Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Jun 2013
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    33
    Meldinger
    3

Standard Håper noen kan hjelpe, lavt stoffskifte?? Er utsltt..

Har lenge hatt symptomer som tiltaksløshet, gråter lett, null energi,trett, har alltid vært sånn at jeg fryser hele tiden å må sitte med pledd, nå har jeg av og til innmarie til hetetokter,generelt sliten og slapp.

Tok disse prøvene(tok andre prøver som var fine også), men legen mener det ikke er grunn til medisinering(aner ikke hva jeg skal gjøre,er så sliten):

S-ATI-TPO 8 REF.VERDI 0-34
    S-FRITT T3 4,2 REF.VERDI 3,1-6,8
    S-FRITT T4 13,9 REF.VERDI 12,0-22,0
    S-THYR.PEROX A.S -ANER IKKE SVAR
    S-TSH 6,99 REF.VERDI 0,20-4,20

Håper noen her kan hjelpe meg å tolke litt å hjelpe meg med hva jeg skal si til legen for å bli hørt....
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    66
    Meldinger
    10,216

Standard Sv: Håper noen kan hjelpe, lavt stoffskifte?? Er utsltt..

Hej Ladida

Sitat Opprinnelig skrevet av Ladida Vis post
    S-ATI-TPO 8 REF.VERDI 0-34
    S-FRITT T3 4,2 REF.VERDI 3,1-6,8
    S-FRITT T4 13,9 REF.VERDI 12,0-22,0
    S-THYR.PEROX A.S -ANER IKKE SVAR
    S-TSH 6,99 REF.VERDI 0,20-4,20
    Jeg kan ikke helt forstå det.. (anyone?) men er S-ATI-TPO og S-THYR.PEROX A.S ikke det samme? Altså Hashimoto's-antistoffer ? Det tror jeg og 8 er absolut i underkanten, altså for nærværende - ingen Hashimoto's.

Sitat Opprinnelig skrevet av Ladida Vis post
    Har lenge hatt symptomer som tiltaksløshet, gråter lett, null energi, trett, har alltid vært sånn at jeg fryser hele tiden å må sitte med pledd, nå har jeg av og til innmarie til hetetokter, generelt sliten og slapp. Tok disse prøvene (tok andre prøver som var fine også), men legen mener det ikke er grunn til medisinering (aner ikke hva jeg skal gjøre,er så sliten):

Håper noen her kan hjelpe meg å tolke litt å hjelpe meg med hva jeg skal si til legen for å bli hørt....
    Nu skal du høre, Ladida. Jeg kan så godt forstå at du i den grad mistrives. Med en S-FRITT T4 på 13,9 i forhold til en S-TSH på 6,99, ville jeg ikke kunne komme op af sengen. Heller ikke ret mange andre kunne. Og i dette tilfælde er det underordnet, at dit FT3 er rimelig.

Sig mig en gang... din læge kalder det for "fine" prøver? Og siger at det ikke er grunn til medisinering?

Har dit høje TSH-tal i forhold til det lave T4-tallet slet ikke undret denne læge?

For mig ser det ud til, at du har lavt stofskifte for fulde gardiner! Og det er ikke "nødvendigt" at have den autoimmune varianten for at udvikle denne sygdom.

Kan du svare på nogle spørgsmål?

- Hvad tid på dagen blev dine blodprøver taget?
    - Hvor længe har du haft disse symptomer?
    - Har du taget på i vægt?
    - Hvordan er dine spisevaner (madlyst, hvad spiser du, hvad kan du bedst lide at spise osv.)?
    - Arbejder du meget eller har du gjort?
    - Har du født?

Det er ikke almindelig nysgerrighed. Svar på disse spørgsmål kan give ledetråde i forhold til denne sygdom hos dig.
    Du har, i hvert fald, supergode grunde til at overveje lægeskifte. Og du har lige så "gode" grunde til, at have det så dårligt, som du beskriver det.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jun 2013
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    33
    Meldinger
    3

Standard Sv: Håper noen kan hjelpe, lavt stoffskifte?? Er utsltt..

legen kaller det latent lavt stoffskifte og det medisinerer de ikke slik hun ser det.. aner ikke hva jeg skal gjøre for er så sliten..har ny legetime til uka,men aner ikke hvordan jeg skal gå frem for å bli tatt på alvor..

Svar på dine spørsmål:
    - Hvad tid på dagen blev dine blodprøver taget?ca 8.30 på morgenen..
    - Hvor længe har du haft disse symptomermange år,men har tatt seg opp i det siste,er veldig mye verre nå..?
    - Har du taget på i vægt?nei,prøver gå ned i vekt,men ervanskelig..har vært overvektig lenge og har vel kanskje gått litt opp de siste årene..
    - Hvordan er dine spisevaner (madlyst, hvad spiser du, hvad kan du bedst lide at spise osv.)?matlysten er opp og ned,spiser variert,glad i svin og krylling feks..
    - Arbejder du meget eller har du gjort?arbeider ok, ikke for mye..
    - Har du født?ja, to barn, ett på 3 og ett på 1 år..

Takk for svar forresten!
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    66
    Meldinger
    10,216

Question Sv: Håper noen kan hjelpe, lavt stoffskifte?? Er utsltt..

Ladida

Latent hypothyreose har man med TSH-værdier på mellem 2 og 4,2. Du har 6,99. Og to små børn.

Som det tager sig ud for mit indre blik: har du valget imellem antidepressiva (uden at det hjælper på energien, men hjælper at tåle mangel på den) eller at finde en anden læge.

Hvad vil du gøre?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. Stoffskifteproblemer? Håper noen vil hjelpe. :)
    Av Mamma81 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 8
    Siste melding: 29-10-11, 13:39
  2. Noen som vil hjelpe og forklare litt om skiftende stoffskifte?
    Av Pingvinen i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 11
    Siste melding: 28-10-11, 16:12
  3. Svar: 10
    Siste melding: 24-11-10, 16:21
  4. Håper noen kan hjelpe meg litt...veksler stoffskiftet mitt??
    Av Marina73 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 03-04-08, 20:55
  5. Kan noen hjelpe en sliten jente? Lavt stoffskifte.
    Av Vilde i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 6
    Siste melding: 06-07-05, 23:25

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn