Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,043

Question Spiser ikke fisk - tar ikke tran..

Jeg tenker på dattera til ei venninne - som nå går de siste ukene av graviditeten.
    Hun ser helt fantastisk ut, aldri vakrere, ..men
    på morssiden så har mormor og tante lavt stoffskifte.

Jeg syns det er kinkig og skulle helle "malurt" i begeret -
    jeg tenker i første omgang og overtale henne til og tenke på jodmangel - så;
    noen forslag til litteratur for den vordende mor
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Spiser ikke fisk - tar ikke tran..

I Norge virker det som om jod er et ikketema, som alle andre mineraler og de fleste vitaminer. Forsøk å snakk med henne om jod, og se hva som skjer? Alle gravide er opptatt av barnets helse.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,043

Post Sv: Spiser ikke fisk - tar ikke tran..

Jeg ser henne ikke så ofte, dessverre..
    Litt etter jeg postet, så fant jeg denne tråden:
    Sitat Opprinnelig skrevet av knokkel Vis post
    Jeg har oversatt noe fra denne linken:

http://www.schilddruesenpraxis.de/lex_grav.shtml

Jeg håper dere bærer over med meg, det er både dårlig oversatt, og dårlig norsk språkbruk. Det er nifst å oversette ting.... Hvis jeg har forstått noe feil, oversetter jeg feil, når jeg oversetter feil, kan det føre til misforståelser, misforståelser kan føre til feil informasjon, og feil informasjon er verre enn ingen informasjon.... Jeg håper dere har det i tankene, og sjekker nøye med andre kilder, eller legen, før dere tar ting som jeg oversetter for "god fisk"

Når det er sagt, lurer jeg på hvorfor NTF ikke jobber mer for at vi skal få oversatt ting til norsk. Det er en MENGDE informasjon der ute, informasjon som ikke engang har nådd fram til norske endokrinologer, virker det som....

Denne artikkelen er ikke så inngående, handler mest om jod, men den kan forhåpentligvis "trigge" annen informasjon, og invitere til diskusjon?

Svangerskap og amming
    Hvordan påvirker det skjoldbruskkjertelen?
    Hvilke spesielle hensyn må man ta i forhold til diagnostikk og behandling?

Hvilke konkrete forandringer under svangerskapet påvirker skjoldkjertelen?

Den mest påfallende forandringen er at skjoldkjertelen blir større, et fenomen, som finnes hos ca 60 % av alle gravide.

Tre mekanismer fører til det:

1. Under svangerskapet stiger bestemte hormon til svært høye verdier, f.eks østrogen og svangerskapshormonet HCG. Det fører til høyere proteinproduksjon i leveren. Også proteinet som skjoldkjertelhormonene binder i blodet, det såkalte thyroxinbindende globulin - et transportprotein, stiger, dermed stiger også mengden protein-bundene hormon, samtidig synker den frie andelen i blodet. Konsekvensen av dette: Det overordnede reguleringshormonet TSH, (thyreodea stimulerende hormon) stiger lett, og stimulerer skjoldkjertelen til å vokse under svangerskapet.

2. Østrogen gjør at skjoldkjertelcellene blir mer følsomme overfor TSH, slik at vekststimulansen blir ytterligere forsterket.

3. En annen faktor, som gjør at skjoldkjertelen blir større, er tapet av jod, som går via morkaken til fosteret. Fra 10 svangerskapsuke produserer fosterets skjoldkjertel egne hormoner, til det trenger de jod, som de henter fra kroppen til moren.

Dette gjør at jodkonsentrasjonen hos de gravide synker betraktelig. Lavere jodkonsentrasjon fører til en stigning i lokale vekstfaktorer i mors skjoldkjertel, og dette kan også bidra til vekst.

..
    Dessverre virker ikke linken lenger, men jeg kan prøve og søke litt...
    Kevlin

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    44
    Meldinger
    418

De har nok endret litt på den siden. Men informasjonen finnes fremdeles: http://www.schilddruesenpraxis.de/ra...und-stillzeit/

Trykk på den siste setningen der det står: > Welche Folgen hat eine Jodunterversorgung für Feten bzw. Säuglinge? Som på norsk betyr noe sånt som "Hvilke følger har jodmangel for fosteret/spedbarn?"

Disse legene anbefaler tilskudd av 200 mikrogram Jod daglig senest fra 10-12 svangerskapsuke. Det beste ville vel være å ta et multivitamin og mineraltilskudd med Jod, slik at hun ikke står i fare for å ha stor mangel på hverken det ene eller det andre?

Du kan jo prøve med en Google oversettelse på linken? Hvis noe er uklart så kan jeg prøve å hjelpe

OBS!! Nå så jeg at du skrev at hun var i de siste ukene av graviditeten. Da er det vel denne setningen som er mest interessant å trykke på: > Sollten Neugeborene bereits Jod erhalten? Som på norsk betyr omtrent: "Skal også nyfødte ha Jod?"

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Spiser ikke fisk - tar ikke tran..

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Dessverre virker ikke linken lenger, men jeg kan prøve og søke litt...
    Det er et tysk link og findes arkiveret her: http://web.archive.org/web/200906210...lex_grav.shtml

Maskinoversat:

Sollten Neugeborene bereits Jod erhalten?

Nyfødte bør allerede få jod?

Während der Stillzeit bekommt der Säugling ausreichend Jod über die Mutter (wenn diese Jodtabletten einnimmt). Die ersten zwei Jahre ist für die Jodzufuhr durch die Babynahrung gesorgt, in allen gängigen Produkten ist ausreichend Jod vorhanden. Etwa ab dem zweiten bis dritten Lebensjahr, wenn das Kind keine Babynahrung mehr bekommt, sollte folgendermaßen vorgegangen werden: Wenn in der Familie Schilddrüsenvergrößerungen und oder -knoten bekannt sind, sollten Kinder bis 10 Jahre täglich 100 µg Jod erhalten, Kinder ab 10 Jahre 200 µg.

Under amming, får barnet nok jod gjennom mor (hvis dette tar opp jod tabletter). De to første årene er gitt for jod inntak av babymat, i alle gjeldende produkter er tilstrekkelig jod tilstede. Fra om andre til tredje leveår, når barnet får ikke mer barnemat, bør tas opp som følger: Hvis kjent i familien, og skjoldbruskkjertelen utvidelse eller noder, bør barn få opp til 10 år 100 mikrogram jod per dag, barn 10 år og 200 mikrogram.

In Familien, in denen Autoimmunerkrankungen der Schilddrüse bekannt sind, sollte auch bei Kleinkindern durchaus ein Bluttest durchgeführt werden, um mögliche Antikörper zu entdecken, dies gilt insbesondere für Mädchen. Sind bei Kindern Antikörper nachgewiesen worden, sollte auf die Prophylaxe mit Jod verzichtet werden. Bei einer nachgewiesenen beginnenden Unterfunktion oder sogar bestehenden Unterfunktion bei Kindern muss selbstverständlich sofort mit Schilddrüsenhormon behandelt werden.

I familier der autoimmune stoffskiftesykdommer er kjent, bør en blodprøve også være ganske hos spedbarn som utføres for å oppdage mulige antistoffer, spesielt av jenter. Antistoffer er påvist hos barn, bør sløyfes jod profylakse. Med en bevist starter lite aktiv eller eksisterende sub-funksjon hos barn må behandles umiddelbart med skjoldbruskkjertel hormon naturlig.

Warum ist das Spurenelement Jod gerade in der Schwangerschaft so wichtig?

Hvorfor er sporstoffet jod så viktig i svangerskapet?

Jod ist lebensnotwendig für die biologische Aktivität der Schilddrüsenhormone. Diese steuern viele Stoffwechselvorgänge im Organismus sowie die Entwicklung des Knochen- und Nervensystems.

Jod er en forutsetning for den biologiske aktivitet av thyroidhormoner. Denne kontrollen mange metabolske prosesser i organismen og utviklingen av ben-og nervesystemet.

Schwangere brauchen aus mehreren Gründen mehr Jod. Zunächst steigt der mütterliche Grundumsatz, also der Energieverbrauch für die Lebensvorgänge der Zellen und für alle vegetativ (unbewusst und vom Willen weitgehend unabhängig) gesteuerten Vorgänge wie Herztätigkeit und Verdauung. Außerdem erhöht sich die Ausscheidung von nicht in die Schilddrüse aufgenommenem Jod über die Nieren. Im Laufe der Schwangerschaft vergrößert sich überdies der Jod-Verteilungsraum, da Zellmasse und östrogenbedingt Bindungsproteine zunehmen. Hierbei handelt es sich um Eiweißstoffe, die Schilddrüsenhormone an sich binden und damit unwirksam machen können. Die Östrogen-Konzentration im Blut ist während der Schwangerschaft viel höher als bei einer nicht-schwangeren Frau.

Gravide kvinner trenger mer jod flere grunner. Først mors basal metabolic rate, slik at energiforbruket for livsprosesser i cellene og til alle vegetativt (bevisstløs og i stor grad uavhengig av viljen) kontrollerte prosesser som fordøyelsen og hjerte aktiviteten øker. I tillegg utskillelse av ikke-inkorporerte jod inn i skjoldbruskkjertelen via nyrene øker. I løpet av graviditet, også økt jod distribusjonsplass, som cellemasse og østrogen-relaterte proteiner øker. Dette er proteiner som binder seg til skjoldbruskkjertelen hormoner og kan gjøre det ineffektivt. Den østrogen konsentrasjon i blodet i løpet av graviditeten er mye høyere enn i en ikke-gravid kvinne.

Auch der Fötus deckt seinen Jodbedarf über die Mutter. Ab der zehnten bis zwölften Schwangerschaftswoche bildet die Schilddrüse des heranwachsenden Kindes eigene Hormone.
    Dafür benötigt es ungefähr 50 µg Jod pro Tag.

Die mütterlichen Schilddrüsenhormone gelangen im Gegensatz zum Jod nur zu geringen Teilen durch den Mutterkuchen (Plazenta) in den Kreislauf des Fötus.

Übrigens ist der Jodbedarf der Mutter auch während der Stillperiode erhöht. Solange der Säugling gestillt wird, ist er direkt von der Jodversorgung der Mutter abhängig.

Etwa 20% des zugeführten Jods können so mit der Muttermilch zum Säugling gelangen.

Også dekker dens jod krav av fosteret via mor. Fra tiende til tolvte uke av svangerskapet, gjør skjoldbruskkjertelen av den voksende barnet sine egne hormoner. For dette, må det ca 50 mikrogram jod per dag.

Mors thyreoideahormoner komme i motsetning til jod i liten grad av morkaken (placenta) til sirkulasjonen til fosteret.

Forresten, er jod kravet til mor også økt under amming. Så lenge den er ammet spedbarn, er det direkte avhengig av jod inntak av moren.

Omtrent 20% av matet jod kan dermed gå inn i morsmelk til barnet.

Welche Folgen hat ein Jodmangel während der Schwangerschaft?

Hva er konsekvensene av jod-mangel under svangerskapet?

Jodmangel ist nach Eisenmangel das häufigste nahrungsbedingte Defizit in der Schwangerschaft. Bei einem Jodmangel ist die Schilddrüse oftmals nicht in der Lage, den zusätzlichen Bedarf an Schilddrüsenhormonen mit dem vorhandenen Jodangebot zu decken. Die Folge ist ein Kropf (Struma), sowohl bei der Schwangeren als auch beim Feten. Über 90% aller Strumen sind jodmangelbedingt.

Mindestens ein Viertel aller Frauen geht mit einem Kropf in die Schwangerschaft. Man geht davon aus, dass am Ende des letzten Schwangerschafts-Drittels sogar 60% der Schwangeren in Deutschland eine Schilddrüsenvergrößerung aufweisen. Etwa 1% aller Neugeborenen haben einen Kropf durch zu geringe Jodzufuhr der Mutter während der Schwangerschaft.

Die Entwicklung einer Schilddrüsenunterfunktion beim Säugling aufgrund eines Jodmangels (Kretinismus) kommt heute in Mitteleuropa nicht mehr vor, da Untersuchungen beim Kind direkt nach der Geburt erfolgen. Bei einer angeborenen Unterfunktion, die nicht erkannt und nicht behandelt wird, sind Wachstum, Knochenreifung und Gehirnentwicklung des Kindes auf das Schwerste beeinträchtigt.

Jod mangel er den vanligste jernmangel ved matvare-underskudd i svangerskapet. Med mangel på jod i skjoldbruskkjertelen er ofte ikke i stand til å møte økt etterspørsel av thyreoideahormoner med den eksisterende jodlager. Resultatet er et struma (struma), både forventningsfull mor og foster. Omtrent 90% av alle struma skyldes jodmangel.

Minst en fjerdedel av alle kvinner går med en struma i svangerskapet. Det er forventet at ved slutten av den siste tredjedel av svangerskapet har en skjoldbrusk utvidelse så mye som 60% av gravide kvinner i Tyskland. Omtrent 1% av alle nyfødte har en struma grunn av utilstrekkelig jod inntak av moren under graviditet.

Utviklingen av hypotyreose hos spedbarn på grunn av en jod-mangel (kretinisme) i Sentral-Europa i dag ikke lenger er tilstede, siden studier hos barn rett etter fødselen. Med en medfødt hypofunction, som ikke er anerkjent og ikke behandles, er vekst, bein modning og hjernens utvikling av barnet påvirket på den vanskeligste.

Wie sieht die Therapie bei einem Kropf aus?

Hva er behandlingen for en struma fra?

Besteht bei einer Schwangeren ein Kropf, sollte der Arzt durch eine Untersuchung eine Über- oder eine Unterfunktion der Schilddrüse ausschließen. Wenn kein Hormonmangel vorliegt, wird eine Therapie mit 200-300 µg Jodid täglich empfohlen. Alternativ kann eine Kombinationstherapie mit der gleichen Menge Jodid und zusätzlich Schilddrüsenhormon (z.B. 50-75 µg täglich) erfolgen.

Består i en gravid kvinne en struma, bør legen utelukke en etterforskning av en over-eller under-aktiv skjoldbruskkjertel. Hvis en hormon-mangel er til stede, behandling med 200-300 mikrogram jod daglig anbefales. Alternativt er det (50-75 mikrogram per dag, for eksempel) en kombinasjonsbehandling med samme mengde ekstra jod og skjoldbruskkjertel hormon.
    Sist endret av Anisa; 16-08-13 kl 12:58
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,043

Red face Sv: Spiser ikke fisk - tar ikke tran..

Flott!! 1000 takk
    Jeg tenkte nå at kanskje jeg ville finne forklaringen på hvorfor jeg var vørterøl-holiker når jeg ammet,
    men det må ha vært den varme sommer'n - ikke drukket vørterøl verken før eller siden. Merkelige greier!

Fant en tabell - og det mest overraskende er at brunost er høyt oppe på lista
    http://www.matportalen.no/verktoy/Ma...en+2012+(.pdf)
    Kevlin

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

Jeg spiste seks til åtte egg hver dag. Og tålte ikke mat som var kokt eller stekt sammen. Hver ting var kokt eller stekt separat. Det kom nok av en ekstrem kvalme
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Lignende tråder

1. Pål Jåbekk: Overvekt handler ikke om hvor mye vi spiser
    Av Blondie i forumet Nyttige nettsteder og blogger
    Svar: 14
    Siste melding: 04-05-14, 10:04
  2. Svar: 12
    Siste melding: 17-03-12, 19:36
  3. Ikke alle blir bra på Levaxin. Er dette et bra svar eller ikke?
    Av Sonja Midtlien i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 1
    Siste melding: 05-04-05, 08:40

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn