Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 13 av 13
    Medlem siden
    Aug 2013
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    30
    Meldinger
    4

Standard Sv: feil med stoffskiftet? hjelp..

Tusen takk for alle svar! Setter utrolig pris på det!

det var dessverre en komma feil på Vit B12.

Når legen sa jeg hadde D-vit mangel fikk jeg ingen dose/mengde jeg skulle ta, fikk bare beskjed om å ta litt tilskudd. kanskje på tide å bytte lege? jeg har da tatt 50mg tilskudd hver dag.

Jeg tar i dag ett multivitamin fra proteinfabrikken, det er utgått fra hjemmesiden og husker ikke navn. men det er ihvertfall D-vitaminer, og B12 der. husker ihvertfall at det var ca 50mg D-vitaminer pr. tabl. (en tabl. i døgnet)

Tusen takk Anisa, skal absolutt sjekke ut de linkene. Det er absolutt verdt å prøve ei stund.
    Det har vel ikke noe å si om jeg får i meg for mye C-vitamin, B12 og D-vitamin?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,744

Standard Re: Sv: feil med stoffskiftet? hjelp..

Sitat Opprinnelig skrevet av mann88 Vis post
    Tusen takk Anisa, skal absolutt sjekke ut de linkene. Det er absolutt verdt å prøve ei stund.
    Det har vel ikke noe å si om jeg får i meg for mye C-vitamin, B12 og D-vitamin?
    C og b12 er vannløselige så de kommer ut i urin/avføring om du får i deg mer enn du trenger. Når det gjelder D-vitamin så er meningene delte. Noen sier man kan overdosere, andre sier at man kun kan overdosere om man samtidig får for lite av de andre fettløselige vitaminene (A, E, K). Men uansett er det sikkert at om du velger d3 (og ikke d2) så skal du EKSTREMT høyt i dose før man får problemer med det. Jeg anbefaler å melde seg på http://www.grassrootshealth.net/. Det koster noen USD, men da får du 2 ggr årlig et prøvekit og får analysert ditt d-vitamin. Det er også omregningskalkulator sånn at du får se verdien på samme form som ved norske målinger, og anbefalinger om hvor stort tilskudd de fleste trenger for å komme opp i blodverdier. Glem heller ikke at sol/solarium også er en måte å få d-vitamin på. Og der setter huden en stopper for overdosering.

Og foreløpig så er iallfall underdosering en høy risikofaktor for forstyrrelser i immunsystemet og utviking av autoimmune sykdommer på lengre sikt.

Denne sier at om du har 47nmol/L (konverterer det til ng/mL ved hjelp av kalkulatoren lenger nede på grassrootshealth) så tilsvarer det 18,8ng/mL. Du bør opp i over 100, nærmere 120nmol/L. 120nmol/L tilsvarer 48 ng/mL. For å komme fra ca 20 ng/mL til ca 50 ng/mL så trenger de fleste utav tabellen ca 4300IU daglig i 3-6 måneder. I følge denne kalkulatoren http://www.robert-forbes.com/resourc...converter.html så vil det si 107mikrogram daglig.

Så d-vitaminregimet som Anisa foreslå er både trygt og velfundert - og høyt nok til å virke. Og pass på å spis d-vitaminen sammen med noe fett for bedret opptak.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Aug 2013
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    30
    Meldinger
    4

Standard Sv: feil med stoffskiftet? hjelp..

Takk Smgj, skal ta en kikk på Grassroots Health.

Har forsåvidt bestilt B12, D3 og D3 & k2 fra Bigvits nå. får vel slenge med litt C-vit for bedre opptak også. ;)

Tusen takk for alle svar! Får håpe det hjelper, for å ha det sånn.. det suger.

For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Diagnosemanualer og feil diagnoser
    Av Vigdis i forumet Nyttige linker
    Svar: 1
    Siste melding: 02-10-11, 13:25
  2. Får ikke hjelp med stoffskiftet før diabetesen er under kontroll
    Av Sonja Midtlien i forumet Lavt stoffskifte og diabetes
    Svar: 26
    Siste melding: 14-01-11, 01:04
  3. Hva kan muligens være FEIL ??????
    Av Tiffen i forumet Lavt stoffskifte