Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 24
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    66
    Meldinger
    10,216

Thumbs up Blodprøver under svangerskap

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Alle prøver som tars under et svangerskap må sees i det perspektiv at blodvolumet øker under svangerskapet. Prøvene blir derfor vanskelig å forstå og tolke. Derfor gleder deg meg at fastlegen din responderer deretter. For TSH prøven kan dette bety at den er betydelig høyere enn hva tallet viser akkurat nå. For FT4 prøven vil det bety at den også kan være endel høyere enn den er akkurat nå. Dette pga blodvolumsøkningen. TSH er tatt langt ut på dagen og den vil derfor være den prøven som vil avvike mest fra den den ville vært dersom den var tatt under optimale forhold (dvs ikke gravid og kl 08 om morgenen).
    Meget vigtig information! Mange tak, Blondie.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Sep 2013
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    37
    Meldinger
    23

Standard Sv: Lav T4 og høygravid

Takk for mer nyttig info!

Jeg håper fortsatt på at dette er noe forbigående og at jeg slipper stoffskiftesykdom. Men jeg skal uansett, som legen sier, følge det godt opp i barsel tiden, om det skulle vise seg å være noe mer permanent. Nå er jeg spent på svarene på de siste prøvene, og ikke minst på hvilke prøver de egentlig tok... Får svar til uken.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Sep 2013
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    37
    Meldinger
    23

Da har jeg fått noen nye prøvesvar på telefonen. Det var ganske mange prøver og det gikk litt kjapt, men det jeg tror det som har med stoffskifte å gjøre var følgende:

T4: 100 (virker å være innenfor normalområdet? Eller bør det være høyere hos gravide?)
    Fritt T4: 8,6 (sunket litt)
    T3: 2,5 (dette er vel lavt?)
    TSH: 2,16 (økt litt)
    TSH rec antistoff (TRAS?): <1,5
    TT antistoff (aner ikke hva dette er): <10

Kan ikke se noe anti TPO, det synes jeg var litt rart. Det var ca 20 prøver til sammen så det gikk litt fort i svingene for meg. Men jeg tror dette var det som hadde med stoffskiftet å gjøre.

Ser for meg ut som at stoffskiftet mitt er på vei nedover, iflg t3, ft4 og TSH, så det virker jo ikke så lovende...
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,744

Det virker litt slapt, ja... men fikk du tatt den døgnurinprøven på jod? Og ble det ikke tatt fT3? (Jeg vil forøvrig råde deg til å be om en utskrift neste gang du er innom. Sånn at du kan studere i fred og ro, med referanseområdene.)
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Sep 2013
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    37
    Meldinger
    23

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Det virker litt slapt, ja... men fikk du tatt den døgnurinprøven på jod? Og ble det ikke tatt fT3? (Jeg vil forøvrig råde deg til å be om en utskrift neste gang du er innom. Sånn at du kan studere i fred og ro, med referanseområdene.)
    Disse prøvene ble tatt før jeg skrev første innlegg, så jeg har ikke bedt om noen spesielle prøver. Jeg skal få utskrift i posten ja, får se nærmere på det da.

Stod ikke noe om det var fritt T3 eller ikke, gikk ut fra at det var fritt hun mente, er det ikke det vanligste å sjekke?
    Noen som vet hva TT antistoffer er? Og om den er normal? Er TRAS'en normal, og hva sier egentlig den?

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,744

Sitat Opprinnelig skrevet av sis Vis post
    Disse prøvene ble tatt før jeg skrev første innlegg, så jeg har ikke bedt om noen spesielle prøver. Jeg skal få utskrift i posten ja, får se nærmere på det da.

Stod ikke noe om det var fritt T3 eller ikke, gikk ut fra at det var fritt hun mente, er det ikke det vanligste å sjekke?
    Noen som vet hva TT antistoffer er? Og om den er normal? Er TRAS'en normal, og hva sier egentlig den?
    Dersom det er benevnt (Total)T3 er det en annen måling enn fT3 så det er greit å vite sikkert. Jeg er ikke vant med T3-målingen så den tør jeg ikke si noe om.

TRAS er fin. En ufin TRAS vil i korthet si at det tallet man får ved en TSH-måling er ubrukelig. Hos deg forteller TRAS at man iallfall bør gløtte til TSH når man vurderer stoffskifteprøvene dine, fordi den (med negativ TRAS) antas å respondere normalt.

TT-antistoffer. Jeg *tror* det er en annen betegnelse for det som vanligvis kalles anti-TPO. Om det stemmer så kan vi gå ut ifra at du ikke har autoimmun stoffskiftesykdom og at man må se andre steder etter årsaken for ditt lave fT4. Sålenge jod ikke er målt ennå så hadde jeg holdt en knapp på at du muligens får i deg for lite jod, i forhold til behovet kroppen har rett og slett. I så fall er det noe som enkelt lar seg bøte på.

Medlem siden
    Sep 2013
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    37
    Meldinger
    23

OK, da får vi håpe TT-antistoffer = anti-TPO. Ville jo vært rart om de ikke målte det. Jeg spurte, men telefondama virket ikke å vite så mye om dette. Kan altså fortsatt håpe at det ikke er begynnende kronisk sykdom, da :-)

Hvis T3 betyr totalt T3 så er det vel innenfor normalen. Men så vidt jeg forstår så er T3 mer relevant for å stille diagnosen hyper, ikke hypo? Har inntrykk av at det er T4 de ser på da. Og fT4 synker og TSH øker, så da er vel stoffskiftet lavt og synkende. Om ikke det er litt delay fra TSH øker til T4 begynner å øke, da. Men har total T4 noe å si egentlig?

Godt jeg får hjelp til å tolke litt, det er lettere å snakke med leger når man vet litt selv. Synes ofte de over forenkler så mye, så det blir vanskelig å stille oppklarende spørsmål.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,744

TSH svinger naturlig i løpet av døgnet. TSHen din er på et nivå som regnes som friskt. Men TSH kan lyve mye (ved positiv TRAS) og den kan lyve litt gjennom a "lagge" eller være litt "slapp". TSH responderer på bakgrunn av summen av fT3 og fT4 i blodet, det er derfor vi maser om den fT3-en... fordi fT4 bare forteller halve historien. Om du har mye fT3 (husk at fT3 er det aktive hormonet) og lite fT4(fT4 = lagerhormon) så vil du kjenne deg rimelig bra, men ha lite reserver om du av en eller annen grunn (f.eks en periode med jodfattig kost og mye jod-utvaskende oljer i kosten) skulle få bruk for ekstra hormoner... (la oss si i en graviditet. ;) )

Så siden du ligger i det grenselandsområde, uten påviste antistoffer, så må prøvene tolkes sånn: TSH + fT3 + fT4 - gir de mening i forhold til hverandre? (Her mangler en hjørnebrikke i pusslespillet...) Hva finnes av symptomer - tyder de på en begynnende stoffskiftesykdom, eller er det snakk om en naturlig tilstand, eller er det mangel? Og så er spørsmålet hva kan forklare den lave fT4? Er det så enkelt som mangel på råstoff? (Jod - igjen døgnurin?)

Uansett virker du så mye mer "frampå" enn det som er karakteristisk for langvarig stoffskiftesykdom at jeg ikke er veldig bekymret verken for deg eller barnet. Jeg tror bestemt du har nok fT3 til at hjernen iallfall surrer og går som den skal.

Medlem siden
    Sep 2013
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    37
    Meldinger
    23

Godt at jeg gir inntrykk av å ha en fungerende hjerne Nei, jeg synes heller ikke jeg har så mye symptomer, og var derfor ganske overrasket over lave verdier. Har følt meg rimelig tiltaksløs, sliten og en smule emosjonell i det siste, men er jo tross alt høygravid. Men da er planen først og fremst å få ut ungen, og så ta prøver som inkluderer fT3 og jod. Takk igjen for hjelp!

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,744

Sitat Opprinnelig skrevet av sis Vis post
    Godt at jeg gir inntrykk av å ha en fungerende hjerne Nei, jeg synes heller ikke jeg har så mye symptomer, og var derfor ganske overrasket over lave verdier. Har følt meg rimelig tiltaksløs, sliten og en smule emosjonell i det siste, men er jo tross alt høygravid. Men da er planen først og fremst å få ut ungen, og så ta prøver som inkluderer fT3 og jod. Takk igjen for hjelp!
    Tiltaksløs og emosjonell kan være symptomer (det er iallfall det hos meg). Så vær på vakt mot videre utvikling av disse (iallfall MER enn det som naturlig er i en graviditet - ja, jeg vet det ikke er enkelt å vite... ). Småbarnsfasen blir jo ikke noe lettere så jeg hadde nok anbefalt deg å ikke utsette den døgnurinen og de prøvene for lenge.

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn