Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 23
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,125

Standard Sv: Trening med lavt stoffskifte - hjelp, hva skjer med meg?

Jeg håper legen din går med på å teste kortisol i både døgnurin, spytt x 4 over et døgn pluss blod. Da er det lettere å sammenlikne. Be også om at DHEA, østrogen, testosteron testes. Hvordan ligger B12, D3 og jern hos deg? Vurder om du skal be om thyroid.

Ikke bli stresset av dette. Hormoner er noe som endrer seg sakte. Hold motet oppe. prøv å gi deg gode hvilepauser, pust, kutt ut alt elektronisk, lytt på fugler, vinden eller noe som gir deg en mental pause
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jan 2012
    Sted
    Oslo
    Alder
    36
    Meldinger
    123

Takk!

Burde vel ta det at jeg ikke lenger har vondt i halsen som et tegn på at jeg har gjort noe riktig nå, men denne utmattelsen og trøttheten bekymrer meg veldig...

Lurer på om jeg skal gå opp til den opprinnelige Levaxin-dosen igjen, som jeg gikk ned fra for ca 3 uker siden da jeg fikk de første overdosesymptomene.

B12 og jern er bra hos meg, dette er testet. D3 vet jeg ikke, men jeg skriver det på listen jeg skal ha med til legen. Han er dessverre ikke tilbake før om en måned, men siden han kjenner meg og er endokrinolog, VIL jeg til ham. Jeg tar Vitamineral hver morgen, det burde dekke det grunnleggende vitaminbehovet, om ikke annet.

Thyroid: Mener du Armour, Vigdis? Dette fikk jeg ham til å bestille til meg under tvil for noen legetimer siden, så jeg kan faktisk gå på apoteket og hente det ut om jeg vil Men jeg er usikker på om jeg skal begynne med noe "nytt" før jeg har snakket med ham nå. Kanskje jeg heller skal bruke den kommende måneden på å slappe heeeelt av...

Medlem siden
    Jan 2012
    Sted
    Buskerud
    Alder
    55
    Meldinger
    38

Altså, det er viktig å huske på at man som stoffskifte pasient også kan bli syk som vanlige mennesker! Dvs at vondt i halsen og slapp osv kan være tegn på virus/basselusker og ikke et følge av feildosering... Trening er ikke bra når immunforsvaret ditt jobber!

Bare sånn aprops..

Begynn med å ta hvilepulsen du! Hver morgen. Den gir deg en indikasjon på dosering. Det tar litt tid,ca 3-4 uker for min del før jeg ser tegn på at hvilepulsen forandrer seg. Et hopp på 3-10 slag på morran indikerer som regel noe annet en stoffskifte. Dropp treningen den dagen!

Og lytt til kroppen slik andre her sier!

Medlem siden
    Jan 2012
    Sted
    Oslo
    Alder
    36
    Meldinger
    123

Sitat Opprinnelig skrevet av jan erik Vis post
    Altså, det er viktig å huske på at man som stoffskifte pasient også kan bli syk som vanlige mennesker! Dvs at vondt i halsen og slapp osv kan være tegn på virus/basselusker og ikke et følge av feildosering... Trening er ikke bra når immunforsvaret ditt jobber!

Bare sånn aprops..

Begynn med å ta hvilepulsen du! Hver morgen. Den gir deg en indikasjon på dosering. Det tar litt tid,ca 3-4 uker for min del før jeg ser tegn på at hvilepulsen forandrer seg. Et hopp på 3-10 slag på morran indikerer som regel noe annet en stoffskifte. Dropp treningen den dagen!

Og lytt til kroppen slik andre her sier!
    Takk for svar!

Men det er vel ikke vanlig for noe menneske å gå med vondt i halsen i månedsvis (og med en lege som sier det ikke er halsbetennelse).

En artikkel i Thyra ga meg en del halvsvar: "– Det finnes noen rettesnorer man kan navigere etter. Akutte influen~salignende symptomer som feberfølelse, sår hals eller hovne lymfekjertler etter trening gir en klar pekepinn om at treningen har vært for hard i forhold til hva man tåler. Hos noen få stoffskiftepasienter kan man se noe av den samme nevroimmunologiske ubalansen som hos ME-pasienter, men i svakere grad. "

http://www.stoffskifte.org/1255575/

Jo hardere jeg trente jo mer vondt i halsen fikk jeg, og etter den hardeste økten klappet jeg sammen og ble sofaliggende i dagesvis.

Jeg har nå ikke trent på noen uker, men fikk tilbake hjertebank og smerter i halsen etter en stund likevel. Siden hva som er riktig dose fortsatt er et åpent spørsmål, gikk jeg ned i dose og symptomene forsvant (uten at det har kommet symptomer på underdose). Skal nå prøve forsiktig å røre på meg igjen og se hva kroppen sier.

Godt mulig jeg var overdosert i utgangspunktet, håper det! Jeg har nok vært for utålmodig med doseringen siden jeg fikk diagnosen, og begynner kanskje først nå å merke de fulle effektene av dosene jeg har tatt.

Medlem siden
    Jan 2012
    Sted
    Oslo
    Alder
    36
    Meldinger
    123

Standard Sv: Trening med lavt stoffskifte - hjelp, hva skjer med meg? - *en liten oppdatering*

Hei folkens!

Her kommer en liten oppdatering på problemet mitt, altså at jeg fikk underdosesymptomer/overdosesymptomer (de er veldig like hos meg, så vanskelig å vite hva) av å trene: Smerter i halsen, ekstrem fatigue, mageproblemer, hjertebank og angst/uro.

Løsningen var forbausende enkel (noe jeg takker stjernene for!). Legen min foreslo at jeg kuttet ut Liothyronin. Nå har jeg ikke tatt det på noen uker, og nå kan jeg ta meg ut fysisk (trener selvfølgelig ikke veldig hardt siden jeg er veldig utrent) uten å få disse symptomene etterpå. Uten Lio virker det som om kroppen reagerer normalt på trening.

For meg innebærer dette et nytt liv (igjen), siden jeg nå kan bevege meg, jogge litt forsiktig og bruke energien jeg har i kroppen til noe

Uten Lio merker jeg så klart litt til hyposymptomene, men jeg skal prøve å øke Levaxin-dosen bittelitt og se om jeg kan "ta det inn" igjen den veien. I tillegg håper jeg at mer fysisk akivitet kan bidra til høyere kroppstemperatur, siden jeg har begynt å fryse igjen uten Lio.

Håper dette kan være til nytte for andre som prøver å trene og opplever noe liknende

Hvis noen har noen teorier om hvorfor Lio ødela treningen for meg, så er jeg veldig interessert i å høre!

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Asker
    Alder
    47
    Meldinger
    194

En tanke som slo meg når jeg leste tråden din er at du sliter med binyrene. Trening sliter på binyrene. Derfor symptomene. Og Lio gir også press på slitne binyrer. Tar du bort Lio vil du i en periode føle deg bedre av binyresymptomene, men sannsynligvis bli hypo. Fortsetter du med treningen i samme tempo så vil du nok kanskje føle de samme binyresymptomene etterhvert. Understreker at dette er bare mine tanker utfra egne erfaringer.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,125

Har du sjekket binyrene med spyttprøve og døgnurin, sigo? Hvis du ikke har gjort det, forsøk å bearbeide legen til å la deg få testet binyrer skikkelig, gjerne også hormoner som DHEA i tillegg til kortisolet. Jeg tenker også som Dennis, og er redd denne forbedringen kan være midlertidig.

Medlem siden
    Jan 2012
    Sted
    Oslo
    Alder
    36
    Meldinger
    123

Hei!

Takk for innspill begge to!

Vigdis: Nei, jeg har kun sjekket jod med døgurin (og hadde underskudd, men én multivitamin per dag var tilsynelatende nok for å rette på dette).

Foreløpig går treningen bra - i den grad man kan kalle det trening. Jeg løper fortsatt ikke, bare går i medium tempo. Av og til annenhver dag, av og til sjeldnere. Å gå fort orker jeg ikke ennå, så det må jeg vente med. Løping vil ta enda lengre tid, om jeg noen gang kommer dit. Jeg prøver å ha respekt for at jeg både er veldig utrent OG har lavt stoffskifte, og foreløpig har ikke kroppen respondert negativt på aktiviteten, heldigvis. Men så sliter jeg meg da heller ikke ut på disse turene

Økte Levaxin-dosen med en kvart 25 micrograms tablett, dvs 6,25 microgram, etter at jeg kuttet Lio, og merket en bedring i hyposymptomene. Så får vi se om det holder seg bra eller ikke.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,125

..men én multivitamin per dag var tilsynelatende nok for å rette på dette)
    Har du tallene for jodtestingen? Hadde vært interessant å høre hva legen din regner som normalt

Om trening: jeg må innrømme jeg synes etterhvert at vi lever i en syk verden med overfokus på spretne bakdeler, sixpack og muskelbuler både her og der. Noen har behov for å trene masse, og gjør det hvis de må. Ære være dem om de vil det. Jeg etterhvert kjent stor glede over å gå turer i mitt eget tempo i ulent terreng. Små stier er mye morsommere for meg enn intervalltrening. På stien møter jeg ekorn, hakkespetter, rådyr og naturen i en evig endring. Tanker er det også plass til. Det er vanskelig å tenke konstruktivt mens du peiser på i en intervalltrening. Det var det i alle fall for meg.

Årsabonnement på treningssenter (dyrt) er byttet ut med en billigutgave av slynge med litt tilbehør som henger hjemme. Det vil si at den er tilgjengelig når som helst. Uten reisevei til et treningssenter. Jeg leker meg i slyngen og gjør akkurat det jeg har lyst til. Jeg kan mange øvelser fra før, og finner på nye, som er enda morsommere, på egenhånd. I mange år har det bodd en treningsball i stua. Den er god å ha ved ryggvondt og å leke med.

Yoga for nybegynnere, Qi Gong er begge aktiviteter i rolig tempo, ideeelt for folk med hormonproblemer, finnes på youtube, helt gratis. Ellers danser jeg masse til musikk. Jeg gjør det jeg har lyst til. Og forsøker å gjøre noe hver dag. Enkelte dager blir det både en runde på beina ute, henge i slynga og dingle samt danse, eller litt yoga. Andre dager blir det kun tur eller kun dans. Jeg har null intensjoner om å få sixpack eller noe annet. Som middelaldrende kvinne har jeg grevinnesleng ( slappe overarmsmuskler som henger litt, for den som ikke kjenner begrepet!), jeg synes den betegnelsen er helt herlig! Det er en del av det å bli voksen.

Jeg vil holde meg i form slik at jeg kan leve et helt vanlig liv. Hvis du ser på filmer fra 1970 vil du se at folk ikke hadde definerte muskler slik veldig mange har i dag. Frisøren min, en kvinne, har tyrenakke. Om hun vil ha tyrenakke, og er vill med trening, vær så god. Hennes valg. Jeg opplever at det med trening har blitt en form for galskap i dag. Som om det er fyll for en eller annen dimensjon som er borte fra folks liv. Om treninga er bytta ut med kjerka eller hva det er vil jeg ikke begi meg på å fundere over. Jeg ser bare at mange som trener har et umettelig behov for å prate om det.

Misforstå meg rett, sigo, dette er ikke en tirade rettet mot deg, men en generell frustrasjon over den treningssjuka som jeg føler gjennomsyrer samfunnet. Og jeg har vært en del av den, jeg innrømmer det. Jeg måtte trene hardt 6-8 timer i uka for å føle meg som et menneske. Nå gir jeg blaffen. Og mange som er syke og ikke klarer å være en del av denne "normale" galskapen blir ekstra fortvilt, de faller gjennom på så mange fronter. Så jeg slår herved et slag for leken. Å leke er helt fantastisk. Finn et lekent menneske å leke sammen med: En billig ball i en lekebutikk, mer trengs ikke for å bruke kroppen og få latterkuler du sent glemmer. Jeg må innrømme at jeg løper kun for å rekker buss og tog, og det er sjeldent. Jeg har alltid syntes at løping er dødskjedelig. Men noen liker det. Og da er det bare hyggelig at de gjør det. Men vi som ikke liker det, vi gjør det ikke.

Vi lever i et samfunn hvor vi får tutet ørene fulle med at vi er så frie så. Men hvorfor er det da så mange som føler at de "må" trene? En av de siste gangene jeg var på treningssenter spurte en jeg kjenner hvorfor jeg ikke deltok i de beinharde gruppene vedkommende deltok i. Jeg sa at jeg likte å trene på egenhånd. Nei, det hadde ikke gått. Vedkommende måtte ha en som peiset og herset med henne. Og morsomt, nei det var det ikke. Men det måtte til, treningen på dette viset.

Det är synd om människan.... Hva galt er det med oss hvis vi må ha en sadist som står og skriker til oss at vi skal ta planken og dips og hva det nå heter og holde så og så lenge, og samtidig føle at vi nesten dør av det? Uten at det er morsomt? Jeg mener at all bruk av kroppen skal være hyggelig og morsomt. Kroppen min er hjemmet mitt. Og armer og bein og rygg og alt det andre er redskapet mitt for alt jeg gjør. Hvorfor skal jeg plage kroppen min som har slitt så mye med noe jeg ikke liker?

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    57
    Meldinger
    551

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. Lavt stoffskifte, trening og overvekt
    Av pink_sweetie i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 8
    Siste melding: 20-03-14, 10:48
  2. lavt stoffskifte og unaturlig kjapt opp i puls ved trening!
    Av Kristin i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 7
    Siste melding: 20-02-13, 19:49
  3. Lavt stoffskifte og trening
    Av marianneo i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 15
    Siste melding: 25-02-11, 17:37
  4. Lavt stoffskifte, hjertebank, svimmelhet og trening
    Av Veronica1991 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 7
    Siste melding: 15-03-09, 08:57
  5. Høyt eller lavt stoffskifte?? Hva skjer?
    Av Stratos i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 4
    Siste melding: 14-01-07, 22:34

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn