Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 25
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Standard Re: Har jeg gjort mig selv syg med jod? jern og c-vitamin?

Sitat Opprinnelig skrevet av tooticky Vis post
    HEj smgj tak for dit svar også jeg gør som dig selfmanagement og prøver nu her på forummet at få hjælp, super jeg har allerede forstået at jeg ikke er blevet syg af for meget jod. Nu skal jeg finde ud af om jeg så er blevet syg af at have fået for lidt? Søvn er vigtigt jeg er enig, men jeg har svært ved at sove i perioder rigtig svært. Jeg tager melatonin 3 mg ind imellem, sovepiller og baldrian. Hvis jeg sover dårligt bliver mine øjne værre dagen efter, sress er en svær størrelse prøver at leve meget stillenog roligt og i nogenlunde samme mønster
    Jod og selen bør begge være til stede i tilstrekkelige mengder. Hva som må til for å komme dit er vanskelig å vite, og vanskelig å få hjelp til å finne ut av, dessverre. For min del har det blitt prøving (heldigvis ikke feiling). Jeg har hele tiden ligget på 100-200microgram(?) selen daglig og over tid ca 1mg jod. Jeg startet med selen før jod. Mine antistoffer har fortsatt å falle i denne perioden så for meg er ikke jod noen trigger iallfall.

Det du sier at stress trigger øyeproblemet tror jeg er riktig og at det er vanskelig å håndtere. Et tips - det kan faktisk godt hende at lavere mengde melatonin (0.5-1,5mg) virker bedre enn den dosen du bruker i dag. Videre kan man "hjelpe" søvnen ved å unngå alle former for skjermarbeid og blålig lys (led + halogen + alle sterke lys) etter solnedgang. Ta heller en bok eller litt hånarbeide foran vinduet eller med en dempet lampe til søvnen vinker. IKKE ha sterkt lys på badet. Og forsøk å ha soverommet mørkt, men tilgjengelig for naturlig morgenlys. Og forsøk å komme ut i dag og lys - på dagen. Vi er fotosensitive vesen og det er det naturlige lyset som skal sørge for døgnrytmen vår. (Ja, jeg vet at jeg lett høres litt fanatisk ut når jeg snakker sånn, men jeg prøver selv og finner iallfall ut at det virker rimelig bra på meg selv.)
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,360

Standard Sv: Har jeg gjort mig selv syg med jod? jern og c-vitamin?

Sitat Opprinnelig skrevet av tooticky Vis post
    HEj smgj tak for dit svar også jeg gør som dig selfmanagement og prøver nu her på forummet at få hjælp, super jeg har allerede forstået at jeg ikke er blevet syg af for meget jod. Nu skal jeg finde ud af om jeg så er blevet syg af at have fået for lidt? Søvn er vigtigt jeg er enig, men jeg har svært ved at sove i perioder rigtig svært. Jeg tager melatonin 3 mg ind imellem, sovepiller og baldrian. Hvis jeg sover dårligt bliver mine øjne værre dagen efter, sress er en svær størrelse prøver at leve meget stillenog roligt og i nogenlunde samme mønster
    Hej tooticky
    Jeg er rystet over, at du er så alene med alle de her ting. Det kan da ikke passe, du ikke kan få hjælp til det med dine øjne?! Men i hvert fald, selvom jeg ikke har forstand på Graves/ hyperthyreose, så har jeg sådan lyst til at sige til dig, at jeg synes, du skal koncentrere dine kræfter om at få hjælp og ikke spekulere på, hvad du skulle eller kunne have gjort anderledes. Antistofferne kan man desværre ikke styre. Der findes godt nok nogle ting, som man kan mærke - hvis man er en af dem, der kan ... men der er ingen entydige beviser på, hvorfor antistoffer opstår. "Sygdommen er et eksempel på en autoimmun sygdom, hvor årsagen til antistofdannelsen er ukendt." citat sundhed.dk https://www.sundhed.dk/borger/sygdom...hyperthyreose/

Kan du ikke skifte hospital? Eller måske finde en praktiserende læge (fastlæge), der vil støtte dig mere igennem systemet? Det er jo sådan, at man selv skal sørge for, at ens journal kommer videre i systemet - og det kan man måske udnytte på den måde, at en evt. ny læge kan få dig at se uden at have den gamle læges evt. fejl og mangler at gå ud fra. Een eneste fejl kan gå igen i mange år, så jeg ville tro, ny læge og /eller nyt sygehus kunne gøre dig godt.

Jeg har selv en speciallæge i en anden region end den, jeg bor i. Besværligt, men det er det værd. Jeg rejser gerne tværs gennem landet for at få en behandling, jeg kan bruge.

Mht. stress er jeg helt enig - stress gør alt meget værre! Men der er hjælp at få. Søg og find den og vær god ved dig selv

Nielsigne

Ps. Du kan nok roligt ta' mere end de 20 µ d-vitamin - så længe, du bruger D3, i hvert fald. Måske kan du få taget nogle blodprøver, så du ved lidt mere om, hvad du sigter efter? Jeg tager to af de her på dage, hvor jeg ikke er i sol: http://www.naturoghelse.dk/shop/mega...-d3-3445p.html Om sommeren - på dage med sol og hvor jeg er ude - tager jeg gerne en Der er også D3 i min multivitamin http://www.naturoghelse.dk/shop/spek...min-2697p.html (jern og K2 tager jeg ved siden af - lige nu dog med pause mht. jern.)

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    1,361

Standard Sv: Re: Har jeg gjort mig selv syg med jod? jern og c-vitamin?

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Jeg har hele tiden ligget på 100-200microgram(?) selen daglig og over tid ca 1mg jod.
    Havner du ikke over ref.området da? Jeg havner over ved bruk av 100 µg selen, og den skal vel ikke være for høy etter det jeg har forstått.

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Jeg startet med selen før jod. Mine antistoffer har fortsatt å falle i denne perioden så for meg er ikke jod noen trigger iallfall.
    Det har jeg ikke fått med meg. Hvis jeg forstår deg riktig kan antistoffene øke ved bruk av jod?

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,360

Standard Sv: Re: Har jeg gjort mig selv syg med jod? jern og c-vitamin?

Sitat Opprinnelig skrevet av Lisbeth Vis post
    Hvis jeg forstår deg riktig kan antistoffene øke ved bruk av jod?
    Hos nogle.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Standard Re: Sv: Re: Har jeg gjort mig selv syg med jod? jern og c-vitamin?

Sitat Opprinnelig skrevet av Lisbeth Vis post
    Havner du ikke over ref.området da? Jeg havner over ved bruk av 100 µg selen, og den skal vel ikke være for høy etter det jeg har forstått.

Det har jeg ikke fått med meg. Hvis jeg forstår deg riktig kan antistoffene øke ved bruk av jod?
    Ja, jeg havner over referanseområdet. Men det vesentlige er hva man tar opp av det man putter i seg - du er tydeligvis mer effektiv enn meg sånn. Jeg gikk vel på 200µg i 3-4 mnd før jeg gikk over referanseområdet.

Det har vært forskning som har vist antistofføkning parallellt både med jodtilskudd og med selentilskudd separat. Men også nedgang med kun selen eller nedgang med selen + jod. Det ser ut til å være individuelt. Dr. Brownstein som har jobbet veldig mye med jod anbefaler å starte og fylle lagrene med selen først i en måneds tid før man starter kraftig jod-supplementering. Husk at jod ofte øker aktiviteten i kjertelen, og selen er nødvendig for at denne prosessen skal gå raskt og anti-TPO stimulerende stoffer bli hengende igjen. Det er sånn en frisk kjertel fungerer.

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    danmark
    Alder
    51
    Meldinger
    10

Hej nu bliver jeg meget forvirret, jeg har prøvet St spise 200ug selen i kombination af 6psranødder og 100 ug som kosttilskud og d synes jeg mine øjne reagerede negativt, så satte jeg d ned til 1 tablet selen på 100ug ogvd ser ud til at fungere bedre for øjnene. Det har jeg taget i ca 14 dage nu skal jeg så tage tilskud af jod efter 1 måned med selen? Har forøvrigt megetcdårlige øjne når menstruationen kommer hver måned.
    Sk

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Standard Re: Har jeg gjort mig selv syg med jod? jern og c-vitamin?

Det er vanskelig å kunne si noe spesifikt om deg og ditt tilfelle uten prøver å støtte seg på. Uten dem vil jeg si at du ikke kan gjøre noe bedre enn å stole på hva symptomene forteller deg. Mener du at (for) mye selen virker negativt så vil jeg tro at du har opplevd det sånn. Da vil jeg ikke tro at du skal ha så mye selen som jeg tok, rett og slett. Vi er ikke like og dermed vil det ikke være sånn at alle råd passer for alle. Når det gjelder jod så ligger jeg på den meningen at det er best å starte rolig og så trappe opp rolig. Andre mener at relativt store doser kan brukes med en gang.

At stoffskiftet forverrer seg ved mens er desverre ikke ukjent. Jeg har tenkt at det antakelig har med hormonomveltningen å gjøre.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Mine øyne ser normale ut, men jeg opplever at mitt allerede dårlige syn alltid blir dårligere ved mens.

Når man blir rammet av auto-immune sykdommer og får livet snudd på hodet så er det en tung prosess og akseptere dette, men jeg vil likevel foreslå at du ser fremover og ikke leter etter "feil" som kan ha gjort deg syk.
    Min erfaring er at auto-immune sykdommer rammer uansett hvor sunt man har levd.
    Det finnes meg bekjent ingen kur for og bli kvitt antistoffene, og det er de som angriper vevet bak øynene dine om jeg har forstått det rett.
    Jeg anbefaler alle stoffskiftesyke og kreve kopi av alle prøvesvar slik at de selv kan følge med på dem.
    Til høyere TRAS er, til større er angrepet av antistoffer.
    Jeg spurde tidligere i tråden om hvilken behandling du får, og om øynene er eneste symptomet?

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    65
    Meldinger
    64

Hei

Jeg kan fortelle min historie, kanskje det kan hjelpe noe.

Jeg fikk Graves-diagnosen for tretten år siden. Øyenproblemene kom gradvis, dvs stive, utstående øyne, stirrende blikk, dobbeltsyn, indre skjeling, problemer med hevelse og bevegelighet.
    Etter en del kamp (må stå på når man har denne sykdommen) fikk jeg endelig time, etter nesten ett års venting, på Øyeavdelingen på Ullevål sykehus. (Her i Oslo er det samarbeid mellom endokrinologer på Aker sykehus og Øyeavd på Ullevål).

Tok CT (for å vurdere muskelstatus) og siden strålebehandling i kombinasjon med kortison.
    Har fremdeles en del hevelse rundt øynene og stirrende blikk, men bevegeligheten har gått tilbake til nesten normalen.

I mitt sykdomsbilde har det vært mye svingninger i TRAS og også FT4. Ble satt på blokkerende behandling, dvs Neo-Mercazole og Levaxin, hjalp ikke det spøtt.
    Ble fortalt at det var viktig for øynene at FT4 ikke ble for lav (i øvre del av referanseområdet) og TRAS under kontroll i størst mulig grad

Har du tatt TRAS?
    Tror ikke kostholdet gjør veldig store forandringer på øynene dine på dette tidspunkt. Min TRAS økte forresten ved inntak av Selen.

Lykke til på torsdag

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    danmark
    Alder
    51
    Meldinger
    10

Sitat Opprinnelig skrevet av Pingvinen Vis post
    Mine øyne ser normale ut, men jeg opplever at mitt allerede dårlige syn alltid blir dårligere ved mens.

Når man blir rammet av auto-immune sykdommer og får livet snudd på hodet så er det en tung prosess og akseptere dette, men jeg vil likevel foreslå at du ser fremover og ikke leter etter "feil" som kan ha gjort deg syk.
    Min erfaring er at auto-immune sykdommer rammer uansett hvor sunt man har levd.
    Det finnes meg bekjent ingen kur for og bli kvitt antistoffene, og det er de som angriper vevet bak øynene dine om jeg har forstått det rett.
    Jeg anbefaler alle stoffskiftesyke og kreve kopi av alle prøvesvar slik at de selv kan følge med på dem.
    Til høyere TRAS er, til større er angrepet av antistoffer.
    Jeg spurde tidligere i tråden om hvilken behandling du får, og om øynene er eneste symptomet?
    Hej pingvin jeg har såvidt jeg kan se udenpå kun øjensymptomer, min kirtel er ikke hævet. Jeg spiser pt 1 propyltiouracil hver anden dag. I marts spiste jeg 2 om dagen, så 1 om dagen. Andet får jeg ikke, heller ikke specielle øjendråber

Sitat Opprinnelig skrevet av JosieS Vis post
    Hei

Jeg kan fortelle min historie, kanskje det kan hjelpe noe.

Jeg fikk Graves-diagnosen for tretten år siden. Øyenproblemene kom gradvis, dvs stive, utstående øyne, stirrende blikk, dobbeltsyn, indre skjeling, problemer med hevelse og bevegelighet.
    Etter en del kamp (må stå på når man har denne sykdommen) fikk jeg endelig time, etter nesten ett års venting, på Øyeavdelingen på Ullevål sykehus. (Her i Oslo er det samarbeid mellom endokrinologer på Aker sykehus og Øyeavd på Ullevål).

Tok CT (for å vurdere muskelstatus) og siden strålebehandling i kombinasjon med kortison.
    Har fremdeles en del hevelse rundt øynene og stirrende blikk, men bevegeligheten har gått tilbake til nesten normalen.

I mitt sykdomsbilde har det vært mye svingninger i TRAS og også FT4. Ble satt på blokkerende behandling, dvs Neo-Mercazole og Levaxin, hjalp ikke det spøtt.
    Ble fortalt at det var viktig for øynene at FT4 ikke ble for lav (i øvre del av referanseområdet) og TRAS under kontroll i størst mulig grad

Har du tatt TRAS?
    Tror ikke kostholdet gjør veldig store forandringer på øynene dine på dette tidspunkt. Min TRAS økte forresten ved inntak av Selen.

Lykke til på torsdag
    Hej josie, tak for din historie, jeg ventede jo også længe i 2007-2008 for at komme til rigshospitalet, desværre blev jeg afvist. Og idag er mit højre øje skævt. Jeg skal til samtale igen på Glostrup med den øjenlæge der tilbød mig at sænke dette øjenlåg sidste år, som jeg da sagde nej tak til, så vil jeg prøve at presse hende til at se på mine muskler med en Ct El mr eller hvad det hedder, tror dog hun nægter fordi hun ved min tid i fredags lod en anden læge kigge på mig, og gentage hvad hun altid siger, du må lære at leve med dit udseende som du ser ud nu.

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. Lavt d-vitamin og jern
    Av IngvildK i forumet D-vitamin
    Svar: 1
    Siste melding: 01-02-11, 17:47
  2. Hva er riktig dosering ved tilskudd av vitamin D3 og jern?
    Av Susa i forumet Kosttilskudd og naturlegemidler
    Svar: 4
    Siste melding: 20-11-09, 16:06
  3. nå veier jeg mindre en jeg har gjort på 5-6 år
    Av rikke i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 5
    Siste melding: 06-06-07, 22:56
  4. Hva har du gjort i dag?
    Av Siri Ann i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 4
    Siste melding: 11-09-06, 22:00
  5. Forhøyet anti-TPO, noe som har gjort at jeg har fulgt opp med stoffskifteprøver.
    Av milla i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 50
    Siste melding: 16-06-06, 23:36

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn