Side 1 av 9 123 ... Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 87
    Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    57
    Meldinger
    621

Standard Tidligt diagnostiseret Hashimotos, symptomer af antistoffer

Min historie er lidt anderledes end mange andres, fordi jeg blev diagnosticeret ret hurtigt, og fordi jeg har symptomer af antistofferne. Jeg tænker, at jeg vil dele den med jer, fordi det ikke er stress og overgangsalder alt sammen ;-) Derudover er jeg høj og slank med en bmi på 20,6, så overvægt er ikke et symptom hos mig - og behøver heller ikke at være det.

For snart 2 år siden fik jeg det skidt. Jeg var med min den gang kommende mand i Chicago, og jeg troede, at jeg fangede et eller andet virus-halløj i flyveren der over. Vi boede på et meget stort hotel med negativ stemning, og jeg oplevede angstanfald, kan jeg se nu.

Jeg havde trætte muskler, jeg havde en fornemmelse af, at jeg ikke kunne få fat i de ting, jeg gerne ville tage fat i. Dertil kom hedeture, vejrtrækningsbesvær, lette angstanfald, snorren i hænder og fødder, manglende balance, og at jeg ikke kunne nå noget i det daglige, var tit lidt vel kort med lunten og skældte på mine kolleger og mine børn. Jeg havde svært ved at overskue noget og kunne have svært ved at finde vej, når jeg var ude at køre selv i kendte områder.

Endelig efter 2½ måned kom jeg til en ny læge, og hun tog en del blodprøver. Jeg tænkte, at det nok var stress, og at jeg nok blev sendt hjem med en sygemelding. Jeg var blevet teste for overgangsalder 9 måneder forinden, og den burde være overstået uden de store ting.

Stress ja, men jeg fik også at vide, at alle prøver var fine, men at jeg havde en subklinisk stofskifte sygdom, og at jeg ville ende med at få for lavt stofskifte, det var bare at vente .... Fedt!

Nu er jeg ikke så god til at vente, så jeg gik hjem og googlede mine resultater - og jeg kunne så selv stille diagnosen Hashimotos. TSH var 6, T4 19 og antistofferne < 1300. Det er ikke så svært

Jeg skulle vente 3 mdr. og så komme igen. Og når TSH kom over 11, ville de begynde at behandle mig. Efter 3 mdr. var TSH 8, og antistofferne bekymrede vi os ikke om. Jeg havde det så skidt og var deltidssygemeldt fra kl. 14.00 hver dag. Jeg havde det, der kaldes "sudden releases" af T4, fordi nedbrydningen af skjoldbruskkirtlen var godt i gang.

Der er blevet talt ned til mig, og kun når min mand var med, blev der talt ordentligt til mig - sådan a la voksen til voksen.

Vi er nu sidst i maj 2012 - med en TSH på 8 og udsigt til at vente til 11, så kunne jeg regne ud, at tre måneder senere, så ville jeg være rigtig skidt, og i oktober fem måneder senere skulle min mand og jeg giftes. Så til lægen igen sammen med min mand - det lykkedes at få en henvisning til en endokrinolog. Derfra kom jeg på privathospital betalt af min sundhedssikring.

Jeg mødte der en endokrinolog, der anerkendte, at nogle kan mærke antistofferne og have symptomer af dem.

Mit stofskifte er ikke stabilt endnu (hvad det så end betyder!), TSH er nu 0,7, T4 19,4 og antistofferne 334. TSH er stigende fra sidste blodprøve, som viste TSH på 0,26. Endokrinologen vil ikke tale om at sætte medicinen op, og mit stofskifte er i normalområdet, så hun kan bare udskrive mig fra ambulatoriet.

Der er også en masse andre tal, jeg skal have styr på, men lægen på ambulatoriet ville ikke udlevere dem, og hun kunne ikke selv overskue, hvad de betød.

Jeg tager vitaminer efter anvisninger fra Radiodoktoren.dk - det omfatter bl.a. D3 og Omega-3. Jeg har ikke spist gluten i 2-3 mdr., og jeg har været/er på candidakur. Min diæt er inspireret af stenalderkost, og det trives jeg fint med. Motion er cykling, korte løbeture og fitness center, som tiden nu er til.

Cortisol spyttesten har jeg også taget, og den viser en flad kurve.

Jeg har været rigtig glad for at læse de mange indlæg her på forum, og det har hjulpet mig rigtig meget. Tak til jer alle for det

Nu er min store udfordring at finde ud af, hvad jeg gør her fra, fordi jeg ikke finder støtte hos endokrinologerne på ambulatoriet eller hos egen læge.

Tina

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,360

Standard Sv: Tidligt diagnostiseret Hashimotos, symptomer af antistoffer

Vente på en tsh på 11

Hvorfor dog det?!

Jeg synes, vi plejer at fortælle hinanden, at man får hjælp ved en tsh over 4 og i fx Tyskland ved en tsh på 2

Nielsigne

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Jeg er glad jeg ikke er danske med thyroidproblemer når jeg leser deres historier. Jeg følte meg dausjuk da jeg hadde tsh på 6.6-ettellerannet... Og det påvirket da balanse og koordinasjon. Jeg var trafikkfarlig... Ikke at jeg skal skryte av så gode stoffskifte-leger her i norge, men her sier iallfall retningslinjene at behandling kan starte ved sterke symptomer fra tsh på 4,5 iallfall.

Hvorfor skal man la kroppen bli mer og mer ødelagt dersom man uansett før eller siden må få behandling???
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Min TSH var 18,4 da jeg fikk diagnosen. Jeg hadde da vært sykemeldt en måned cirka, men hos meg kom symptomene veldig akutt. Jeg pleier og si at fra den ene dagen til den andre gikk jeg fra og være en sprudlende energibunt til og bli hjelpesløs.
    Min TSH lå også veldig høyt i noen måneder etter at jeg fikk diabetes 1. TSH lå da mellom 9 og 10 og anti-TPO ble i samme periode målt til over 250000 ved Aker.

Rent personlig merker jeg ikke så veldig mye til hvordan TSH er, da merker jeg mere til at FT3 er veldig lav eller når anti-TPO svinger.
    Altfor mange leger påstår at man ikke kan kjenne antistoffene, men som du selv har oppdaget, så gir de symptomer.
    For sønnen min som har subklinisk hypothyrose med FT3 og FT4 innenfor referanseområdet, men med TSH over, har det derimot vært en klar sammenheng mellom formen hans og en økende TSH.
    Hvordan leger kan velge og vente med og medisinere når man har symptomene og når prøvene i tillegg viser at det er et auto-immunt angrep mot skjoldbruskkjertelen er mer enn jeg klarer og forstå.

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    57
    Meldinger
    621

Godt at læse, at det ikke kun er mig, der er skidt med en TSH på 6 , det har været svært at finde ud af om, jeg var pivet eller ej.

Jeg fik at vide, at ved TSH på 11 - så behandler man, det er standard. Det er så forhåbentlig kun hos min læge

En sjov tanke - hvis jeg behandler mine kunder, som vi/jeg er blevet behandlet, så var jeg blevet fyret

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Tidligt diagnostiseret Hashimotos, symptomer af antistoffer

Sitat Opprinnelig skrevet av tinash17 Vis post
    Der er også en masse andre tal, jeg skal have styr på, men lægen på ambulatoriet ville ikke udlevere dem, og hun kunne ikke selv overskue, hvad de betød.
    Hvis du har NemId, kan du oprette adgang til https://www.sundhed.dk/ hvor du kan få indblik i alle dine patientjournaler (så vidt jeg husker). Alle tal burde ligge der og være tilgængelige for indsigt.

Nu er min store udfordring at finde ud af, hvad jeg gør her fra, fordi jeg ikke finder støtte hos endokrinologerne på ambulatoriet eller hos egen læge.
    Du kommer nok ikke udenom at skulle overveje behandling med Thyroid. Særlig når man nærmer sig overgangsalderen, vil kompensationen fra andre hormoner aftage, og derfor vil effekten af mangel på rette thyreoideahormoner blive større end hos yngre kvinder i syntetisk behandling.

Jeg har kendt i hobetal af middelaldrende og ældre hypothyroide kvinder, der ellers selv kæphøjt mente at de har klaret sig fint med syntetisk T4, men som har oplevet en uforklarlig forværring af både hypothyreose og af overgangsalderens gener, indtil de gik over til Thyroid-mediciner. Det er nok valget af lægemiddel, som bliver din udfordring her.

Du får nok hørt en hel masse om, at T4 i Euthyrox er nøjagtig det samme som kroppens eget T4 og at det derfor er overflødigt med at udskifte Euthyrox med Thyroid.

Hvad de (lægerne) dog ikke taler så gerne om, når de hævder at syntetisk T4 er det samme som kroppens eget, er følgende: kroppens eget T4 produceres udelukkende i skjoldbruskkirtlen og derfra bliver kroppens eget T4 distribueret ud til kroppens celler pakket ind i transportproteiner (skjoldbruskkirtlen udsender INGEN frie hormoner). Disse transportproteiner frigiver T4 når kroppen sender (fortløbende) signaler om at nu er tid til at frigive lidt af T4 igen, aldrig alt på en gang, og på denne måde er der altid både proteinindpakket- og frit T4 i cirkulationen. Sådan regulerer kroppen den fortløbende frigivelse af T4 til dækning af de øjeblikkelige behov for T4.

Euthyrox fingerer fuldstændig anderledes. Når man tager Euthyrox, er det leveren som skal erstatte skjoldbruskkirtlen som "producent" af T4.

Det som sker når du har slugt en Euthyrox er, at indholdet (et pro-drug som IKKE er T4, selv om lægerne påstår det) bliver optaget i tarmen og fra tarmen skal dette pro-drug videre til leveren, hvor det hydroliseres til frit T4-analog som ligner kroppens eget T4. Det betyder at hele mængden af dette T4-analog frigives til blodstrømmen på en gang og i fri form. Det betyder også, at det som kroppen har behov for at blive omdannet til T3 "lige nu og her" bliver omdannet, mens resten af det frie T4-analog går til spilde. Det meste forsvinder igen med urinen.

I en sund menneskekrop, af hele den daglige produktion af thyreoideahormoner kun 0,2% af T4 og 0,04% af T3 befinder sig i fri form. Nogenlunde det samme sker når man er i behandling med Thyroid-lægemidler, idet der kun frigives (fra proteinbindingen) lidt af thyreoideahormoner ad gangen. Derimod når man sluger sin syntetisk T4-analog tablet - oversvømmes blodstrømmen med fri-form T4-analog på en gang. Lyder det godt? I don't think so...

Der findes IKKE en funktion i kroppen, som deponerer det allerede frie syntetiske T4, så det kan derfor ikke spares til senere... uanset at der snakkes om, at den syntetiske T4-analog skulle have samme halveringstid som det "ægte" T4. Det er kun det proteinindbundet "naturligt" T4 som i virkeligheden kan spares til senere, uanset om det kommer fra en sund skjoldbruskkirtel eller fra Thyroid-tabletter.

Kroppen tvinges til at "forsvare" sig mod denne unaturlige "oversvømmelse", hver gang en syntetisk tablet optages i tarmen. Ingen ved hvordan det foregår, men den ustabile virkning eller manglende virkning, eller bi-virkninger beviser at kroppen forsvarer sig mod denne "oversvømmelse", og ellers forsøger at overleve trods konstant hormonmangel, fordi de frie T4-analoger gør ikke meget gavn i blodet, andet end at blive målt ved blodprøverne, uanset at hormonmangel i kroppens celler fortsætter. Der findes ingen målemetoder til at måle hormoner i kroppens celler.

Kort sagt, er værdien af det syntetiske T4-analog på et givent tidspunkt, ikke sammenlignelig med værdier af kroppens eget T4 eller værdier af frit T4 som kan måles hos Thyroid-brugere. Derfor er kapaciteten for T4-til-T3-omdannelsen af det syntetiske T4-analog heller ikke sammenlignelig med kapaciteten for T4-til-T3-omdannelsen fra det "ægte" T4, og dette er årsagen til at så mange i syntetisk behandling har så store problemer med at mangle T3.

Derudover, lægernes yndlings kritik-punkt over for Thyroid-lægemidler er at T4/T3 Ratio i "grise-tabletterne" er højere end T4/T3 Ratioen i en menneskelig skjoldbruskirtel, og derfor skulle Thyroid-lægemidler angiveligt indeholde for meget hormon i forhold til hvad "naturen" har bestemt for et menneske. Jamen, vi "spiser" jo heller ikke vore egne skjoldbruskkirtler når vi er sunde og friske, vel? Vi forbruger kun de hormoner som skjoldbruskkirtlen producerer, og vi gør det i den mængde som vores eget hormonsystem "bestemmer" sig for at frigive fra proteinbindingen, fortløbende over hele døgnet. Så uanset forskellen i T4/T3 Ratioer i de forskellige skjoldbruskkirtler hos pattedyrene... vil kroppen beordre frigivelsen af kun lige netop den mængde hormoner, som kroppen har brug for "lige nu og her" - hverken mere eller mindre - forudsat, at man enten forsynes med thyreoideahormoner fra en sund skjoldbruskkirtel, eller at man får den rette dose af Thyroid-tabletter, hver dag.

Fordi her er tale om to diametralt forskellige "kemier": syntetisk FRIT T4-analog (+ T3 i kombinationsbehandling) og de proteinbundne dvs. IKKE AKTIVE hormoner i Thyroid-tabletter - er alt snak om forskellen i T4/T3 Ratioen mellem de menneskelige og de animalske skjolsbruskkirtler -i forhold til tablet-behandlingen - fuldstændig meningsløs! Vi har kun to muligheder at vælge imellem, når vi skal vurdere dette, lægernes argument mod at ordinere Thyroid-lægemidler - enten fatter de ikke den grundlæggende forskel i metabolismen af disse to former for lægemidler, eller praktiserer de blot deres tro og overbevisning. Uanset hvilken forklaring gælder den enkelte læge, kan det ikke retfærdiggøre den kendsgerning, at han/hun ødelægger deres patienters liv, ved ikke at behandle med det bedst egnet lægemiddel.

Sidst men ikke mindst: det syntetiske T4-analog kan ikke passere blod/hjerne-barrieren hvor hjernens egen, autonome omdannelse fra T4 til T3 foregår. Hvorimod det proteinbundne hormonmolekyle fra Thyroid-tabletter passerer denne barriere ubesværet. Det er forklaringen på, hvorfor så mange i syntetisk behandling oplever bl.a. brain fog og symptomer fra resten af kroppen, hvis funktioner styres fra hjernen.

Der er 3 alderstrin i et menneskets liv, hvor enten kroppens egne hormoner eller hormoner fra tabletter "behandles" forskelligt indenfor kroppens kemi. Det syntetiske T4-analog kan en menneskekrop håndtere og udnytte bedst i alderen fra efter puberteten og inden overgangsalderen. I den yngre alder er alle andre kroppens hormoner endnu intakte og kan derfor kompensere for de mangler, som de syntetiske T4-analog ikke magter at løse.

Børn behandlet med syntetisk T4-analog bliver ikke udviklet så godt som de ellers ville blive hvis de havde en sund skjoldbruskkirtel eller var i behandling med Thyroid-lægemidler. Tragedien ved denne sag er, at man aldrig på forhånd kan vide, hvordan et barn vil udvikles under normale hormonale forhold og derfor kan man heller ikke - på forhånd - udpege, hvor dette barn vil udvikles ringere pga. behandling med syntetisk T4-analog. Derfor både forældre og læger lader sig nøje med hvad de tror er normalt for dette barn. Man har ikke ond af hvad man ikke ved noget om...

Ældre kvinder på tærsklen til overgangsalderen, selv efter mange års behandling med det syntetiske T4-analog som hidtil har fungeret upåklageligt - i følge deres eget udsagn - begynder at opleve et tiltagende ubehag, nye symptomer, træthed, indskrænkning af kognitive funktioner osv. De kommer ingen vegne med klager hos deres læger, fordi alt de plages med bliver bortforklaret med overgangsalderen. Jeg har også oplevet det selv og fik gentagende gange at vide, at jeg skulle holde op med at pive og slå mig til tåls med min alder. Det blev jeg træt af på et tidspunkt og har smidt både lægerne og deres Eltroxin på porten. Siden da, underligt nok, er min overgangsalder er blevet symptomfri, og har nu været det i de snart 7 år jeg har behandlet mig selv med Thyroid.

Så alt i alt - du er relativt nygift, med hele resten af livet foran dig, og stående på tærsklen til en beslutning om - hvilket liv ønsker du dig fremover. Hvis du vil eksistere - vælg at fortsætte med Euthyrox. Hvis du derimod gerne vil leve - kommer du ikke udenom Thyroid. Så enkelt kan det siges. Faktisk.

Det er så blevet et svar lidt i øst og vest på samme tid. Jeg kan i hvert fald godt se, at jeg burde vente med at svare, til min hovedpine var over... Tina, håber du hitter rede i det alligevel.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    57
    Meldinger
    621

1000 tak Anisa
    Det er rigtig dejligt med dine erfaringer. Og jo, jeg kan godt finde hoved og hale i det. Håber din hovedpine er ovre.
    Jeg ved godt, hvad jeg skal her fra

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    57
    Meldinger
    621

Så har jeg fået en tid om 2 uger Og det er jeg meget spændt på - glæder mig til en læge, der også tager hele mig med i betragtning og til en hel - en hel - times konsultation med tid til spørgsmål.

Receptionisten smilede i telefonen (kunne jeg høre), da jeg bestilte tid - og så sagde hun, at de har rigtig mange stofskiftepatienter lige nu.

Det er så super, synes jeg, af flere årsager:
    - godt at der kommer bred ekspertise et godt sted
    - godt for os der har det skidt
    - og så kan de lære det (forhåbentlig, så der måske også fremover kan blive taget godt om os i sygehusvæsenet!!!!)

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    57
    Meldinger
    621

Og så sad jeg lige pludselig med en recept på Thyroid fra Glostrup Apotek .....

Jo, jeg var inde hos den kostvejleder, jeg har været hos for at få hjælp til kost og kosttilskud og fortalte, at jeg skulle et andet sted hen om 2 uger for at få naturlig medicin - og så siger hun "det kan jeg da også klare".

Hvad jeg skal i morgen tidlig - på Glostrup Apotek Det bliver godt.

Tak for støtten

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Tidligt diagnostiseret Hashimotos, symptomer af antistoffer

Tillykke, tillykke Tina

Tak for støtten
    Don't be a stranger. Fortæl, fortæl efterfølgende hvordan det går, også hvis det alligevel sker, at det bliver op ad bakke, af og til. Thyroid er ikke noget tryllemiddel og det kan ske, at det kan blive fire skridt frem og et tilbage, en gang imellem. TTT (Ting Tager Tid)

Selv 7 år efter min første Thyroid-pille opdager jeg fortsat nye "bedringer" på punkter, jeg ellers oprindeligt ikke troede, at der var noget i vejen med (man kan vænne sig til alt, undervejs gennem de mange år med Eltroxin eller andre syntetiske "hormoner").

Desuden, alt du skriver er med til at "vise vejen" for andre, som måske ikke tror at de har en chance, før de læser det som du/vi skriver herinde.

Det er meget vigtigt med opdateringer, så andre kan lære af dine/vores succeser og fejl, når og hvis. Det er det bedste vi kan gøre for hinanden, uanset nybegyndere eller "avancerede" - er at dele personlige erfaringer. Håber du "gider".
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 1 av 9 123 ... Siste

Lignende tråder

1. Hashimotos m/antistoffer - medisin mot grønn stær/glaukom
    Av vita i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdomme
    Svar: 5
    Siste melding: 14-06-11, 10:04
  2. Hashimotos m/antistoffer - medisin mot grønn stær/glaukom
    Av vita i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 5
    Siste melding: 14-06-11, 10:04
  3. Har man sikkert Hashimotos hvis man har så mye antistoffer?
    Av Hansen i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 12
    Siste melding: 02-06-09, 16:33
  4. Antistoffer?
    Av siri i forumet Autoimmune sykdommer
    Svar: 1
    Siste melding: 14-03-07, 16:54
  5. Antistoffer
    Av Maia i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 4
    Siste melding: 20-02-07, 19:53

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn