Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
    Medlem siden
    Jul 2013
    Sted
    Akershus
    Alder
    43
    Meldinger
    6

Question Kan det være lavt stoffskifte?

Hei
    Jeg har foreløpig ikke blitt utredet for stoffskiftesykdom men jeg har vært plaget med diverse problemer de siste fire årene, som ikke legen har funnet noen forklaring på. Nå har jeg blitt oppmerksom på at mange symptomer på lavt stoffskifte er de tingene jeg har gått til legen med de siste årene, men jeg har ikke tidligere tenkt at det kan være en sammenheng .

Jeg fødte mitt yngste barn for snart fire år siden. Helt siden da har jeg slitt med dårlig hukommelse og konsentrasjon. Den første tiden lot jeg ammetåka få skylden, men det er mange år siden jeg ammet og måtte opp om nettene pga datteren nå, så jeg har blitt bekymret for dette.

Rundt 6 mnd senere fikk jeg øresus. Ingenting feil har blitt funnet med hørselen.

De siste månedene har jeg hatt mye slim i luftveiene og har vært mye hes. Dette er problematisk siden jeg er sanger... Hver gang jeg spiser, må jeg hoste og harke en stund etterpå. Dette syns jeg er rart, men ikke voldsomt plagsomt.

Jeg har gått opp ca 3 kg som jeg sliter med å bli kvitt.

For en stund siden la jeg merke til at jeg får merker etter tennene på siden av tungen. Kan ikke huske at tungen var så stor tidligere at den kom i veien for tennene.

Jeg har vondt i knær og skuldre og sliter en del med migrene. For ca et år siden hadde jeg tre anfall migrene pr uke, nå er jeg nede i 2 ganger i måneden. I tillegg er jeg en del svimmel, føler aldri jeg får nok søvn, og jeg har ganske kort lunte og blir lett stresset.

Er jeg på jordet når jeg tror det kan være en sammenheng? Tror dere det kan være stoffskifte? Jeg skal til legen om ca en uke... Utålmodig med å få en second opinion.

Hva bør jeg passe på å spørre legen om?
    Veldig takknemlig for svar!
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    262

Standard Sv: Kan det være lavt stoffskifte?

Hei, og god morgen . Når det gjelder stoffskiftet er det viktig å be legen om å sjekke følgende parametre: TSH, fritt T4, fritt T3, antiTPO og TRAS. I tillegg er det viktig å sjekke vitamin og mineralstatus som f.eks jernpanel, D3, B12, sink etc. En parameter som jeg synes er viktig å sjekke er mikro CRP. Denne skal være så nær 0 som mulig. Den sier noe om betennelsestilstanden i kroppen. Det er sikkert flere her som har tips om andre parametre som bør sjekkes hos legen.

Med noe av det du sier, som f.eks slim i halsen og migrene, så har jeg lett for å tenke på matvareintoleranser. Dette slår ikke ut på allergiprøvene. Intoleranse mot melk, kan lett gi slim i halsen. Hva slags kosthold har du i dag?

Svimmelhet kan f.eks tyde på lavt blodtrykk eller noe binyreproblematikk. Lykke til videre

Medlem siden
    Jul 2013
    Sted
    Akershus
    Alder
    43
    Meldinger
    6

Standard Sv: Kan det være lavt stoffskifte?

Sitat Opprinnelig skrevet av Karatekid Vis post
    Hei, og god morgen . Når det gjelder stoffskiftet er det viktig å be legen om å sjekke følgende parametre: TSH, fritt T4, fritt T3, antiTPO og TRAS. I tillegg er det viktig å sjekke vitamin og mineralstatus som f.eks jernpanel, D3, B12, sink etc. En parameter som jeg synes er viktig å sjekke er mikro CRP. Denne skal være så nær 0 som mulig. Den sier noe om betennelsestilstanden i kroppen. Det er sikkert flere her som har tips om andre parametre som bør sjekkes hos legen.

Med noe av det du sier, som f.eks slim i halsen og migrene, så har jeg lett for å tenke på matvareintoleranser. Dette slår ikke ut på allergiprøvene. Intoleranse mot melk, kan lett gi slim i halsen. Hva slags kosthold har du i dag?

Svimmelhet kan f.eks tyde på lavt blodtrykk eller noe binyreproblematikk. Lykke til videre
    Tusen takk for at du tok deg tid til å lese, og takk for svar, Karatekid!
    Jeg tok noen blodprøver i vinter, i forbindelse med de hyppige migreneanfallene.

S-TSH 1,6
    S-Vitamin B12 306
    fS-Vitamin D 49
    S-Jern 11,3
    S-Kalium 4,2
    S-Natrium 139
    S-Jernbindingsk 66
    S-Jernmetning 17
    S-Fritt T4 13,4

og en del andre verdier , men ser ikke noe til Fritt T3, antiTPO og TRAS...

Jeg har også tenkt på matintoleranse. Har normalt norsk kosthold. Drikker sjelden melk men spiser f.eks. salat med cottage cheese til lunch. Prøver uten ost i dag for å se om jeg hoster like mye etter lunch som vanlig!

Jeg har ikke lavt blodtrykk. Binyreproblematikk har nok ikke vært sjekket.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,744

Standard Re: Sv: Kan det være lavt stoffskifte?

D-vitaminet ditt er såpass lavt at du bør gjøre noe med det. Lavt d-vitaminnivå disponerer for hyppigere infeksjonssykdom og lavere motstandskraft mot autoimmune sykdommer.

Bitemerker i tungekanten kan tyde på vannsamling i kroppen. Det er vanlig både ved matintoleranser og ved stoffskiftesykdom.

Du bør be om å få tatt prøven anti-TPO for å avklare om du står i fare for å utvikle autoimmun stoffskiftesykdom.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Re: Sv: Kan det være lavt stoffskifte?

Og når du tar stoffskifteprøver så må du passe på og ta de om morgenen, helst klokken åtte, siden hormonene i kroppen vår forandrer seg gjennom døgnet og referansområdet er satt opp utifra at prøvene tas klokken åtte.

Din FT4 ligger veldig lavt; jeg ville bedt om og få tatt FT3, T4, TSH, Anti-TPO og TRAS og passet på og ta prøvene om morgenen.

Medlem siden
    Jul 2013
    Sted
    Akershus
    Alder
    43
    Meldinger
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    D-vitaminet ditt er såpass lavt at du bør gjøre noe med det. Lavt d-vitaminnivå disponerer for hyppigere infeksjonssykdom og lavere motstandskraft mot autoimmune sykdommer.

Bitemerker i tungekanten kan tyde på vannsamling i kroppen. Det er vanlig både ved matintoleranser og ved stoffskiftesykdom.

Du bør be om å få tatt prøven anti-TPO for å avklare om du står i fare for å utvikle autoimmun stoffskiftesykdom.
    Takk for veldig nyttig info. Jeg har tatt Dvitamin i vinter men har ikke sjekket om det har hjulpet. Ingen oppfølging fra legen min så det har gått i glemmeboka fra min side. Nå har jeg byttet lege.

Medlem siden
    Jul 2013
    Sted
    Akershus
    Alder
    43
    Meldinger
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Pingvinen Vis post
    Og når du tar stoffskifteprøver så må du passe på og ta de om morgenen, helst klokken åtte, siden hormonene i kroppen vår forandrer seg gjennom døgnet og referansområdet er satt opp utifra at prøvene tas klokken åtte.

Din FT4 ligger veldig lavt; jeg ville bedt om og få tatt FT3, T4, TSH, Anti-TPO og TRAS og passet på og ta prøvene om morgenen.
    Takk for svaret. Godt poeng at prøvene må tas på riktig tidspunkt på døgnet!

At FT4 er veldig lavt, hva innebærer det?

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Det betyr at det er lite FrittT4 i blodet ditt.
    Neste gang du tar prøver bør du også få tatt FT3 for og se hvor det ligger. FT4 er bare et for-hormon, mens FT3 er det aktive hormonet.
    Normalt ved lavt stoffskifte vil TSH være høy, altså over referanseområdet, mens FT3 og FT4 synker lavt i referanseområdet.

Lav d-vitamin gir forresten mange av de samme symptomene som lavt stoffskifte.

Medlem siden
    Jul 2013
    Sted
    Akershus
    Alder
    43
    Meldinger
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Pingvinen Vis post
    ....,

Lav d-vitamin gir forresten mange av de samme symptomene som lavt stoffskifte.
    Sier du det? Interessant !

Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Hordaland
    Alder
    38
    Meldinger
    142

Heisann! Angående D-vitamin, så er det ikke bare-bare. D-vitamin er ikke bare D-vitamin. Når man sier D-vitamin, tenker man som regel D2. Det bør en være forsiktig med å ta tilskudd av. Det hadde vært lurt av deg å ta tilskudd av D3 til du kommer opp i 100-120. Jeg tar selv og importerer fra Bigvits i Uk, 1000 ui D3 med K2. Og nivåene mine har sakte øket fra 76 til 81 på noen mnd. Jeg tar 5000 ui daglig. Og jernet ditt er fryktelig lavt, ikke rart du har øresus osv. Prøv med tilskudd en stund, og sjekk med nye blodprøver. Om det ikke har effekt anbefaler jeg intravenøs jern, eller jernsprøyte. Jern bør ligge over 50-70, helst 70 og litt over. (selv ligger jeg på 8 selv med tilskudd :( ) Jeg har resept på jernsprøyte, men gruer innmari for jeg er så pysete med nåler..
    Ingen vil bære vellykkethetens pris i dag. Men ingen vil være mislykket.
    Punda dagbok

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 9
    Siste melding: 14-12-12, 10:22
  2. kan det være sammenheng mellom Lavt stoffskifte og Reaktiv hypoglykemi
    Av toneij i forumet Lavt stoffskifte og diabetes
    Svar: 4
    Siste melding: 11-06-12, 19:36
  3. Å være mamma med lavt stoffskifte
    Av Qa i forumet Familielivet med stoffskiftesykdom
    Svar: 9
    Siste melding: 18-10-10, 23:13
  4. Fortvilet....kan det være lavt stoffskifte?
    Av Sofie i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 11
    Siste melding: 02-01-08, 19:09
  5. Det må jo være lavt stoffskifte?
    Av j24 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 06-07-06, 00:16

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg