker steak
    Smørdampet hellefisk
    Laks med flødesovs
    Torskerogn
    Æg
    Brød med smør
    ...Smør
    Leverpostej
    Grød med smør og frugtmos/svesker
    Avocado
    Pæremos
    Bananmos
    -og smager og er glad for at spise stort set alt.

Derudover får han modermælkserstatning (Nan H.A.1) da mælkeproduktionen var for ringe.

Er der kostmæssigt noget vi kan tilbyde ham, der sætter sig på sidebenene? Fedt/Olie/Anything? Noget vi skal gå udenom?

Han har et højt aktivitetsniveau (kravler, ruller, hopper osv. dagen lang) så der skal noget til.

På forhånd tak
    -Hønemor

-Redigeret: Det er vigtigere at han er sund end stor, så jeg har altså ikke tænkt mig at gå væk fra kokosolie selvom den traditionelt bliver brugt ift. vægttab.
    Sist endret av FruStration; 07-06-13 kl 16:33 Begrunnelse: Tilføjelse:
    Jeg fik diagnosen "myksødem" 2 måneder efter min egen fødsel.
    Livet er ikke det værste man har - men det kunne være meget bedre!

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,362

Standard Sv: Fedtstoffer/olier eller anden kost til brug ved ønsket vægtstigning?

Uhm ... det lyder godt med den der mad ... Og meget varieret. Eftersom knægten er glad og aktiv, ville jeg slå koldt vand i blodet og se tiden an. Børn vokser jo i ryk
    Det er ikke fordi, jeg synes, man bare skal lade stå til - slet ikke - men man skal også turde ta det roligt og bare nyde, når det går godt ...
    Jeg er ikke betænkelig ved noget som helst af det, I giver ham - medmindre, ordet grød dækker over noget med hirse ... eller hvis han får soja (også). Men det gør han vist ikke
    ... "lutter spæk og elastikker"

Nielsigne

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    39
    Meldinger
    230

Standard Sv: Fedtstoffer/olier eller anden kost til brug ved ønsket vægtstigning?

Ej, ikke hirse og soja. Men tak for feedback ... vil også helst bare slappe af og tro på at det kommer, synes bare godt liiiige han måtte være lidt tykkere. Nu er is-sæsonen heldigvis startet så lad os se til efteråret.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,362

Ville bare sige det med hirse og soja for en sikkerheds skyld Det er mit indtryk, at hirsegrød er populært blandt småbørnsforældre.
    ---

Min egen datter er født ind i sin 'egen' vægtkurve - hun har fra fødslen ligget et hak højere i længde/højde og et hak lavere i vægt. Sådan er hun vist bare. Hun havde et par måneder med lidt ekstra 'spæk', da hun var ca. et halvt år gammel. Så begyndte hun at kravle, og så forsvandt det igen. Bedsteforældrene og fra en enkelt læge har sagt, at hun var /er for slank ... men vi har aldrig forbudt hende at spise noget, og vi vil gerne have, hun selv mærker efter, hvor meget hun skal spise og så i øvrigt prøver at spise lidt af hvert. Man kan så fx give en fed ost i stedet for en mager og droppe magert kød etc. Men man kan jo ikke stopfodre folk ... Men is lyder som et godt bud på lidt ekstra 'Mine is' er de tre nederste her http://www.vebbestrupis.dk/index.php?page=7

Nielsigne

Ps. Har i øvrigt fundet ud af, at der i nogle is faktisk er soja /soja-lecithin, og det kan i hvert fald nogle af os ikke bruge.

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    39
    Meldinger
    230

Jeg er helt enig og har det ligesom dig ift. ikke at tvangsfodre og lade børnene mærke selv. Har læst i din egen tråd om sensitivitet, taktil skyhed og mindre sjove oplevelser fra barndommen der har sat sig, og er HELT med på den vogn, og det er vi helt enige om herhjemme. Vi har begge som børn oplevet at blive nedstirret over aftensmaden samt den utålmodige venten fra de øvrige i familien på at "den langsomme" skulle få spist op samt lignende opførsel der gør at selv som voksen har jeg svært ved at spise i selskab med andre. Som barn tog jeg altid konsekvent kun een gang ... så var der håb om at jeg var færdig kun 10 minutter efter de andre. Den slags sætter sine spor, og vi vil for alt i verden ikke presse vores søn, så når han er mæt og drejer hovedet, så er der ingen pres herfra.

Sundhedsplejesken mente ikke at der var tale om taktil skyhed, selvom den faktisk tit opstår hos netop for tidligt fødte. Vi har lige haft en periode på små 14 dage hvor han har nægtet at tage mad på ske. Vi har så givet ham mad i små bidder med vores og hans egne fingre og det var et hit, og nu er skemaden pludselig ok igen, så hvem ved? Vi gør som dig og prøver at sørge for at den mad han så får, måske får et lille skvæt smør/olie mere men uden at gøre al hans mad til vammel og fed mad - det gider han nemlig slet ikke. Men han er blevet rigtig glad for ost nu, så der er gode muligheder - og så er han pjattet med Vebbestrupis, som han vist første gang fik lov at smage nede hos bedstemor - og ja, en økoudgave.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,767

Standard Re: Sv: Fedtstoffer/olier eller anden kost til brug ved ønsket vægtstigning?

Jeg synes det høres ut som at barnet får en bedre, og mer gjennomtenkt matstart enn de aller, aller fleste.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Lignende tråder

1. Ingen træthed og vægtstigning, for højt blodtryk?
    Av hellemagh i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 0
    Siste melding: 30-04-11, 20:17
  2. Fedtstoffer, kolesterol og stofskifte....
    Av Anisa i forumet Kosthold - fett og kolesterol
    Svar: 2
    Siste melding: 06-04-11, 13:10
  3. Svar: 3
    Siste melding: 08-06-10, 21:52
  4. Japanerne har (alligevel) vundet Anden Verdenskrig!
    Av Anisa i forumet Emner startet av Anisa
    Svar: 3
    Siste melding: 08-06-10, 21:52
  5. Hvad er raffinerede fedtstoffer?
    Av Anisa i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 0
    Siste melding: 24-09-09, 16:29

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg