Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 12

Tråd: Hydrocortone

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    midt-norge
    Alder
    38
    Meldinger
    92

Standard Hydrocortone

Hei

Er det noen som bruker hydrocortone istedenfor cortef? Er dette billigere? Hvordan er tigjengeligheten på apotek. Setter pris på om noen kan dele erfaringer om dette. Skulle gjerne funnet et rimeligere alternativ til Cortef.. Cotison acetat er ikke et alternativ.

Mvh.

Nora

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Hydrocortone

Jeg har tidligere brukt en som heter Roussel, den er billigere (var i alle fall). Husker ikke om den heter hydrocortone. Vær obs på at pris kan variere fra apotek til apotek. Spør før du bestiller! Det aller billigste er Kortison acetat fra Nycomed 25 mg for ca 300 kr. Den kan legen også skrive ut på blå resept. Du må øke dosen litt, den skal innom leveren før den er like bra som hydrokortison. Jeg slkjønner ikke helt hvorfor mange leger holder fast på Cortef, som koster en formue, når de av oss som har langvarig binyreproblemer kan få det på blå respt?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    midt-norge
    Alder
    38
    Meldinger
    92

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Jeg har tidligere brukt en som heter Roussel, den er billigere (var i alle fall). Husker ikke om den heter hydrocortone. Vær obs på at pris kan variere fra apotek til apotek. Spør før du bestiller! Det aller billigste er Kortison acetat fra Nycomed 25 mg for ca 300 kr. Den kan legen også skrive ut på blå resept. Du må øke dosen litt, den skal innom leveren før den er like bra som hydrokortison. Jeg slkjønner ikke helt hvorfor mange leger holder fast på Cortef, som koster en formue, når de av oss som har langvarig binyreproblemer kan få det på blå respt?
    Hei og takk for svar

Nei du har så rett. De som sliter over lengre tid burde få dette på blå resept. Jeg skal be om å få hydrocortone neste gang jeg besøker legen iallefall. Prøvde cortison acetat en gang og da måtte jeg dele en 25 mg på fire doser, synes cortefen er bedre . Mulig det er innbilling? En boks med 50 tbl 5 mg cortef koster over 300, . Finner ikke prisen på cortone noen steder.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Cortone får du ikke på blå resept, den er vel også, i likhet med Cortef på registreringsfritak. Håper du blir bedre etterhvert

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    midt-norge
    Alder
    38
    Meldinger
    92

[QUOTE=Vigdis;140745]Cortone får du ikke på blå resept, den er vel også, i likhet med Cortef på registreringsfritak. Håper du blir bedre etterhvert [/QUOTE

Hei

Jeg har brukt 20 mg cortef i over to år nå... Og det ser ikke ut til at jeg noen gang skal kunne stoppe... Desverre. Ble forespeilet to år for å avlaste binyrer . Legen jeg bruker har sluttet/langtidspermisjon. Har vært hos DS uten de store resultat. Har prøvd det meste av hormoner , men om det er i riktig styrke vet jeg ikke. Virker ikke som om legene forstår seg på kroppen min. Ikke jeg heller. Men cortef er noe som jeg absolutt trenger. Så min konklusjon er ødelagte bibyrer.
    Finner mye nyttig på Dr.Lam sine sider og der står det godt forklart at er binyrene for svake, stage 3 og 4 vil det meste bli for belastende. Som feks dhea, armour, pregnenolon, østrogen , progesteron etc. Og dette er min erfaring også. Det gjør vondt verre enda klinikken tilsier jeg trenger det. Lave verdier og symptomer.
    Så mitt spørsmål til dere er om det er flere i samme situasjon?
    Som må bruke cortef over mange år, resten av livet? Vil det ha noen alvorlige skadevirkninger på sikt? Øker det faren for mer ødeleggelse av binyrer, hurtigere aldring( katabolsk) etc
    Er så motløs og lei av hele livet. Skal det virkelig være så vanskelig. Ingen godkjent diagnose, bare en kropp som ikke vil fungere men som må fungere. Uttallige legebesøk, utallige forsøk med ulike hormoner, dietter etc. Kostnader over tresifret beløp på noen år.
    Ja jeg er virkelig oppgitt og dette virker sikkert veldig stakkars meg. Men jeg skulle så gjerne hørt noen av deres erfaringer med dette

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Stor-Osloregionen
    Alder
    67
    Meldinger
    852

Hei

Jeg ble også forespeilet en perioden på max to år hos DS. Men det har gått over to år nå. Det som skjedde veldig smått om senn var. Min kropp signaliserte selv at jeg trengte litt mindre enkelte dager. Til slutt var det mulig for meg å permanent går ned en halv. fra 6 cortef til 5.5 cortef. Nu prøver jeg 5 cotef. Som er 20 mg,

Jeg har brukt masse for å styrke imumforsvaret og fått hormonbalansen opp på de fleste områder. Så alt har tilsammen satt bi nyrene i bedre stand. Jeg vil nu nevne at jeg har bestilt fra England Dr. Wilson Nat-Stim.(til imumforsvaret) Brukt det i 4 mnd i strekk og så nu tror jeg at jeg skal følge rådet og å kjøpe en box til vedlikehold. De har også en box for bi nyrene som jeg her ikke har navnet på. Men boksen koster så mye at jeg nu venter på forhøyet grense beløp for toll inp. Linken kan du få til der jeg bestiller hvis det er av intresse.

Dette er en av de tingene som jeg vet satte fart på bedringen og etter fire boxer til imumforsvaret så gikk behovet for cortef ned. Jeg vet det, for jeg også kan måle det mot hvor ofte og hårt jeg har virus infeksjon i halsen. DS har også lest på Nat-Stim boxen og kunne ikke finne noe som var nytt. Men sa hvorfor ikke prøve.

Det er til å gi opp, dette med tilfriskning. Men jeg ble syk i 1999 og har brukt mange år på å bli sykere, så da er noen mnd over to år før bedring inntraff ok for meg. Dette tenker jeg nu som jeg er så heldig at jeg tror at nu slutter det ikke å gå rett vei. (optimist)..
    Lykke til og Nora2 ikke mist motet.

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    midt-norge
    Alder
    38
    Meldinger
    92

Sitat Opprinnelig skrevet av Fruemå Vis post
    Hei

Jeg ble også forespeilet en perioden på max to år hos DS. Men det har gått over to år nå. Det som skjedde veldig smått om senn var. Min kropp signaliserte selv at jeg trengte litt mindre enkelte dager. Til slutt var det mulig for meg å permanent går ned en halv. fra 6 cortef til 5.5 cortef. Nu prøver jeg 5 cotef. Som er 20 mg,

Jeg har brukt masse for å styrke imumforsvaret og fått hormonbalansen opp på de fleste områder. Så alt har tilsammen satt bi nyrene i bedre stand. Jeg vil nu nevne at jeg har bestilt fra England Dr. Wilson Nat-Stim.(til imumforsvaret) Brukt det i 4 mnd i strekk og så nu tror jeg at jeg skal følge rådet og å kjøpe en box til vedlikehold. De har også en box for bi nyrene som jeg her ikke har navnet på. Men boksen koster så mye at jeg nu venter på forhøyet grense beløp for toll inp. Linken kan du få til der jeg bestiller hvis det er av intresse.

Dette er en av de tingene som jeg vet satte fart på bedringen og etter fire boxer til imumforsvaret så gikk behovet for cortef ned. Jeg vet det, for jeg også kan måle det mot hvor ofte og hårt jeg har virus infeksjon i halsen. DS har også lest på Nat-Stim boxen og kunne ikke finne noe som var nytt. Men sa hvorfor ikke prøve.

Det er til å gi opp, dette med tilfriskning. Men jeg ble syk i 1999 og har brukt mange år på å bli sykere, så da er noen mnd over to år før bedring inntraff ok for meg. Dette tenker jeg nu som jeg er så heldig at jeg tror at nu slutter det ikke å gå rett vei. (optimist)..
    Lykke til og Nora2 ikke mist motet.

Hei

Tusen takk for at du deler dine erfaringer. Det er godt å høre at du blir bedre og jeg håper det fortsetter slik Jeg vil gjerne ha linken av deg. Det kan jo være verdt et forsøk... Bruker du andre hormoner itillegg til cortefen da?
    Kunsten i følge Dr Lam er å bruke riktig preparat/tilskudd til riktig tid Det er det som er det vanskelige.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Jeg har brukt kortison siden 2009. Men det er det med høna og egget da. Hva skjedde først i livet? Hva satte i gang alle de somatiske reaksjonene i kroppen? Hvorfor ble jeg syk og utmattet? Jeg er sikker på at for mitt vedkommende, og mange andres, så handler det om traumer. Traumer som blir uløste i kroppen skaper ubalanse. Som igjen starter somatiske sykdommer.

Jeg kan varmt anbefale nevrologen Robert C. Scaers bøker "The body bears the burden", NB second version! Og "Trauma spectrum", den er mindre medisinsk tung å lese. Jeg har et håp om å kunne senke, kanskje slutte med kortioson, kanskje også andre hormoner ved å bearbeide traumene somtatisk, altså kroppslig. Ikke ved vanlig snakketerapi, det har liten effekt, men ved å gå via kroppen, les denne artikkelen av en av verdens beste forskere innen traumer, Bessel van der Kolk http://www.traumacenter.org/products.../Networker.pdf. Noen ganger er det ikke så dumt å ha flere spor å følge samtidig. Husk også at hva som utløser et traume er helt individuelt. For noen kan det være ting i barndommen, fysisk avstraffelse, en ukjærlig mor, ulykker, sykdom, seksuelt misbruk med mere. Eller ting som har skjedd i voksen alder. Traumer senker kortisolet over tid. Først er det høyt, så går det nedover.

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Stor-Osloregionen
    Alder
    67
    Meldinger
    852

Her er linken http://www.nutri-linkltd.co.uk/products/ordering/
    Jeg ringer og ber de sende Dr. Wilsons produkter. Han har også skrevet en bok.Boken har jeg leste, mye nyttig for meg. James L Wilson tittel. Binyretretthet. Du kan kjøpe for bi nyrene. Adrenal rebuilder og imumforsvaret Nat-Stim.

Min medisin liste:
    Erfa 3.5 stk
    Binyrestøtte, Cortef ca 25 el 20 mg og DHEa 1 stk 25 mg.

(Blodtrykk. Lerkanidipin).(annet folsyre)
    Søvn Melatonin 1 stk pluss LDN 225 mg en fjerdedels tab.
    Bioidentisk hormonbeh
    Pregnenolone 50 mg 1 tab
    Lipsomal hormon gel 2 erter (manlige hormoner)
    Estrogel 3 til 4 puff smøres på
    Progesteron krem 1 cm

Jeg har tatt og fortsetter å ta en masse vitaminer til jeg vet hva som mitt imumforsvar spesifikt trenger. Spesielt bruker jeg B- vitaminer pga stress som må ut av kropp og derved binyrer.
    Håper detter kan gi deg noen tips. Min 24 timer urin prøve sier at det enda er mye igjen før bi nyrene produserer det de skal selv med cortef. Men tilskuddene har hjulpet selv på mine svake bi nyrer. Så da fortsetter jeg.

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    midt-norge
    Alder
    38
    Meldinger
    92

Hei
    Godt nytt år alle sammen
    Har noen spørsmål jeg håper noen kan svare på . Har den siste tiden utviklet store åreknuter på bena( fra lysken og ned) i tillegg til veldig dilaterte vener/synlige vener. Er dette en bivirkning av lngvarig cortef bruk?( 3,5 år) Og håndflatene mine er ekstremt røde/nesten orange. Kan dette ha noe med binyrer/stoffskifte å gjøre?
    Er det noen som har noen tips i forhold til om man burde slutte med Cortef den dagen man måler døgn urin? Har ikke sluttet de forrige gangene.
    Har kommet i kontakt med en "ny" ung lege innen funksjonell medisin som gjerne vil hjelpe meg med mine problemer og da blir det mye testing igjen Håper det kommer noe ut av det

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Hydrocortone
    Av Merete i forumet Hydrocortison
    Svar: 0
    Siste melding: 13-08-08, 09:39

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg