Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,323

Standard Klønete tommelfingre i demningen

Klønete tommelfingre i demningen

Av Per Egil Hegge

Først publicert i Aftenposten 20.feb. 2007 00:01 Oppdatert: 20.okt. 2011 00:02

TIL Å LÆRE AV. Det er å håpe at Den norske lægeforening ikke bare kunne forstå alvoret i det innlegg journalist Jon Hustad hadde i Aftenposten 17. januar, men også at den foretok seg noe.
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,323

Standard Med tillatelse fra Per Egil Hegge

Sitat Opprinnelig skrevet av Mod Vis post
    Klønete tommelfingre i demningen

Av Per Egil Hegge

FORENINGENS aktverdige tidsskrift praktiserer en redaksjonell etikk som ville ha nedkalt meget alvorlige sanksjoner dersom en avis hadde opptrådt på tilsvarende vis, og den ville med dunder og brak ha blitt felt i Pressens Faglige Utvalg - PFU. Mine opplevelser er bagatellmessige sammenlignet med Hustads, men de vitner om det samme: Litt for mange overbelastede og klønete tommelfingre forsøker stadig å tette hullene i en demning med mye råttent vann bak seg. Før det rakner og raser, kunne det kanskje være mulig å samles om den oppfatning at Den norske lægeforening og dets tidsskrift ikke er tjent med å oppføre seg slik at redaksjonen knapt nok rekker Norsk Redaktørforenings etiske praktikanter til lårhalsen - neppe et tegn på vellykket kvalitetssikring. Jeg skal gi kortversjonen av de morsomheter jeg har opplevd.

For seks år siden skrev jeg boken "Og så må du ikke stille spørsmål", et sitat fra en medisinsk professor som mente at hans oppfatninger var udiskutable. Den ble anmeldt i Tidsskriftet. Det skjedde under overskriften "Hegges hevn". Det var ingen drøftelse av de etiske og medisinsk-faglige sider ved den historie som fortelles - om et begrenset miljø, i alle ordets betydninger. Det var et miljø gjennomsyret av et grovt feilaktig syn på stoffskiftesykdommers egenart, utbredelse og farlighetsgrad, og om noen av denne livsfarlige oppfatningens konsekvenser.

Uforsvarlig lavt nivå.

Tre måneder etter at boken kom, besluttet en ad hoc-gruppe i Den norske lægeforenings regi, på et møte under ledelse av professor dr.med. Per Hjortdahl, at opplysningsnivået angående disse sykdommer var uforsvarlig lavt, og at Tidsskriftet skulle brukes til en opplysningskampanje. Det må ha vært gåtefullt for dem som hadde lest anmeldelsen. Jeg hadde da hevdet dette gjennom 15 år og støtt på mange svært kreative, men ikke spesielt redelige, motparter fra daværende helsedirektør Torbjørn Mork og nedover.Nå har mine forbindelser med det medisinske miljø i Norge vært betydelig bedre enn de fleste tror, og jeg ble invitert til å skrive en artikkel for Tidsskriftets jubileumsutgave i 2005, ved en større merkedag. Jeg skrev, og fikk beskjed om at manuskriptet måtte endres. Jeg måtte ikke nevne noe om stoffskiftesykdommer.

Om løst og fast, men. . .

Det var en prosaisk omskrivning av Peer Gynts berømte ord: "Nei, nu skal vi sammen snakke/ men bare om løst og fast/ og glemme det vrange og skakke/ og alt som er sårt og hvasst."Enhver redaksjon er suveren i sine avgjørelser, så jeg sa at det var greit, men at jeg da ikke hadde noen interesse av å delta. Jeg avsto også fra høytideligheten i Universitetets aula - og jeg er trygg på at den ble enda mer vellykket for både foreningen og meg ved at jeg brukte dagen på andre steder.

"Bukkeritt" i grøften.

Det Jon Hustad har vært utsatt for, er noe helt annet. En publikasjon som passer på å holde så lav takhøyde, som skjeller ut en bok på lederplass, som tross dette unnlater å anmelde den, og som somler utilgivelig både med å trykke innlegg fra en debattant, og som dessuten omhyggelig og svært oppfinnsomt favoriserer debattantens motstandere, opptrer så hjelpeløst at det bare er et tidsspørsmål når bukkerittet ender i grøften. Prognosen er så mye sikrere siden denne adferd synes å være ledd i et forstenet, mangeårig mønster.

Per Egil Hegge
    20. februar 2007
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,070

Thumbs up Sv: Med tillatelse fra Per Egil Hegge

Sitat Opprinnelig skrevet av Mod Vis post
    .. Jeg måtte ikke nevne noe om stoffskiftesykdommer.

Om løst og fast, men. . .

Det var en prosaisk omskrivning av Peer Gynts berømte ord: "Nei, nu skal vi sammen snakke/ men bare om løst og fast/ og glemme det vrange og skakke/ og alt som er sårt og hvasst."

Herlig - tatt dem på kornet, der ja!
    Har ikke fått med meg den frasen i Peer Gynt, men Ibsen er ikke bare ripsbusker

Hegge er skarp og saklig. Jeg ville vel bare beskrevet disse bakstreverne som Feige, feige, feige!!
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn