Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Telemark
    Alder
    44
    Meldinger
    19

Standard Jeg er sykere enn før. Hjelp!!

Kan noen hjelpe meg med dette. Ble operert pga hashimoto i mars 2009 ifølge legen skulle jeg bli frisk etter operasjonen. Den gang ei. Jeg er sykere enn før. I juni ble jeg lagt inn på sykehus med veldig lavt stoffskifte, så lavt at jeg hadde urinretensjon. Det var ille. Hadde jo følt meg sliten et halvt år og når jeg ser tilbake på blodprøvesvar jeg har fått skrevet ut går mitt stoffskifte opp og ned.

I juni etter at jeg ble behandlet med thyroxin intravenøs var TSH på 7,9. 1 mnd etter var TSH 0,2 og T4 18. Jeg følte meg ikke bedre, men ifølge prøvene var jeg overdosert. Har ikke gjort noe med dosen hverken før eller etter sykehusinnleggelsen.

Igår fikk jeg svar på prøver tatt i forrige uke. De var på vei ned igjen. TSH 2,1, T4 12,7, T3 3,7, TRAS 0,9. Har aldri tatt T3 og TRAS før så vet ikke hva de har ligget på tidligere.

Det jeg lurer på om det er fler som opplever et slikt svingene stoffskifte? Dette er grusomt slitsomt. Symptomer jeg har: ekstremt slitenhet, deprimert, til tider urinretensjon, forstoppelse, lite matlyst, lagt på meg 4 kg siste 3 mnd ( kun rundt magen) hukommelsestap, håravfall(mye)ekstremt trøtt når jeg våkner om morran, dårlig søvn, kalde hender og føtter, tåler dårlig kulde og varme, Kan ikke gå rolig tur lenger enn et kvarter før jeg er helt kjørt og er det resten av dagen. Blir sliten i store forsamlinger og i byen.

Hva betyr TRAS?

Håper noen kan hjelpe meg.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Standard Sv: Jeg er sykere enn før. Hjelp!!

Huff. Dette høres virkelig ikke bra ut.

Det kan virke som du nok må ta litt mer hånd om egen situasjon og at legen din er på hælene i forhold til din situasjon? Det er en god start at du har kopiene av prøvesvarene. Når de gjelder TRAS så er ikke det en prøve jeg har vært nødt til å sette meg inn i, men jeg vet det finnes folk som kan svare på det også her inne. De kommer nok til tråden etter hvert.

Ellers - det er slett ikke bra at du svinger så mye. Jeg synes du bør ta det opp med legen din sånn at du kan få tatt prøver hyppigere. Det kan også virke som at dere bør undersøke om at omdanningen din av t4 til t3 er god nok. For å ha en formening om det så må prøver av fT3 også tas rutinemessig, sammen med TSH og fT4. Det hjelper ikke å ha mye fT4 i blodet om du ikke får dannet fT3 av det. Symptomene dine kan tyde på at det ikke fungerer helt som det skal.
    Om det er et omdanningsproblem og dere ikke klarer å løse det gjennom f.eks hjelpestoffer (selen, magnesium og sink er f.eks viktige i denne prosessen - samt god d-vitaminstatus og tilstrekkelig blodprosent) så bør du vurdere å be om et preparat som inneholder t3 - enten syntetisk liothyronin (mange synes denne er "skarp" og vanskelig å dosere) eller et kombinasjonspreparat av tørket svinekjertel (erfa/armour eller en del andre merker lages av dette). De fleste av oss her inne har god erfaring med det siste, enten alene eller i kombinasjon med levaxin.

Så - det er absolutt håp om at du kan få det mye bedre enn i dag. Men det kan hende det vil ta litt tid og litt innsats å komme dit.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Jeg husker ikke hvor jeg leste det, at en lege sa at mangel på T3 ikke kan måles, det kan kun observeres ut fra symptomer. Og det virker som om det er der du er nå, med svingninger og massevis av symptomer? Jeg brukte Levaxin i minst 15 år, og jeg har i etterkant sett blodprøvene. De var flott plassert i normalområdet, FT4 lå i øvre del. Men det hjalp meg ikke noe særlig, jeg hadde det helt forferdelig, deprimert, lavt energinivå, blødde uregelmessig og en rekke andre symptomer som gjorde at jeg virket sånn omtrent halvveis.

Har du vurdert å forsøke thyroid?

Det er trist at formen din har falt, mist ikke motet
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Man blir vel aldri frisk om man har lavt stoffskifte, det gjelder bare og finne den doseringen som gir minst symptomer. Og når man har funnet den, så forandrer ting seg slik at man ofte må justere.

TRAS brukes vanligvis for og sjekke om man har høyt stoffskifte, men TRAS finnes ikke bare som stimulerende (høyt stoffskifte) den finnes også som blokkerende, og da vil stoffskiftet bli for lavt.
    Man kan også ha, slik jeg har, både høy anti-TPO og høy TRAS, da svinger stoffskiftet mye.
    Din TRAS er innenfor referanseområdet, men jeg lurer på hvorfor den ligger så høyt der?

Er det kun Levaksin du tar? Hvor stor dose tar du, og tar du den om morgenen eller kvelden?
    Vet du hvordan det ligger an med d-vitaminer, ferritin og B12?

Er alle stoffskifteprøvene tatt om morgenen og uten at du har tatt Levaksin den dagen?

Jeg har hatt svingende stoffskifte hele tiden; det er bare nå i det helt siste etter at jeg gikk over på Armour at både blodprøvene og symptomene er ok. I samme perioden har jeg også fått opp ferritin og d-vitaminer som hos meg blir for lave om jeg ikke tar tilskudd.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Hva slags operasjon har du hatt mot hashimotos? Hva er fjernet?

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Telemark
    Alder
    44
    Meldinger
    19

Hei
    Takk for svar fra dere.

Problemet mitt er at det er vanskelig å justere tydligvis. Fjernet hele skjoldbruskkjertelen i 2009. I etterkant fått beskjed om at det var veldig dumt og ikke riktig av legen.
    Jeg og syntes TRAS lå litt høyt hos meg. Jeg hadde høye anti TPO derfor jeg ble operert.

Jeg tar levaxin 125 mikrogram 6 dager og 150 mikrogram 1 dag i uka. Alltid en halvtime før jeg spiser om morgenen. kun det ikke noe kosttilskudd. Var hos endokrinolog igår og da var d vitamin lav, lå på 47 referanseområde skal være over 75, Ligger i nedre referanseområde av B12, Nå er stoffskifte, TSH: 2,3 , Fritt T4 10,5 og fritt T3 3,4.Reninaktivitet 1,7 ref.omr. under 1,5 og aldosteron 1281, ref.omr. 70-800. Altså veldighøyt. Det som er rart er at blodtrykket er lavt da så ikke til å bli klok på. Disse er tatt 1 uke etter forrige prøver som jeg har nevnt over. Er slettes ikke frisk i formen og hun mente jeg hadde ME itillegg. Alle prøvene er tatt kl 8 om morgenen uten at jeg har tatt levaksin . Syntes dette er slitsomt og frustrerende.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Jeg må tilstå at jeg tror ikke ME finnes. Jeg tror ME er en god løsning for leger som ikke gidder snu hver stein. Hvorfor vi blir så syke at vi ikke fungerer kan det finnes flere forklaringer på.

Siden du har fjernet hele kjertelen burde første prioritet av legen være å sette deg på T3. Du har jo lavt T3. og ingen, helle rikke legen, vet om du får nok T3 til hjernen og inn i cellene. Det er ingen blodprøver som viser om det skjer. D3 er viktig, likeså B12. Kjøp sterk sublingual B12 og sterke D3, helst med K2 i tillegg, på nettet gevega
    Vær oppmerksom på at vi tar opp alt veldig ulikt. Jeg tar opp B12 veldig bra, min kjæreste tar det mye dårligere opp. Han tar opp d3 veldig bra, jeg tar det opp kjempedårlig, og må ha mye, mye høyere doser på dette per uke enn han tar.
    Resten av problemstillingen din våger jeg ikke si noe om, dette vet jeg lite om.
    Jeg håper du kan få hjelp slik at du blir bedre
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Veldig enig med Vigdis i at det er svært viktig og få opp nivåene på B12 og D3.
    Ellers ville jeg sagt at dosen din er for lav i forhold til hvordan du beskriver at du har det og også stoffskifteprøvene.
    Har du vært høyere i dose tidligere siden du sier det er vanskelig og justere dosen?
    Jeg hadde selv et svært svingende stoffskifte, men har det sinnsykt mye bedre nå når jeg går på Armour i stedet for Levaksin. Jeg prøvde T3-tilskudd, men for meg funket det ikke i det hele tatt.
    Når det gjelder om ME "finnes" eller ikke, så er jeg ikke i tvil om at det "finnes", selv om min personlige oppfatning er at det er nært knyttet opp mot stoffskiftet.
    Da minsten min fikk sin diagnose og kom hjem med papirene som viste hvilke kriterier legene hadde stilt diagnosen på, fant jeg at det var uhyggelig likt mine symptom, med unntak av at selv om jeg kan være utslått i opptil flere uker av små bagateller, så virker det som minsten aldri kommer helt tilbake etter fysiske/psykiske "utskeielser". Nå var hans stoffskifte i grenseland allerede da, og han opplevde en merkbar bedring da han fikk Levaksin, spesielt når prøvene hans viste han var overdosert (uten at han fikk noen overdosesymptomer), så kanskje er ME rett og slett symptomer på et stoffskifte som i lang tid har vært feil trass i prøver i grenseland/innenfor normalområdet?

Lignende tråder

1. HJELP ... ny her og trenger hjelp
    Av sliten i forumet Presentasjoner
    Svar: 20
    Siste melding: 09-03-11, 16:30

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine