Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Thumbs up Salat med jod eller jod-salat

Meget spændende info fra en ven på rejse i Grækenland: salat med jod kaldt lokalt: A la kritama.

Vennen har ikke sendt opskriften med, så jeg søgte selv efter hovedingrediensen "kritama", på græsk: Κρίταμα.

Selv om planten ofte omtales som om det var forskellige planter, har de alle samme latinske navn Crithmum maritimum, men forskelle i udseendet er måske afhængige af, hvor planten gror. Det ser ud til, at "kritama" findes også i Danmark, hvor den hedder "Salturt" eller "Kveller". Samme i Tyskland kan oversættes til "Søfennikel".

Det samme gælder det norske "kritama" som kaldes for Sanktpeterskjerm, der angiveligt skulle være indvandret sydfra til de norske kyster så sent som i begyndelsen af 2000-tallet, hvilket ses som et af udtryk for klimaændringer. Ved danske kyster har Salturten nok haft sin gang længe, idet opskrifter med den var allerede trykt i kogebøger tilbage i 1930-erne. Flere klikbare billeder af "kritama" findes her.

Denne græske "kritama", eller dansk "Salturt" / "Kveller", ellers den tyske "Søfennikel" kan altså spises og omtales som en sand kilde til mange forskellige mineraler, vitaminer og aminosyrer. Den vokser vildt ved Middelhavet, smager lidt lakrids-like og den vokser også på strandenge i Danmark. Salturt/kveller er en etårig plante med en tyk stængel og skælformede blade. Planten tåler at vokse i stærkt koncentreret saltvand og blev i gamle dage syltet og brugt i supper og til at salte mad med. Navnet kveller kommer af det tyske ord quellen der betyder "noget der vælter frem". Salturt plukkes/høstes langs strandene i juli og august måned.

Man kan læse lidt om denne plante bl.a. hos den danske GASTRO-kok:

Her er links til en håndfuld billeder af kritama-retter:

Vennens A la kritama ser næsten sådan ud i græsk udgave:

Kilde til billedet: http://www.tavernoxoros.gr/lofi?t8007

Opdaterer med den originale opskrift når vennen er tilbage fra ferie.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Salat med jod eller jod-salat

...men utan å vera spreidd av menneske. Han vert spreidd nordover med havstraumane. Spreiinga av sanktpeterskjerm nordover er rekna som ein sterk botanisk indikasjon på klimaendringar. Fordi det er funne få reproduserande individ i Noreg, er arten her rekna som truga, men han er truleg i vekst
    Hmm, da bør vi nok ikke plukke den i Norge. Det er veldig spennende med en slik plante. Lurer på om den vanlige strandkålen kan ha samme gode jodegenskaper når den vokser i fjæra?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,322

Thumbs up Sv: Salat med jod eller jod-salat

Samphire recipes ("samphire" er det engelske ordet for "kritama")

Source: http://www.bbc.co.uk/food/samphir

Recipes with keyword samphire
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,322

Thumbs up Sv: Salat med jod eller jod-salat

Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Salat med jod eller jod-salat

Dette er riktig spennende! Jeg begynte å lese flere eldre floraer som står i hyllene her. Salturt beskrives av Fægri fra femtitallet, og i en flora fra syttitallet. Det kan da umulig stemme med nynorske Wikipedia at den er truet. Jeg er en ivrig hobbydyrker av planter i småskala, med mer eller mindre hell, brunsnegler og andre snegler og rådyr er mine veksters fiender. Ett sted leste jeg at man kan dyrke kritama/samphire/salturt, bare man har et lunt sted og tilsetter salt i jorda og av og til ved vanning http://www.kabar-irian.com/how-to-gr...aritimum/8579/

Og det går an å kjøpe frø! http://www.nickys-nursery.co.uk/gard...timum-45-seeds Jeg tror jeg er nødt til å forsøke dette neste år, det høres ut som om det er en skikkelig spennende plante, leste også at den har effekt på mage-tarm og vekt, om jeg ikke husker feil. Takk for at du deler dette Mod

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,757

Standard Re: Sv: Salat med jod eller jod-salat

Spørsmålet er om den vil være like helsebringende når den ikke dyrkes i sitt naturlige miljø. Plantene blir ikke bedre enn det de kan ta opp fra jorda. Og det kan virke som at ulike planter er "gode" til å ta opp ulike stoffer. Ref brasilnøtter/paranøtter og selen, te og fluor... Men i tillegg må de stoffene som "skal tas opp" være tilstede i jordsmonnet. (Og her er vi ved krumtappen i dagens landbruk - vi sliter ut jorda og forer jorda/plantene med "McDonalds = kunstgjødsel" uten å ta hensyn til at også mikronæringsstoffer utarmes over tid.)
    Så med fare for å avspore ennå mer så tror jeg kanskje at det beste vi kan gjøre for oss selv er å velge så mye økologisk, egendyrket (og helst økologisk med jordrotasjon) og "sanket" som vi kan.
    Det samme gjelder forresten for fisk og kjøttfe... Hva er dealen med at vi nå skal fore laksen på raps og soya ... og forvente like høyt omega3-innhold som før??? Av og til tror jeg at verden består av 90% amoralske idioter... (som vil dyrke og selge f.eks GMO-mat, men ikke spise den selv. RANT OFF - og tilbake til tema... )

Men tilbake til deg, Vigdis... Om du vil forsøke den planten så gå i fjæra og ta med deg en bærepose tare hjem og spa inn i jorda - en bærepose til i underkant av 1m2. Tare ble fra gammelt av brukt som gjødsel/jordforbedring i kystkommunene. Hjemmefra var det spesielt for poteten og nyanlegging av jordbærland, vet jeg. (Jordbær og potetskall inneholder visst en del jod også, mener jeg å huske.) Dessverre er dette enn tradisjon som (også) har falt ut av bruk. Man tok gjerne tare før regn sånn at den ble avskylt en del salt, men det høres ikke ut som det er nødvendig i ditt tilfelle. Du vil iallfall på den måten både tilføre det saltet og det jod'et som denne planten tilsynelatende vil ha.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Re: Sv: Salat med jod eller jod-salat

Bra forslag smjg! Sjøen er bare 20 minutter unna! Ja, jeg husker en historie om en keiser i Kina som smakte en himmelsk te fra fjellene og beordret den plantet i den keiserlige have. Da han smakte på tebusken fra egen have smakte den ikke lengre like himmelsk.

Jeg ser naboer kjøper billig og dårlig jord fra Plantasjen og andre steder, så og så mange sekker for 100 kr. Om noe er for godt til å være sant, er det som regel det! Når de selger jord som er så billig, er den ikke god. Gartnere fraråder å bruke slik jord, den blir kompakt og uten luft og har nesten ikke næring. I fjor kjøpte jeg en maskin som maler opp kvister. Disse flisene hiver jeg i bedene og spar det inn. Det blir som kompost, i tillegg til at jorda blir litt luftigere. Når jeg planter og sår i potter bruker jeg alltid Simontorps jord, dyr, men god. En gang for mange år siden, før jeg var klar over hvilken forretningsdrift Plantasjen driver med, kjøpte jeg en pose såjord fra dem. Etter fjorten dager var alle de små nydsådde plantene gule. Hvorfor? Det var ikke noe næring i jorda! I tiillegg kjøper jeg økologisk algegjødsel, også svindyr sammenliknet med kunstgjødsel, og litt kukompost hvert år. Sprøytemidler brukes ikke. Men det jeg dyrker er jo nesten ingenting sammenliknet med hva som fortæres hvert år.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Thumbs up Sv: Re: Sv: Salat med jod eller jod-salat

Man kan google Aquarium Systems Instant Ocean Salt (Images) og finde flere forskellige havsalt-produkter, oprindeligt tiltænkt dem der dyrker saltvands akvarier. Det koster nogle penge, men sælges altså i store mængder, så priserne er ikke så høje som de umiddelbart ser ud til.

Men jeg tror at smgj's metode er meget bedre...

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Om du vil forsøke den planten så gå i fjæra og ta med deg en bærepose tare hjem og spa inn i jorda - en bærepose til i underkant av 1m2. Tare ble fra gammelt av brukt som gjødsel/jordforbedring i kystkommunene. Hjemmefra var det spesielt for poteten og nyanlegging av jordbærland, vet jeg. (Jordbær og potetskall inneholder visst en del jod også, mener jeg å huske.) Dessverre er dette enn tradisjon som (også) har falt ut av bruk. Man tok gjerne tare før regn sånn at den ble avskylt en del salt, men det høres ikke ut som det er nødvendig i ditt tilfelle. Du vil iallfall på den måten både tilføre det saltet og det jod'et som denne planten tilsynelatende vil ha.
    Problemet med havvand er, at der faktisk ikke er så meget jod i, som man ellers regner med. Der er noget om, at jod findes kun i havvandets overflade og derfra enten optages jod i havplanter, eller "fordamper" op til luftens yderste lag, så selve havvandet er faktisk rimelig jodfattigt. Prøv at læse artiklen Sharks get goiters, too, but no one is really sure why, og bliv lige så forbavset som jeg blev.

Well, sharks and rays eat seafood. How is it then that they get goiters? The answer starts with iodine.

Iodine is a natural element occurring in both soil and sea water. But there isn't much of it. The iodine concentration in sea water is less than 1 part per million.

To make matters worse, the little bit of iodine we do have here on Earth is constantly leaving us. That's because when sunlight hits iodine, the substance vaporizes into the air. Rain returns some of this escaping iodine to the ocean and soil, but much of it keeps going and is eventually lost in the stratosphere.

Fortunately, nature provides several good iodine storage systems. One excellent place to find this element is in seaweed, which accumulate iodine from sea water. About 900 pounds of seaweed produce one pound of iodine. Fish that eat seaweed, then, are also a good source of iodine.

Another high-quality iodine source comes from the salt water found in oil wells. Iodine is abundant there because oil comes from the decay of marine plants and animals, many of which stored iodine when they were alive.

Så ja. Til dyrkning af jod-planter, er det nok bedst at gøde jorden med... hav(tang)planter.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. Vitamin K1 eller vitamin K2, eller begge deler..?
    Av Mumimamma i forumet Vitaminer
    Svar: 5
    Siste melding: 15-05-13, 13:25
  2. Dårligt stofskifte eller ej - Euthyrox eller ej?
    Av hannemiriam i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 12
    Siste melding: 08-04-10, 16:05
  3. Skjønner ikke noe. Høyt eller lavt stoffskifte nå ? eller graves med eller uten?
    Av otika i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 77
    Siste melding: 09-03-09, 23:35
  4. Armour eller levaxin, eller begge deler?
    Av trude.lutt i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 4
    Siste melding: 12-11-07, 19:37

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn