Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    63
    Meldinger
    5,134

Standard Traumer og kroniske sykdommer

Hvorfor er den viktigste faktoren som kan forutsi kroniske sykdommer traumer i barndommen?

ACE er navnet på en stor undersøkelse. ACE står for Adverse Childhood Experiences, eller alvorlige erfaringer i barndommen på norsk.
    http://www.nicabm.com/trauma-and-chr...e/1/confirmed/
    www.ACEStudy.org
    Her finnes flere av publikasjonene til undersøkelsen http://www.acestudy.org/download

Noen utdrag av det de fant:
    En skremmende lenke mellom barndomstraumer og 20 år kortere forventet levetid
    Svar på hvorfor handlingsmønstre til traumeoverlevere ofte øker og blir mer komplekse
    Mulighetene for å få kroniske sykdommer øker
    Samband mellom traumer og hjertesykdom
    En lenke mellom barndomstraumer og betennelser (her er det også snakk om mange autoimmune sykdommer)

When a monumental study connects two previously unrelated factors and puts them together with astounding results, the implications are too compelling to ignore.
    Almost by accident, this is exactly what happened in a study that began in the early 1990s.
    Taking two fundamental factors of mind-body medicine, childhood trauma and chronic disease, two physicians, Vincent Felitti, MD along with Robert Anda, MD designed a study based on a clinical hunch.
    Noticing that so many of their patients presented with symptoms of chronic disease, they also observed that these same patients were very often survivors of multiple and repeated childhood traumas.
    Could there be a link between childhood trauma and chronic disease?
    ....Analyzing the relationship between multiple categories of childhood trauma and health outcomes later in life, researchers defined nine Adverse Childhood Experiences that can occur in the household prior to age 18:

Recurrent physical abuse
    Recurrent emotional abuse
    Contact sexual abuse
    An alcohol and/or drug abuser in the household
    An incarcerated household member
    Someone who is chronically depressed, mentally ill, institutionalized, or suicidal
    Mother is treated violently
    One or no parents
    Emotional or physical neglect
    Her kan man på norsk teste sin score http://www.acestudy.org/yahoo_site_a....127143730.pdf Etter min mening er denne grovt mangelfull: den mangler det som har skjedd preverbalt (det du ikke husker), og den mangler medisinske inngrep før fylte atten år. Mobbing på skole eller i området man bor i er heller ikke med. Kanskje er det andre ting som også burde vært med, som ulykker og naturkatastrofer? Jeg har sett forskning på økt dødelighet og økt forekomst av PTSD etter store katastrofer.

.....to the idea of the effects of chronic major unrelieved stress over prolonged periods of time, and what that does in terms of flooding a person's body with high levels of circulating cortisone and related stress chemicals.
    Everyone has heard that if you take cortisone, to treat rheumatoid arthritis for example, that there are major side effects. There are certainly major benefits, but also major side effects.

It doesn't matter whether you get the cortisone from a prescription bottle or from your own adrenal glands - there is a price to be paid for having unusually high, chronic levels of high circulating cortisol levels.
    Often in this situation people's immune systems are suppressed. Sometimes it goes into total disarray. Bruce McEwen of the Rockefeller Institute in New York has written extensively on this subject.
    There are so-called "pro-inflammatory cytokines," internally-produced chemicals that are released within one's body. These set up inflammatory reactions in the lining of very small blood vessels, causing them to close down and causing the scarification of whatever piece of organ they had been supplying.
    The second big pathway deals with dysregulation. The chronic major stress pathway is responsible for a number of diseases we are beginning to get an understanding of now. Many people believe that if you are the recipient of an organ transplant, for example, you have to be on lifetime immunosuppression. Some people also know that if you are on lifetime immunosuppression, one of the side effects is an increased rate of malignancy in those individuals.
    We are all producing low levels of malignant cells at all times. They are readily processed out by our immune systems and we never know the difference. Therefore, getting cancer means one of two things: either you are producing malignant cells at an accelerated rate as might occur from being a heavy smoker or from exposure to dangerous amounts of radiation, etc.; or your body's ability to recognize and process out those cells is impaired. One form of impairment comes from the damage to your immune system while taking immunosuppressant drugs after organ transplantation. Another form comes from chronic major stress over prolonged periods of time.

This would appear to be the second major pathway and it has obvious relevance to our finding of increased rates of cancer in high ACE score patients as well as the fact that we found increased rates of autoimmune diseases in high ACE score patients...
    Dr. Buczynski: Which ones?
    Dr. Felitti: We have a paper out where we studied twenty-one different autoimmune diseases. Without referring to the paper, I can't quote you reliably off-hand. Rheumatoid arthritis was one. Another interesting illness is the disease primary pulmonary fibrosis. Ten years ago that would have been a rock-solid example of a hardcore structural biomedical disease.

Now it is clear that at least some portion of those cases is due to the release of these so-called pro-inflammatory cytokines causing microscopic blood vessels to become inflamed, to scarify and then cause the destruction of whatever piece of lung tissue that they are supplying by converting it into scar tissue. This is known as primary pulmonary fibrosis.
    The breadth of this was quite remarkable, as well as unexpected. We kept stumbling into things, some of which were fairly easy to understand and others of which were much more complex.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    63
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Traumer og kroniske sykdommer

Jeg har startet denne tråden fordi jeg tror ikke jeg er den eneste her inne som har traumer fra barndommen. Mange har det. Og det at vi som har forskjellige vonde erfaringer gjør oss enda mer sårbare for nye sykdommer, kan være en fornuftig kunnskap å dra med seg. Det neste, kloke spørsmålet blir da om det er mulig å unngå enda mer sykdom

Jeg kommer til å fylle på mer stoff i denne tråden etterhvert.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    59
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Traumer og kroniske sykdommer

Jeg er rimelig sikker på at den bagasjen vi har med oss kan gi seg utslag i sykdommer år senere.
    Da mitt lave stoffskifte ble oppdaget, kom det som en direkte reaksjon på en stygg situasjon der jeg opplevde en gang for mye og bli sviktet av et nært familiemedlem.
    Legen sa at det var helt umulig og vite om depresjonen utløste det lave stoffskiftet eller om det lave stoffskiftet utløste depresjon. Også da jeg gikk til psykologen NAV sendte meg til, var hun rimelig klar på at det svært sannsynlig er en sammenheng med både sjokket jeg opplevde + tidligere traumer, noen helt tilbake til barndommen.
    Hadde vært alldeles nydelig om vi hadde kunnet finne en måte og stoppe og aller helst reversere en sykdomsprosess.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    41
    Meldinger
    2,767

Standard Re: Sv: Traumer og kroniske sykdommer

Og for min del så slo nok en latent sykdom ut. Sett "i speilet har jeg hatt symptomer som har kommet og gått i mange år, men ikke nok til å bli skikkelig syk. Disse slo til slutt ut etter noen år med høy arbeidsmengde (høgskole), mammas bortfall (jeg var da 24 år) og rett etter skolegangen, noen år med svært mye jobb. Det var iallfall i disse 10 årene mellom 98 og 08 "travelhet" gikk over til å bli "stress", og da jeg ble så dårlig at jeg ble diagnostisert.

Jeg kan ikke spore denne latente sykdommen/predisposisjonen tilbake til psykiske forhold i barndommen (der tror jeg at jeg har vært usedvanlig heldig), men jeg er rimelig sikker på at jeg fikk en "fysisk predisposisjon" da jeg var 8 år og lå et halvt år i kraftig sykdom (seint diagnostisert kikhoste med komplikasjoner i form av en livstruende bronkitt/lungebetennelse). Det slo da umiddelbart ut på tannhelsen i 1-2 år (og førte i sin tur til at jeg fikk mye amalgam i munnen - som også ble byttet ut i løpet av "stressårene") og de sterke antibiotikakurene, samt den påfølgende amargamen ødela nok veldig mye av min naturlige motstandskraft og la dermed grunnlaget for den sykdommen jeg fikk i 98-08.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    63
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Re: Sv: Traumer og kroniske sykdommer

Gode, og oppdaterte bøker om traumer er for det meste på engelsk. Legen og terapeuten Peter A. Levine skriver i et enkelt og lettforståelig engelsk, jeg holder på med "Waking the tiger". Den kan virkelig anbefales. Du får sannsynligvis mange aha-opplevelser, større forståelse, som jeg opplever at jeg får. Han beskriver noen enkle øvelser du kan gjøre selv for bedre situasjonen din om du sliter med traumer og ettervirkninger.

Peter A. Levine har også skrevet en annen bok jeg vet er fin "In an Unspoken Voice: How the Body Releases Trauma and Restores Goodness". Det er en anmeldelse av den her http://www.lakartidningen.se/07engin...rticleId=17317

En annen spennende lege er Robert C. Scaer "The Body Bears the Burden: Trauma, Dissociation, and Disease, Second Edition". Denne boken gir mye mer tilleggsinformasjon som Levine behandler lettere. Den er altså mye tyngre, mer medisinskfaglig å lese. Men du får et enda bedre grep, en større forståelse. Men den krever mer av deg som leser. Den inneholder lenker videre til forskning og andre bøker. Husk å bestille second edition, det første opplaget er beregnet på leger, og har enda tyngre språkdrakt. Hjemmesiden hans http://www.traumasoma.com/

Peter A. Levine har hjemmeside her http://somaticexperiencing.com/ Ddet viser seg at det faktisk, utrolig nok, er psykologer og psykiatere som har utdannelse i det Peter A. Levine kaller somatic experience i Norge. Den norske hjemmesiden er her http://www.traumeheling.no/index.php?site=default/6 med lenker videre. Jeg trodde faktisk ikke det var terapeuter som var orientert i dette i Norge, det virker som om det er veldig mye enighet om at kognitiv terapi er det eneste saliggjørende (noe flere av de amerikanske terapautene imøtegår, du kommer ikke til i den non-verbale delen av hjernen, og det er der mye av arbeidet må foregå for å bli mindre plaget av traumer).

Det finnes også videoer med Robert C. Scaer på youtube. Jeg har ikke hatt ro på meg til å kikke på dem, jeg venter på at boken hans er tilgjengelig, vi er flere venner med samme problematikk som leser og diskuterer det vi lærer nå om dagen. Jeg ser nå mye av egen erfaringer i et helt nytt lys på grunn av det jeg har lest inntil nå.

Hvis du har traumer og vil forstå og lære mer, begynn med "Waking the tiger".

Det er også en psykiater som heter Judith Herman, hun har jeg ikke lest ennå. Men jeg tror hun også er interessant å lese.

Så er det traumespesialisten og forskeren Bessel van der Kolk, du finner mange forskningsrapporter fra hans hånd. Jeg tror det var han som nevnte ett sted at i 1987 var 40 % av de han undersøkte feildiagnostiserte. De som var feildiagnostiserte hadde PTSD, post traumatisk stressyndrom. Men hadde i stedet fått diagnoser som scizofreni, bipolar lidelse (manisk -depressiv het det på den tiden), depresjon og mange flere diagnoser, pluss feil behandling, feil piller osv osv. I dag er det mange barn som får diagnosen ADHD som har PTSD. Sørgelig, men sant.

Bessel van der Kolk har skrevet boken "Traumatic Stress: The Effects of Overwhelming Experience on Mind, Body, and Society". Jeg antar at den er litt tung, akkurat som Scaer.

Litt om van der Kolk og hans arbeide her http://rvts.no/Images/Assets/dokuments/ost/bessel.pdf

Det som er fint med mange av disse forfatterne, er at du forstå mer av reaksjoner som kanskje kan virke merkelige og uvanlige. Når du leser om hva som skjer når du pådrar deg traumer ser du at det er faktisk helt logiske handlemåter eller følelsereaksjoner utfra det du har opplevd. Skal skrive mer om det en annen dag.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    63
    Meldinger
    5,134

Rober C. Scaer, nevrolog. Det ser ut for meg som om han mener at klassifikasjonene av psykiatriske sykdommer i stedet er utallige avarter av traumer, post traumatisk stressyndrom. Om han har rett, så er jo diagnosemanualen temmelig ubrukelig, ikke sant? det kommer tydelig frem i boken hans "The body bears the burden".

Her er en artikkel http://www.uib.no/insuhc/files/scaer.pdf Jeg kan dessverre ikke påta meg å oversette den, men dette er potent stoff!

...This attempt to return to the concepts of a relatively broadly-based response of the
    organism to traumatic stress is critical to our consideration of the neurophysiology of
    trauma and its effects not only on systems of the brain and endocrine systems, but also on
    the body itself.
    When one accepts the tenet that the clinical expressions of a multitude of
    psychiatric syndromes derive not only de novo or through gene expression, but perhaps
    also through life experience and its lasting effects on brain physiology, one must return to
    the concept of a physiological continuum between many psychiatric diagnoses.
    This model of disease in trauma would predict that vasomotor symptoms and signs would
    be likely, with both trophic and dystrophic components, the latter reflecting
    vasoconstriction and ischemia. Cardiac, pulmonary, bowel and exocrine gland
    dysfunction should be predictable. Abnormalities of strength, muscle tone and endurance
    should be common. Lowering of serum cortisol in late stages of trauma might lead to
    relative lack of immune inhibition, and therefore to hyperimmune syndromes. One
    would also expect these syndromes in some cases to manifest remarkable periods of
    exacerbation and remission based on autonomic oscillation, and to be specifically
    sensitive to exacerbation by external stress. Fluctuating symptoms of cognitive
    impairment especially related to attention and memory would be common in many of
    these conditions. One would expect an unusual association of the emotional symptoms of
    late trauma, including affect dysregulation, dissociation, somatization, depression,
    hypervigilance and denial/avoidance. A psychosocial trauma history in many cases
    might reflect a history of substantial life trauma, especially in childhood.
    Among other manifestations, these diseases would at least in part show evidence of
    abnormal parasympathetic tone, perhaps along with sympathetic vasoconstrictive
    dystrophic and ulcerative phenomenona. Diseases and syndromes of the gastrointestinal
    system that fall into this general concept of diseases of trauma include peptic ulcer and
    gastroesophageal reflux disease, irritable bowel syndrome, Crohn’s disease (regional
    ileitis) and ulcerative colitis. All reflect organ hypermotility, excessive glandular
    secretion and in some, ulcerative features. Cardiac syndromes would likely reflect the
    cardiac abnormalities associated with DVC dominance, and be associated with a variety
    of tachy- and bradyarrythmias, including those seen in mitral valve prolapse. Bronchial
    asthma, a syndrome primarily manifested by stress and hyperimmune-induced abnormal
    organ-specific parasympathetic events (bronchospasm and hypersecretion) has many of
    the criteria predictable in diseases of trauma. Interstitial cystitis is a condition
    characterized by pain, spasm and ulceration of the bladder wall, combining the
    parasympathetic/dystrophic elements of many of these syndromes.
    One of the most perplexing and controversial chronic syndromes that may fall into this
    category is that of fibromyalgia/chronic fatigue.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    63
    Meldinger
    5,134

Peter A. Levines bok "Waking the tiger" finnes på dansk http://www.borgen.dk/product.asp?product=621

VÆK TIGEREN præsenterer en ny indfaldsvinkel til forståelsen af traumer og giver et spændende syn på sammenhængen mellem følelser og erindring.

Peter Levine ser mennesket som naturvæsen, begavet med en instinktiv evne til at helbrede sig selv og med et intellektuelt sind, som kan udnytte denne iboende evne. Han rejser spørgsmålet om hvorfor dyr, der lever frit i naturen, til trods for at de jævnligt føler sig truet, sjældent bliver traumatiseret – og mener at svaret på menneskers traumer findes i en forståelse af de kræfter, som gør dyr uimodtagelige over for traumer.

Et traume opstår ofte af en tilsyneladende dagligdags hændelse. Vi oplever alle traumer, men der er stor forskel på, hvordan vi lever videre med oplevelsen. I VÆK TIGEREN normaliseres traumet og dets symptomer og den proces, som er nødvendig for at helbrede det. Levine giver et indblik i de subtile, men kraftfulde impulser, som styrer vores reaktioner på følelsesmæssigt overvældende hændelser, og han formidler ny forståelse af traumer, som kan bruges af alle, hvad enten det drejer sig om tandlægebesøg eller tab efter ulykker.

Bogen indeholder en række øvelser og brugbare forslag til arbejdet med egne traumer og til krisehjælp.

Peter Levine har forsket i og arbejdet med stress og traumer i 25 år, dels som konsulent for NASA, dels på hospitaler og smerteklinikker. Han besøger jævnligt Danmark, hvor han holder foredrag og kurser.
    Jeg kan anbefale den som en start for dem som vil lære mer om traumer.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    63
    Meldinger
    5,134

Vissa människor som upplever stora katastrofer utvecklar post-traumatiskt stressyndrom (PTSD). Andra utvecklar det av betydligt mindre trauman. Kroppen som minnesreservoar har en aktiv del i reparationsarbetet. Den bör därför vara i fokus för förståelsen av syndromets uppkomst och dess behandling. Det hävdar stress- och traumaforskaren Peter A Levine i en aktuell bok.
    Han illustrerar sin tes med en berättelse om hur han använde kroppens läkande förmåga när han blev påkörd av en bil. Handlöst kastades han mot vindrutan. Lika handlöst ner mot gatans asfalt. Där sjönk han in i medvetslöshet. Med sin vältränade intro~spektion kunde han följa vad som hände vid medvetandets gräns när han mödosamt försökte orientera sig till person, plats och tid. Syftet var att binda samman de skilda momenten till en sammanhängande, gripbar berättelse, så att han åter skulle kunna förstå och kontrollera sin situation.

Nyfikna åskådare runt honom tedde sig som diffusa svarta korpar beredda att gå till attack. En urskiljbar hjälpare kommenderade: »Vrid inte på huvudet!« En kontraorder mot instinkten att vända blicken mot den som talar. En låsning. Peter fylldes av rädsla, dissocierade och backade åter in i medvetslöshet. En kvinna nalkades honom i stället med mild röst: »Jag är läkare, barnläkare. Kan jag vara till hjälp?« Med sina ögon, röst och händer tryggade hon honom. Skapade utrymme så att hans autopilot kunde starta sitt viktiga arbete.

Styrd av muskelminnen kunde han motoriskt, emotionellt och kognitivt återuppleva, förstå och integrera vad som hänt. Redan i ambulansen var huvuddelen av arbetet avklarat.

Boken integrerar vetenskapliga rön från vida kunskapsområden men har en klar klinisk inriktning. Den rymmer praktiska råd vid traumabehandling, såsom nödvändigheten av ett »empatiskt vittne« till kroppens egen läkande process, att acceptera »överlevnadskänslorna« skräck och vrede samt låta musklernas skälvningar och darrningar utan hinder få utöva sina läkande effekter.

Svensk hälso- och sjukvård är bra på tekniskt avancerad livräddning vid fysiska trauman. Dessa livsviktiga insatser måste utformas så att de i minsta möjliga utsträckning stör kroppens eget reparationsarbete. Att i efterhand reparera uppkomna skador är osäkrare, tyngre och mer kostsamt.
    Om In an Unspoken Voice. How the body releases trauma and restores goodness , av Peter Levine http://www.lakartidningen.se/07engin...rticleId=17317

Att i efterhand reparera uppkomna skador är osäkrare, tyngre och mer kostsamt påstår artikkelforfatteren. Ja, og nei, tenker jeg. Ja, fordi så mye av terapien som tilbys er uhensiktsmessig, direkte dårlig på grunn av et svært lavt kunnskapsnivå hos terapeutene, den er feil adressert. Nei, fordi at når jeg leser Robert Scaer og Peter Levine, så øyner jeg et håp. Og jeg tror ikke at det trenger å bli så kostbart. Billigere enn å gå endeløse år i en trøstesløs analyse som var på mote blant litteraturstudentene da jeg studerte. Det gjelder å velge rett terapiform, med en terapeut som ser at det som kroppslig sett manifesterer seg som tics, fibromyalgi, muskelspenninger, migrene, smerter i nakke og rygg, en herpa H-P-A akse, angst, depresjoner, tilbaketrekking, dissosisering, kindling og jeg vet ikke hva, kan ha sitt utgangspunkt i traumer. Jeg tror det er mulig å gjøre noe med dem, og få et bedre liv.

Kommer du til en terapeut med bildet av Freud på skrivebordet, bør du stille og rolig trekke deg ut. Der vil du nok ikke få hjelp. Jeg har selv gått hos en slik. Og fått fortalt at det jeg slet med hadde ødipale årsaker, jeg led av penismisunnelse. Så langt på vidotta kan man havne når man ikke våger å snakke om ting ved dets rette navn, men istedet ender opp med spinnville teorier som har lite med levd liv å gjøre. I Scaers bok "The Body Bears The Burden" og Levine "Waking The Tiger" har jeg sett sammenhengene mellom det jeg har opplevd og logikken i hvordan dette manifesterer seg etterpå i kroppen.

Det gjør vondt å nærme seg sannheten. Noe har blitt vekket, et lite vilt dyr som lever inne i meg. Angsten som har ligget mye i dvale de siste fire årene har kommet frem. Marerittene florerer. Men den kunnskapen jeg tilegner meg nå ville jeg ikke vært foruten. Så det får heller gjøre litt vondt. Jeg vet at jeg dør ikke av angst.

Jeg vet også, i motsetning til siste psykiater jeg traff for noen år siden, at denne angsten er ikke en frittflytende angst uten årsak. Hans løsning var kognitiv terapi. Kognitoiv terapi er som å sette plaster på en verkebyll. Det hjelper ikke særlig mye. det kan berede grunnen for videre bearbeiding. Når du har opplevd traumer kan du ikke leve under mottoet "Leve her og nå". Du blir nødt til å forholde deg til fortiden. Jeg hørte med sjokk en psykiater uttale på radioen i forbindelse med to-årsmarkeringen av 22.07 at traumer med svakere med årene. Det hørtes nesten ut som et lite arr som bleknet og forsvant. Slik er det ikke. Og når en fagperson, som burde ha lest og oppdatert seg sier dette, da synker mitt allerede svake tillitsforhold til denne fagkretsen. Det er kanskje ikke rart at nye tanker må komme fra andre grener av medisinen, Scaer er nevrolog.

Jeg ser at Alice Miller og Robert Scaer spiller på samme parti: du får ikke nødvendigvis en mengde sykdommer kastet på deg uten grunn. Grunnen kan være ett eller flere traumer. Jeg skal senere skrive mer om hva som skjer i kroppen under en traumeopplevelse, hvordan sterke krefter settes i sving i kroppen, og at dersom traumet ikke blir forløst, så er det en stor kraft som blir liggende i kroppen og vandre. Deretter gir denne energien seg utslag i alt det vi kjenner så godt, smerter og sykdom.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    63
    Meldinger
    5,134

Så har den kommet: Forskningen som ser sammenhengen mellom barnemishandling og vold med en skjoldkjertel som ikke fungerer så godt http://www.webmd.com/news/20130802/c...lems-for-women

Researchers analyzed data from about 13,000 Canadian adults. More than 1,000 of the women reported being physically abused before they turned 18 and about 900 said they had been diagnosed with a thyroid disorder.
    Long-term effects of childhood physical abuse on the thyroid "may be due to the way early traumas change the way an individual reacts to stress throughout life," study co-author Loriena Yancura, an associate professor in the family and consumer sciences department at the University of Hawaii, said in the news release.

"One important avenue for future research is to investigate potential dysfunctions in the production of the 'fight-or-flight' hormone, cortisol, among survivors of abuse," she added.
    Journal of Aggression, Maltreatment & Trauma ligger her, men du får kun abstract, ellers må du betale http://www.tandfonline.com/doi/abs/1...8#.Uf_s_WROpah

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    56
    Meldinger
    3,369

Interessant. Men jeg vil nu tro, der er mange sygdomme /dårligdomme, som kan kickstartes af mishandling - astma har også ofte været nævnt som noget følelsesmæssigt betinget eller igangsat.
    Så er det med at holde tungen lige i munden og ikke se (barne)mishandling overalt ... der er også mange andre ting, der kan gå galt i livet

Nielsigne

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Amalgam bag epidemien af kroniske sygdomme
    Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte og amalgam («kvikksølvplomber»)
    Svar: 9
    Siste melding: 22-09-13, 00:02
  2. Svar: 5
    Siste melding: 06-06-12, 07:37
  3. Vitamin D og kroniske lungesykdommer
    Av Mod i forumet D-vitamin
    Svar: 0
    Siste melding: 29-02-12, 14:54
  4. Struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer
    Av Sonja Midtlien i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 124
    Siste melding: 27-08-11, 18:41