Side 3 av 3 Først 123
Viser søkeresultater 21 til 25 av 25
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    64
    Meldinger
    64

Standard Sv: Har jeg gjort mig selv syg med jod? jern og c-vitamin?

Har du hørt med Thyreoidea Landsforeningen? Kan hende de kan hjelpe til med valg av øyelege som tar deg på alvor!?

http://www.thyreoidea.dk/artikler/ho...ige-oejne.html

http://www.thyreoidea.dk/artikler/ho...tofskifte.html

http://www.thyreoidea.dk/artikler/ho...symptomer.html

Har du fått målt trykket i øynene?

Igjen, lykke til i morgen

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    danmark
    Alder
    51
    Meldinger
    10

Sitat Opprinnelig skrevet av JosieS Vis post
    Har du hørt med Thyreoidea Landsforeningen? Kan hende de kan hjelpe til med valg av øyelege som tar deg på alvor!?

http://www.thyreoidea.dk/artikler/ho...ige-oejne.html

http://www.thyreoidea.dk/artikler/ho...tofskifte.html

http://www.thyreoidea.dk/artikler/ho...symptomer.html

Har du fått målt trykket i øynene?

Igjen, lykke til i morgen
    Hej josie joh jeg er bekendt med dem, og har også tænkt at kontakte dem, vil dog først lige overstå den samtale imorgen

Og trykket d fik jeg vist målt i fredags tror jeg? D vil jeg lige tjekke hvis de ved d imorgen også

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    danmark
    Alder
    51
    Meldinger
    10

Sitat Opprinnelig skrevet av tooticky Vis post
    Hej josie joh jeg er bekendt med dem, og har også tænkt at kontakte dem, vil dog først lige overstå den samtale imorgen

Og trykket d fik jeg vist målt i fredags tror jeg? D vil jeg lige tjekke hvis de ved d imorgen også
    Hej så harjeg været på Hvidovre hospital idag, sjovt nok får man en ny læge hver gang man kommer! Nå men hun var sød idag og sagde at hun ville lave. En henvisning til glostrup øjenafdeling for en mr skanning, men hun kunne ikke love at de ville lave den. Som hun sagde jeg bestemmer ikke, og d var jo præsis hvad de også sagde på glostrup endokronologerne bestemmer, på den mådecfralægger både endokronologisk og øjenafdeling sig ansvar. Reststis øjendråber havde hun aldrig hørt om, så d er godt jeg selv har bestilt dem på europe apoteket.
    Jeg fik dog mine tal på papir og gennemtvunget måling af en trab blodprøve idag.

Her er tal hvis nogen vil konkludere noget:

Tsh: 0,01 marts, 0,50 april, 1,59 maj, 1,13 maj, 1,19 juni, 1,14 juli
    Thyroxin frit t4: 17,3 marts, 11,9 april, 12,4 maj, 13,1 maj, 12,7 juni, 15 juli
    Triiodthyronin t3: marts 4,6, april 5,1, maj 5,5, maj 5,0, juni 4,7, juli 4,9

Desværre er sidste blodprøve fra 18 juli så den er jo lidt gammel. Den med trab fra idag torsdag får jeg først telefonisk besked på i starten af næste uge

Jeg glemte desværre at spørge om d med trykket i øjnene, jeg må vente til jeg bliver indkaldtct øjenlægerne på Glostrup igen med at få svar på d, hvis de overhovedet vil høre på mig,

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    64
    Meldinger
    64

Hvor lenge har du EGENTLIG hatt Graves, virker som du har hatt det lenge før 2007, og skulle du fortsatt med medisineringen? Hvertfall skulle du hatt jevnlig oppfølging mellom 2007 og 2013!!

Har du målt Anti-TPO før, og ikke minst Tras?

Har du fått kopi av tidligere blodprøver, særlig den fra 2007 (og tidligere)?

Har du andre symptomer på Graves?

Det er jo tydelig aktivitet i øynene dine fremdeles og da er «VENTE» ikke noe alternativ for deg.....men det vet du jo. Får håpe du snarest kommer til øyenlege og behandling du har krav på

Har du fått svar på Tras'en?

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Vet ikke om denne er intressant?

Endokrin oftalmopati

Denne sykdommen har flere navn, som Graves' oftalmopati, endokrin orbitopati og endokrin øyesykdom. Endokrin oftalmopati skyldes betennelse i muskel og fettvev i orbita, og prosessen kan ha et hurtig progredierende forløp hos 5–10 %. Sykdommen inndeles i aktiv (1–2 år) og kronisk fase. Tegn på aktiv sykdom er hevelse rundt øynene, smerte og trykk bak øynene, smerte ved bevegelse av øynene, skleral injeksjon og lysskyhet. Disse symptomene kommer før pasienten får utstående øyne (eksoftalmus), og behandlingen bør startes raskt for å forhindre videre utvikling av øyeproblemene. Thyreoideasykdommen må stabiliseres raskt medikamentelt (blokkerende behandling). Pasienten bør henvises øyelege som har kunnskap om Graves´ øyesykdom. Det anbefales røykestopp.

Hos pasienter med malign endokrin oftalmopati bør thyreoideasykdommen ferdigbehandles, da residiv av Graves' sykdom også kan gi residiv av øyesykdommen. Tyreoidektomi anbefales fremfor radiojod hos denne pasientgruppen. Det er viktig at thyreoideafunksjonsprøvene følges nøye da TSH-stigning kan gi forverring av øyesykdommen, selv om sykdommen er i kronisk fase.

Pasienter som har mild til moderat aktivitet i øyesykdommen kan behandles konservativt, med tåresubstitutt, prismebriller, ev. glaukombehandling og god behandling av Graves' sykdom.
    Ved redusert syn og risiko for permanent skade av nervus opticus anbefales rask dekompresjonsoperasjon av orbita for å redusere trykket i øyehulen.
    Hos pasienter med behandlingskrevende aktiv endokrin oftalmopati anbefales vanligvis glukokortikoider intravenøst, fremfor tablettbehandling. Etter retningslinjer fra European Group og Graves`orbitopathy (EUGOGO, se ref. ) anbefales ukentlig, pulsatil intravenøs behandling med metylprednisolon, forslagsvis 500 mg ukentlig i 6 uker, deretter 250 mg ukentlig i 6 uker. Akkumulert dose av glukokortikoider bør ikke overskride 8 g. Effekten av ukentlig intravenøs behandling er bedre og bivirkningene færre enn ved høydose tablettbehandling.

Noen pasienter har behov for korrigerende øyeoperasjoner som dekompresjonsoperasjon av øyehulen, øyelokkskirurgi og diplopioperasjoner. Disse operasjonene utføres med fordel i den kroniske sykdomsfasen, når thyreoideasykdommen og øyesykdommen er stabilisert. Pasientgruppen er vanskelig og krevende å behandle. Et nært samarbeid mellom øyelege og endokrinolog/indremedisiner er derfor svært viktig.

kilde: http://legemiddelhandboka.no/Terapi/5224

Side 3 av 3 Først 123

Lignende tråder

1. Lavt d-vitamin og jern
    Av IngvildK i forumet D-vitamin
    Svar: 1
    Siste melding: 01-02-11, 17:47
  2. Hva er riktig dosering ved tilskudd av vitamin D3 og jern?
    Av Susa i forumet Kosttilskudd og naturlegemidler
    Svar: 4
    Siste melding: 20-11-09, 16:06
  3. nå veier jeg mindre en jeg har gjort på 5-6 år
    Av rikke i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 5
    Siste melding: 06-06-07, 22:56
  4. Hva har du gjort i dag?
    Av Siri Ann i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 4
    Siste melding: 11-09-06, 22:00
  5. Forhøyet anti-TPO, noe som har gjort at jeg har fulgt opp med stoffskifteprøver.
    Av milla i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 50
    Siste melding: 16-06-06, 23:36

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn