Viser søkeresultater 1 til 8 av 8

Tråd: Lav kalium

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    44
    Meldinger
    305

Standard Lav kalium

Hej

Jeg har netop modtaget svar på mine blodprøver og kan se at bla min Kalium ligger lavt. Er der nogen af jer der ved hvad der kan være årsagen og måske konsekvensen af for lavt Kalium. Hænger det sammen med resten af blodprøvesvarene og er der noget jeg kan gøre. Da blodprøven blev taget havde jeg i en måneds tid haft problemer med meget hævede fødder/ankler - jeg ved ikke om det har nogen sammenhæng og jeg har ikke nogen ide om hvad årsagen kan have været
    Samtidig er Kreatinin lav, Østradiol er lav, Prolaktin er steget og SHBG er steget samtidig med at stofskiftet er faldet lidt (jeg satte d 13/3 min erfadosis ned med ½ grain så jeg nu tager 4 grain. Positivt er dog mine kolesteroltal

Hæmoglobin 7,3-9.5 --- 8,2 (var i feb 2013 på 8,0)
    Kalium 3,5-4,6 --- 2,8 (var i feb 2013 på 4,0)
    Natrium 137-145 --- 142 (var i feb 2013 på 141)
    Kreatinin 50-90 --- 38 (var i feb 2013 på 46 og tilbage i april 2012 på 64)
    eGFR >=60 --- >90 (var i feb 2013 på >90)
    Calciumion frit 1,15-1,35 --- 1,22 (var i feb 2013 på 1,2)

HDL 1-2,7 --- 2,5 (var i dec 2012 på 2,7)
    LDL 1,4-4,7 --- 2,9 (var i dec 2012 på 4,9)
    Kolesterol 3,3-6,9 --- 5,7 (var i dec 2012 på 7,8)
    Triglycerid 0,45-2,6 --- 0,7 (var i dec 2012 på 0,6)

Østradiol 0,08 (var i sep 2012 på 0,12)
    FSH 16,6 (var i sep 2012 på 16,7)
    LH 4,2 (var i sep 2012 på 4,7)
    Prolaktin 64-432 --- 159 (var i sep 2012 på 100)
    SHBG 26-110 --- 245 (var i sep 2012 på 200)

TSH 0,3-4 --- o,o1 (var i feb 2013 på 0,01)
    Frit T4 10-26 --- 22,1 (var i feb 2013 på 25,1)
    T3 1,2-2,8 --- 2,6 (var i feb 2013 på 2,98)

Kærlig hilsen
    Cirkeline
    Jeg fik i september 2009 konstateret for lavt stofskife
    Begyndende knogleskørhed?
    Lad aldrig noget forhindre dig i at være et godt menneske

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,355

Standard Sv: Lav kalium

Hej Cirkeline
    Kalium er vist noget kompliceret noget, har jeg indtryk af. Jeg skal ikke gøre mig klog på det ... men da jeg læste dit indlæg, kom jeg lige fra Carsten Vagn Hansens side radiodoktoren.dk, hvor han skriver om aminosyren taurine: "I cellerne virker taurine blandt andet ved at holde kalium og magnesium inde i cellerne og ved at holde natrium ude. Natrium binder vand, så taurine virker som et naturligt vanddrivende middel og er samtidig gavnligt for nyrefunktionen. Modvirker kvinders tendens til væskeophobning før menstruationen." Indlægget er her http://radiodoktoren.dk/radiodoktore.../08/07/taurine
    Synes lige, du skulle ha den

Nielsigne

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    44
    Meldinger
    305

Tak Nielsigne
    Jeg har lige været inde og læse Carsten Vagn Hansens indlæg og lægger mærke til at han bla skriver:
    "Østrogen hæmmer dannelsen af taurine i leveren, så kvinder, der er i behandling med østrogen, har brug for ekstra taurine. Især hvis der er tale om kunstige østrogener (p-piller mm.)." Men jeg producere næsten ikke noget østrogen mere - så er den årsag udelukket
    og
    "Taurine er gavnligt i behandlingen af for højt blodtryk, hvor det slapper musklerne i pulsårevæggene af,......" Mit blodtryk er på grænsen til det lave - men derfor kan jeg jo godt mangle taurine i cellerne
    Jeg syntes det hele er lidt forvirrende og lidt utrygt ved, at endokrinologen jeg havde konsultation hos, kun sagde at mit stofskift var faldet lidt men at det lå indenfor normalområdet - ikke et ord om noget af det andet
    Og så har lige fået en indkaldelse til en DXA-scanning - ved sgu ikke om jeg tør åbne brevet når jeg engang får svaret

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    44
    Meldinger
    352

Du har hypokalemi! "Moderat hypokalemi er kalium mellom 2,5 og 3,5 mmol/L. Alvorlig hypokalemi foreligger når kalium er lavere enn 2,5 mmol/L." Kalium mellom 3,0 og 3,5, trenger vanligvis ikke behandling. Er den under 3,0 må den underliggende sykdommen eller forstyrrelsen korigeres. Når denne korrigeres, vil vanligvis kaliumnivået normaliseres av seg selv. Men så er det å finne ut hva det er da.. Hypokalemi gir muskelsmerter og muskelsvakhet i bena og muskulatur i fordøyelseskanalen kan også være involvert slik at man har magesmerter, kanskje til og med kramper. Kan skyldes langvarig oppkast, diare eller bruk av vanndrivende, alkalose eller bruk av insulin og beta2-agonister. Dette er noe legen bør ta tak i!
    Dette har sannsynligvis sammenheng med ditt lave kreatininnivå? Kreatinin er et nedbrytningsprodukt fra kreatinfosfat i musklene og gjenspeiler nyrenes glomerulære filtrasjonsevne og muskelmasse.

Jeg har også hatt hypokalemi til og fra i en årrekke uten at legen har reagert. Fant ut dette selv da jeg tok ut utskrift av blodprøvene mine i en årrekke bakover..! Og i likhet med deg begynte jeg også å slite med lavt blodtrykk, lav puls, vann i kroppen og muskelsmerter/muskelsvakhet.
    Jeg fant etterhvert ut at hovedproblemet var: Aldosteron!!! Du bør få ta prøve av aldosteron og renin. Legen kan også sjekke om du har ortostatisk blodtrykk.

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    44
    Meldinger
    305

Sitat Opprinnelig skrevet av Mumimamma Vis post
    Du har hypokalemi! "Moderat hypokalemi er kalium mellom 2,5 og 3,5 mmol/L. Alvorlig hypokalemi foreligger når kalium er lavere enn 2,5 mmol/L." Kalium mellom 3,0 og 3,5, trenger vanligvis ikke behandling. Er den under 3,0 må den underliggende sykdommen eller forstyrrelsen korigeres. Når denne korrigeres, vil vanligvis kaliumnivået normaliseres av seg selv. Men så er det å finne ut hva det er da.. Hypokalemi gir muskelsmerter og muskelsvakhet i bena og muskulatur i fordøyelseskanalen kan også være involvert slik at man har magesmerter, kanskje til og med kramper. Kan skyldes langvarig oppkast, diare eller bruk av vanndrivende, alkalose eller bruk av insulin og beta2-agonister. Dette er noe legen bør ta tak i!
    Dette har sannsynligvis sammenheng med ditt lave kreatininnivå? Kreatinin er et nedbrytningsprodukt fra kreatinfosfat i musklene og gjenspeiler nyrenes glomerulære filtrasjonsevne og muskelmasse.

Jeg har også hatt hypokalemi til og fra i en årrekke uten at legen har reagert. Fant ut dette selv da jeg tok ut utskrift av blodprøvene mine i en årrekke bakover..! Og i likhet med deg begynte jeg også å slite med lavt blodtrykk, lav puls, vann i kroppen og muskelsmerter/muskelsvakhet.
    Jeg fant etterhvert ut at hovedproblemet var: Aldosteron!!! Du bør få ta prøve av aldosteron og renin. Legen kan også sjekke om du har ortostatisk blodtrykk.
    Tak for dit svar Mumimamma
    Det er godt nok omfattende - måtte læse dit svar nogle gange før at det trængt ind i min hjerne
    Jeg vil prøve at overbevise min læge om at jeg skal have målt mit aldosteron- og renin-niveau.
    Da du fandt ud af at problemet var aldosteron hvad gjorde du da?

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    44
    Meldinger
    352

Sitat Opprinnelig skrevet av Cirkeline Vis post
    ...
    Da du fandt ud af at problemet var aldosteron hvad gjorde du da?
    Jeg fikk resept på Florinef (fludrokortison) av privatpraktiserende lege for å få opp aldosteronnivåene. Fikk samtidig resept på kortison, dhea og pregnenolon, da alle disse også lå lavt i "normalområdet".

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,216

Sitat Opprinnelig skrevet av Cirkeline Vis post
    Jeg har netop modtaget svar på mine blodprøver og kan se at bla min Kalium ligger lavt. Er der nogen af jer der ved hvad der kan være årsagen og måske konsekvensen af for lavt Kalium. Hænger det sammen med resten af blodprøvesvarene og er der noget jeg kan gøre. Da blodprøven blev taget havde jeg i en måneds tid haft problemer med meget hævede fødder/ankler - jeg ved ikke om det har nogen sammenhæng og jeg har ikke nogen ide om hvad årsagen kan have været
    Hej Cirkeline Måske er det værd at udforske en anden vinkel først? Før man begiver sig videre mod det mere komplicerede?

Du lever lavkarbo (så vidt jeg husker), og ved lavkarbo er insulin-aktiviteten ret stabil, hvilket normalt er positivt. Men det som kan ske i forhold til kalium er, at ved jævn og ikke øget insulin-aktivitet, er optag af kalium på celle-plan hæmmet af utilstrækkelig (til formålet) insulin. Det kan, efter nogen tid, begynde at lade sig mærke med kalium-mangel og dette uanset at lavkarbo-kosten (animalske proteiner) ellers plejer være kalium-stærk.

Få kogt nogle mellemstore kartofler med skræl og gem dem i køleskabet. Gå på apoteket og køb depottabletterne Kaleorid i håndkøb. Det koster ikke alverden og er trygt at bruge fordi kaliumchlorid fra tabletten frigives langsomt over nogle timer (12?). Slug tabletten, pil en af de kogte kartofler og spis den. Du kan starte med en Kaleorid om dagen et par dage eller tre, og hvis dine hævede fødder/ben ikke bliver mindre hurtigt nok, øger du Kaleorid til to tabletter (med kartoffel) fordelt over dagen, i nogle dage.

Du kan ikke blive overdoseret med 2 Kaleorider om dagen. Voksne mennesker har brug for mellem 3000 og over 4000 mg kalium hver dag, og det er faktisk svært at overdosere kalium, specielt når man har jævn, moderat insulin som er normalt for almindelige lavkarbere.

Uden at jeg har haft blodprøver at støtte mig til gennem de mange år jeg var i behandling med Eltroxin (har ikke været hos læge med det i årevis), har jeg altid "kureret" både hjertebank, "uro-i-kroppen" og ødemer med Kaleorid. Det var et gammelt lægeråd, hvis virkning har jeg først forstået mange år efter. I den dosering er Kaleorid tryg at anvende, og hvis det kan spare digt for flere senere ture til lægen og flere undersøgelser - hvis det virker på dine plager nu - har du intet at tabe ved at teste det. Hvis ikke, har det ikke skadet, og så ved lægen det, og forhåbentlig forstår at han skal have dig undersøgt for det, der ellers giver kaliummangel, f.eks. det Mumimamma foreslår.

Du kan også se om du kan finde noget interessant/relevant i indlægget Binyre-/hypothyreose-folket og kalium her: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...l=1#post108375
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    44
    Meldinger
    305

Tak Anisa Det lyder som en nem og ukompliceret løsning - den vil jeg huske på når/hvis problemet opstår igen. Lige nu er der ikke noget at se - det er skønt

Lige nu går jeg og "varmer op " til 30 dage hvor jeg udelukker alle fødevare som kan trigge autoimmun sygdom. Jeg håber på at få nulstillet hele kroppen og så langsomt gen-introducere de fødevarer der har været udelukket. Jeg har en mistanke om at æg er en af problemfødevarerne Men mon ikke det bringer noget godt med sig

Jeg vil gå ind og læse på det link du har vedhæftet

Kærlig hilsen
    Cirkeline

Lignende tråder

1. Kalium, kaliummangel, stoffskifte og binyrer
    Av gitteh i forumet Mineraler (øvrige)
    Svar: 4
    Siste melding: 23-05-11, 18:49
  2. Hva er normale verdier på calsium, kalium og kreatinin?
    Av Linn i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)
    Svar: 7
    Siste melding: 13-11-06, 19:48
  3. Svar: 7
    Siste melding: 13-11-06, 19:48

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •