Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    41
    Meldinger
    2,767

Standard Hashimotos + brain fog, parkinsons & alzheimers, Kharrazian

Dr K har skrevet en ny blogg-post om sammenhengene mellom hashimoto's og permanent brain fog, parkinsons & alzheimers.
    http://thyroidbook.com/blog/hashimot...-degeneration/
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    66
    Meldinger
    1,362

Standard Sv: Hashimotos + brain fog, parkinsons & alzheimers

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Dr K har skrevet en ny blogg-post om sammenhengene mellom hashimoto's og permanent brain fog, parkinsons & alzheimers.
    http://thyroidbook.com/blog/hashimot...-degeneration/
    Interessant! Har du lest den (boken)?

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    41
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av Lisbeth Vis post
    Interessant! Har du lest den (boken)?
    Jeg har ikke lest den, nei. Bare den forrige. Men den åkte inn på "bør leses"-lista. Jeg tror man bør lese bredt om denne sykdommen fordi en err et mange-fasettert uhyre - både på årsakssiden og symptomsiden...

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    66
    Meldinger
    1,362

Jeg har ikke lest den, nei. Bare den forrige. Men den åkte inn på "bør leses"-lista. Jeg tror man bør lese bredt om denne sykdommen fordi en err et mange-fasettert uhyre - både på årsakssiden og symptomsiden...
    Jeg tok var på linken jeg også. Skal prøve å få lest den.

Men hvilken bok er den forrige? Og er den verdt å lese?

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    41
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av Lisbeth Vis post
    Jeg tok var på linken jeg også. Skal prøve å få lest den.

Men hvilken bok er den forrige? Og er den verdt å lese?
    Dette er den forrige: http://www.amazon.com/dp/0985690402/...oidbook.com%2F - Why Do I Still Have Thyroid Sympthoms

Den nye: http://www.amazon.com/dp/0985690437/...oidbook.com%2F

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    70
    Meldinger
    10,241

Post Sv: Hashimotos + brain fog, parkinsons & alzheimers

Dette er den forrige: http://www.amazon.com/dp/0985690402/...oidbook.com%2F - Why Do I Still Have Thyroid Sympthoms
    Denne bog har Vigdis postet en tråd om her: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ead.php?t=9270 Personligt er jeg splittet mellem ros og ris hvad angår denne bog, specielt når jeg "ser" bag forfatteren og forsøger at tyde årsager til hans holdninger i forhold til de enkelte kapitler. Jeg vil tænke lidt mere over det, før jeg kommenterer i Vigdis's tråd om bogen.

Jeg har læst denne bog, eller rettere - det meste af den, fordi der skal et godt helbred til at komme igennem 624 sider, blot for at ende uden en afrunding/konklusion og uden at have pejling på - hvordan i alverden skal man nu komme videre? Jeg har læst bogen i juni i år og måneden efter kom en "customer review" der direkte afspejler hvad også mine indtryk var, da jeg har læst den:

This book felt a bit like a long info commercial for vitamin and lab companies. I loved Datis Thyroid book so I came at this new book with high hopes however I was let down. First it is a massive book 587 pages and the biggest weakness is it is poorly organized. The book has no flow instead it jumps form topic to topic. Also the book is heavily focused on supplements (a reflection of Datis relationship with Apex no doubt) and I wanted to see more emphasis on functional neurological therapies like his mention of gargling to stimulate the Vagus nerve... more of that or at least a balance would have been nice. I feel that Datis has just thrown together his lecture notes and inserted testimonials from doctors who use his methods without leading the reader through a natural progression that leads to a final conclusion... because there is no concluding chapter, the book just ends. Also the art work in the text is very urban and graffiti inspired. I actually liked it but it seemed very out of place in a book of this scope. So I did not hate it and I still think Datis is a smart guy but this, to me, fell short of what I expected. (Kilde: Amazon.com)

Jeg oplever det som Kharrazian skriver om den hypothyroide hjerne som en lang omvej som end ikke kommer i nærheden af oprindelsen til degeneration af hjernen, efterhånden som hormonmangelen fortsætter hos den syge, uanset behandling. Det er lige som om at den rette behandling og i den rette styrke ikke har Kharrazians interesse, hvilket også fremgår tydeligt af Thyroidbook-hjemmesidens part Which thyroid hormone is right for you? - hvor han tydeligt står med et ben i hvert lejr og forsøger at dele sol og vind lige ved "retfærdigt" at rose/kritisere, henholdsvis syntetisk T4 og dessicated thyroid.

Han kalder dessicated thyroid for bio-identical, hvor begrebet ellers dækker syntetiserede formler af naturligt forekommende stoffer (her: hormoner), som altid er nødt til (af hensyn til patenter) være en smule forskellige fra de "helt ægte" og derfor kan ikke være 100% naturlige alligevel, hvorimod i virkelighedens verden, dessicated thyroid er altid totalt naturlig, idet hormoner hos pattedyr er ikke artsspecifikke dvs. de er altid ens for alle pattedyr, herunder mennesker vs. grise. Derudover følger hans holdning til jod nøjagtig og fuldstændig holdninger til jod hos mainstream medicin, og det nærmest "skriger" mellem linjerne, at han ikke har studeret jod overhovedet. Dette, sammen med accept af syntetisk behandling, opretholder faktisk hans patienter og hans læsere i en tilstand af konstant behov for mere behandling, hvilket i min verden - ophæver fortjenesten ved alt det han ellers formidler af korrekt og objektiv information.

Hvad nytte har man af korrekt og objektiv information, når den følges op af behandlings-koncept med indbyggede "huller" i forløbet? "Huller" som er anledningen til ikke at gå i lige linje mod et mål, men som leder folk forbi alle omvejens tilbud opstillet af Kharrazian for ham selv og for hans netværk af behandlere. Tilskud og naturlægemidler fra Apex Energetics er "available to licensed practitioners only".

Der er ikke det kosttilskud eller naturlægemiddel, som kan forhindre hormonmangel-induceret degeneration af hjernen såfremt hormonbehandlingen - de rette hormoner - i de rette doseringer, ikke indledes tidligst muligt i sygdommens forløb. Alt andet, herunder alle Kharrazians informationer lokker folk bort fra fokus på mangelfuld behandling, og bort fra fokus på årsagerne til at denne mangelfulde behandling er så dominerende i behandlingen af hypothyreose, uanset årsagen.

Hjernen kan ikke gendanne sig selv af Kharrazians informationer. Jeg ser betydningen af denne bog som advarsel til patienterne mod at acceptere en mangelfuld medicinsk behandling, men netop denne værdi af bogen er godt skjult bag løfter om bedring, hvis man læser bogen, som de fleste stærkt hypothyroide syge alligevel ikke kan komme igennem, da den er rodet, omfattende og mangler pejlemærker for dem, som ikke i morgen kan huske, hvad de har læst i går, og hvem den hormonmangel-betingede ataxia har bl.a. både berøvet evnen til at overskue helheder og påført Disorders of Diminished Motivation. Det er meget godt at udpege behandlingsmuligheder for måske at kunne bremse hjernens forfald, men det er skidt ikke at animere læsere til at kæmpe for rette medicinsk behandling, fra tidligst muligt i sygdommen, så man (i det hele taget) kunne undgå hjerneskader af hormonmangel pga. mangelfuld behandling.

Hvis man gerne vil have informationer, man alligevel ikke ved hvad man skal stille (praktisk) op med, er denne bog et godt køb. For mit eget vedkommende, har jeg nu mistet så meget tillid til Kharrazians motiver, at Why Isn’t My Brain Working? er den sidste bog af hans hånd, jeg har købt.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    66
    Meldinger
    1,362

Ok, da tror jeg ikke denne boken er noe for meg. Jeg legger det litt på is i alle fall

Takk for info om boken, Anisa

Lignende tråder

1. Hashimotos + brain fog, parkinsons & alzheimers, Kharrazian
    Av smgj i forumet Nevrologiske konsekvensene av lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 28-09-13, 20:28
  2. Brain Story 1 - 30
    Av Mod i forumet Vitenskap på Youtube
    Svar: 14
    Siste melding: 22-10-11, 02:23
  3. Brain Fog
    Av ninus i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 10
    Siste melding: 01-06-10, 18:08
  4. Bok om Hashimotos av Datis Kharrazian
    Av Vigdis i forumet Bøker om lavt stoffskifte
    Svar: 6
    Siste melding: 13-03-10, 09:13
  5. Brain Fog
    Av ninus i forumet Nyttige linker
    Svar: 0
    Siste melding: 14-03-07, 13:36

Søkeord for denne tråden

Bokmerker