Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
    Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    44
    Meldinger
    352

Standard Hodepine, kvalme og blødningsforstyrrelser

I begynnelsen av denne måneden fikk jeg tiltagende hodepine i det som da var uka før min månedlige blødning. Siden ble hodepinen konstant, jeg ble mer eller mindre konstant kvalm og blødningen gikk helt over styr i volum og ant. dager (14 dager!). Jeg måtte til slutt ta Cyclokapron for å i hele tatt få stoppet blødningen.. Blødningen stoppet etter noen dager, men den lammende hodepinen og kvalmen er fortsatt til stede. Det kan også virke som om jeg har en viss tendens til dobbeltsyn(?) Usikker på hva som skjer/har skjedd da jeg ikke kan huske å ha hatt slik hodepine og kvalme før..
    Og legen..? Fikk sykemelding og så tok han blodprøver; Hb, ferritin, B12, homocystein (???)
    Har ny legetime for å prøve å komme til bunns i problemet, men helt ærlig vet jeg ikke hva problemet er/hvilke prøver jeg burde tatt.. Noen tips? Har prøvd å søke her inne og lurt på om det kanskje kan ha med østrogen, progesteron og/eller kalium å gjøre..? Er helt ullete i hodet så jeg greier ikke helt å sette sammen puslespillet..

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,743

Standard Sv: Hodepine, kvalme og blødningsforstyrrelser

Migrenehodepiner henger iallfall ofte tett sammen med hormonbalansen. Jeg har en venninne som har blitt noe bedre med hjelp av progesteronkrem.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    44
    Meldinger
    352

Takk for svar smgj!
    Jeg har faktisk bestilt en progesteronkrem på nett - samme som Yvette bruker. Tenkte det neppe kunne skade å prøve! Skal få tatt blodprøver av østrogen og progesteron nå på 21.syklusdagen i håp om å avdekke ev. ubalanser der.
    Har også "høyt" blodtrykk og lav puls i tillegg til hodepinen og kvalmen og blir supersliten av ingenting.. Tipper stoffskiftet er lavt nå uten at jeg skjønner hvorfor..
    Har også tenkt litt på kalium i forhold til dette med BT, kvalme og hodepine. Har hatt mild hypokalemi i flere år uten at noen "så det" før jeg tok ut blodprøvene på papir for halvannet år siden..

Glede meg til ny konfrontasjon med fastlegen..

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Stor-Osloregionen
    Alder
    66
    Meldinger
    852

Smile Sv: Hodepine, kvalme og blødningsforstyrrelser

Hei
    Jeg fikk høyt blotrykk når jeg fikk lavt stoffskifte. Vet enda ikke helt hvorfor jeg ikke får kontroll på det. Skal be om utredning videre. Bruker progesteron og andre hormoner uten at det har gitt utslag.
    Får "blodsukker fall" snart og jeg har også hatt problemer med kalium /natrium balansen. Så jeg vil bare tipse om at mye følger med, men kan rettes. Jeg spiser i peroder salt og det ordner balansen.

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    44
    Meldinger
    352

Takk for svar Fruemå!

Jeg har hatt både lavt og høyt blodtrykk med lave stoffskifteverdier, så jeg er usikker på hva det høye BT er.. Hos meg er temperaturen og pulsen den beste indikasjon på at jeg er lav - når hvilepulsen går ned mot 50 er jeg definitivt lav. Og når jeg er iskald hele tiden og ikke greier å holde på varmen selv etter en lang, varm dusj eller jeg har varmet beina med varmeflaske et par timer og er like kald 10min etterpå, er jeg også garantert lav.
    Har tenkt en del på dette med kalium, natrium, aldosteron og BT da jeg ikke har målbar aldosteron og BT har hatt tendens til å være lavt. Lurer derfor på om kanskje aldosteron nå har kommet opp og medfører høyere BT..(?) Har også lest at lav kalium kan gi høyt blodtrykk og jeg vet at jeg i en årrekke har hatt lav kalium/mild hypokalemi, så det kan jo også være en mulighet(?) Min natrium har hele tiden vært normal, men jeg spiser nok mye salt. Har så lenge jeg kan huske hatt en voldsom salthunger - har hendt jeg har spist rent salt når det ble som verst.. Disse tingene har jo med hverandre å gjøre, men hva kom først - høna eller egget..

Ser frem til noen blodprøvesvar nå..

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Stor-Osloregionen
    Alder
    66
    Meldinger
    852

Hei

Ja vi har så mye å hensynta når det gjelder å finne balansen. Jeg har hatt høyt blotrykk selv om aldosteron var lav og nu er bedre (høyere). Jeg har hatt lav kalium og blotrykket var høyt. Nu er kalium ok og fortsatt er blodtrykket høyt. Natrium har vært ok på prøvene. Det er nok mer behovet som jeg kjente på. Dvs jeg ble dårlig/elendig form og tok salt, ble merkbart bedre form.

Så jeg har tatt en runde med blodtrykksmåler hos fastlegen, 24 t måling. Og i neste uke skal jeg høre om det er mulig å få utredet mer. Finner man årsaken kan en kanskje gjøre noe med den. Pulsen er forøvrig ikke så gal. Min fastlege mente jeg var overdosert på Erfa, nu har jeg sendt henne de siste prøvesvarene, så da ser hun at det ikke er tilfelle.
    Jeg skal begynne å ta blodtrykket på alvor. Det har jo vært en lang vei å blir så optimal på det meste som jeg er idag. Jeg er i bedre form, men har mye mer å hente på formen.

Den kulden du snakker om kunne jeg oppleve på levaxin og uten cortef. Nu med Erfa og cortef så er jeg nesten for varm. Jeg har tatt for lite østrogen og fikk hetebølger av det som om jeg var i overgangalderen. Så jeg måtte øke dette. Nu er jeg 61 år så det sier også noe om mine hormon behov.

Ikke noen tips akkurat, bare en fakta beskrivelse av mine opplevelser. Noen ganger kan vi hjelpe hverandre med bare å dele slikt

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    44
    Meldinger
    352

Å dele opplevelser og erfaringer er jo det supre med dette forumet! Er evig takknemlig for de innspill jeg har kommet over her inne - tør ikke tenke på hvor langt jeg hadde kommet "alene"..!
    Hvordan ser dine kortisol og stoffskifteverdier ut da Fruemå? Lurer på om jeg er litt redd for å legge meg høyt nok..

Har nå vært hos legen og han sa blodtrykket var helt OK (140/80)..(?) Han mente også at jeg burde begynne med p-piller med høyest mulig østrogeninnhold "for å holde menstruasjonen i sjakk".. Usikker på dette - tror jeg venter og ser hva østrogen/progesteron-balansen er når blodprøveresultatene foreligger i tilfelle østrogen er høy (som kan forklare noen av symptomene mine nå) før jeg vurderer legens løsning.
    Angående hodepine og kvalme visste han ikke hva det kunne skyldes, men "mange kvinner har hodepine i forbindelse med menstruasjonen"..

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    66
    Meldinger
    10,216

Har svaret dig i den anden tråd: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...=14194&page=17
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Stor-Osloregionen
    Alder
    66
    Meldinger
    852

Hei

Her er mine prøvesvar med noen kommentarer.
    Aldosteron 36 (5-77) litt lav enda
    Urin fritt kortison 135 (45-272) ikke høyt nok enda

Fritt T 3 : 5.6 (3.5. -6.5)
    T 4 17.2 (11.- 23)

Når jeg er såpass lav på T4 så er tiden kommet for å øke til vinterdosering dvs 30 mg mer. Har akkurat startet og det føles helt riktig. Skal ta nye prøver ca jan 2014.

DS tar ikke prøver av Renin det gjorde min tidligere faslege. F.eks i 2002 var min Renin 0.2 (0.5 - 1.5) Jeg oppfatter at aldosteronseksjonen reguleres av Renin. Så da har nok "alt" hvert for lavt i åresvis. Ikke noe ble gjort av min faslege. Skremmende hvordan kunnskaps mangel fører til svekkede binyrer. Mulig varige.

Deling gjør at vi får mer kunnskap og mer lyst å lese selv. Ikke minst sier jeg som du Tenk hvor jeg hadde hvert uten kunnskapen her inne

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    44
    Meldinger
    352

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Takk for svar Anisa! Jeg må nok lese om dette en gang til - har gullfiskhukommelse..

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Kvalme
    Av Beate i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 30-09-07, 13:52
  2. Jern...., kvalme?
    Av Maia i forumet Lavt stoffskifte av jern(mangel)
    Svar: 6
    Siste melding: 19-09-07, 21:39
  3. Kvalme ved sult og lidt om søvn!
    Av gitteh i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 11
    Siste melding: 27-02-07, 19:42
  4. Umedisinert i 2-3 uker. Kvalme
    Av mona? i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 25-07-05, 13:56
  5. kvalme og hukommelsessvikt
    Av Alba i forumet Lavt stoffskifte