Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Jul 2013
    Sted
    Akershus
    Alder
    24
    Meldinger
    11

Standard Svært varierende blodprøver uten medisinering...

Hei! :-)

Kort fortalt: ung, aktiv jente med alle de typiske stoffskiftesymptomene. Tok blodprøver i desember og ble nektet medisinering, og prøvene viste thyroxin 15 og TSH 4.13. Prøvene fra 2011 viste et noe tilsvarende resultat. Var inne for en uke siden og praktisk talt tryglet om prøvemedisinering uavhengig av hva nye prøver sa, og legen gikk med på det og ga meg en resept på 0.25 mcg Levaxin annenhver dag. Jeg ba henne forøvrig sende de nye resultatene i posten.

I dag fikk jeg brev om verdiene mine, som nå egentlig så veldig fine ut: TSH 1.50 og thyroxin 15, med beskjed om å slutte å ta stoffskiftemedisinen.

Det jeg egentlig lurer på, er hvor mye det er normalt at TSH varierer og evt. hva som spiller inn? (Legen min snakket om gode og dårlige dager.) Siden TSH-verdien ser såpass fin ut nå, vet jeg ikke om jeg orker å krangle noe mer, symptomer eller ei...

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,744

Standard Re: Svært varierende blodprøver uten medisinering...

Ble det tatt antistoffprøver? Selv om det ikke er anerkjent hos legestanden er det flere som har vært her og hatt stoffskiftesymptomer ved normale hormonnivåer i blodet + antistoffer. Ellers er det også en del andre ting som kan gi liknende symptomer; d-vitaminmangel, jernmangel og b-vitaminmangel for å nevne noen jeg kommer på..

TSH kan variere mye - en hel verdi gjennom døgnet er ikke unormalt. En annen ting som påvirker TSH er jodstatus.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Jul 2013
    Sted
    Akershus
    Alder
    24
    Meldinger
    11

Standard Sv: Re: Svært varierende blodprøver uten medisinering...

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Ble det tatt antistoffprøver? Selv om det ikke er anerkjent hos legestanden er det flere som har vært her og hatt stoffskiftesymptomer ved normale hormonnivåer i blodet + antistoffer. Ellers er det også en del andre ting som kan gi liknde symptomer; d-vitaminmangel, jernmangel og b-vitaminmangel for å nevne noen jeg kommer på..

TSH kan variere mye - en hel verdi gjennom døgnet er ikke unormalt. En annen ting som påvirker TSH er jodstatus.
    Takk for svar! Det ble kun testet disse verdiene om jeg ikke tar feil, for jeg spurte sykepleieren som tok blodprøven. Vil du allikevel anbefale å dra og ta en ny blodprøve? (Leste litt om dette med TSH og tid på døgnet på forumet, men prøvene ble tatt på ganske nøyaktig samme tidspunkt som sist...)

Forøvrig får du ha takk for andre forslag, men jeg har testet for alle tre (og div. andre vitamin-/mineralmangler) og har verdier som ligger nesten i øvre grenseland. Er flink å ta tilskudd og spise variert, så det er nok ingenting her som har endret seg.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,744

Standard Re: Sv: Re: Svært varierende blodprøver uten medisinering...

Dersom symptomene likner på problemer med stoffskiftet så er anti-tpo og fT3 to prøver som burde tas sammen med fT4 og TSH sånn at man kan avskrive autoimmunitet iallfall. Det er veldig vanlig.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,322

Standard Sv: Svært varierende blodprøver uten medisinering...

Hej

Du (och din läkare) har blivit lurad av denna "prøvemedisinering".
    Läs här: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=14644 hur ägta "prøvbehandling" genomföras korrekt.
    Din läkare har inget begrepp om vad hon gör.

Läs också Å starte opp på små doser kan gjøre alt verre och TSH-variation over dagen, døgnrytme.
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Lignende tråder

1. Stemlandklinikken uten amalgam og uten fluor?
    Av Lisbeth i forumet Lavt stoffskifte og fluor
    Svar: 17
    Siste melding: 18-11-18, 18:22
  2. For lavt stofskifte og svært ved at blive gravid
    Av FKHS i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 2
    Siste melding: 29-05-12, 06:15
  3. Varierende TSH-målinger
    Av Pingvinen i forumet TSH
    Svar: 0
    Siste melding: 28-10-11, 13:54
  4. svært at blive gravid med hashimoto?