Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Standard Jodtinktur mot flåttbitt

Jeg fant ingen "rett" plass for dette, men jeg tenkte at dette kanskje kunne være et sted å poste om min erfaring med bruk av jodtinktur på flåttbitt - for det er en kjensgjerning at disse diffuse syptomene ofte kan blandes med stoffskifteproblemer.

Uansett.
    I år, etter at jeg startet med geocaching har jeg fått mye flått. Jeg har dog hatt mellom 2 og 10 flåttstikk hvert år de siste 15 årene før også, men i år har jeg passert 30 med god margin og 3 små bare i går kveld. Jeg har 3 ganger fått doxycyclinkur for suspekte flåttbitt (ikke i år, men tidligere) - dvs stikk som har hovnet opp skikkelig og med ømt stikksted. Jeg har aldri hatt det migrerende utslettet, og et "normalt" flåttbitt for meg klør som et myggstikk, ofte mindre og hovner mindre opp. I enkelte tilfeller får jeg en veskefylt liten blemme på stikkstedet. Doxycycline er noe man helst bør unngå om man skal holde mage-tarmfloraen i god vigør, og å velge mellom kur og flått kan ofte bli et valg mellom to onder.

I den seinere tid har jeg fått for vane å smøre på en god dråpe jodtinktur etter å ha fjernet flåtten (de siste ca 20 gangene i år). Dette virker meget godt for å fjerne restkløen etter flåtten. Men det jeg OGSÅ tror er at tinkturen antakelig virker bakteriedrepende lokalt. Og når det er snakk om flått så er det bare bra. Jeg har ikke funnet håndfast dokumentasjon for overbevisningen min, men fant at det iallfall er flere som har samme teori. Om ikke kløen forsvinner etter en smurning så gjentar jeg den ca 2gger i døgnet til det slutter å klø /2-3 ganger totalt.

http://thyroid.about.com/library/derry/bl2a.htm

Bare et tips til andre som ferdes i skog og mark og flåttbefestede områder. Ta med tinktur og bruk den så fort flåtten er tatt bort. Det gjør iallfall ingen skade.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,360

Standard Sv: Jodtinktur mot flåttbitt

Da jeg var barn, brugte man da jod til alt muligt, der skulle gøres rent på huden. Det kan svie, så det er ikke så populært ... Det sved også dengang, da gjorde man det bare alligevel
    Også i forbindelse med operationer mener jeg, man bruger jod til rengøring, lige inden snittet lægges.

Nielsigne

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Da jeg var barn, brugte man da jod til alt muligt, der skulle gøres rent på huden. Det kan svie, så det er ikke så populært ... Det sved også dengang, da gjorde man det bare alligevel
    Også i forbindelse med operationer mener jeg, man bruger jod til rengøring, lige inden snittet lægges.

Nielsigne
    Ja, jeg har vært inne til en liten rutineoperasjon og var iallfall "gul og fin" en periode etterpå. Det så kjent ut.

På flåttbitt svir ikke tinkturen fordi bittstedet er så mikroskopisk at det ikke kjennes som sår.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Ja, jeg har vært inne til en liten rutineoperasjon og var iallfall "gul og fin" en periode etterpå.
    Det brukes ikke jod, men farget klorhexidin

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Det brukes ikke jod, men farget klorhexidin
    Jaja, det virket nok - JEG bruker iallfall jodtinktur.

Lignende tråder

1. Borreliose - Lymes - Flåttbitt
    Av Marianne i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 14
    Siste melding: 03-03-11, 23:41
  2. Borreliose - Lymes - Flåttbitt
    Av Marianne i forumet Lavt stoffskifte av Borreliose
    Svar: 14
    Siste melding: 03-03-11, 23:41

Bokmerker

Regler for innlegg