Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 24
    Medlem siden
    Sep 2013
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    38
    Meldinger
    23

Standard Lav T4 og høygravid

Hei!

Jeg er gravid i uke 38, og fikk nettopp påvist litt lavt stoffskifte (TSH 1,8 og fT4 8,9). Eller, sykehuset der jeg går til svangeskapskontroll er kun opptatt av TSH og sier det er normalt, fastlegen min mener T4 er litt for lavt og vil medisinere meg etter fødselen. Jeg har aldri hatt problemer med stoffskiftet før, og siden TSH fortsatt er såpass lav så tipper jeg at jeg ikke har hatt dette lenge. Jeg forstår det også slik at det på ingen måte er alarmerende lavt, med tanke på fosteret. Jeg har litt symptomer på lavt stoffskifte nå, men det er jo vanskelig å si om det er graviditetssymptomer...

Er det vanlig at T4 synker under graviditeten? Leser jo at de med hypo må øke medisindosen, men vet ikke om det er pga lavere T4 eller av andre grunner. Er altså 8,9 spesielt lavt for en høygravid kvinne?

Jeg har forstått at noen får stoffskiftesykdommer etter fødsel (post partum) og at dette ofte går over. Kan liknende problemer med stoffskiftet også oppstå i graviditeten? Er det i så fall grunn til å håpe at dette er noe forbigående, eller må jeg regne med å ha lavt stoffskifte resten av livet? Jeg er litt redd for at hvis jeg medisinerer dette nå, så hemmer jeg min naturlige produksjon av tyroksin, og risikerer at problemet blir permanent. Er det en reell problemstilling? Bør jeg insistere på å se det an litt før jeg tar medisiner?
    Sist endret av sis; 26-09-13 kl 23:25
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Standard Sv: Lav T4 og høygravid

Hej sis

Det bliver lidt langt svar, fordi der er faktisk flere muligheder for svar i forhold til dine oplysninger.

Det vigtigste lige nu er, at du udskyder bekymringer til efter fødslen. Du er i 38. uge og hvis jeg husker korrekt, skulle du gerne føde indenfor 1-2 uger. Få det overstået først. Lige nu kan du alligevel ikke gøre ret meget andet, end at forberede dig til den forestående fødsel. Held og lykke med den.

Sitat Opprinnelig skrevet av sis Vis post
    Jeg er gravid i uke 38, og fikk nettopp påvist litt lavt stoffskifte (TSH 1,8 og fT4 8,9). Eller, sykehuset der jeg går til svangeskapskontroll er kun opptatt av TSH og sier det er normalt, fastlegen min mener T4 er litt for lavt og vil medisinere meg etter fødselen.
    Nu ved jeg ikke, hvad er referenceområde for dit TSH- og FT4-prøven, men selv ved den laveste nederste grænse indenfor referenceområdet som er 9 for nogle enkelte laboratorier i Norge, er FT4 på 8,9 for lavt. Referenceområdets laveste og højeste grænse er altså ikke grænserne som passer til hver person. Det er blot et gennemsnit som desværre aflæses af læger som om vi, patienterne, alle var ens. Men altså, selv en ganske almindelig person med rimeligt helbred, ville ikke kunne komme op af sengen om morgenen, og nok heller ikke resten af dagen - med FT4 på 8,9. At du har det rimeligt, selv med disse lave tal kan betyde, at din krop producerer så meget ekstra progesteron i anledning af graviditeten, at det mildner effekten af det lave T4. Graviditetens progesteron falder dog tilbage til normalt niveau straks efter fødslen.

Der kan være flere mulige forklaringer på, at dine blodprøver ser ud som de gør (tilfældig rækkefølge):

1. Nonthyroidal illness syndrome (NTIS) også kaldt Euthyroid sick syndrome (ESS), eller Sick euthyroid syndrome (SES), eller Low T3 low T4 syndrome. (Diagnosekoder: ICD-9 790.94 eller ICD-10 E07.8). Det er svært at oversætte til dansk, fordi tilstanden lader til at hedde det samme alle vegne, og betyder at det IKKE er sygdomme relaterede til skjoldbruskkirtlen, som er årsagen til lave niveauer af T4 og T3. Nonthyroidal illness kan udvikles uanset en perfekt og sund skjoldbruskkirtel, og uanset et fuldstændig fravær af nogen form for skjoldbruskkirtel-relateret autoimmunitet. Tilstanden er karakteriseret ved et normalt TSH og lav T4/T3. Den kan give hypothyroide symptomer, men hormonmæssig fungerer den anderledes end "almindelig" hormonmangel, måske fordi den er sædvanligvis relativt akut og forbigående. Tilstanden er ofte reversibel og der faktisk ikke findes entydige bud på mulige årsager, andet end forstyrrelser i hormon-feedback-system. Almindelig behandling med syntetisk T4 vil ikke virke, hvorimod behandling i en periode med syntetisk T3 fungerer fint for dem, der havde tilstanden/symptomer gennem længere tid. Underligt nok, findes der mennesker med Nonthyroidal illness, som overhovedet ikke har symptomer, selv om deres T-hormoner ligger pænt lavt.

I praksis er Nonthyroidal illness ikke den første tanke hos en praktiserende læge (fastlege), når en patient med normalt TSH og lavt T4 møder op i konsultationen. Hvis dit TSH fortsætter med at være normalt, og hvis også dit tal for T4 fortsætter med at være lavt... tillige med for lavt T3 (hvis det skulle vise sig efter målingen af FT3), da vil jeg gerne råde dig til at være opmærksom på denne mulighed for diagnose, fordi såfremt man (pga. forvekslet med hypothyreose diagnose) sættes i behandling med syntetisk T4 som ikke virker, vil behandlingen med Liothyronin virke.

2. Jodmangel. Ved mild jodmangel kan FT3 være forhøjet samtidigt med at FT4 er (for) lavt. Årsagen er, at ved mild til medium jodmangel, kompenserer kroppen ved at omdanne mere af T4 til T3, hvilket reducerer den øjeblikkelige mængde af T4 i blodet. Så længe T3 forbliver forhøjet behøver det lave T4 ikke være ensbetydende med stigning af TSH. Faktisk kan TSH sagtens forblive lavt, selv om T4 også er lavt. Få taget prøven jod i døgnurin, fordi såfremt det er jodmangel som er årsagen til problemet, vil ekstra-omdannelse af T4 til T3 ikke fortsætte forever, og ellers kan jodmangel-induceret hypothyreose sagtens reverseres.

Få også taget prøven S-Thyreoglobulin (TG), fordi det kan være noget diffust med resultatet af jod-i-døgnurin prøven. Resultatet af den forholder sig kun til tal, hvorimod resultatet af S-Thyreoglobulin (TG) kan indikere den individuelle grad af jodmangel (hvis påvist) hos den pågældende person. Jo mere forhøjet thyreoglobulin, desto "værre" jodmangel - uanset at resultatet af urinprøven ligger indenfor normalområdet.

Lægen vil sikkert stritte imod med henvisning til at S-Thyreoglobulin (S-TG) tages kun ved mistanke om kræft i skjoldbruskkirtlen. Men insister alligevel, fordi det er den bedste måde at spotte, selv en tilsløret jodmangel på. Det er vigtigt.

3. Dit TSH som ikke er så højt som det burde være ved det lave FT4, kan betyde at du måske har rimelig flot FT3, og at det blot var på et "forkert" tidspunkt at dine blodprøver var taget på: få målt TSH og FT4, og FT3 en gang til, denne gang fastende og så tidligt på morgenen som muligt, helst ikke efter kl. 08. Forskellen mellem morgen-TSH og eftermiddag-TSH kan være flerdoblet fordi TSH er altid højest om morgenen og falder op ad dagen. Hvis resultaterne efter morgenmålingen fortsat er for lave, da er der grund til bekymring.

4. Dit TSH er for lavt i forhold (proportion) til FT4. Det kan betyde at din hypofysen ikke reagerer adækvat til kroppens behov for thyreoideahormoner, hvorfor den ikke udsondrer tilstrækkeligt med TSH til at stimulere skjoldbruskkirtlen til at udløse mere T4 og T3: få målt dit TRAS (TSH-reseptor antistoff) og anti-TPO (Antistoff mot thyreoperoksydase).

Hvis der påvises TRAS i blodprøven, kan det betyde at det er den type TRAS som blokerer for TSH, og dermed bliver skjoldbruskkirtlen ikke stimuleret til at danne nok af thyreoideahormoner, fordi hypofysen "tror" at TRAS er TSH. Hvis TRAS bliver påvist, betyder det sædvanligvis at den autoimmune Graves sygdom er under udvikling. Graves/hyPERthyreose kan forveksles (symptomer) med hyPOthyreose, hvis blokerende TRAS-antistoffer er til stede.

Hvis der påvises anti-TPO, vil det betyde at den autoimmune Hashimoto's er under udvikling, og det skal ses i forhold til dit FT3, idet TPO-antistoffer angriber det enzym som både sørger for syntese af T4 og også sørger for omdannelsen af T4 til T3. anti-TPO kan forklare det lave FT4 og FT3, hvis de begge viser sig at det er for lave.

5. Dit TSH er for lavt i forhold (proportion) til FT4. Det kan betyde at din hypofysen ikke reagerer adækvat til kroppens behov for thyreoideahormoner, hvorfor den ikke udsondrer tilstrækkeligt med TSH til at stimulere skjoldbruskkirtlen til at udløse mere T4 og T3. Hvis der ikke påvises TRAS i blodprøven, så er der grund til at rette opmærksomheden på hypofysen, idet kombinationen lavt TSH-lavt FT4- lavt FT3 betyder sentral hypothyreose, også kaldt sekundær eller på engelsk central hypothyroidism eller secondary hypothyroidism, sædvanligvis forårsaget af f.eks. hovedtrauma i fortiden eller en knude i hypofysen (altid meget lille og altid godartet), hvilke kan føre til at hypofysen ikke kan producere nok af TSH.

For at verificere dine sidste blodprøver, og for at spotte mulige årsager såfremt det viser sig at du fortsat har disse tal, bør der tages disse prøver:

S-TSH
    S-FT4
    S-FT3
    S-TRAS
    S-anti-TPO
    U-jod (jod i døgnurin)
    S-Thyreoglobulin (S-TG)

Jeg har aldri hatt problemer med stoffskiftet før, og siden TSH fortsatt er såpass lav så tipper jeg at jeg ikke har hatt dette lenge. Jeg forstår det også slik at det på ingen måte er alarmerende lavt, med tanke på fosteret. Jeg har litt symptomer på lavt stoffskifte nå, men det er jo vanskelig å si om det er graviditetssymptomer...
    Som du nok allerede har opdaget, er et lavt TSH ingen garant for varigheden af hypothyreose. Problemet er mere, at man kan ikke bruge TSH til at måle hormonstatus/hormonbehov hos en gravid. Det er de frie hormoner, T4 og T3 som "fortæller" om der er nok af dem til mor og barnet, i systemet. Dit FT4 er for lavt, selv til en person, men om dit FT3 måske alligevel er rigeligt til I begge, kan man ikke vide noget om, idet den prøve er ikke taget...

Er det vanlig at T4 synker under graviditeten? Leser jo at de med hypo må øke medisindosen, men vet ikke om det er pga lavere T4 eller av andre grunner. Er altså 8,9 spesielt lavt for en høygravid kvinne?
    Den er i hvert fald ikke høj... man øger dosen af thyroxin med mellem 30/50-100% pga. fosterets behov for thyreoideahormoner. Fosteret har to kilder til thyreoideahormoner - sin mors skjoldbruskkirtel og efter 12. graviditetsuge, også sin egen, dog stiger egenproduktion for langsomt til at kunne dække 100% fosterets eget behov, så også efterfølgende tærer fosteret på moderens thyreoideahormoner, der overføres via moderkagen, som også selv kan konvertere T4 til T3.

Men altså... find først ud af OM dine tal er vitterligt fortsat så lave som sidst. Angst og stress vil i hvert fald IKKE gavne, hverken dig eller dit barn. Sæt tommelskruer på dine læger, og få dem til at tage det seriøst fra nu af. Det har de ikke gjort hidtil. Det er helt sikkert. Og en ting til: gå ikke mere alene til lægetimer. Tag altid faderen/din mand med, når du skal til kontrol før/efter fødslen.

Jeg har forstått at noen får stoffskiftesykdommer etter fødsel (post partum) og at dette ofte går over. Kan liknende problemer med stoffskiftet også oppstå i graviditeten? Er det i så fall grunn til å håpe at dette er noe forbigående, eller må jeg regne med å ha lavt stoffskifte resten av livet?
    Det kommer an på OM dine prøver bekræftes, og såfremt de bekræftes - kommer det an på årsagen til din hormonmangel. Post Partum plejer være fortrinsvis forhøjet stofskifte, gerne forbigående og brænde ud indenfor de første måneder efter fødslen. Hos nogle fortsætter post partum dog over i Hashimoto's, som er permanent. Enkelte oplever et stofskifte svingende mellem højt og lavt. Derfor er det vigtigt, på forhånd at måle blod for både TRAS og anti-TPO gerne allerede under graviditeten eller hurtigt derefter, fordi dette kan give mulighed for at starte behandling allerede under graviditeten, eller kort efter fødsel, inden det bliver for plagsomt under barsel - netop hvor den nybagte mor ellers har brug for alle sine kræfter til at koncentrere sig om sit nyfødte.

Vær selv obs på det, fordi lægerne tager ikke selv initiativ til at forebygge forværring efter fødslen, såfremt der er autoimmune tegn på post partum thyroiditis efter fødslen. Jeg gentager: gå ikke mere alene til lægetimer. Tag altid faderen/din mand med, når du skal til kontrol endnu inden fødslen og senere, med barnet til barselskontrol. Lægerne plejer at tage "hysteriske" eller "uligevægtige" nybagte mødre, langt mere alvorligt når familien er med.

Jeg er litt redd for at hvis jeg medisinerer dette nå, så hemmer jeg min naturlige produksjon av tyroksin, og risikerer at problemet blir permanent. Er det en reell problemstilling? Bør jeg insistere på å se det an litt før jeg tar medisiner?
    Du kan læse tråden Atrofi af skjoldbruskkirtlen pga. thyroid-mediciner? , og blive beroliget.

Du kan sagtens se tiden an. Bare du er opmærksom på graden af din trivsel som nybagt mamma, og på graden af dit overskud til at tage dig af barnet. Du opdager selv tids nok OM der er brug for behandling. Ved de autoimmune varianter klarer man ikke se tiden an. Man bliver simpelthen for slidt og for træt. Hvis det er jodmangel som er årsagen til misseren, da vil behandlingen alligevel kun virke halvt så længe jodmangel består. Derfor er det vigtigt, så hurtigt som muligt efter fødslen at finde ud af hvad der er galt, hvis symptomerne fortsætter eller forværres, og tallene ikke normaliseres af sig selv.

Det var så mine erfaringer, men måske er her andre som har andre (erfaringer) eller gode råd?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Det er umulig å svare på spørsmålende dine på noen kvalifisert måte med de prøvene du har tatt.

Jeg lurer på
    - når ble prøvene tatt? Tid på dagen?
    (Prøvene bør tas kl 8 - og man bør vite hvor langt uti svangerskapet for å kunne vurdere om fosteret har fått egenproduksjon eller om det i perioden prøvene ble tatt avhang av morens produksjon...Jeg husker ikke avgrensningen for dette, men tror bestemt at du har kommet så langt på vei at forsteret har egenproduksjon)
    - har du referanseområdet for prøvesvarene?
    (Varierer fra lab til lab og medfører at den samme svarverdien må tolkes ulikt dersom referanseområdet er forskjellig to laboratorium i mellom)
    - ble det tatt anti-tpo
    (Dette er viktig - anti-tpo vil fortelle om du har anlegg for autoimmun stoffskiftesykdom - den vanligste varianten med eller uten graviditet. En høy verdi vil egentlig fortelle om det er verdt å starte behandling tidlig eller vente - forutsatt at du er symptomfri.)
    - ble det tatt fT3?
    (fT4 forteller bare om lagerhormonstatusen din. Ikke alle har høy andel av lagerhormon som friske fordi kjertelen fungerer og ikke produserer "for lager" men heller "for bruk" i form av fT3. Med en gang man er i medisinering må disse verdiene tolkes annerledes enn hos friske - blant annet avhengig av hvilken medisintype man bruker. fT4 bør ikke vurderes isolert uten at fT3 også tas i tillegg til TSH.)

Tallene dine er ikke alarmerende lave forutsatt
    - at du føler deg vel
    - at din fT3 er høy nok
    - at du ikke har høy anti-tpo

Når det gjelder undertrykkelse av egenproduksjon... så er det sterkt delte meninger om det. Stoffskiftemedisin ble testet på friske folk og de gjenopprettet sin egenproduksjon etter testingen, etter det jeg har lest. Men det er et faktum at har man stoffskiftesykdom og begynner medisinering så er det som oftest en enveisbilett. For oss som har denne sykdommen så er det ikke noe spørsmål om at medisinering er bedre enn alternativet.

Når det gjelder din situasjon ville jeg ha insistert på skikkelige prøver tatt kl 8. Det innebærer: fT3, fT4, TSH og anti-TPO i første omgang (TRAS og anti-tg er andre, men om du føler deg så symptomfri som kan kan forvente i et svangerskap så ville jeg ikke si at det err nødvendig). Når du får disse - MED referanseområde - så må de tolkes og symptomene dine tolkes. Først da kan man på en forsvalig måte ta stilling til om en prøvemedisinering vil være riktig for deg.

Det er en, stor varseltrekant - det er dersom anti-TPO kommer tilbake høy. Da kan det være verdt å prøvemedisinere selv om du skulle ha lite/ingen symptomer, rett og slett for å slå ned anti-TPO. Det kan være viktig under et svangerskap. Men du er så langt på vei at du nok er over det stadiet hvor dette er mest prekært.

Edit - og der hadde Anisa stått opp, ja ;)
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Lav T4 og høygravid

smgj

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Edit - og der hadde Anisa stått opp, ja ;)
    Jeg er aldrig nået at komme i seng... efter jobbet.
    Blev i stedet bekymret af at læse sis's indlæg, fordi det nok en gang (be)viser hvor let lægerne tager på hormoner i graviditeten.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    smgj

Jeg er aldrig nået at komme i seng... efter jobbet.
    Blev i stedet bekymret af at læse sis's indlæg, fordi det nok en gang (be)viser hvor let lægerne tager på hormoner i graviditeten.
    Huff, kom deg i seng.

Jeg vil vel heller si at det føyer seg pent inn i rekken av "hvor enkelt det er å behandle stoffskifteproblematikk"... Ikke rart det? Hva mer kan man ønske seg enn en pasientgruppe som blir mer og mer føyelig jo sykere de blir. *sukk*
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Sep 2013
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    38
    Meldinger
    23

Tusen takk for svar! Jeg ser at det er mange muligheter for hva som kan være i veien her, og hvordan utsiktene er.

Jeg må si at fastlegen min tok dette alvorlig, og det var han som insisterte på stoffskifteprøvene i første omgang, etter at jeg hadde hatt diaré veldig lenge. Det er også han som mener stoffskiftet sannsynligvis bør behandles etter svangerskapet. Dette var første gang jeg var hos fastlegen, da jeg nettopp har flyttet, og han var på saken med en gang. Jeg følte ikke at han syntes jeg var hysterisk eller noe. Sykehuset (hvor jeg går til sv.skapskontroll) tok prøvene i forrige uke på beskjed fra legen, men de tar ikke resultatet alvorlig. De sier T4 er litt lavt, men at det ikke er noe problem så lenge TSH er normalt. Jeg ringte fastlegen og han var ikke enig i dette, og tok nye prøver av meg i går. Jeg husker ikke helt hvilke, men i alle fall T4 og TSH på nytt, og antiTPO. Sikkert flere også, han tok en full screening av alle mulige stoffer og vitaminer, lever- og nyreverdier og Gud vet hva. Prøvene ble imidlertid ikke tatt før klokken 12.00, og ikke fastende. Jeg får resultatene neste uke.

Jeg blir jo litt bekymret når jeg hører at det er såpass lavt med T4 på 8,9. Jeg ser at de fleste lab'er har en nedre grense fra 9-12 omtrent, så jeg tenkte ikke at det var så akutt lavt. Nå blir jeg jo itt bekymret for at dette kan ha skadet barnet, hvis jeg har gått lenge med dette nivået. Nå er jo babyen fullbåren, men jeg vet jo ikke hva verdiene mine var i begynnelsen av graviditeten. Man leser jo om hjerneskader og alt mulig ved for lavt stoffskifte i svangerskapet. Dette er vel uansett for sent å gjøre noe med nå.

Tror nok at jeg vil be om å bli henvist til endokrinolog hvis ikke alt er fint etter fødselen.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Sep 2013
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    38
    Meldinger
    23

Er det noen som har peiling på hvor lavt stoffskiftet må være for at det skal være skadelig for babyen? Jeg aner jo ikke hvor lenge jeg har hatt T4 på 8,9.

Hadde ikke noen spesielle symptomer på lavt stoffskifte i begynnelsen av graviditeten, men hadde hyperemesis og var litt trøtt. Men det er jo normalt. Var i 80% jobb helt til jeg gikk på ferie, og det gikk helt greit. Men nå har jeg jo ikke voldsomme symptomer nå heller, så jeg kan jo ha hatt lavt T4 lenge for alt jeg vet.

Har også hatt vekstestimering av ungen (standard her pga lang reisetid til sykehuset), og hun er estimert til 3700g ved termin, som er 10% over snittet. Så veksten er i alle fall ikke hemmet.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Lav T4 og høygravid

Er det noen som har peiling på hvor lavt stoffskiftet må være for at det skal være skadelig for babyen? Jeg aner jo ikke hvor lenge jeg har hatt T4 på 8,9.

Hadde ikke noen spesielle symptomer på lavt stoffskifte i begynnelsen av graviditeten, men hadde hyperemesis og var litt trøtt. Men det er jo normalt. Var i 80% jobb helt til jeg gikk på ferie, og det gikk helt greit. Men nå har jeg jo ikke voldsomme symptomer nå heller, så jeg kan jo ha hatt lavt T4 lenge for alt jeg vet.

Har også hatt vekstestimering av ungen (standard her pga lang reisetid til sykehuset), og hun er estimert til 3700g ved termin, som er 10% over snittet. Så veksten er i alle fall ikke hemmet.
    Aha! "hyperemesis". Og så skriver du "og hun er estimert til 3700g ved termin". Det tænkte jeg nok. Alvorligt ramte af graviditets-kvalme (hyperemesis) mødre føder langt flere piger end drenge. Tillykke med din pige.

Jeg tror, at du roligt kan slappe af, tage det roligt og i fred forberede dig på fødslen. At du ikke har udviklet symptomer på lavt stofskifte er et rigtigt godt tegn. At dit barn er estimeret til 3700 gr er et andet godt tegn. Der er no way in hell, at barnet ville udvikle sig så flot, hvis du har manglet thyreoideahormoner fra starten af graviditeten, så mit vilde gæt er at dine hormonforandringer er først trådt til senere i svangerskabet, og fraværet af symptomer taget i betragtning, måske endda sidst i svangerskabet.

Det kunne være, at det er selve graviditeten som har fremkaldt forstyrrelser i kroppens hormon-feedback-systemet, som så forbigående har påvirket niveauet af T4. Det er set før og er kun seriøs såfremt tilstanden fortsætter også efter graviditeten. Hvis den fortsætter længe nok kan det begynde at give symptomer som i hypothyreose, uanset normalt TSH. Hvis man alligevel bliver behandlet med Levaxin, vil den nok ikke virke. Til gengæld vil Liothyronin virke, indtil tilstanden er væk igen, fordi den er reversibel ved behandling...

Jeg har kigget på lidt forskning i graviditeter hos kvinder med lavt T4 pga. ikke-hypothyroid syndrom (har beskrevet det i første indlæg) og hvordan det har påvirket deres nyfødte. I den kilde jeg har læst (abstract her) skrev de bl.a. i konklusionen: "Ændringer blev observeret under hele graviditeten fra 4. til 36. uge af svangerskabet. Alle børn fra disse graviditeter var sunde og havde hidtil normal udvikling. Omend vedligeholdelse af moderens euthyreoidisme under graviditet, specielt normal T4, er af betydning for udviklingen af ​​barnet, var der en række gravide hos hvem T4-behandling ikke kunne gennemføres på grund af ikke-hypothyroid syndrom, havde det ikke nogen negativ virkning på fosteret."

Det som har fået dig til at skrive her er din uro over det lave FT4. Mit første svar til dig omfatter alle (jeg kender) forhold relateret til kombinationen lavt T4 og normalt TSH. Det kan måske føles for meget at tage stilling til, men stort set kan kun en af mulighederne passe til en person, dvs. ingen kan have udviklet alle fem "tilstande" på en gang. Jeg selv "satser" på enten ikke-hypothyroid syndrom eller jodmangel, når jeg tænker på dig...

... vær selv opmærksom på det i fremtiden, såfremt dit lave T4 fortsætter. Du er i hvert fald informeret nu, og derfor også godt rustet i fald du skulle opleve hormonmangel i fremtiden. Betragt det som den fordel det er, fordi der er en hel del nybagte mødre som rammes af hormonproblemer/hypothyreose og de oftest aner ikke hvad der sker med dem. Med normalt TSH bliver de sendt rundt i systemet og møder op til 11 læger over flere år, før de omsider (måske) får en diagnose. Det er sådan noget jeg tænker mest på, når jeg svarer på indlæg, fordi hver tråd her på forummet bliver læst også af mange udenfor forummet, som måske har samme spørgsmål som dine.

Det er nu ikke mange dage til? Du er førstegangsfødende? Ha' en fin, kort og blid fødsel, sis.

Medlem siden
    Sep 2013
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    38
    Meldinger
    23

Tusen takk for beroligende svar! Da skal jeg slutte å tenke på det og heller se fremover

Jeg setter veldig stor pris på utfyllende svar. Jeg klarer nok ikke helt å ta stilling til alt nå, men det kan bli veldig nyttig å ha i den videre utredningen hvis nivåene mine ikke er normaliserte etter fødselen. Legen min var også innstilt på å utrede meg grundig etter fødsel hvis det ikke går over av seg selv, og henvise meg til ekspert. Så jeg har god tro på at jeg skal få behandling raskt hvis jeg trenger det.

Jeg har en datter fra før, og hadde hyperemesis da jeg ventet henne også, så jeg har tro på den jente-teorien Det er slitsomt, men vel verdt det! Det er kun 13 dager til termin, så nå er det bare å få tiden til å gå!

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Har to svangerskap med hyperemesis og lave doser med stoffskiftemedisiner bak meg. Har også to flotte friske jenter på 10 og 14 år. Tror også på dette med hyperemesis og jenter;-). Alle prøver som tars under et svangerskap må sees i det perspektiv at blodvolumet øker under svangerskapet. Prøvene blir derfor vanskelig å forstå og tolke. Derfor gleder deg meg at fastlegen din responderer deretter. For TSH prøven kan dette bety at den er betydelig høyere enn hva tallet viser akkurat nå. For FT4 prøven vil det bety at den også kan være endel høyere enn den er akkurat nå. Dgtte pga blovolumsøkningen. TSH er tatt langt ut på dagen og den vil derfor være den prøven som vil avvike mest fra den den ville vært dersom den var tatt under optimale forhold (dvs ikke gravid og kl 08 om morgenen). Sansynligvis er du i ferd med å utvikøe stoffskifte sykdom. Du vil få en fin fødsel uavhengig av dette fordi det ikke har gått langt. Men pass på deg selv i barseltiden. Sørg for å bli fulgt opp av fastlggen når det gjelder dette. Sykehuset er på bærtur. Endoer tar sjelden imot pasienter med lavt stoffskifte og dessverre er de ofte til mer belastning enn nytte. Lykke til med den lille jenta❤️

Side 1 av 3 123 Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn