Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Standard Hjemmerørt, supersund mayonnaise med lang holdbarhed

Nu "stjæler" jeg indledningen af min tråd om hjemmerørt smørblanding, fordi årsagen til at jeg ikke vil spise "købe-mayonnaise" og "købe-remoulade" er nøjagtig den samme... Almindelig industri- eller mejeri-fremstillet mayonnaise indeholder op til.... 70% rapsolie! Eller andre stygge flerumættede olier.

Da jeg ikke længere ønsker at anvende de fleste planteolier i min husholdning (læs her hvorfor), må jeg også kvitte industrielt fremstillet mayonnaise og remoulade, da de er iblandet netop en af de planteolier, der foruden at skabe andre helseskader, også driver jod ud af kroppen, hvilket nok bidrager til - både at forfalske resultater af døgnurinprøver af jod, og adskillige andre helseproblemer i en verden, hvor jodmangel er så udbredt.

Folk siger tillidsfuldt, at det er nok at drikke god mælk, spise gode æg/æggeblommer osv. for at "få i sig det nødvendige jod", men i og med, at husdyr nu også bliver fodret med foderet indeholdende disse "forkerte" planteolier - bliver disse mælkeprodukter jodfattige. Hvorom alt er, begynder jeg nu at røre min egen mayonnaise og remoulade med olier, der ikke har helseskadelige effekt, men snarere har endda gavner helsen.

For ½ år siden har jeg fremstillet min første mayonnaise rørt med mild øko-olivenolie. Det skulle være den milde i smagen, da mayonnaisen ellers risikerer at smage for "krads".

Hvorfor olivenolie? Fordi den har det laveste indhold af flerumættede fedtsyrer blandt alle planteolier, undt. kokos- og palmeolie. Palmeolie er ellers udskældt, men u-raffineret er den næsten lige så helsebringende som kokosolie.

I dag er jeg dog gået bort fra olivenolie fordi "mildheds-graden" varierer lidt for meget fra gang til gang... og hvis olivenolien bliver bare en smule for stærk i oliven-smagen, uanset at ellers af den milde kvalitet, da smager både det hjemmerørte smør og mayonnaise lidt for stærkt af oliven. Hvor smagen af oliven er herlig i de fleste sammenhænge, bliver smør og mayonnaise ikke neutrale nok til at passe med alle typer mad.

Fra nu af rører jeg det smørbare-fra-køleskabet smør og mayonnaise udelukkende med MCT-olie. Lidt om MCT-olie kan læses i denne tråd og ellers søg på Nettet følgende fraser: MCT Oil, eller MCT Oil and Alzheimer, eller MCT Oil and epilepsy, eller MCT Oil and Parkinson, eller MCT Oil and Autism osv.

Det særlige ved MCT-olie er, at lige som med kokosolie, kan man heller ikke tage på i vægt af MCT-olie. Den omsættes simpelthen direkte til energi, helt uden behøve at komme forbi galdeblæren først. Derfor skal man heller ikke overdrive ved f.eks. at klaske ½ liter MCT-mayonnaise på sin æggemad, fordi for meget af denne gode mayonnaise vil booste keton-energien så meget, at det ikke vil føles behageligt at være i sin egen krop, indtil denne "boost" er brændt ud. Det vil føles sådan cirka som når man har spist for hurtigt og for meget sukker, selv om reaktionen kommer af helt andre årsager der ikke involverer insulin.

Årsagen til denne reaktion er, at MCT-olie fremmer dannelsen af ​​ketoner, der anvendes som en energikilde i musklerne, endda før aminosyrer (som bliver først tilgængelige via muskelnedbrydning f.eks. under træning eller hårdt fysisk arbejde) og derved forsinker MCT-olie muskelnedbrydning ved træning eller anden fysisk udfoldelse. Man skal ikke forveksle ketoner der dannes efter indtagelse af MCT-olie, med de ketoner der dannes pga. højt blodsukker hos diabetikere. Der er altså forskel mellem en forbigående ketose pga. overdreven portion af MCT-olie, og en diabetisk ketoacidose der opstår pga. insulinmangel i forhold til kropsfedtforbrænding (men det kan Pingvinen sikker meget mere om end jeg). Det korte af det lange er, at MCT-mayonnaise skal nydes med måde dvs. nok af på en ægge- eller rejemad, men ikke så meget at maden svømmer i mayonnaise.

Tilbage til opskriften (hvorfor i alverden kan jeg aldrig skrive præcist og kort )

Opskriften er snuppet fra side 137 i bogen Nourishing Traditions af Sally Fallon. Denne bog kan sagtens erstatte alle verdens kogebøger tilsammen... mener jeg.

• 1 økologisk æg (i stuetemperatur)

• 1 økologisk æggeblomme (i stuetemperatur)

• 1 tsk. Dijonsennep

• 1½ tsk. citronsaft

• 1 spsk. Valle (Molkosan)

• ¾-1 dl MCT-olie

• fint knust havsalt nok til at det smager, men ikke bliver for salt

Kom ægget, æggeblommen, sennep, salt, citronsaft og valle i en foodprocessor og blend det hele i ca. 30 sekunder, mens.... MCT-olien tilsættes dråbe for dråbe mens foodprocessoren kører. Man kan evt. smage til med lidt mere citronsaft og salt. Man kan også tilsætte lidt carry pulver.

Hvis mayonnaisen er rørt med valle, da skal mayonnaisen stå tildækket ved stuetemperatur i 7 timer, før den stilles i køleskabet. Tilsat valle vil mayonnaisen holde sig frisk i flere måneder og blive bare lidt mere fast med tiden. Uden valle kan mayonnaisen holde sig i ca. 2 uger.

Remoulade kan man blande af MCT-mayonnaise og "remoulade-fyldt". Jeg ved ikke om det findes i Norge, men i Danmark kan man købe remoulade-blanding på glas som denne. Resultatet er super.

Jeg bruger MCT Oil fra NOV jeg køber hos Iherb i USA, men den kan også købes fra UK via Amazon.co.uk (indenfor EU aht. told osv.)

MCT-olie kan også købes i danske netbutikker, som her, her, her og her, men det er værd at klikke sig rundt fordi prisen varierer for næsten samme mængder med mellem 99 - 232 dkr.

Velbekomme
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Hjemmerørt, supersund mayonnaise med lang holdbarhed

Denne oljen skal jeg få tak i og prøve majonesen din!

Noe annet enn majones: verdens letteste fiskesaus er slik: 1-2 sitroner presses. Jeg tar litt mindre olivenolje enn sitron. Salt. Bruk stavmikser i noen sekunder. Den er veldig god på fisk, og holder seg en stund i kjøleskapet.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Stor-Osloregionen
    Alder
    67
    Meldinger
    852

Hei
    Så fristende ut. Men kan molkosan skiftes ut med noe annet? Må prøve dette etter ferien.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Sitat Opprinnelig skrevet av Fruemå Vis post
    Hei
    Så fristende ut. Men kan molkosan skiftes ut med noe annet?
    Nej. Det skal være ostevalle, for netop at øge holdbarheden, i tilfælde af at man ikke gider at røre en ny portion mayonnaise "hele tiden". Hvis du tænker på at Molkosan er fremstillet af mælk og du vil undgå mælkeprodukter, da behøver du ikke bekymre dig for meget, fordi for det første er Molkosan et slutprodukt af fermentering, for det andet er der 0 mælkeprotein i, og for det tredje er der så små spor af mælkesukker tilbage i Molkosan, at man skal være ekstremt laktose-allergisk, for overhovedet at komme til at reagere på det. Ikke engang de fleste diagnosticerede mælkeallergikere reagerer på Molkosan (hedder også "Valleforce").

Ellers kan du bare røre din mayonnaise helt uden valle, men så må du sørge for at den er spist op inden 2 uger. Det synes jeg også er en ganske god holdbarhed for hjemmerørt mad. Jeg selv bruger pasteuriserede økologiske æg og blommer, mest fordi jeg altid, siden barnsben, var opdraget til at være "paranoid" mht. at bruge rå ingredienser i retter der tilberedes uden opvarmning, men jeg kender ingen der har haft problemer med rå æg i maden.

Under alle omstændigheder, er det altid bedst, at vaske sine æg før man slår dem ud, idet f.eks. salmonella befinder sig aldrig inde i ægget, men altid uden på skallen. Vasker man sine æg først og tørrer dem i køkkenrulle, før de slås ud, kan man være rimelig sikret mod salmonella i sin koldt-tilberedt mad.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Stor-Osloregionen
    Alder
    67
    Meldinger
    852

Hei Anisa
    Ja det var melk jeg tenkte på. Jeg reagere jo på proteinet. Da kan jeg bruke det. Supert. Jeg kjøper bare økologiske egg. Og når jeg kan hos noen med høner selv. En halv times kjøring herfra.
    Jeg blir mer og mer nøye med hva jeg få i meg. Ser at cocous stekefettet som jeg kjøper på helsekosten er Mct olje. De har en tilsvarende som er med grønn etikett ,som jeg bruker i te. En varm hilsen fra en solvarm jente/dame

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Ser at cocous stekefettet som jeg kjøper på helsekosten er Mct olje. De har en tilsvarende som er med grønn etikett , som jeg bruker i te.
    Kan du linke til de to du køber på helsekosten? Så vi er sikker på at vi snakker om det samme?

Bare det er sikkert at den du nævner er flydende, også flydende i kulde/køleskabet. Ren MCT-olie er altid flydende, mens kokosolie bliver fast i stuetemperatur (op til ca. 25 grader) og ellers helt fast på køl i køleskabet. Jeg bruger MCT-olie kun til kold mad, smør, dressing, salater osv. Kokosolie bruger jeg til kogt/simret og stegt/bagt mad. MCT-mellemlange fedtkæder de udvundet af kokosolie (eller palmeolie), så for ikke at miste næringsfordelen af de resterende fedtsyrer, bruger jeg MCT til koldt og kokos til varm mad.

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Stor-Osloregionen
    Alder
    67
    Meldinger
    852

Hei Anisa
    Vi snakker ikke om det samme. Jeg steker i cocous olje merket MCT fra helekost og bruker olivenolje til kald mat. Den oljen som du kjøper på iherb ante jeg ikke at den fantes. Så takk igjen for gode tips. Den grønne cocusoljen ligner i konsistens på den til å steke med. Jeg lager te med cocus i for å få opp fett innhold når jeg holder på med virkelig lav carbo max (20 g karb pr dag). Så her snakker jeg om den ikke flytende cocosoljen. Du snakker om den flytende. Den skal jeg kjøpe pluss molkosan. Det blir etter ferien.

Godt med praktiske tips. Tusen takk

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Smile Sv: Hjemmerørt, supersund mayonnaise med lang holdbarhed

De har en tilsvarende som er med grønn etikett ,som jeg bruker i te.
    Hvis nogen er mere til kaffe end te, da har de-kloge-på-LCHF-og-ketolyse ude i verden, opfundet en morgendrik til alle der bare hader at spise morgenmad, men alligevel ønsker deres fedtforbrænding fastholdt/øget fra morgenstunden og over dagen.

Morgendrikken hedder Bulletproof Coffee og består af friskbrygget kaffe pisket med smør og MCT-olie (eller kokosolie). En fristende forklaring findes på denne hjemmeside yderligere vist/forklaret af denne "fatburningman" på Youtube. Eller bare søg på Bulletproof Coffee og der vil kommer en hel del hits frem.

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Stor-Osloregionen
    Alder
    67
    Meldinger
    852

Passer godt. Jeg skal prøve den oljen i kaffe. Jeg som pga av refluks(mavesyre) har kuttet så mye ned på kaffe. Så kan jeg bruke kaffe til å både kose med med og i tilegg få kokos smak. Jeg liker den smaken.

I et ukebald for voksne damer i Norge som heter Tara står det følgende. For å miste (sakte) noen kg. Ikke spis før kl 12 (drikke ok)og spis denne dag frem til kl 17. Da får maven hvile i 16 timer en dag i uken. Skal prøve det med en liten kaffe med cocos i til morgenen. Så jeg spiser jo normalt nå pga at jeg må få i meg gluten til undersøkelse om cøllaki. Jeg blir undersøkt den 26.8. Så nå spiser jeg gluten som aldri før.

Jeg har noen kg også å gi bort.
    Morsom å lese alt du tryller frem. Hva du vet.............

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Har drukket bullet kaffe noen måneder nå. Til min store overaskelse er det kjempegodt. Selv bruker jeg to kopper godt sterk kaffe. 15 ml mct olje (fra iherb) og 30 g smør. Kjøres med stavmikseren kl 07 om morgenen og da er dagen berget frem til lunch kl 1130. Kjempe lettvint og god frokost. Min bedre halvdel elsker det også.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Hjemmerørt, sundt smør, smørbart direkte fra køleskabet
    Av Anisa i forumet Kosthold - fett og kolesterol
    Svar: 14
    Siste melding: 26-07-13, 08:31
  2. Erfa holdbarhed
    Av majsen i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 2
    Siste melding: 09-04-12, 01:02
  3. Opstart fra en lang pause
    Av Honeyhob i forumet Naturlig Thyroid medisiner