Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Hordaland
    Alder
    30
    Meldinger
    3

Standard Energibehov ved lavt stoffskifte

Jeg lurer på om noen vet om energibehovet til oss med lavt stoffskifte er lavere enn hos normale friske? Jeg har i en stund nå merket at appetitten er mer redusert; en vanlig porsjon blir i meste laget av hva jeg orker og jeg føler meg mett mye lenger enn hva som før har vært vanlig for meg. Jeg har ikke for vane å telle kalorier, men har forsøkt dette nå de siste dagene noe som viser at jeg gjennomsnittlig knapt når 1500 kalorier daglig. Så vidt jeg har lest meg opp til er dette energiinntaket det kroppens celler og organer trenger gjennom en dag når man ikke gjør noe som helst. Foreløpig er jeg heldig med å ikke være særlig trøtt og sliten, så jeg orker å trene hardt og intensivt flere ganger i uka. Enn så lenge hvertfall. Men etter treningen har forbrent sine kalorier, sitter jeg igjen med en 6-700 kalorier til overs. Og det ser jo jeg også er alt for lite gjennom en dag, men jeg orker ikke å spise mer. Så derfor lurer jeg altså på om energibehovet er lavere, om kroppen trenger mindre energi med hypotyreose?

Takker for svar.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Energibehov ved lavt stoffskifte

Det at du ikke har matlyst kan tyde på at du ikke er godt nok medisinert.
    Jeg er litt usikker på om det er lurt av deg å trene så hardt nå.

Er det noe annet som plager deg?
    Hva slags medisiner bruker du, og hvor mye?
    Hvordan ser blodprøvene dine ut?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Hordaland
    Alder
    30
    Meldinger
    3

Nå i helgen er jeg ikke hjemme, så jeg har ikke blodprøvesvarene foran meg, men husker dem sånn noenlunde.

Jeg har i flere år hatt diffuse symptomer som tørr hud, fryser lett, kalde hender og føtter (føles ofte så kalde som om de skulle ha kommet rett fra fryseren), uregelmessig, men kraftig menstruasjon, vektoppgang på 10 kilo over to år uten særlig grunn. Lite ante jeg at symptomene hang sammen, inntil jeg for to-tre år siden oppdaget på blodprøvesvarene at TSH'en var lett forhøyet (4,9). Da fikk jeg tatt en utvidet prøve hvor TSH nå viste 8,noe, normal ft4 og ft3, anti-TPO >1000 og TRAS 19,2. At anti-TPO'en var såpass forhøyet bekymret ikke legen, hvertfall mente han det fremdeles dreide seg om subklinisk hypotyreose siden ft4 var normal. Jeg spurte han til og med om det kunne være Hashimotos, men det avviste han blankt.

Da TSH'en for halvannet år siden viste 12,9 etter å jevnlig ha ligget mellom 5 og 10, spurte jeg om jeg kunne prøve ut Levaxin. Så jeg startet med 50 mcg daglig. Jeg har egentlig alltid vært glad i søvn, men merket dess mer og mer TSH'en steg at jeg ble trøttere og kunne sove lenger og likevel ikke være særlig uthvilt om morgenen.

Etter oppstart på Levaxin merket jeg en bedring på noen områder; jeg var litt varmere på hender og føtter (dvs jeg følte meg varmere, mens folk som tok på meg skvatt til over hvor kald jeg var på hendene, men jeg var jo vant til å være enda kaldere, så det var varmt nok for meg), huden var ikke lenger like tørr og menstruasjonen ble mer regelmessig enn hva den noen gang før hadde vært (mellom 4 1/2 - 5 1/2 uke kontra mellom 5 og 8 uker tidligere).

Likevel følte jeg ingen særlig bedring i trøttheten. På dagtid fungerte jeg fint, kunne være trøtt, men nektet å være den som legger seg ned på sofaen for å ta meg en hvil. Men jeg sov altså like lenge, opp mot 12-13 timer, uten å føle meg uthvilt. På denne dosen ble TSH normal, og det var til og med et tidspunkt for 9-10 måneder siden hvor TSH bikket over mot hypertyreot tilstand hvor legen lurte på om han skulle redusere dosen min dersom kontrollprøvene to uker etterpå viste samme tendenser. Det gjorde de derimot ikke. TSH verdien har steget og steget siden.

For 5 måneder siden var TSH 9,0. Jeg var egentlig litt overrasket for jeg hadde ikke sånn veldig forandring i symptomene mine som jeg hadde tenkt over. Da ble dosen økt til annenhver dag 50 og 75 mcg. 1 måned etterpå var TSH 6,noe, og anti-TPO fremdeles over 1000. Legen ønsket ikke å øke noe da, men ville vente å se. Han økte så til 75 mcg daglig en måned etter det igjen da TSH var 4,9. Når jeg nå spurte han om det her ikke dreide seg om noe autoimmunt, så måtte han endelig si seg enig i det. Ikke på noe tidspunkt har ft4 vært unormal.

Nå i høst derimot har jeg altså merket at appetitten er dårligere og jeg trenger å spise mindre for å holde meg gående gjennom dagen. Kanskje er jeg litt mer sliten, men det kan gjerne hende det er all treningen som tapper meg for energi. Likevel ønsker jeg gjerne å holde meg i form. Jeg liker å trene, så jeg har ikke lyst til å komme dit at jeg en dag ikke lenger orker å trene. Men jeg har jo ikke oddsen på min side akkurat.

Når jeg nylig tok ny stoffskifteprøve, var TSH'en fremdeles 4,noe. Legen mente at den var jo synkende, men vet ikke om jeg kan kalle den særlig synkende når jeg i mellomtiden har økt dosen og TSH'en nærmest er tilsvarende hva den var for tre måneder siden. Så en ny kontrollprøve skal jeg ta om noen uker, så får jeg se.

Jeg har også over de siste årene hatt hjertebank som har kommet og godt i perioder. Har vært utredet for det med 24 timers EKG (en dag jeg selvfølgelig ikke kjente en eneste hjertebank) og andre prøver uten at det har vist noe galt.

Jeg har lurt nå mer i ettertid om det kan være binyrene som står bak, men er ikke sikker. Har ikke sjekket binyreprøvene på en stund.
    Diagnostisert med subklinisk hypotyreose i 2011, deretter autoimmun tyreoditt i 2013.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Ut i fra blodprøvene dine har du både Hashimotos og Graves, såvidt jeg kan skjønne. Det er det samme som jeg har. Antistoffet anti-TPO tvinger produksjonen av stoffskiftehormon ned eterhvert som atistoffene ødelegger kroppes evne til og produsere stoffskiftehormoner, samtidig som anti-stoffet TRAS prøver og tvinge kroppen til og produsere mer hormoner.
    Når du sier at FT4 er normalt, så betyr det forferdelig lite for hvordan du egentlig har det i kroppen din.
    Har du tallene for FT3 og FT4?
    TSH er bare styringsignalet, mens FT4 er et for-hormon. FT3 er det vrksomme hormonet.
    Jeg må si at jeg tror ikke legen din er særlig vant med stoffskifteproblematikk når h*n medisinerer deg så lavt, spesielt med tanke på anti-stoffene dine. Leger som ikke er spesielt tryge på stoffskifteproblematikk styrer bare etter TSH, men til og med om man styrer etter det så skal TSH være under 1,5 når man er korrekt dosert.
    Da jeg var på Aker fikk jeg vite at når man har begge antistoffene, så er TSH nærmest ubrukelig og styre etter. Jeg tar TSH, FT3, FT4, anti-TPO og TRAS hver fjerde uke fordi jeg må følge med på sammenhengen mellom prøvene. TSH viser stort sett bare hvilken vei stoffsiftet går, mens FT3 og FT4 begge skal ligge i det øvre området. Hvordan anti-stoffene utvikler seg er også viktig for og kunne forstå hvorfor de andre prøvene er som de er.
    For og få ned antistoffene noe, så hjelper selen. Og spise 6-8 paranøtter daglig var noe som hjalp meg.
    For mitt vedkommende hadde jeg svært ofte en forhøyet TSH selv om FT4 måtte ligge godt over referanseområdet (referanseområdet på mitt labratorium er for FT4 11-22, men jeg måtte over 27 for og kjene meg ok).Er FT3 lav hjelper det ingenting hvordan FT4 ser ut, fordi det er ikke FT4 kroppen bruker, men FT3.
    Jeg prøvde Levaksin alene og i kombinasjon med Liothyronin, men fikk det kke bedre før jeg gikk over til naturthyroid.

Er stoffskiftet for lavt/dårlig regulert så er det ikke unormalt at man ikke har energi til og spise skikkelig engang.

Med lavt stoffskifte får man ofte også lav d-vitamin, lav ferritin og lav B12 mens kolestreolet stiger. Om ikke legen din har sjekket disse tingene nylig, ville jeg bedt om og få sjekket det. Mange av symptomene på lavt stoffskifte er også like på mangler på d3, B12 og ferritin og det vil gjøre symptomene på lavt stoffskifte enda verre.

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Hordaland
    Alder
    30
    Meldinger
    3

Takk for svar! Det er så mange her som har så mye kunnskaper! Jeg har ikke rukket å bli noen ekspert på min sykdom enda.

Jeg har ikke tallene tilgjengelig akkurat nå i helgen grunnet jeg er vekkreist, men vet at ft4 har ligget mellom 12-19. Før behandling lå den mellom 12 og 15. Ft3 vet jeg bare er blitt målt et par-tre ganger fordi legen har ment at den ikke har noen betydning... :/ Jeg klarer ikke å huske verdien av den annet enn at den var normal alle gangene.
    Vitamin D tror jeg ikke er blitt målt på meg noen gang. Ferritin verdiene mine har alltid vært lave (9-20), men ettersom jeg ikke merket noen forskjell fra eller til med jerntabletter i tillegg til at ferritinnivået knapt økte noe særlig mens jeg gikk på jern, så kuttet jeg de heller ut. B12 har vært normal, men på den lave halvdelen (mellom 220 og 260). Jeg har fått beskjed om at dersom B12 er under 250, så kan det ligge en B12 mangel latent likevel. Den nye legen min jeg fikk for et års tid siden har ikke målt det, og jeg har glemt helt ut å spørre også. Tror jeg skal be om å få sjekket det neste gang i tillegg til D vitamin, jern og kolesterol.
    Jeg glemte å skrive i sted at TRAS verdien min målt en andre gang viste < 1,5 som er normalt. Jeg har lest et sted at hos noen med hypotyreose vil TRAS kunne veksle mellom høy og lav, men har ikke helt forstått betydningen av den.

Som jeg har forstått er det alt for mange leger der ute som er mer eller mindre udugelige når det kommer til stoffskifteproblematikk. Det er for meg ganske rart ettersom en relativt stor andel av befolkningen sliter med stoffskifte! Og ikke minst er det frustrerende!

Det virker som det nok er stoffskifte mitt som er på vei nedover i og med at energien og lysten til å spise mer, mangler. Da legen ved sist kontroll spurte om jeg opplevde symptomer nevnte jeg dette i tillegg til at jeg ikke har hatt menstruasjon på 10 uker (og jeg er ikke gravid). Da virket det som om det var uviktig. "Men hva med trøtthet, forstoppelse, depresjon?" Nei, ingen av delene svarte jeg. Så da tror jeg han tolket det som om jeg ikke opplevde noen symptomer...

Paranøtter er godt og det spiser jeg en del av allerede, så det skal jeg fortsette med
    Diagnostisert med subklinisk hypotyreose i 2011, deretter autoimmun tyreoditt i 2013.

Lignende tråder

1. HJELP! Etter 3 år med lavt stoffskifte er mitt stoffskifte nå for høyt!
    Av Vilje i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 3
    Siste melding: 24-03-12, 23:14
  2. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  3. Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
    Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 47
    Siste melding: 30-10-09, 20:53
  4. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 20:28
  5. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 22:46

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn