Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 23

Tråd: Surkål

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Standard Sv: Surkål

Hm... vår ble vel laget i oktober... og vi har ennå et glass igjen som vi spiser av. Den blir slappere i fisken etter hvert (altså mer "kokt makaroni" og mindre kålaktig sprø), men smaker like godt. Så vi har vel definert holdbarheten til 6mnd+ iallfall. ;) Vi holder oss til samme "holdbarhetssjekk" på all mat.
    - Ser det greit ut?
    - Lukter det som man skulle forvente?
    - Smaker det greit?

I så fall er det innenfor "holdbarhetsdatoen".

Denne kålen har ikke fått noe overflatemugg eller andre uhumskheter i løpet av denne tiden (den lukter ikke roser, men det har den aldri gjort... så det er normalen for denne maten og den har ikke endret seg) og den eneste endringen vi har merket er altså i teksturen - mindre sprø. Jeg tilskriver det til at gjæringen fortsetter også i kjøleskapet, men MYE saktere. Husk at dette har vært tradisjonell vinteroppbevaring av kål. Så villgjæringsprosessen beskytter den mot ordinær forråtnelse. Og siden vi benytter kjøleskap i stedet for et svalt spiskammer så har vi alle forutsetninger for lang holdbarhet.

Jeg ser fram til at tomatsesongen starter. Da skal jeg forsøke meg på hjemmegjæret salsa - men da må jeg få til myse først
    http://www.thehealthyhomeeconomist.c...for-chelation/
    http://experimentingaswegrow.wordpress.com/2013/03/
    http://wellnessmama.com/2643/how-to-...rmented-salsa/

Edit - vi sporer helt av her... kan kanskje dette samles i en egen tråd?
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Etter ett døgn ser kålen heller tørr ut. Hva gjør jeg feil? Har jeg "massert" den for lite? For lite salt? Jeg syntes at jeg heiv oppi ganske mye havsalt.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Du må nok "jobbe" mye med den siden den har hatt noen måneder å miste væske på. Jeg brukte (ødela) en potetmosstapper på den. Og da tok jeg litt og litt kål etterhvert. Det ER mulig du har valgt et dårlig tidspunkt i så måte.

Etter bare noen timer hadde jeg nok væske til å dekke kålmassen.

Edit: Jeg jobbet ikke med den i noen timer, altså... kanskje et kvarter til sammen med batchene? Og så må saltet være med i mosingen, ikke tilsettes etterpå, tror jeg - for å få ut mest mulig væske.
    Sist endret av smgj; 20-06-13 kl 09:58

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,323

Smile Sv: Surkål

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Edit - vi sporer helt av her... kan kanskje dette samles i en egen tråd?
    DONE!
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Da tror jeg at jeg skal begynne helt på nytt, og blande litt fersk kål med fjorårets kål, og massere, dunke og knuse med mye større grundighet

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Standard Re: Sv: Surkål

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Da tror jeg at jeg skal begynne helt på nytt, og blande litt fersk kål med fjorårets kål, og massere, dunke og knuse med mye større grundighet
    Gjør det gjerne en gang du er sint. ;) Veldig fint å få ut frustrasjonen på denne...

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Smile Sv: Surkål

Etter ett døgn ser kålen heller tørr ut. Hva gjør jeg feil? Har jeg "massert" den for lite? For lite salt? Jeg syntes at jeg heiv oppi ganske mye havsalt.
    Hvad jeg husker af gammel "lærdom" er, at jo tyndere man snitter kålen, jo bedre bliver resultatet. Når der er for grove/store stykker, slipper der ikke nær nok af saften ud, salt eller ikke salt. Så sørg for at snitte kålen så tyndt som muligt. Det er ret så krævende at gøre, hvis man snitter bare med en køkkenkniv på en skærebræt. Hurtigt kan hænderne altså falde af, kan jeg hilse og sige.

Der er et godt redskab til formålet, jeg kalder "kålsnitter". På engelsk Cabbage Shredder, som ser sådan ud:

Ellers kan det godt betale sig at investere i et ægte, tysk "surkål-sæt" hvor også den helt rette 10 ltr's stentøjs-krukke er inkluderet. Fra gamle dage "hjemme hos bedstemor" husker jeg, at det var fortrinsvis stentøjskrukker man syltede kål i. Lige som i det tyske sæt, havde krukken en rund "krave" til den kålsaft, der boblede over kanten, under fermenteringen/syrningen. Den koster godt nok £ 55, men det kan virkelig godt betale sig, hvis surkål er kommet for at blive i husholdningen. Man kan vist også tilkøbe ekstra stentøjskrukker

Fermentationpot Sauerkrautpot Cabbagecutter Cabbagemasher and Sauerkrautfork from Germany 10 Lt.

Bon Appetit!
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Standard Re: Sv: Surkål

Snitteredskapet kalles også en "mandolin". Viktig å passe på fingrene når man bruker en sånn. http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_tr...at=0&_from=R40

Vi fikk fint resultat med en stor stålkjele, en springformbunn med litt mindre diameter enn kjelen, samt en kjele til med mindre diameter . Denne siste kjelen brukte vi som vekt oppå springformbunnen (må være gullende ren på utsiden) vannfyllt/eller med en steinmorter oppi for å øke vekta. Bare pass på at den ikke blir hengende etter "ørene", men trykker ned hele tiden. Det er sikkert praktisk med en krukke laget for formålet, men altså ikke nødvendig for å prøve et par ganger.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Re: Sv: Surkål

Jeg har begynt på nytt. Kålen er fersk. Ikke så bra etter det jeg forsto. Men den safter seg. Snittingen er for grov, gjort med kniv. Jeg må nok anskaffe et spesialverktøy. Smgj, jeg bruker et merkelig kjøkkenredskap etter farmor til å safte og knuse kålen. Det er av tre. Og minner litt om redskap afrikanere bruker til å knuse ting. HAr ingen ide hva farmor brukte det til, vi knuser tyttebær og blåbær med denne klubba. Den går ikke i stykker!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Question Sv: Surkål

Det er rigtigt, at der er mest "vand" i vinterkål, men... jo finere snittet til at begynde med, desto mindre forskel mellem sommer- og vinterkål til formålet.

Man kan også sylte kål i større stykker, ved at stampe groft skåret kål og overhælde den med lidt kogt og afkølet saltvand, på samme måde som man ellers mælkesyregærer næsten alle grøntsager, og frugt. Alle disse hjemmeprodukter vil få nøjagtig samme ernæringsegenskaber som surkål.

De smager simpelthen VIDUNDERLIGT... mælkesyrede (land)agurker, eller rødbeder, eller blomkål, bare en blanding af forskellige grøntsager inkl. gulerødder og/eller grønne bønner, fennikel osv.. Man kan tilsætte en lille tørret chilifrugt og/eller et par fed hvidløg, almindeligt løg i kvarter, efterårets dildskærme, eller bare dildfrø eller fennikelfrø, eller lidt kommen (for dem der har problemer med luft i maven). Man kan også mælkesyregære rødbedesaft eller andre grøntsags-/frugtsafte. Mælkesyregærede sveskeblommer smager simpelthen guddommeligt. Der er hundreder af muligheder.

Søgeord kan være: mælkesyregæret, saltsyltet, saltgæret dvs. syltning uden eddike. På norsk: melkesyregjæring av grønnsaker.

Smgj, jeg bruker et merkelig kjøkkenredskap etter farmor til å safte og knuse kålen. Det er av tre. Og minner litt om redskap afrikanere bruker til å knuse ting. Har ingen ide hva farmor brukte det til, vi knuser tyttebær og blåbær med denne klubba. Den går ikke i stykker!
    Jeg tror du taler om en Holzstößel (Stampfer aus Holz ?), på tysk. Det er et redskab der ligner en pistil til en morter, altså en forvokset knuser/stamper. Har helt svedt ud, hvad den hedder på dansk... så længe siden jeg sidst så dette redskab i brug.

Et eksempel:

• Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn