Side 3 av 9 Først 12345 ... Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 87
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Standard Sv: Tidligt diagnostiseret Hashimotos, symptomer af antistoffer

Godt å høre at du er bedre.

Kyllingen din bør vite at de fleste av oss ender opp et sted mellom 2 og 3ish grains på lang sikt, men i perioder har det for mange vært nødvendig å være høyere. Om man får "høydosesymptomer" på lave doser (les under 2-3,5g i ren thyroid-behandling) er det ofte binyrene som er i spill og man blir da nødt til å ta det pent og styrke binyrene underveis. For andre, uten så slitne binyrer kan man gå høyt relativt raskt og jevnt - uten å oppleve (sterke) sånne symptomer. Sånn helt generelt så tror jeg at man trygt kan øke til et sted mellom 2 og 3,5 granis (120-210mg). Om det ikke fører til bedring/eller høydosesymptomer kan man jo prøve å gå høyere. Men om man har bedring (og ikke mange lavdosesymptomer) på nivå mellom 2-3,5g så kan det lønne seg å stoppe her for en periode og ta tiden til hjelp. Det tar tid før den nye hormontilførselen når "helt ut" i alle kroppens hjørner, og en del ting må nok også rett og slett leges. I denne perioden kan det være lurt å være nøye med kosten og ta tilskudd. Alt som skal "kjøres igang" igjen trenger sårt gode næringsstoffer og byggesteiner. Og så heller begynne å fin-tune på dosen her etter en måned eller to?
    Jeg er 1,70 og 70kg og må over 120mg. Jeg har det iallfall for tiden bra på 135mg + en liten snei t4 (25µg annenhver dag). Ikke at det er relevant for deg annet enn som et eksempel.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    57
    Meldinger
    621

Tak smgj for dine kommentarer

Det er rigtigt, at der skal tålmodighed til - hormonerne skal helt ud i cellerne på en anden måde, og der er jo nogle ting, som skal have tid til at læges.

Jeg fik at vide, at fordi mit hjerte ikke fejler noget, så kunne jeg godt skippe Euthyrox på en gang og gå direkte i gang med Thyroid. Lige nu vil jeg se om ikke Thyroid giver mig, det jeg har brug for. Og størrelsesmæssigt er vi nogenlunde ens - så jeg ser tiden an med tillid. Jeg har også tænkt på, at de mørke måneder måske gør, at jeg har brug for lidt mere.

Ellers er jeg begyndt at tage jern. Binyrerne støtter jeg med Schizandra.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,360

Husk, at jern skal tages nogle timer senere /tidligere end thyroiden. Jeg tror, det er helt op til otte timer, der skal være imellem - men måske har andre her bedre styr på det. Men i hvert fald nogle timer ...

Nielsigne

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Det er veldig vanlig å trenge litt mer stoffskiftehormon om vinteren.

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    57
    Meldinger
    621

Lidt mere fra mit eksperiment, ja det føles sådan ind imellem

Der er flere ting, der har ændret sig til det bedre som også skrevet tidligere, og så har jeg fortsat hypo-symptomer. Derfor besluttede jeg i sidste uge at tage min morgen temperatur og måle puls og blodtryk.

Fredag startede jeg. Morgentemperaturen blev målt og derefter blodtrykket. Blodtrykket viste i første omgang 118/188 - jeg nåede lige at tænke, ok jeg føler mig ikke så skidt Jeg kaldte på min mand, og han viste mig, at apparatet sad forkert på oversiden af håndleddet, hvor det skulle sidde på undersiden. Vi målte det igen, og det så meget bedre ud - og anden gang fik han sagt et eller andet om endokrinologer, og min puls steg mærkbart

Fredag morgen var min morgentemperatur kl. 6.00 - 36,6 - puls 59 og 65 (efter bem. om endo ;-))
    Mandag var den faldet til 36,2 og puls 57, jeg tænker stadig (her til morgen), at jeg måske reagerer på NDS ILD probiotica. Jeg var tung som et alderdomshjem - eller mangel på mad, se længere nede i indlægget.
    Tirsdag var den så 36,5 og her til morgen 36,6.

Jeg taber mig, der er smuttet 2 kg på meget få dage. Jeg har ikke diarre, men en fint fungerende mave. Mit hjerte banker lidt hurtigere end det plejer. Men jeg synes ikke, det banker hårdt, som det gjorde på Euthyrox. Det går også bedre med muskler og håndled. Min hjerne har heldigvis ikke været så hårdt ramt - lidt sludder som bytte rundt på ordene og ikke kunne finde det rigtig ord, det kan jeg stadig.

Derudover kan jeg mærke t3 nu (fik et boost torsdag eftermiddag efter pillen), og jeg tænker, at min oplevelse med nedlukning af feedback mekanismen nok er ved at være ovre, og at det nu går fremad. Jeg har taget 2g i 3½ uge, i går satte jeg det op med ½g om morgenen.

Da jeg var meget flad hele mandagen, begyndte jeg at tænke på, hvad jeg spiser. Jeg har klaret mig rigtig godt siden juni på glutenfri kost, og jeg har oplevet en god reaktion i min mave. Men jeg har ikke spist så meget - mange gulerødder og øvrige grøntsager og lidt kød. Min tanke var så, at jeg nok ikke får næring/fedt nok nu til en muligvis forbedret forbrænding. Så i går spiste jeg igennem og tog ekstra kokosolie bart og olivenolie på salaten. Det hjalp noget. En lille tanke, der har trængt sig på, er, at jeg synes, mine hedeture er knap så voldsomme, når jeg får noget ordentligt at spise, noget der holder kroppens forbrænding oppe... Det tænker jeg så lidt mere over....

Min kylling hopper rundt og bekymrer sig meget over alt det, der sker i min krop, selvom det også er positivt. Jeg er helt med på, at det også tager energi. Og jeg ved, at det kan jo ikke gå værre, end at jeg kan gå tilbage til Euthyrox (det vil jeg ikke....!!!!!! ) Jeg fik taget blodprøver i går, så jeg venter svaret med spænding.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Bare vær forberedt på at blodprøvene nå vil se helt annerledes ut.

Du SKAL ha
    høy ft3, lav tsh og sannsynligvis også lav ft4 (det er ikke så viktig så lenge du har nok ft3 til å ha det bra). Det er normalt. Ikke la noen styre deg ned på bakgrunn av tsh med mindre du har symptomer som også tilsier at du har noe høy dose.

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    57
    Meldinger
    621

Wink Sv: Tidligt diagnostiseret Hashimotos, symptomer af antistoffer

Så er resultatet af første blodprøve i hus:

Frit T3 - 4,7 (4,1 - 6,9)
    T3 - 1,2 (1,0 - 2,6)
    Frit T4 18,3 (10 - 22)
    TSH 0,12

Blodprøven er taget inden morgendosis og morgenmad.
    Dosis blev samme dag sat op til 2½ grain, så mon ikke det ser lidt bedre ud.

Mange af mine symptomer er væk. Ondt i håndleddene forsvandt næsten med et trylleslag, da jeg satte dosis op.
    Men ellers er jeg træt, og jeg har poser og mørke rande under øjnene, og som følge der af er energien ikke i top - og jeg falder nemt i staver

Jeg har fået at vide, at kroppen nu skal have tid til at komme sig igen - og igen "Ting tager tid". Puha, har ikke så meget tålmodighed....

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Tidligt diagnostiseret Hashimotos, symptomer af antistoffer

Sitat Opprinnelig skrevet av tinash17 Vis post
    Frit T3 - 4,7 (4,1 - 6,9)
    T3 - 1,2 (1,0 - 2,6)
    Frit T4 18,3 (10 - 22)
    TSH 0,12
    Nu kan jeg ikke huske hvornår du er startet på Thyreoid, men det kan ikke være så længe, at dømme efter resultaterne af blodprøver: frit og totalt T3 er for lav; frit T4 er for højt og det er TSH næsten også.... Rette resultater for rette dosering af Thyreoid er pænt højt T3, lavt T4 og superlavt TSH, men det er nødt til at tage nogen tid, hvis din læge ikke får nervesammenbrud i mellemtiden.

T4 i Thyreoid er proteinbundet, og derfor kan frit-T4-analyser ikke "se" alt det T4 som findes i din krop, så der er ingen grund til alarm når FT4 flader langt ned hos Thyreoide-brugere. Hos sunde og friske mennesker, med normalt stofskifte findes der aldrig mere end 1% frit T4 af alt kroppens T4 i omløbet ad gangen. At disse sunde og friske simpelthen ikke dør af så lidt af frit T4 berør på, at de har masser af proteinbundet T4 til rådighed, og at der hele tiden frigøres fra proteinbinding "nye" frie T4-molekyler til blodet....

Når man er i behandling med Thyreoid håndterer kroppen frigivelse af T4 på samme måde, som hvis hormonerne kom fra egen skjoldbruskkirtel og derfor er det "øjeblikkelige" T4-spejl meget lavere, end hvis behandlingen var syntetisk T4-analog. Derfor er det lave FT4 ingen grund til bekymring, for så er det lave FT4 i kombination med tegn på bedring, netop også et tegn at Thyreoid begynder at implementere sig selv i kroppens stofskifte. Det kan tage nogle måneder, men det varierer dog fra person til person.

Du bør også være obs på "plateau'erne", dvs. perioder hvor det føles som om "intet sker", hverken til det bedre eller værre (føles som værre alligevel), fordi kroppens auto-reparation foregår i ryk, og der er derfor ingen grund til at begynde rode med doseringer. For hyppige dose-ændringer kan gøre det hele værre, så oprethold din dosering ca. en måned ad gangen, forudsat at dosen er i forvejen rimelig (altså IKKE for lav som det sker for mange andre, der er startet for lavt efter ordre fra deres læger) og forudsat at der ikke er entydige overdose symptomer.

Med Thyreoid er det så forholdsvis nemt og enkelt, at ved fortsatte hypo-symptomer er der fortsat rum for at regulere dosen opad, mens ved overdose-symptomer er man ikke i tvivl, og skal ikke vente en måned på at være "sikker". I disse tilfælde vil en gradvis reduktion af dosen give en hurtig effekt.

Bliver spændende at se, hvordan det vil udvikle sig hos dig. Fortsat god bedring.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    57
    Meldinger
    621

Tak Anisa - det var dejligt at læse dit svar

Det er nu 7 uger siden, jeg startede på Thyroid, så det er ikke så længe siden. Og hold da op en tur Det har været ned og endnu mere ned, og så har det være op og lidt mere op, så ned igen.....

Da jeg fik prøvesvarene var beskeden til mig, at jeg skulle tage det som en opdagelsesrejse i min krops reaktioner. Det tænkte jeg, ja det gør jeg så. Og så i dag var det næsten lige som før jeg blev syg nogle timer, det er dejligt Lige nu tænker jeg, at kroppen må gerne blive ved med at reagere, rette op på det, der nu skal rettes op på. Jeg blev også enig med mig selv om, at det er ok at være træt, så skulle jeg bare gå tidligt i seng og sove.

Når vi er flyttet (her sidst i november), så vil jeg bevæge mig lidt dybere i de forskellige problemstillinger bl.a. vil jeg forsøge af finde årsagen. Det skal jeg nok skrive lidt om efterhånden, som jeg finder ud af noget.

Det bliver spændende at se om min læge får et nervesammenbrud

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,360

Sitat Opprinnelig skrevet av tinash17 Vis post

Det bliver spændende at se om min læge får et nervesammenbrud

Det bedste, læger kan gøre for både sig selv og deres patienter, må være at lære nye (gamle) ting og ikke mindst (gen-)lære de gamle familielæge-dyder og møde folk som de er. I dag opfører nogle af dem sig jo saftsuseme som om, det er en blodprøve og ikke et menneske, de har foran sig

Men det lyder nu ellers som en interessant tur, du er på Det skal nok gå fint alt sammen.

Men er det Hashimoto'en, du vil finde årsagen til? Det kunne i hvert fald være interessant .... Man ved for lidt om immunforsvarets dårligdomme - og egentlig burde vi vel ikke (kun) undersøges /behandles af endokrinologer men også immunologer, når det er immunforsvaret, der står for miseren?

Nielsigne

Side 3 av 9 Først 12345 ... Siste

Lignende tråder

1. Hashimotos m/antistoffer - medisin mot grønn stær/glaukom
    Av vita i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdomme
    Svar: 5
    Siste melding: 14-06-11, 10:04
  2. Hashimotos m/antistoffer - medisin mot grønn stær/glaukom
    Av vita i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 5
    Siste melding: 14-06-11, 10:04
  3. Har man sikkert Hashimotos hvis man har så mye antistoffer?
    Av Hansen i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 12
    Siste melding: 02-06-09, 16:33
  4. Antistoffer?
    Av siri i forumet Autoimmune sykdommer
    Svar: 1
    Siste melding: 14-03-07, 16:54
  5. Antistoffer
    Av Maia i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 4
    Siste melding: 20-02-07, 19:53

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn