Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Per Egil Hegge spør: Hvorfor går det så langsomt?

Hvorfor går det så langsomt?
    Aftenposten 24.6.13

Av Per Egil Hegge

1. september 2010 var jeg i audiens hos daværende helsedirektør Bjørn-Inge Larsen. Jeg tilbød ham en historie.

Et par år før hadde en venn jeg tok med, en professor i medisin, bedt meg om å finne en lege til et familiemedlem med lavt stoffskifte (hypotyreose). Pasienten, en ung kvinne, ble trett og sløv, falt ut av skolen, la på seg 25 kilo, og var nå innlagt for livstruende depresjon.

Min venn hadde sendt pasienten til en av Norges mer ansette endokrinologer, som ikke gjorde noe.
    Jeg spurte hvem det var. Navnet sa meg at da ble det ingen hjelp å få.
    -Nei, og det skuffet meg dypt, sa min venn.

Vi fant frem til en lege, pasienten ble utskrevet, har siden født barn og er på bedringens vei. Noen år gikk tapt. Mye mer kunne ha gjort det: et menneskeliv.

Det lot til at min venns historie gjorde inntrykk på direktør Larsen. Men ut over at jeg i fjor fikk et brev fra en av hans underordnede med en forsikring om at forståelsen og behandlingen av stoffskiftesykdommer er god i Norge, er det ikke skjedd noe.

I mai i år kom en henvendelse fra en annen professor i medisin. Hans datter, som har en meget krevende offentlig stilling, har plager, symptomer og prøvesvar som tyder på lavt stoffskifte. Hun får medisinering nå. Hennes far er sur på seg selv fordi han ikke grep inn tidligere.

Hvor smigrende det enn er for meg, synes jeg ikke at jeg som legmann skal sitte og fortelle professorer i medisin hvilke leger de bør skygge unna. Heller ikke bør jeg fremdeles, 27 år etter at jeg reddet min kone fra livstruende feilbehandling, igjen få et par henvendelser hver uke fra pasienter og pårørende som nektes medisin, tross store plager og klare symptomer på lavt stoffskifte.

Hvorfor skjer det, over 12 år etter at legeforeningen snudde og besluttet at dens medlemmer behøvde mer opplysning om stoffskiftesykdommer?

Professor B. hadde svaret.

I veiledningen om disse sykdommene i Norsk Elektronisk Legehåndbok http://legehandboka.no/endokrinologi, står det ingen ting om hvor farlige og plagsomme disse lidelsene kan være. Vurderingen av prøvesvarene er direkte misvisende og helseskadelig.

Altfor mange norske leger er fremdeles ikke klar over hvor sammensatt sykdomsbildet kan være, og de mangler kunnskap om kliniske symptomer. Følgelig sender de pasienten inn i en karusell: til gynekolog pga. kraftige blødninger, til fordøyelsesspesialist for treg mage, til revmatolog pga. ledd- og muskelsmerter, og til psykiater pga. depresjon. Alle disse symptomene kan være en del av det kliniske bildet, ikke det subkliniske, særlig når de opptrer samlet. Da er det bare én sykdom, og det er skadelig å la være å behandle med tyroksin, det hormonet som det produseres for lite av, eller som kroppen ikke klarer å nyttiggjøre seg.

Det vegrer man seg for på grunn av ”kostnader”. Pillene koster litt mindre enn Dispril. Det er billigere enn sykemelding og uførepensjon.
    Men slikt kommer vel på et annet budsjett.

(Postet med Per Egil Hegges tillatelse)
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,323

Unhappy Per Egil Hegge spør: Hvorfor går det så langsomt?

Sitat Opprinnelig skrevet av Per Egil hegge
    1. september 2010 var jeg i audiens hos daværende helsedirektør Bjørn-Inge Larsen. Jeg tilbød ham en historie.

Et par år før hadde en venn jeg tok med, en professor i medisin, bedt meg om å finne en lege til et familiemedlem med lavt stoffskifte (hypotyreose). Pasienten, en ung kvinne, ble trett og sløv, falt ut av skolen, la på seg 25 kilo, og var nå innlagt for livstruende depresjon.

Min venn hadde sendt pasienten til en av Norges mer ansette endokrinologer, som ikke gjorde noe.
    Jeg spurte hvem det var. Navnet sa meg at da ble det ingen hjelp å få.
    -Nei, og det skuffet meg dypt, sa min venn.

Vi fant frem til en lege, pasienten ble utskrevet, har siden født barn og er på bedringens vei. Noen år gikk tapt. Mye mer kunne ha gjort det: et menneskeliv.

Det lot til at min venns historie gjorde inntrykk på direktør Larsen. Men ut over at jeg i fjor fikk et brev fra en av hans underordnede med en forsikring om at forståelsen og behandlingen av stoffskiftesykdommer er god i Norge, er det ikke skjedd noe.
    Pressemelding, 26.10.2012

Nr.: 75/2012
    Bjørn-Inge Larsen ny departementsråd

Bjørn-Inge Larsen er fredag 26. oktober utnevnt av Kongen i statsråd til departementsråd i Helse- og omsorgsdepartementet.

Bjørn-Inge Larsen kommer fra stilling som helsedirektør og leder av Helsedirektoratet. Larsen slutter umiddelbart i sin stilling som helsedirektør og fristilles til arbeid i Helse- og omsorgsdepartementet.

Bjørn-Inge Larsen har medisinsk embetseksamen fra Universitetet i Oslo fra 1986. Han har tilleggsutdanning i bedriftsøkonomi fra Handelshøyskolen BI og mastergrader i samfunnsmedisin og i økonomi fra University of California, Berkeley. Bjørn-Inge Larsen har jobbet som lege i ulike stillinger, blant annet som fylkeslege i henholdsvis Finnmark og Vestfold.

Larsen ble i 2000 konstituert som assisterende direktør i Statens helsetilsyn. Fra 2001 har han vært helsedirektør og leder av Sosial- og helsedirektoratet, senere Helsedirektoratet. Larsen har deltatt i en rekke styrer, råd og utvalg både nasjonalt og internasjonalt og har også bred erfaring fra internasjonalt samarbeid og med helseberedskap og krisehåndtering.

Bjørn-Inge Larsen tiltrer stillingen som departementsråd etter nærmere avtale med Helse- og omsorgsdepartementet.
    (Kilde: Regjeringen.no)

Citat: "Bjørn-Inge Larsen har medisinsk embetseksamen fra Universitetet i Oslo fra 1986."

Statstjänsteman eller inte - ingen läkare kommer att erkänna ett halvt sekel av fel som begåtts av deras kollegor. Lojalitet för kollegor kommer alltid företräde framför samhällets intressen. För en läkare, kommer den kollegiala solidariteten före allt annat.

Tillsammans med den medicinska professionen och läkemedelsindustrin, klättrar Bjørn-Inge Larsen på axlarna av de sjuka.

Samhället betalar.
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Lignende tråder

1. Ruth Rolands samtale med Per Egil Hegge
    Av Mod i forumet Per Egil Hegge
    Svar: 1
    Siste melding: 29-08-11, 21:24
  2. Foredrag ved Per Egil Hegge i Stavanger
    Av pippi i forumet Per Egil Hegge
    Svar: 3
    Siste melding: 17-02-10, 17:22
  3. Er akkuratt ferdig med boka til Per Egil Hegge
    Av ung mor i forumet Per Egil Hegge
    Svar: 17