Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
    Medlem siden
    Aug 2013
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    30
    Meldinger
    4

Standard feil med stoffskiftet? hjelp..

Hei,

Jeg får høre av familie at alle symptomene jeg har tyder på stoffskifte problemer? skriver da her i håp om at noen som har greie på stoffskiftet muligens kan hjelpe meg.

jeg er en man på nå 25 år.
    Jeg har i ca 5 år slitt mye med ulike symptomer.
    Jeg har vært igjennom veldig mye tester, men alle testene har vært uten funn.

Symptomer:
    -Veldig lett for å gå opp i vekt. f.eks. 10kg på en uke..
    -har fått hengende øyelokk
    -dårlig konsentrasjon, vanskelig å f.eks følge med på hva folk sier og svare på spørsmål.
    -dårlig hukommelse (ifølge nevrolog kommer dette av dårlig konsentrasjon)
    -jeg er veldig sliten hele tiden, med en gang jeg må gjøre noe er det ett ork/tiltak
    -veldig vimsete
    -kaldsvetter en del, ved lett fysisk aktivet (ta ut av oppvaskmaskina, lage mat etc)
    -føler meg også uvell til tider ved lett fysisk aktivitet.
    -er ubesluttsom
    -veldig lei av å ha det slik

Litt sykehistorie:
    Jeg har veldig lett for å bli syk, blir lett forkjølet/influensa.
    for 1.5 år siden ble jeg innlagt på intensiven pga lungebetennelse/halsbetennelse. fikk skyssesyken rett etter.
    Den eneste diagnosen jeg har fått fra lege er at jeg har en depresjon, jeg har gått på antidepressive i ca 2 år, men har ikke merket noen forskjell så jeg sluttet.

Jeg prøver å trene regelmessig, når jeg har overskudd eller ikke er sjuk.

Fikk nå tak i noen prøveresultater på stoffskiftet, da jeg har hørt at ikke så mange leger har den kunnskapen de burde om stoffskiftet.

Fikk målt
    S-fritt T4: 16,8
    S-Fritt T3: 5,0
    S-anti-tpo: 38 ku
    s-tras: 1,0
    Jeg er 1,92 og veier 128kg om det har betydning.

Håper noen kan hjelpe meg å tyde disse resultatene ev. peke meg i riktig retning hvor jeg muligens kan få hjelp. Jeg bor i Sør-trøndelag.

På forhånd takk.

Mvh
    Mann88

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: feil med stoffskiftet? hjelp..

Hei!
    Har du svaret på TSH også?
    Har du fått sjekket d-vitaminer, ferritin og B12?
    Symptomene på lavt stoffskifte kan på mange måter minne om de man får om man er for lav på d-vitaminer, ferritin og B12.

Medlem siden
    Aug 2013
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    30
    Meldinger
    4

Hei hei, og tusen takk for svar!
    har verdier fra en prøve den 11.01.13.
    Har fått påvist litt lav D-vitamin, har tatt tilskudd av det.

S-TSH 2,7
    S-FERRIT: 68
    Vitb12- 43,8
    VitaminD: 47
    Vitamin D3: 47
    på denne prøva hadde jeg også:
    S-FT4: 17,5

Legen mente alt var innenfor normalene og at det ikke var noe problem med stoffskiftet mitt.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

D-vitaminene dine er lave.
    Hvor mye tilskudd har du tatt?

Leger flest vil si at dine stoffskifteprøver er fine; mitt råd vil være og oppsøke f.eks dr.Øverbye i Arendal, da han er en av de få legene som ser på subklinisk lavt stoffskifte som noe som trenger behandling.
    Statlige leger ser bare at man klarer og hanke seg innenfor referanseområdet og da er man frisk, uansett symptomer.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Hordaland
    Alder
    47
    Meldinger
    107

Har du referanseferdiene?
    Sånn umiddelbart synes jeg både Vitb12, S-Ferrit og Vitamin D3 er lave, men kan godt være helt andre måleområder enn Haukeland har som jeg er vant til...

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

http://www.helse-bergen.no/fagfolk/l..._analyser.aspx

Du klikker deg inn på de enkelte prøvene og finner at for foreksempel
    d-vitamin er referanseområdet 43-168
    For B12 175-700
    og for ferritin 34-400

Alle disse prøvene pleier og bli lave når stoffskiftet ikke er helt sprekt, akkurat som kolestreolverdiene stiger.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    62
    Meldinger
    1,345

Sitat Opprinnelig skrevet av mann88 Vis post
    Vitb12- 43,8
    Er dette riktig? Jeg håper kommaet ikke skal være der. Den virker skrekkelig lav for å si det sånn

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Hordaland
    Alder
    47
    Meldinger
    107

Jeg har forstått det slik at referanseområde kan variere fra lab til lab, derfor jeg spør, for hvis B12 virkelig er så lav og ref er omtrent som haukeland så bør jo legen ha reagert...

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,216

Smile Sv: feil med stoffskiftet? hjelp..

Sitat Opprinnelig skrevet av Mann71 Vis post
    Jeg har forstått det slik at referanseområde kan variere fra lab til lab, derfor jeg spør, for hvis B12 virkelig er så lav og ref er omtrent som haukeland så bør jo legen ha reagert...
    Måske er det bare en komma-fejl? Men ellers har alle, absolut alle det bedst af, at B-12 kommer helt op under loftet, dvs. allerøverst i referenceområdet.

I Sør-trøndelag finnes det 3 sykehus, som alle er underlagt Helse Midt-Norge. St Olav Hospital, Orkanger sykehus, og Røros sykehus skriver Pasient- og brukerombudet i Sør-Trøndelag. Mon det ikke er St Olav Hospitals referenceområder som gælder for hele fylket?

I så fald findes analysefortegnelsen for St Olav Hospital her.

Hvorom alt er og dette nærmest uanset hvilke referenceområder gælder i netop dette tilfælde, da er det sikkert som amen i kirken, at vitamin B-12 og vitamin D er langt under, hvad bare nogenlunde frisk person kan klare sig med. Alene (så stor en) mangel på disse to vitaminer vil give en lang række af kraftige symptomer, der alle minder om lavt stofskifte.

Mit råd på den korte bane er, at det er disse to vitaminer, der først skal sættes skik på og det kan kun gå for langsomt. Tag 2-3 måneder alene med at hæve B-12 og D-vitaminerne, og se hvad der sker. Du (mann88) får det garanteret bedre, måske endda meget bedre, fordi mangel på disse to vitaminer kan få, ellers fuldstændig sygdomsfrie mennesker til at føle dem hundesyge alligevel. Hvis der så, selv med ellers markant forbedrede tal for B-12 og D-vitaminerne og uanset graden af bedring - fortsat er symptomer og mistrivsel (selv om evt. mindre end før) da er tiden inde til at gå i gang med at søge videre efter årsagen. Men først skal vitaminerne B-12 og D genoprettes, fordi mange mennesker har faktisk genvundet helbredet alene ved genopretning af disse to vitaminer og man er derfor nødt til, først at gøre noget ved det, før man kan vide hvad er hvad.

Jeg kan anbefale til bestilling hver for sig for at opretholde den norske toldgrænse på 200 nok, for lovligt toldfrit indkøb i et EU/EØS land følgende:

1 x Vitamin B-12: http://www.bigvits.co.uk/product.asp...d=85&tid=&bid= (183,55 nok)
    1 x Vitamin D3: http://www.bigvits.co.uk/product.asp...=241&tid=&bid= (110,69 nok)
    2 x Vitamin D3&K2: http://www.bigvits.co.uk/product.asp...d=90&tid=&bid= (154,13 nok)

Og så ellers godt med C-vitamin hver dag, mindst 2-3 gram/dag, idet C-vitaminet skaber det rette "miljø" inde i kroppen til at både B-12 og D-vitaminerne kan absorberes ordentligt, og "arbejde".

Simpelt hen start med dette projekt i 2-3 måneder, og ellers udskyd alle andre bekymringer i den tid. Det er meget vigtigt at forsøge bringe sig selv ind i en fredelig sindsstemning der ikke presser stresshormoner yderligere end de i forvejen er af at mangle disse to vitaminer. Man opnår ingenting ved at forcere med uro og bekymringer, uanset hvor reelle de er, og velbegrundet. Og selv hvis det senere skulle vise sig at det er lavt stofskifte - da ville behandlingen alligevel ikke virke godt nok, ved disse vitaminmangler.

Tag 2-3 måneder ud af kalenderen, få det gjort og se hvad der sker.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Diagnosemanualer og feil diagnoser
    Av Vigdis i forumet Nyttige linker
    Svar: 1
    Siste melding: 02-10-11, 13:25
  2. Får ikke hjelp med stoffskiftet før diabetesen er under kontroll
    Av Sonja Midtlien i forumet Lavt stoffskifte og diabetes
    Svar: 26
    Siste melding: 14-01-11, 01:04
  3. Hva kan muligens være FEIL ??????
    Av Tiffen i forumet Lavt stoffskifte